Vliegvissen op forel in Lauwersmeer

Started by Franky Boy, March 26, 2016, 12:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

In het kader van het herintroductieproject van zeeforel in Noord-Nederland zijn er vorig jaar en dit jaar bruine forellen ('zeeforellen') in het Lauwersmeer uitgezet. Bovendien werden er in de bovenlopen van enkele beken die in het Lauwersmeer uitmonden, broedjes van zeeforel (herkomst Duitsland) uitgezet.
Dat nog niet alle forellen door onze vrienden uit Urk zijn weggekaapt, bewijst dit filmpje van Jan Kamman ('trekker' van dit project bij Sportvisserij Nederland en tevens hoofdredacteur van De Nederlandse Vliegvisser).
https://www.youtube.com/watch?v=WzZY_Ch14Ys&feature=share

Chaisedieu


Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Zeker mooi!
Stiekum vraag ik me af hoe lang het duurt voor we soortgelijke projecten krijgen voor de ruisvoorn..

Johan H

Wat een mooie gezonde forellen,
In welk gedeelte van het Lauwersmeer zijn deze gevangen, wil ook daar weleens een poging wagen

Johan H

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Leuk, hopen dat daar geld beschikbaar voor blijft 😊
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

snap er eigenlijk niks van.

zit hier nog een beroeps visser op dat Lauwersmeer dan ?

zou mooi wezen als dit gaat lukken.
mooie vis zo te zien.

::goodjob::

Gerrit59

En als er nog geen beroepsvisser zit dan komt ie er wel....

Gerrit

Marco B

Is dit niet een beetje speculatieve bezigheid? Ik bedoel, Kamman weet waar de vis is uitgezet en staat hoogstwaarschijnlijk daar te vissen wat uiteindelijk uitloopt op een leuke visserij. Weet je dit niet dan sta je op zo'n groot meer met een relatief kleine bezetting waarschijnlijk voor joker te vissen. Of zie ik het wat somber in Franklin?
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Rene V.

Als je weet waar de forel uitgezet is en je gaat er op vissen kom je ze tegen,zelfde als op OVM.Maar.....was het niet de bedoeling dat de zeeforel ging trekken om zich te vermeerderen?De beroepsvissers te vervloeken en zelf uitzetters tikken?Hoe om te gaan met vissers die een visje meenemen{goh,wist ik niet,mag dat niet dan?}.Kortom.zo maar wat vragen die bij mij opkomen.

Als de zeeforel rust gegunt wordt kan dit uitlopen op hele mooie visserij.

Groet Rene V.

Franky Boy

Het doel van dit project is drievoudig: Een soort forelvisserij creƫren zoals die vroeger op het Veerse Meer was.
En als er forellen de Waddenzee optrekken en echte zeeforellen worden, zou dat ook mooi zijn.
En nog mooier zou het zijn als er in de beken in Groningen en Drenthe voortplanting van de forellen zou plaatsvinden en er een zichzelf instandhoudende populatie zou ontstaan. Daarom wordt er ook broed in de bovenlopen van die beken uitgezet. De overleving van het broed van vorig jaar was al erg hoopvol. Bij elektrovisserij werden diverse goed gegroeide vingerlingen vastgesteld.
Enige probleem is inderdaad de aanwezigheid van een Urkse beroepsvissersfamilie die daar visrechten heeft en zich niet alleen met de vangst van paling bezighoudt.
Jan viste meer dan twee weken na de uitzet, weliswaar niet te ver van de uitzetplaats (neem ik aan), want het meer is inderdaad erg groot (niet te vergelijken met het Oostvoornsemeer) :)
Voor een echt succesvol programma zouden er veel meer forellen moeten worden uitgezet, zowel broed als grotere exemplaren. Hoop is nu om met dit pilot-project diverse subsidiefondsen aan te boren om een schaalvergroting te bewerkstelligen, naar analogie met Funen (Denemarken).
::goodjob::

Rene V.

Dank voor de snelle reaktie Franklin en het is mij duidelijk ::goodjob::

Groet Rene V.

merijn1982

Erg mooi project! Aal het standhoud natuurlijk.. maar laten we positief blijven hierover☺

Wat mij wel verbaast alleen is dat hier heel veel geld in word gestoken maar onze inheemse soorten het moeilijker en moeilijker krijgen door diverse redenen en daar word niets tot nauwelijks wat aan gedaan...
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: Marco B on March 27, 2016, 13:29:37
Is dit niet een beetje speculatieve bezigheid? Ik bedoel, Kamman weet waar de vis is uitgezet en staat hoogstwaarschijnlijk daar te vissen wat uiteindelijk uitloopt op een leuke visserij. Weet je dit niet dan sta je op zo'n groot meer met een relatief kleine bezetting waarschijnlijk voor joker te vissen. Of zie ik het wat somber in Franklin?

we hebben even gekeken waar ze zijn uitgezet en waar gevist is. Dat is toch een behoorlijke grote afstand hoor!!

Rene V.



Wat mij wel verbaast alleen is dat hier heel veel geld in word gestoken maar onze inheemse soorten het moeilijker en moeilijker krijgen door diverse redenen en daar word niets tot nauwelijks wat aan gedaan...
[/quote]
Zeeforel en zalm was/is altijd al een inheemse soort,deze en de andere soorten worden idd bedreigd door de beroepsvisserij.SN,beter bekend als Sportvisserij Nederland probeert door middel van rechtzaken het tij te keren.Ook wordt de politiek benaderd maar het geld voert gewoon de boventoon.

