miertje voor dummies

Started by HappyFisherman, July 04, 2011, 22:36:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Supersimpel, kan bijna niet fout en het vangt ook nog...

Benodigdheden:
Haak tot maatje #18 (Ligt aan de grootte van je balletjes schuim)
Piepschuim
Bug Bond (BB)
Hacklemateriaal
Bindgaren
Promarker


Gebruik voor deze mier weerhaakloze haakjes of knijp deze plat, omdat je anders de piepschuimballetjes teveel beschadigd.
Zet voordat je de haak in de vice zet eerst 2 balletjes op de haak, waarbij je let op de verhoudingen tussen de haakbocht en de balletjes. Het op maat knippen van de balletjes gaan niet goed, omdat dan alle stevigheid verloren gaat en ze tijdens het werpen van de haaksteel vliegen.


Omdat de balletjes blijven schuiven op de steel doe je tussen de 2 een drupje BB of lijm. Houdt de 2 balletjes even tegen elkaar aan en zorg er voor dat ook de haaksteel geraakt wordt, zodat je het geheel kunt fixeren. Lampje er op of even wachten tot de lijm hard is en je bindgaren ertussen opzetten. Hackle inbinden en na 2 of 3 slagen vastzetten en whipfinishen.


Nu kun je aan de slag met je stift en kleur je het geheel in de kleur naar wens.


En klaar is kees, nu al? Ja, nu al ;)


Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

kijk das al een stuk makkelijker als dat geklier met die gorilla gleu.
goed gedaan man. ;)

HappyFisherman

Geen dichte oogjes meer en geen overgelopen bolletjes HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Henry

Goed bedacht. Gaat er ook eens mee spelen nu. Morgen bij me baas eens wat piepschuim ritselen.

maurice

goed gedaan Bram. die blijft wel drijven.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

dartmayor

Dat moet mij zelfs nog lukken.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

brian


christianvt

Idd goed bedacht, ik ga ff kijken of we hier nog wat piepschuim hebben liggen ;D

pepadew

heeft iemand een tip voor de lijm? ik heb ''nog'' geen uv spul. en mijn sec lijm lost de balletjes op helaas.

A{b}r{a}xa{s}

'k heb hier een tube Bison constructielijm gel liggen, die 'misbruik' ik te pas en te onpas....
dat soort lijm zou vlgs mij ook kunnen werken

Rossie69

 ::klappen::

goed gedaan Bram.


christianvt

Quote from: pepadew on July 05, 2011, 14:37:23
heeft iemand een tip voor de lijm? ik heb ''nog'' geen uv spul. en mijn sec lijm lost de balletjes op helaas.

Bison poly max

Rossie69

Bison constuctielijm wel de water vaste D4 60 ml flesje doet Wilco al 2 jaar mee.
en heb ook gezien hoeveel miertjes die er gemaakt,mee zijn :)


Henry

Bison polymax vrij prijzig. Inderdaad beter de constructie lijm nemen ;).
Je kan ook bij de bouwmarkten lijm halen dat geschikt is voor piepschuim. Zit in kokers en in emmertjes. Wordt gebruikt bij de plafond sierlijsten deze zijn van piepschuim of ander soortig schuim gemaakt en lost deze dus niet op. Maar bruist niet. Bij de Bouwmarkt waar ik werk hebben ze het van het merk NMC, bij een Gamma, formido karwei praxis weet ik dit niet zeker maar vermoedelijk wordt het ook daar door dezelfde fabrikant geleverd.
Deze lijm is op zeker veilig voor het piepschuim .Dacht bij de Hornbach een koker voor 2,39 uit me hoofd.

HappyFisherman

En daar kun je meerdere mierenkolonies mee maken ;)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

En toch moet ik een kritische noot plaatsen. Die balletjes zijn behoorlijk kwetsbaar maar daar is ook het gemak naar. Ten tweede drijven deze wel erg hoog in het water waardoor een groot deel van de contour verloren gaat. Als helemaal niet te spreken over het gesopt vissen.
Twee jaar geleden hadden ze bij de Action van die emmertjes met styreen balletje van 4 mm tot 10 mm en de grotere kan je heel mooi gebruiken als drijvertje........dus gesopt vissen van deze miertjes wordt heel lastig.

Satch

Mooi simpel patroon. Hoe (vlieg)vis je hier eigenlijk mee? Met andere woorden wat is een ideale setup?

Rena

Zelf vis ik miertjes met een (zeer) lange leader/tippet combi, tot wel twee keer de hengel lengte.
Uiteraard is dit afhankelijk van de omstandigheden.
Gezien de vaak statische manier van vissen kan het zijn dat de vis schrikt van een vliegenlijn die te dicht bij de vlieg ligt.

Kijk waar je vaak vissen ziet "slurpen" in de oppervlakte en werp daat je vlieg.
Laat de vlieg liggen en geef af en toe kleine rukjes zodat de vlieg beweegt, dan ziet het uit als een mier in doodsstrijd (wat het ook imiteert).


TL Peter