Jura - Loue / Doubs

Started by wh82, January 07, 2016, 20:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

#25
Nou ik ben terug van een mooie vakantie.
Heb een paar avonden kunnen vissen. Daarbij was ik helaas niet zo succesvol. Voor degenen die nog eens die kant op willen gaan hier wat informatie over waarom ik niet zo succesvol was:

1. Ik ben niet zo'n goede visser ;), zeker op stromend water schiet ik te kort.
2. De waterstand was, behalve de laatste paar dagen, echt veel te hoog. Het verschil in waterstand tussen begin en eind vakantie was ongeveer 80cm.
3. We zaten te ver van de bron af, jullie zeiden gezamelijk dicht bij de bron. Dat klopte, goede tip. In Ornans (maar paar km verder stroomopwaarts) zag je hele groepen vlagzalmen en forellen zwemmen. Waar ik viste (Cleron: Parcours des Iles Angon en Grognard) zag ik maar een enkele vis, nu was het water daar dieper en wilder dus ook veel moeilijker te zien.
4. Iedereen had het over kleine vliegjes en dunne tippets. Dunne tippets kan kloppen maar de vliegen die er waren waren GROOT: Grote rode sedges (hele wolken), Meivliegen, Grande Perle van 5cm, Bibio's. Ook best veel "gewone" ephemerella's (olives en iron) maar niet zo klein. Ok er waren ook kleine vliegjes maar veel minder in getal. In het water naast de nimfen van alle soorten veel vlokreeftjes en slakjes. Ik had vooral veel kleine vliegjes bij me.
5. De rises waren waar ik viste maximaal 1 keer per kwartier. Droge vlieg waar ik beter in ben dan nimf was dus waarschijnlijk een stuk minder effectief.
6. Je mocht (tot 3e zaterdag van mei) niet het water in en de beste plekken waren alleen bereikbaar vanuit het water.

Maargoed, ik heb heerlijk gevist en een heerlijke vakantie gehad in een schitterende omgeving.

Een paar sfeerplaatjes:





wh82

Oja, ik was blijkbaar niet de enige visser die t daar lastig vond, dit vond ik lang de waterkant..

pierre

Wow, mooie foto's hoor.
Heb je helemaal niets gevangen, zelfs geen aanbeet gehad of anderszins reactie van een vis op je vlieg/nimf gezien?
Je hebt iig een goed oog voor mooie plaatjes :-)

Groeten,  Pierre.

wh82

#28
Op droog rejects op plekken waar zeker vis zat.. In mijn ogen was de presentatie min of meer perfect: vlieg ver bij de lijn vandaan, dreef netjes, geen drag, enz.
De vis was ook nog eens heel spooky..
Ik denk dat ik wel aanbeten gehad heb op GRHE maarja ik ben niet zo goed met nimf op stromend water dus niet kunnen verzilveren (lijn niet strak genoeg en vergelijkbare beginnersfouten).
Wat ik vooral lastig vond is dat bij mooie plekken ik alleen maar (ver) downstream kon vissen, droog kreeg ik dat wel voor elkaar maar met nimf kan ik dan onmogelijk contact houden...

Overigens heb ik eigenlijk maar 2 avonden echt kunnen vissen. Tot en met woensdag was t water eigenlijk te hoog. Ben wel wezen vissen maar t was meer om te genieten van de omgeving en wat aan wat doorgaat voor mijn techniek te schaven..

pierre

Oké, dus wel reactie van de vis gehad. Forel neem ik aan?
Als de vis wel omhoog komt maar weigert dan doe je iets in je presentatie net niet goed. Als ze het helemaal niet vertrouwen dan stijgen ze niet eens. Nu moet je dus zoeken en gaan varieren met type/maat/kleur vlieg, tippet dikte/lengte en hoe je de vis aanwerpt. Daarbij de vis niet te vaak vruchteloos laten stijgen want dat maakt 'm alleen wantrouwiger.
Goed blijven kijken en nadenken over wat er gebeurt .... het blijft een  fascinerend spelletje.

wh82

Ik vermoed de vlieg of de tippet.
Tippet: ik durfde niet dunner te gaan dan 15/100 aangezien het keihard stroomde, er veel stenen en struiken waren en de vis niet heel klein was.
Vlieg: Gezien de sedges het grootst in getal waren vermoedde ik dat ze die wel zouden pakken. Ik had ze echter niet zo groot. Wel geprobeerd: kleinere sedges, parachute adams, olives, irons, bibios, klinkhammers.

Inderdaad een leuk spelletje..

Mettrop

Wel schitterende foto's!

wh82

Thanks! (backup hobby ;) )

Mike

Super mooie foto's!
Als het water zo vlak was als op de 1ste foto is het niet gek als ze je droge vlieg weigeren.
Klein kabbeltje maakt vaak een groot verschil.
Vissen tot een cm of 50 kan je nog prima drillen met 12/00
Het is dan wel zaak dat je een zachte #2 of max #3 gebruikt. Liefst een lange stok van 9 of 10 ft.
Volgende keer beter  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER