vissen met zinkende lijn

Started by Jnm, January 05, 2022, 19:36:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jnm

Hallo, als beginnend vliegvisser zou ik willen weten hoe de samenstelling is van een lijn wanneer je met nimfen vist. Ik veronderstel dat dit met een zinkende lijn moet zijn? Welke leader gebruik je hiervoor? Een drijvende waarmee je vist met de droge vlieg? Maak je dan aan die leader een zinkende tippet aan vast? Ik kom er maar niet aan uit.............
Alvast bedankt!!

FSCHAMP

Beste Jnm,

ik vis al jaren met de nimf met een drijvende lijn. Als leader gebruik ik gewoon een gevlochten leader voorzien van een tippet ringetje met vervolgens een stuk 18/00 van 50 cm, 16/00 ongeveer 50 cm en vervolgens ongeveer één meter 14/00 fluoro carbon. Tussen het stuk van 16/00 en 14/00 zet ik een beetverklikker. Meestal gebruik ik een stukje oranje braided backing van zo'n 20 cm met aan beide zijden een lus. Deze opzet gebruik ik voor te nimfen op Duitse rivieren, waar je maar met één vlieg mag vissen.
Je kan ook een zinkende leader gebruiken, maar dit is meestal niet nodig.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

In NL? Nimfen gewoon met een drijvende lijn. eventueel met een langerererererere leader van dun nylon als je echt diep moet. In (snel)stromend water, zoutwater, of heel, heel diep water kan een zinktip of zinklijn zinvol zijn ,maar dan heb je het meer over 'reservoir'vissen. Meer dan 80% (wellicht zelfs heel veel meer) van het nimfvissen kan gewoon met een drijvende lijn. Daar begin je dus mee. Een zinklijn koop je pas als je tegen de limieten van een drijvende lijn aanloopt.

Voordeel van een zijden lijn: je kunt hem zowel drijvend (ingevet) als als intermediate (niet ingevet) gebruiken ;-) Daar staat dan weer wel tegenover dat een beetje zijden lijn flink aan de prijs is en meer onderhoud vergt dan een plestik lijn...

Jnm

Quote from: FSCHAMP on January 05, 2022, 20:29:59
Beste Jnm,

ik vis al jaren met de nimf met een drijvende lijn. Als leader gebruik ik gewoon een gevlochten leader voorzien van een tippet ringetje met vervolgens een stuk 18/00 van 50 cm, 16/00 ongeveer 50 cm en vervolgens ongeveer één meter 14/00 fluoro carbon. Tussen het stuk van 16/00 en 14/00 zet ik een beetverklikker. Meestal gebruik ik een stukje oranje braided backing van zo'n 20 cm met aan beide zijden een lus. Deze opzet gebruik ik voor te nimfen op Duitse rivieren, waar je maar met één vlieg mag vissen.
Je kan ook een zinkende leader gebruiken, maar dit is meestal niet nodig.
Bedankt!!! En de verschillende lijnen (18/100 - 16/100 - 14/100), met welke knoop zet je ze best aan elkaar???

henkverhaar

Quote from: Jnm on January 11, 2022, 10:08:24
Bedankt!!! En de verschillende lijnen (18/100 - 16/100 - 14/100), met welke knoop zet je ze best aan elkaar???
Bloedknoop (barrel knot). Hoewel een waterknoop (surgeon's knot) ook werkt. Bloedknoop uit de hand, aan de waterkant, leggen is even oefenen, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt is het een snel gelegde knoop, niet (echt) langzamer of moeilijker dan een waterknoop.

Jnm

Bedankt aan iedereen voor de hulp op mijn vragen!!!

FSCHAMP

Mijn voorkeur gaat uit naar de surgeon's knot of waterknoop. Is zeer gemakkelijk te maken en en er wordt altijd op de hoofdlijn getrokken als je een zijlijntje maakt indien je met meerdere vliegen vist.
Hier een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=imx-2tMIOS8

Deze knoop is zeer makkelijk te leggen (veel makkelijker dan de blood knot) en wordt door zeer veel competitie vliegvissers gebruikt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

Quote from: FSCHAMP on January 11, 2022, 22:02:59
Deze knoop is zeer makkelijk te leggen (veel makkelijker dan de blood knot) en wordt door zeer veel competitie vliegvissers gebruikt.

