La Vesdre, de deceptie

Started by Troutbuster, June 01, 2015, 09:17:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders!!

Weer terug van de 2e trip naar de Vesdre, en ik val maar meteen met de deur in huis, " wat een deceptie" !!

Zelden hebben wij zo'n smerige boel meegemaakt op een water wat als "salmoniden water" en "vliegviswater" te boek staat!

Het "predicaat" Open Riool, is meer dan op zijn plaats op "La Vesdre"

Gestart in het centrum van Verviers, en OK, we weten het van "insiders" landschappelijk moet je niet veel verwachten, ook vervuiling is een bekent gegeven.
Fietswrakken, winkelwagentjes en ander gedumpt spul waar men soms over praat hebben wij niet gezien maar erger....

Die lucht!!!

Een penetrante rioollucht en overal restanten toiletpapier (etc!) die aan iedere steen en tak kleven, zijn permanent aanwezig.
Regelmatig kwam er een ergere stankgolf langs die ons bijkans deed kokhalzen
Dat de armoede en het verval alom aanwezig was, wisten wij, Wallonië is niet het rijkste Belgische gebied, maar..... die LUCHT!!
De stenen zijn bedekt met een bruine spekgladde laag waarvan de oorsprong en oorzaak het ergste deed vermoedden

Insecten sporadisch te vinden, laat staan vis, en dat een "Blue Dun" na een paar keer gesopt geweest te zijn veranderde in een "March Brown" lijkt een geinige bijkomstigheid, maar niets is minder waar.
Het (vis)water lijkt ogenschijnlijk helder, mooie meanders, lange stukken met ranonkel (die welig tieren door een goede "voeding") en ogenschijnlijk lijkt de Versdre zo een mooi vliegvis parcours, maar......

Die Lucht!!!

Na, tegen beterweten in, wat peuterwerk, een struikelpartij van Gerrit wat resulteerde in een lek pak en een gebroken Greys Streamflex, ingepakt en naar Membach gereden.

De laatste keer dat wij daar waren was het stuk bovenstrooms Membach redelijk schoon en we vingen er wat vis(jes)
Het stuk stroomaf van het dorp was vorige keer al een anti climax door de enorme vervuiling, dus stroomopwaarts aan de gang.

Nou dat hebben we geweten!!

Laag water zorgde ervoor dat de uitlopen van de behuizingen langs het water, bloot en zichtbaar lagen
Alleen zichtbaar?? helaas ook ruikbaar.....
Geloof me, iedere 10 minuten een lozing van een ondefinieerbaar goedje, en een stankgolf om van te braken liet ons moraal tot het nulpunt zakken.

Niks gevangen??

Jawel, we hebben allemaal vis(jes) gevangen, en ik trof een poeltje waar ik er binnen een uur een stuk of 12 forelletjes wist uit te peuteren met een nymph, maar....

Die Lucht.....

Uiteindelijk waren we het allemaal roerend met elkaar eens, "hier nooit meer" dus inpakken en wegwezen.

Raymond, die zich 's morgens met diarree had ziek gemeld, kwam in de middag toch ff buurten en hoorde met afgrijzen onze verhalen aan.

Na een grondige wasbeurt bij het Chalet Friterie Membach, en daarna een overigens heerlijke maaltijd, weer terug naar Nederland met een klote gevoel dat dan weer wel.

FF resumé,

La Vesdre, een plaatselijk mooie landschappelijk gelegen rivier (buiten de stadstrajecten om) met potentie
Helaas een zeer zware vervuiling en een open riool "pur sang"
Niet alleen door lozingen door de omliggende bebouwing, maar ook voetballen, gymschoenen, kinderspeelgoed en veel, erg veel plastic afval.
De verhalen over een goede visstand en een veel schoner karakter roept vraagtekens op!!
Er zit hier en daar best wel vis, maar mooie maat forellen hebben wij niet aangetroffen, toch zullen ze er wel zitten is het vermoeden, en over het schoner zijn van de rivier...... hoe erg moet het wel niet geweest zijn dan???
Het is nu nog betrekkelijk koel met 16 à 18ºC, maar wij kunnen ons een voorstelling maken van de omstandigheden tijdens hoogzomerse temperaturen
Om van te rillen.
Vraagtekens over de gehele situatie!!
Het lijkt hier wel 50 jaar terug in de tijd
Waar ieder West Europees land zich hard maakt voor wettelijk geregeld schoon oppervlakte water, lijkt men hier in Wallonië buiten de wet te vallen??
Geen omstandigheden die passen binnen de normeringen anno 2015 dunkt ons, maar wel een feit!

