vissen met zinkende lijn

Started by Jnm, January 05, 2022, 19:36:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jnm

Hallo, als beginnend vliegvisser zou ik willen weten hoe de samenstelling is van een lijn wanneer je met nimfen vist. Ik veronderstel dat dit met een zinkende lijn moet zijn? Welke leader gebruik je hiervoor? Een drijvende waarmee je vist met de droge vlieg? Maak je dan aan die leader een zinkende tippet aan vast? Ik kom er maar niet aan uit.............
Alvast bedankt!!

FSCHAMP

Beste Jnm,

ik vis al jaren met de nimf met een drijvende lijn. Als leader gebruik ik gewoon een gevlochten leader voorzien van een tippet ringetje met vervolgens een stuk 18/00 van 50 cm, 16/00 ongeveer 50 cm en vervolgens ongeveer één meter 14/00 fluoro carbon. Tussen het stuk van 16/00 en 14/00 zet ik een beetverklikker. Meestal gebruik ik een stukje oranje braided backing van zo'n 20 cm met aan beide zijden een lus. Deze opzet gebruik ik voor te nimfen op Duitse rivieren, waar je maar met één vlieg mag vissen.
Je kan ook een zinkende leader gebruiken, maar dit is meestal niet nodig.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

In NL? Nimfen gewoon met een drijvende lijn. eventueel met een langerererererere leader van dun nylon als je echt diep moet. In (snel)stromend water, zoutwater, of heel, heel diep water kan een zinktip of zinklijn zinvol zijn ,maar dan heb je het meer over 'reservoir'vissen. Meer dan 80% (wellicht zelfs heel veel meer) van het nimfvissen kan gewoon met een drijvende lijn. Daar begin je dus mee. Een zinklijn koop je pas als je tegen de limieten van een drijvende lijn aanloopt.