Binddraad splitsen.

Started by Beertje, December 13, 2017, 16:55:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ook altijd problemen de binddraad te splitsen om een dubbingloop te vormen? (ik wel!)

Ik kwam dit tooltje tegen op het internet. Lijkt het ei van Columbus.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=686&v=uCCwqMMfM_s

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

#1
pfff wintertijd? Ik denk dat velen dit wel hebben liggen op de bindtafel, ik in ieder geval wel, dom van mij dat ik er destijds geen topic voor heb geopend ::zucht::

Bone F

En werkt 't ook echt zo handig of alleen op het promotiefilmpje en hoe kom je er aan.

Beertje

#3
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Duur dingetje, ik gebruik veelal 16/00 of dunner en maak gewoon een lus met mijn binddraad.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F

Mwah valt mee er zijn heel wat tools waar je hetzelfde voor betaald. Ik gebruik ook altijd een lus en ondanks insmeren met wax of lak gaat het toch niet helemaal lekker. Met splitsen wordt de dubbing beter ingeklemt.

henkverhaar

Let op, het getoonde binddraad is vrij dik en plat - dus sowieso eenvoudig te splitsen. Met zo'n tooltje heb je (denk ik) relatief weinig controle over of de splits 'precies' in het midden uitkomt. Zelf gebruik ik een scherpe, dikke machinenaald (bijvoorbeeld een jeansnaald). Als je de draad goed 'onttwist' en vervolgens platdrukt op een vingernagel kun je zelfs UNI 8/0 eenvoudig splitsen met zo'n naaldje... En machinenaalden kosten iets van 2 euro per 5 stuks?

Bone F

A la Petitjean dus Henk  ;D

henkverhaar

Yep. Alleen die van mij zijn goedkoper...