Daarnaast is het, als je het goed beschouwd, schandalig dat men voor dit traject geld durft te vragen om te mogen vissen!!
"betreden en bevissen op eigen risico" zou een beter en vooral gratis advies moeten zijn, mocht je daar toch je vliegenlijn nat willen maken (vliegenlijnen die er overigens na een paar uur plakkerig en aangeslagen uitzagen!)

Kortom, "la Vesdre" een totale deceptie en zonde van het geld

Alle "goede" bedoelingen en berichten van vooraanstaande vliegvissers in de Benelux ten spijt,

La Vesdre, geen aanrader!!! (en dan druk ik me politiek correct uit!)

Wij laten ons daar tenminste nooit meer zien

Exit Vesdre

Gr

Jan
"Petri Heil"


bronco billy

Goed verwoord Jan .
Helemaal mee eens , weer een ervaring rijker. ::agree::
grtjs Peter

maurice

Jammer van de dag.
bedankt voor de waarschuwing.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Stefan Schout

 ???

Ik woon in Zeeland, ik had de Vesdre op de korrel omdat die rivier voor mij redelijk dichtbij is ......

::wtf::


Troutbuster

Beste Stefan,

Waar in Zeeland??

We kunnen wellicht eens wat samen voegen, want wij zijn ook behoorlijk "Zeeuws" georiënteerd!! :D

Daarnaast zijn wij lid van Lure and Emerger, de eerste Zeeuwse Vliegvisvereniging mét eigen forellenwater van 7,5 Ha (net onder Goes genaamd "de Wranghe" )

Misschien ook iets voor jou??

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

Dat was dus behoorlijk sh&&##**t om zo maar eens te zeggen  :( :(.

Daar kan je dus een dikke rooie streep door zetten.

Jan k'zie dat Stefan ut Middelburg komt, ok een goeie dus  ;D
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

bruineforel

oei
daar hoef ik deze zomer dus niet heen

Stefan Schout

Jan,

Ik zie dat je uut Smerdiek komt. -goed bezig ;-)

Ik kom uit Middelburg. Zeker een leuk idee om eens e.a samen te voegen. Als er wat op handen is laat het me dan weten, ik hou zelf ook een oogje in het zeil. Wie zijn er nog meer van Zeeland hier?

Een tijdje terug heb ik Lure and Emerger eens overwogen, maar omdat ik er niemand ken verder heb ik het niet doorgezet. Ik heb wel gezien dat er een enorme mooie plas water bij hoort.  ::goodjob::

Mijn eigen 'thuiswater' is toch wel de Semois - Auby-Sur-Semois om precies te zijn. Nog 4 dagen en dan mag ik weer 2 wkn. Jeuj!

Marco B

Jammer dat jullie een ervaring rijker en een illusie armer zijn Jan. Misschien toch nog zinvol om een briefje te schrijven aan de beheerder van het water? Wie weet word je nog aangenaam verrast.
Overigens is er nog hoop denk ik; toen ik 35 jaar geleden voor het eerst op de Kyll viste bij Gerolstein troffen we daar op sommige stukken ook dit soort omstandigheden aan, toiletpapier enz met de daarbij behorende stank. Ook daar werd toen op sommige plekken het rioolwater rechtstreeks in de beek geloosd. Niet zo erg zoals jij het omschrijft, maar toch... Inmiddels is alles daar nu anders dus men heeft uiteindelijk het licht gezien. Misschien gebeurt dit in Wallonië ook nog eens.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Troutbuster

#9
Quote from: Stefan Schout on June 01, 2015, 11:18:14
Jan,

Ik zie dat je uut Smerdiek komt. -goed bezig ;-)

Ik kom uit Middelburg. Zeker een leuk idee om eens e.a samen te voegen. Als er wat op handen is laat het me dan weten, ik hou zelf ook een oogje in het zeil. Wie zijn er nog meer van Zeeland hier?

