La Bourne in de Vercors

Started by rosingkamp, February 20, 2016, 11:55:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rosingkamp

In mei gaan we een weekje naar de Vercors, een gebied ten noord oosten van Valence. Na wat aandringen gaat de zus van mijn vrouw ook mee en kunnen ze samen door de omgeving wandelen en kan ik de hengels meenemen.
De vraag is nu of iemand bekend is met die streek; één van de wat grotere riviertjes is La Bourne. Wat kan ik het beste meenemen in die periode wat betreft vliegjes e.d. Advies wordt met graagte en spanning ingewacht.
Henk

bij

Ik vis zelf meestal met sedges

wh82

Mooi gebied! Nooit gevist daar, maar erg mooi! (wou t ff kwijt ;) )

pierre

La Bourne is een prachtige rivier, landschappelijk is het daar spectaculair mooi.
Ben er in de vroege zomer van 2014 nog (bijna) 2 weken geweest. Aardig wat uurtje gemaakt in de eerste week, veel verkennen en iets minder uren gevist. Dat is geen straf, want de natuur rondom de rivier is de moeite waard. Alleen jammer dat we in de 2e week wegregenden en de rivier niet meer te bevissen was (wat een geweld komt er dan doorheen geraast!!).

De Bourne wordt behoorlijk druk bevist en de forel is er zéér voorzichtig. De franse vliegvissers die ik daar gezien en gesproken heb vissen technisch zeer scherp en (de locals) hebben het geduld om op een zomeravond bij de uitloop van een productieve stroomversnelling zomaar een uur (of langer) te staan wachten tot de vissen gaan stijgen op (vaak) de laat uitkomende sedges. Zij beginnen pas te werpen als de rises consequent doorgaan. Vooraf lukraak werpen verstoort de vis te snel, dan gaan ze niet stijgen. Zo ook op de rustig stromende gedeelten van de rivier.
De fransen vertelden ook dat het typische van de Bourne is dat de forellen niet stijglustig zijn zolang het te licht is. Pas in de gevorderde schemering zie en hoor je meerdere rises .... en dan heb je nog maar weinig vistijd over voordat het echt te donker is om wat te zien. Als je de gorges ingaat kun je beter ook niet zolaat doorvissen, je moet de terugweg nog heelhuids doorstaan.
's Ochtends of overdag is het zeer moeilijk de vis te zien staan, zo goed gecamoufleerd. Soms zie je na lang op dezelfde plek kijken ineens heel flauw een staart bewegen. Uren steken in observeren en verkennen voordat je gaat vissen. Het water zeer voorzichtig benaderen en bewaden.

Het insectenleven in de Bourne is gedurende eenaantal jaren flink verminderd, lijkt zich recent wat te herstellen. Zelf heb ik veel eendagsvliegen gezien, flink wat soorten zelfs. Maar de grote hatches van de kokerjuffers zijn zeldzaam geworden, al lijken de fransen daar een neus voor de hebben en de beste avonden aan het water te staan.
BWO, Blue dun, March Brown zou ik zeker meenemen, zowel droog, nat, emerger en nymf. Dus KGV-tje en Peute niet vergeten. Sedgenymfen ook mee uiteraard, beetje vaalgroen en vaalbruin is prima. Elkhair caddis, Goddard caddis (op ruwe stromende waterook goed zichtbaar). Laat in mei zou de meivlieg ook al kunnen, zeker in het gedeelte tussen Pont-en-Royance en St.-Nazaire want daar ligt meer zand op de bodem. Op dat gedeelte zit ook nog redelijk wat vlagzalm. Daar is de rivier ook beter toegankelijk.

Tijdens rondritten ook o.a. de Vernaisson en la Lyonne en de Meaudret gezien, maar niet bevist. Deze zijn kleiner dan de Bourne en minder druk bevist. Ook landschappelijk weer machtig mooi.

Afijn, ga niet voor aantallen want dan gaat het waarschijnlijk tegenvallen. Maar elke vangst telt daar dubbel en dwars!

