eerste hengel

Started by DavidS, June 09, 2015, 19:24:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DavidS

is een Snowbee 9" #5 met aangepaste reel en vliegenlijn+backing+leader voor 129Eur aangewezen als eerste lijn of kan het ook goedkoper/anders/beter?

maurice

Aangepaste reel?
Welk type Snowbee ?
Wat voor een lijn en wat voor een klasse?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FSCHAMP

Misschien kan je hier eens kijken :

A&M voor een hengel

en hier voor een reel : A&M

en hier voor een lijn : A&M

Als je alles bij elkaar telt kan je nog goedkoper uitkomen denk ik en dan heb je echt een set, die op elkaar zijn afgestemd.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Ik ben ook benieuwd wat je bedoeld met 'aangepaste reel'.
Ik zou zeggen: verklaar je nader.

Gerrit


DavidS


goswit

Ik zou naar de sponsor gaan of A&m   gewoon goede bedrijven en goede informatie.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

pepertje

mij is altijd verteld dat ik een hengel moet passen.
een hengel moet je voelen, kijken of deze bij jou kunsten en of techniek past.
er zijn teveel type hengels die niet passen bij de kracht, techniek of souplesse van de visser.

een hengel cq setje moet je voelen daar moet je mee werpen, testen om te zien of hij jou past.
mijn mening is dan ook simpel, goedkoop is duur koop als de hengel je niet bevalt en in de kast komt.
stom weg mee door gaan gaat vaak over tot het stoppen omdat het niet lukt.
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

DavidS

#7
de sponsor en A&M zijn ook online winkels dus daar kan ik ook niet proberen of voelen, toch?

bijkomende vraag: is een leaderloop nodig of mag de onderlijn onmiddellijk op de vliegenlijn?

maurice

klopt, is idd ook een shop maar heeft ook een winkel.
alleen lijkt het me iets te ver om te testen vanuit België. ;)
misschien kun je met een vliegvisser als FSCHAMP afspreken om een hengel te testen.

maar er zullen toch ook zekers winkels in België zijn  ;)



::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

Die Snowbee set, daar kun je prima mee werpen en vis mee vangen. Maar wat Pepertje zegt is wel heel erg waar: of het leuk is om met een vlieghengel te vissen kan enorm verschillen: als ie bijvoorbeeld te stug is kun je als beginner nogal tobben met de lijnsnelheid en sta je de helft van de tijd de vlieg uit je leader te trekken omdat je dan waarschijnlijk veel last hebt van windknopen.

Maar het hangt ook sterk af van je intentie: als het je nu gaat om een kennismaking met de vliegvisserij en je wilt relatief goedkoop beginnen, dan is die set prima. Als je daarentegen gelijk een aanschaf wilt doen waar je jarenlang gelukkig mee zult zijn, dan moet je echt eerst wat hengels in handen hebben gehad voor je kunt besluiten wat het beste bij jou past.

Quote from: DavidS on June 10, 2015, 08:28:51bijkomende vraag: is een leaderloop nodig of mag de onderlijn onmiddellijk op de vliegenlijn?

Onderlijn mag direct op de vliegenlijn, meest gebruikte knoop daarvoor is denk ik de nail knot (youtube staat vol met instructiefilms). Het is aan te bevelen om een kort stukje nylon aan je vliegenlijn te monteren waar je je leader dan via loop-in-loop aan bevestigt. Goede knopen voor een lus zijn de Perfection Loop en de Rapalaknoop.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

goswit

Bel A & M op  kan veel bij ze ,sponsor weet ik niet.  Doe een oproep aan vliegvissers uit Belgie zitten er genoeg op dit forum.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

DavidS

deze recensie vond ik over die snowbee-lijn:

We Say

I took this outfit in a box down to Dever Springs a few weeks ago to give it a run against the resident rainbow trout. Because the included reel is already loaded with backing, a balanced fly line and a leader all you need to do is tie on a fly and get fishing. This is a very good idea as it really does mean you could give this to anyone and apart from a quick rummage in the fly bins at the lodge they are good to go. Due to the line being on the reel though it does benefit from a quick stretch before you start but I was pleasantly surprised to find it had a low memory and the coils and kinks I expected to see throughout the day did not materialise.

In use, once I had slowed my cast to adjust for the softer action than my normal rods, I found this was a really nice outfit to use. The rod, reel and line all being from Snowbee balanced perfectly, making it a joy to cast. I could place a fly at moderate distance or also roll-cast under trees when stalking and it handled the thrashings of a few 5lb trout well enough as you would expect. I did not sadly get a chance to see how it would handle one of their double-figure fish but there's always a next time.