De 'sportvissers" mogen zelf ook de spiegel vasthouden gezien de grote hoeveelheden roofvis van zowel zout als zoet water die meegenomen worden.
Ach,wat maakt dat ene visje nou uit?het staat toch in de vergunning dat het mag??Als 100 man iedere dag 2 roofvissen meenemen gaat dat best hard.

Nogal wat vissers die nemen iedere zeebaars mee die gevangen wordt,dezelfde mensen de klagen dat de vangsten minder worden :-\

Groet Rene V.

Marco B

Quote from: sjoerd on March 27, 2016, 19:32:49
we hebben even gekeken waar ze zijn uitgezet en waar gevist is. Dat is toch een behoorlijke grote afstand hoor!!

We?? Praat je nu al in majesteitsmeervoud  (pluralis majestatis) Sjoerd? Dan moet je wel heeeeeel belangrijk zijn :)

Maar goed om te horen dat er veel afstand tussen was. Misschien wordt het ooit wel het nieuwe Funen, of nog beter: gewoon het Lauwersmeer.
In ieder geval een mooi initiatief.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

sjoerd

Haha Marco met we bedoelde ik zoon Menno en ik zei de gek. Hij woont in Groningen en wil uiteraard ook wel eens naar het Lauwersmeer.
Nu gingen WE ervanuit dat er gevist werd op de forellen van de eerste uitzetting(aan Friese zijde) en er werd gevist ergens aan de Groningse kant. Ze zouden dan dus het hele meer zijn overgestoken. Maar nu lees ik dat er kortgeleden ook een uitzetting heeft plaatsgevonden, dus ja dat plaatst het geheel wellicht in een ander perspectief.
Desondanks blijven het mooie beelden: zeeforellen vangen in het Hoge Noorden van de Lage landen.

merijn1982

Dat weet ik, en snap ik Rene. Maar ik denk dat je mijn insteek wel snapt...

wat betreffende ONS sprtvissers heb je gelijk, maar daarbij vind ik dat we zelf de verantwoording hebben elkaar in de gaten te houden en aan te spreken. bij de beroepsvissers lukt dat niet.
Tight lines!!

Plantje

Mooi om dit soort projecten te zien! Hopen dat er meer volgen.

Ik verwacht dat dit soort (kostbare) projecten ook kan bijdragen aan het inperken van de beroepsvisserij. Wanneer mensen geld (van hun organisatie of zichzelf) zien verdwijnen doordat de beroepsvisserij dure visjes wegvangt komen ze waarschijnlijk sneller in beweging.

Bone F

Het zijn natuurlijk, soms zeer,  oude visrechten maar is er geen restrictie mogelijk dat de broeps zich beperkt tot het vangen van uitsluitend bv. paling? Dat scheelt volgens mij al een slok op een borrel v.w.b. de bescherming van de forel. Het doel moet scherp in degaten gehouden worden en het spekken van de knip van een beroepsvisser hoort daar niet bij.
grtn Frans

Koen

Volgens deze site

http://www.np-lauwersmeer.nl/documents/historie/visserij.xml?lang=nl

zijn er twee beroeps vissers actief voor de palingvisserij in het nationaal park het Lauwersmeer. Das niet zo heel veel op dat enorm stuk water.

Floor

Natuurlijk zo het prachtig zijn om in Nederland een water te hebben waar een gezond bestand aan zeeforel bestaat maar, nu de paling ter sprake komt is het mischien tijd voor enige nuansering.
Aangezien er in de wereld nog genoeg zeeforel voorkomt en de paling zeer ernstig wordt bedreigd (lees door toedoen van de mens met uitsterven wordt bedreigd).
Is het dan niet een goed idee om in plaats van de zeeforel de paling maar eens te gaan redden van de ondergang (of de zeebaars).
Ik lees dan over 'op paling vissen'... Dit zou een ernstig misdrijf moeten zijn met bijpassende maatregelen maar, helaas is het geld belangrijker dan al! Het andere.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Koen

Joh, zolang de overheid nog steeds vergunningen uitschrijft voor ze, en zei zich aan de regels houden blijf je gewoon paling vissers houden. Nu zijn der vast wel veel te onder gegaan omdat er simpel weg gewoon niet meer aanwezig is. En ga me niet vertellen dat jij nooit paling eet, of garnaal, of andere vis. Die beesten verschijnen niet zo maar in de supermarkt he.

Zolang de regering niks als alternatief heeft voor de beroepsvissers blijven ze bestaan. Wees nou eerlijk, wat moet je in godsnaam gaan doen als jij al je hele leven op zee zit met boten en al (familie berdijf enzo)? "ff" omscholen is niet zo gemakkelijk he.

Ik ben ook niet altijd ff happy met beroepsvissers, maar deze mensen moeten ook ergens van leven he. Dit is hun leven waar je het over hebt, zij hebben een gezin te onderhouden enzo. Jij zit op je zondag middagje lekker te vissen omdat je dit als hobby hebt.

merijn1982

Is dat zo koen?? Dus de mensen die jaren bij v&d hebben gewerkt kunnen ook niks anders meer? Of mensen die het bedrijf van hun ouders hebben overgenomen maar door de crisis hun hoofd niet meer boven water kunnen houden?? Ik ben 2 jaar geleden ook me baan kwijt geraakt na ruim 12.5 jaar dienstverband. Ik moest ook wat anders gaan doen. En dat doe ik dus ook.. ik mijn sector was gewoon amper werk meer door alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Eigenlijk net als bij de vissers. Zij kunnen ook gewoon wat anders gaan doen net alls heel veel nederlands hebben moeten doen de afgelopen jaren
Tight lines!!