Genoeg info zo? Stuur anders een pb, ben niet dagelijks op het forum (of lees alleen maar mee  ;)).

Succes en geef je ogen de kost daarzo  :) 8)
Ga mee met een franse vliegvisser als je de kans krijgt.
En laat eens horen hoe het jou daar verging, iedere ervaring telt.

Groeten, Pierre.



rosingkamp

Hallo Pierre,

Bedankt voor je verhaal en de tips. Daar heb ik veel aan. Als ik er geweest ben, zal ik daarover bericht achterlaten op het forum. Ach ja, vangen is leuk, maar van de natuur genieten is net zo belangrijk (geldt tenminste voor mij).
Afgelopen september kwamen we er terecht met caravan, omdat het noordelijker zulk slecht weer was. Nu doelbewust en gaan de hengels mee.

Groeten,
Henk


Verzonden vanaf mijn iPad

pierre

Graag gedaan Henk.
Laat er wel een paar voor mij over. Als het kan zijn wij er eind juni weer, we hebben nog wat mooi weer tegoed  8)
Vang ze!

Pierre.

Arie de Vries

Bedankt voor je bijdrage Pierre, ik ben er ook blij mee.
Groet, Arie

pierre

Heb jij ook plannen die kant op te gaan Arie?
Zoja, wanneer? (Mag via PB, ook als je specifiekere info wilt)

Groeten, Pierre.

Arie de Vries

Niet echt plannen, die maken we pas als we in de auto zitten maar begin de laatste jaren die hoek van Frankrijk steeds meer te waarderen. Vorig jaar iets zuidelijker in de Drome geweest, dus ben ik blij met alle info voor het vissen daar. Vooral ook hoe de plaatselijke vissers vis weten te vangen
Groet, Arie

pierre

Ja, zo doen wij dat ook. Pas één of twee dagen voor vertrek a.d.h.v. weersverwachting het gebied uitkiezen waar we naar toe gaan. Vantevoren wel 2 á 3 gebieden via Michellinkaart, google.maps en www uitgepluisd op natuur, campings, rivieren, aanwezigheid forel/vlagzalm en mogelijkheden vliegvissen.

Drome is inderdaad ook mooi, Vaucluse ook. Heerlijk zuiders sfeertje al daarzo. In het stroomgebiedvan de  Drome/Eygues/Ouvêze vindt je de forel vooral in de bovenlopen en de kleine zijriviertjes. Middengedeelte is goed kopvoorn te vangen, soms barbeel.

Mijn ervaring is dat ik met een matig mondje frans spreken (mijn vriendin veel beter) op de campings altijd weer zeer gemakkelijk contact krijg met franse |(vlieg-)vissers. Als je maar een beetje moeite doet frans te praten, zijn ze zeer behulpzaam. Zo ook met vissers aan de rivier.

Forellen in Frankrijk zijn in hun intuïtieve gedrag gedrag niet anders dan in andere landen. Door helder water, zonnige omstandigheden (dus beter zichtbaar van bovenaf) en op rivieren met hoge visdruk zijn ze wel zeer schuw. Overdag of bij onraad schuiven ze zo onder de stenen/planten/boomwortels. En daar blijven ze dan ff.
Schakel sneller over naar langere en/of dunnere leaders/tippets, voorzichtige presentatie, kleinere maten vliegen/nymfen in natuurlijke kleuren gebonden, het water zeer voorzichtig benaderen/bewaden en de vis 'besluipen'. Hahah, en dan nog kom ik 's avonds na het vissen gefrustreerd terug bij de tent. Maar je leert iedere keer dat je gaat vissen of verkennen, dat is het mooie.

En van de locals is inderdaad veel te leren, zeker doen!

Groeten,  Pierre.