Combos or box kits like this have largely until now been thought of as the obvious choice for beginners and that remains very true. However, I would go on to say that a beginner would also find they would continue to use this outfit long after they had become proficient and therefore I would happily recommend this to more seasoned fly fishers looking for a nice budget outfit or a backup kit. Coming in at under £100 this would make a great Christmas or birthday present if you are feeling flush and really is a great way to give beginners a head start in our sport. The quality of tackle available now at these prices is of course far better now than ever before and you would happily buy these products individually so don't let the box make this think this is not for you.

hier gevonden: http://www.flyfishing.co.uk/news/fly-fishing-features/reviews/tackle/6460-snowbee-classic-combo-kit-9-5-6.html

lijkt me niet zo slecht om mee te beginnen?   :)

catchem

Prima hengel,
Ben ik ook mee begonnen (bijna dan, was tweede hengel). Ik had alleen een #4, zou ik als ik ju was ook voor gaan, reel maakt voor nederlandse visserij niet zo veel uit. De hengel heeft lekkere grote ogen wat het werpen makkelijker maakt. De tip van hengel leten passen ./ uitproberen is natuurlijk waar, maar dan kan je ook het beste een hengel op maat laten maken en dat doen er ook maar erg weinig.
Als je toch begint met werpen voel je het verschil tussen de hengels niet en pas je toch het geleerde aan op je hengel.

Raymond

Mijn ervaring met die Snowbee hengels is dat ze nogal stug en snel zijn. Ik heb er wel een aantal in de handen gehad en ik vond geen enkele echt lekker gooien. Dat komt waarschijnlijk dat de echte lijnklasse een paar klassen hoger ligt en ik sowieso niet van snelle hengels houd.

A&M is gewoon prima spul (om mee te beginnen en als je er tevreden mee bent ook prima als je meer ervaren bent).

Ik merk vaak dat beginners hier op het forum een vraag stellen maar eigenlijk al hun keuze gemaakt hebben. Vragen en niet luisteren heeft natuurlijk weinig doel. Pepertje is een tiener en ondanks zijn nog jonge leeftijd beschrijft hij hierboven wel perfect hoe de vork in de steel zit. En hoewel jij dat als beginner nog niet aan kunt voelen, kun je je wel goed laten adviseren over het materiaal dat je aanschaft.

Eigenwijs is in dit geval niet wijs, succes met je keuze!
::wtf::

DavidS

Quote from: Raymond on June 10, 2015, 21:39:30
Mijn ervaring met die Snowbee hengels is dat ze nogal stug en snel zijn. Ik heb er wel een aantal in de handen gehad en ik vond geen enkele echt lekker gooien. Dat komt waarschijnlijk dat de echte lijnklasse een paar klassen hoger ligt en ik sowieso niet van snelle hengels houd.

dat was dus ook een opmerking in die recensie over die snowbee "In use, once I had slowed my cast to adjust for the softer action than my normal rods" omdat jij zegt dat je ze snel vond begreep ik wat de recensent bedoelde

en keuze gemaakt, niet dus, wil wel weten waar ik moet op letten bij de eerste hengel die in mijn handen krijg. Iedereen zegt dat A&M goede hengels zijn, en ik geloof jullie ook maar iedereen zegt ook dat je een hengel in handen moet hebben om te voelen. Ik kan moeilijk ff op en af naar Nederland om een hengel te gaan voelen, daar zit op dit moment mijn probleem. Ik kan ook in de hemgelwinkel op 20km van mijn deur gaan, maar de goedkoopste daar kost me 175EUR, dan loopt er hier 1 rond in huis die gaat vragen of ik zot ben. Kwestie van de kerk in het midden te houden, begrijp je?

hannus

ik verkoop sinds 2006 Snowbee hengels en heb nog geen klachten gehad
wat de een stug vindt, vind de ander niet
en dan zijn er nog verschillende types...... Allemaal geprobeerd?
most t effe kwait

DavidS

Eerste hengel is binnen: Mitchell Conolon 8'5" #5-6 met Mitchell 710 auto reel voor 25 EURO op de rommelmarkt. Ben dan ook aan het gooien sinds gistermiddag en het lukt vrij aardig. Ben wel begonnen volgens de volgende filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q en eerst vooral gekeken dat ik de 11-1u positie had met mijn onderarm.