Eens - hoewel, zoals gezegd, met wat oefening leg je een bloedknoop vrijwel net zo snel en eenvoudig als een waterknoop... Mijn grootste bezwaar tegen de waterknoop is dat het geen 'in-line' knoop is: de twee verbonden lijnstukken liggen niet in elkaars verlengde.

Merk overigens op dat van de bloedknoop vermeld wordt dat hij minder geschikt zou zijn om twee stukken nylon van verschillende diameter te verbinden - dat zou ten koste gaan van de trekkracht op de knoop - en de waterknoop zou onder dergelijke omstandigheden sterker zijn. Dat is in een grijs verleden al eens aan een grootschalig internet vergelijkend onderzoek onderworpen, en daarin bleek dat dat alleen geldt als je een bloedknoop met ongelijke nylondiktes maakt met evenveel windingen in beide lijnstukken. Als je met het dunnere nylon meer wikkelingen maakt dan met het dikke dan is dat verschil weg. Als ik bijvoorbeeld 5X aan 3X knoop (15/00 aan 20/00 zeg maar), dan maak ik drie wikkelingen met het 3X en 4 of 5 met het 5X.

N.B. een bloedknoop is niet geschikt om heel verschillende diktes aan elkaar te knopen, maar dat geldt eigenlijk voor alle 'normale' knopen - dan moet je extra stappen maken...

FSCHAMP

@henkverhaar: Dan moet je mij eens uitleggen waarom zoveel de competitie vliegvissers kiezen voor de Surgeon's knot als wat jij hier onder beschrijft correct is. Ik spreek trouwens niet alleen voor de Belgische Competitie vliegvissers, maar ook voor de Engelse, Schotse en Franse Competitie vliegvissers.

Maar ja, iedereen zal wel voor zijn eigen spreken zeker. Ik hou het in iedere geval bij de Surgeon's knot.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Quote from: henkverhaar on January 12, 2022, 09:38:22
Eens - hoewel, zoals gezegd, met wat oefening leg je een bloedknoop vrijwel net zo snel en eenvoudig als een waterknoop... Mijn grootste bezwaar tegen de waterknoop is dat het geen 'in-line' knoop is: de twee verbonden lijnstukken liggen niet in elkaars verlengde.

Merk overigens op dat van de bloedknoop vermeld wordt dat hij minder geschikt zou zijn om twee stukken nylon van verschillende diameter te verbinden - dat zou ten koste gaan van de trekkracht op de knoop - en de waterknoop zou onder dergelijke omstandigheden sterker zijn. Dat is in een grijs verleden al eens aan een grootschalig internet vergelijkend onderzoek onderworpen, en daarin bleek dat dat alleen geldt als je een bloedknoop met ongelijke nylondiktes maakt met evenveel windingen in beide lijnstukken. Als je met het dunnere nylon meer wikkelingen maakt dan met het dikke dan is dat verschil weg. Als ik bijvoorbeeld 5X aan 3X knoop (15/00 aan 20/00 zeg maar), dan maak ik drie wikkelingen met het 3X en 4 of 5 met het 5X.

N.B. een bloedknoop is niet geschikt om heel verschillende diktes aan elkaar te knopen, maar dat geldt eigenlijk voor alle 'normale' knopen - dan moet je extra stappen maken...
klopt en je zou dat probleem op zich niet moeten krijgen uberhaupt, want je gaat geen 40/00 knopen aan 10/00ste natuurlijk :) maar het is wel een knoop die het minder goed doet naarmate er meer verschil in diameter zit, maar zoals gezegd zijn de meeste knopen daar niet heel goed voor en zou je ook niet moeten willen ook.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: FSCHAMP on January 12, 2022, 14:31:36
@henkverhaar: Dan moet je mij eens uitleggen waarom zoveel de competitie vliegvissers kiezen voor de Surgeon's knot als wat jij hier onder beschrijft correct is. Ik spreek trouwens niet alleen voor de Belgische Competitie vliegvissers, maar ook voor de Engelse, Schotse en Franse Competitie vliegvissers.

Een van de dingen die je zelf al op hintte is dat je met een waterknoop heel eenvoudig (tegelijk) ook een dropper kunt maken. Verder is met kouwe klauwuh (reservoirvissen onder slechtere omstandigheden), als je bijna geen gevoel meer in je vingers hebt, een waterknoop wel makkelijker te leggen dan een bloedknoop ;-) en als het ECHT om snelheid gaat is een waterknoop idd sneller dan een bloedknoop.