Beertje

#10
De "Sorque"is ook mooi. het water is het hele jaar  +/- 13a14 graden grote vlagzamen, beekridder , bruineforel en wat andere soorten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

pierre

@Beertje,
Ja, die staat eigenlijk ook nog op mijn lijstje.
Is wel een vrij kort traject in vergelijking met vele andere franse rivieren. Of is de Sorgue stroomaf van L'Isle ook nog interessant?
Ik zag foto's van zomer 2015 dat de source zodanig droog stond dat er nog maar bar weinig water uit kwam. Heb jij enig idee of de visstand er erg onder geleden heeft?

Groeten, Pierre.

wh82

De Sorgue staat ook op mijn verlanglijst. 's zomers ook te doen qua temperatuur dus?

Beertje

Waden met waadpak wel. Zwemmen is iets minder alhoewel, ze doen het wel.... brrrrrrr.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Mooi, ik bedoelde eigenlijk qua temperatuur voor de vissen ;) In veel rivieren in Zuid Frankrijk is het na de ochtend qua temperatuur klaar voor de forel.

Beertje

#15
Als je er heen gaat, vergeet dan niet een bezoek te brengen aan de goeie hengelsportzaak in l'isle-sure-la-Sorgue. absolute de moeite waard.
hier alvast een link:  http://www.sorguett.com/   Op de site is een kaartje te vinden met het adres.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

rosingkamp

Beertje, bedankt voor die tip!


Verzonden vanaf mijn iPad

rosingkamp

Beertje, ik zag trouwens dat de door jou genoemde winkel ter hoogte van Avignon ligt. Dat is een heel eind van de Bourne. Ik heb zelf een winkel "ontdekt" in Bourg-Les-Valences. Die hebben ook veel info over de rivieren en meren in het noordelijke gedeelte van de Drôme en de Vecors.
Naam van de winkel is Pacific Pêche Valence. Ze hebben ook een internetsite.


Verzonden vanaf mijn iPad

pierre

@Rosingkamp, ben je al in de Vercors geweest? Hoe ging het vissen?

rosingkamp

We gaan a.s. vrijdag 😃😃😃

pierre

Oh je gaat nog  :). Geniet er van. De weersverwachting voor volgende week is alvast aardig goed.
Weet je al waar je terecht komt?


rosingkamp

Bij het dorp Rochefort-Samson ongeveer 10 km van de rivier. Er zijn overigens nog een paar kleinere riviertjes en de Isere. Ook een stuwmeer met vis, las ik.
Groeten,
Henk

pierre

Oké, dan zit je mooi tegen de bergketen aan te kijken. Je zit ook niet ver van de Lyonne, is ook een heel mooi riviertje met forel. Google-maps maar eens bij Saint Jean-en-Royans.
De Isere is een bak met water hoor. Vaak heel grijs van het smeltwater, zal nu in mei/juni ook nog zo zijn. Diep en steile oevers. Tenminste zo ken ik hem vanuit de buurt van St. Marcellin.
De Gervanne ligt iets zuidelijker vanuit jou standplaats, zou ook forel moeten zitten en anders wel kopvoorn.
Voor de Bourne zou ik richting Auberives-en-Royans of verder stroomopwaarts gaan, beetje afhankelijk van de waterstand in deze maanden.
Als je van het echte fijne peuterwerk houdt zijn die kleine riviertjes ook leuk, zit vaak nog de meeste forel in al zijn ze van kleiner formaat. En die pakken wat ze pakken kunnen.

:) Ik ben ook al aan het aftellen, nog 6 1/2 week  8).

Succes en veel plezier. Ik ben benieuwd naar jou viservaringen in die regio.

Grtn.  Pierre

Beertje

#23
De gervanne is een klein riviertje waar i.i.d. forel zit, Maar het is wel peuter werk.
Als je toch al zover gereisd hebt, kan ik je de sorque aanbevelen is ongeveer  150 km verder.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

rosingkamp

Bedankt Beertje en Pierre voor de aanvullende tips / adviezen. Heel erg nuttig.


Verzonden vanaf mijn iPad