Een tijdje terug heb ik Lure and Emerger eens overwogen, maar omdat ik er niemand ken verder heb ik het niet doorgezet. Ik heb wel gezien dat er een enorme mooie plas water bij hoort.  ::goodjob::

Mijn eigen 'thuiswater' is toch wel de Semois - Auby-Sur-Semois om precies te zijn. Nog 4 dagen en dan mag ik weer 2 wkn. Jeuj!

Stefan,

Christof van den Berge, komt uit Tholen en lid van Lure and Emerger
Hansie (Hans Matthijsse) uit Nieuwerkerk en lid van Lure and Emerger
Sleutien (Gerrit Werff) uit Brouwershaven en lid van Lure and Emerger
Edwin (Edwin Koopmans) uit Rilland en lid van Lure and Emerger
Bronco Billy (Peter Lambrechts) uit Dinteloord (helaas geen Zeeland ;)) en lid van Lure and Emerger
Jolp (John Vije) uit Breda en lid van Lure and Emerger

Dit zijn zo'n beetje de leden van een vast cluppie buitenland gangers waar wij mee samen optrekken en die lid zijn van t forum.

Natuurlijk zijn er nog meer Zeeuwen of Zeeland georiënteerde vliegvissers hier op t forum!

Wellicht tot ziens aan het viswater en/of bij onze vereniging!?

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Jan,

Uiterst jammer dat je zo'n deceptie moet meemaken. Het getuigt wel van moed om het ware beeld te schetsen. De waarheid kan soms hard zijn...  Het is echter ook een waarschuwing voor ons. Die moeite kunnen we ons besparen dunkt me.
Laten we maar blij zijn dat we daar in ons land niet (meer) mee geconfronteerd worden! Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat er in een buurland en ook nog op een betrekkelijk korte afstand nog van dit soort dingen gebeuren.

Gerrit

Troutbuster

Gerrit,

Idd erg jammer ja!

Moed??

Ach, ik ben redelijk fantasierijk en romantisch van geest, en had er een "gekleurd" verhaal van kunnen maken maar...
Het was daar dusdanig smerig dat alle fantasie en romantiek wat betreft dit water (viswater kan ik het echt niet noemen) mij ontvallen zijn.

Wees gewaarschuwd dus, en hierop volgend zullen er best wel vissers gaan roepen, "het valt allemaal best mee" nou succes dan maar!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

Voortaan gewoon stront vliegjes binden Heren.
NUNC  AUT  NUNQUAM

FSCHAMP

Jan,

als ik dit lees is er nog niet veel verandert in de 4 jaar, die voorbij gegaan zijn, sinds ik een vergunning heb gehad op de Vesdre. Je hebt het precies beschreven zoals ik het 4 jaar eerder heb meegemaakt.  Dit is trouwens één van de redenen waarom je er zo'n grote forellen kan vangen en onze Waalse vrienden ze niet meenemen voor consumptie. De meeste van hen zijn nog steeds gericht op het meenemen van vis voor consumptie.
Ik heb 4 jaar geleden een gelijkaardig artikel geschreven in ons clubblad om andere vliegvissers te waarschuwen.
Ik rijd liever 50 km verder naar Duitsland, waar ik ook zo'n mooie salmoniden kan vangen voor een iets hogere prijs, maar zeker in een omgeving, die duizend maal mooier is.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

 ::agree:: volmondig  ::agree::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Stefan Schout

ik versta er geen f%$# van maar volgens mij gaat het over de vervuiling van de Vesdre en dat het aangepakt gaat worden. Oui? No?

http://www.televesdre.eu/www/verviers_la_vesdre_devoile_ses_plus_beaux_secrets_dans_un_film-7181-999-89.html

BV

Yep, ze gaan het oplossen met het nieuwe waterzuiveringsstation en het zal nu snel verbeteren..

Alleen is die film wel van april 2011...

Het is een verschrikkelijk vettig volkje daar wat niet zal veranderen, beeld je niks in.

Als je nog eens wil schrikken : kijk eens op de Ambleve op de eerste parking aan het water juist stroom opwaarts van Sprimont , of dan iets verder het water over naar Nonceveux.