HELP!!

Started by BastiaanCappendijk, March 28, 2011, 15:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BastiaanCappendijk

beste medevliegers,

ik ben nu een week lang bezig met vliegvissen!
het werpen heb ik al aardig onder de knie en het zoeken van hotspots ook.

Enkel zit ik met een enorm probleem.
ik ben dus net nieuw met deze geweldige sport, je kunt mij dus van alles wijs maken.
ik ben naar de dichtsbijzijnde hengelsport zaak gegaan en volgens mij een veel te duren vliegen set gekocht die door de vissen zo goed als genergeert worden. Ik vis in kleine polder slootjes op ruisvoorn e.d. Mischien kunnen jullie mij verder helpen met wat voor vliegen ik moet gebruiken want de vissen lijken het wel expres te negeren! iedere keer lijkt het net of ze er achter aan zitten, maar dan keren ze op het laatste moment om en smeren ze hem weer! het begint toch steeds minder leuk te worden door deze blanksessies en ik begin de moed op te geven:S mischien dat jullie mij enkele goed vangende vliegen kunnen vertellen

Bij voorbaat dank,
Bastiaan

maurice

KIJK EENS BIJ vIS EN vLIEG
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Tja, dat is heeeeeeeel herkenbaar....
En het heeft niet alleen maar te maken met het feit dat je een beginner bent. Ik vliegvis al meer dan 25 jaar, en stond laatst op de Eemhof naast m'n vismaat - ik ving aanvankelijk niks en hij de een na de ander. Zelfde vlieg eraan, op exact de zelfde plek ingeworpen, en we vingen samen dezelfde vis. Die had dus 2 nimfen te pakken :-\
Verschil zat hem in de snelheid van binnenstrippen. Toen ik die juist had kon het bij mij ook niet meer stuk.
En ook de diepte kan een grote rol spelen. En wat te denken van de vliegen: misschien heb je inderdaad hele goeie vangers, maar niet voor deze tijd van het jaar.

Probeer dus vooral te varieren in de snelheid, en ook afwisseling daarin. Als je vis erachteraan ziet komen: even stoppen en kijken wat er gebeurt. Of juist versnellen. En als het dan lukt: morgen kan het weer heel anders zijn....  :o

Ik ben zelf dit jaar nog niet de polder ingeweest voor voorn en zo, dus ik kan je niet echt een tip geven welke vlieg het momenteel zou moeten doen, maar binnenkort moet het met droge vliegjes volgens mij wel gaan lukken. Nu zou ik vooral voor pheasant tail nimfjes en kleine goudkopjes gaan. Met een rood staartje waarschijnlijk, de red tag.

Hoop dat het gaat lukken.

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

welke haakmaat zijn je vliegen ?
probeer in ieder geval ook te variëren met de grootte van de vlieg/nimf

BastiaanCappendijk

@gert @bart, bedankt voor jullie reactie!! ik zal er zeker iets aan hebben.
ik hoorde dit verhaal inderdaad vaker, dat het niet persee aan de vliegjes hoeft te liggen!
Echter heb ik een vismaat en zijn vader was vroeger ook fanatiek vliegvisser, en zelf hij kreeg er geen op mijn vliegen gehaakt.
Daar in tegen wel op zijn eigen redtails of iets in die richting. ook hebben we gekeken of het aan de set-up lag maar zelf op zijn hengel ving hij niet met mijn vliegen... erg jammer!

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een aantal (droge) vliegen die het over het algemeen wel goed doen!!
Noemt u maar als u tips heeft!!

A{b}r{a}xa{s}

kijk in ieder geval even hier : Vis & Vlieg voor vliegen die voor bepaalde vissoorten door andere forummers gebruikt worden

redtags zou ik zeker proberen, zowel verzwaard (met een goudkopje) als onverzwaard.
of maak eens een greentag, met een fel groene staart, die kunnen soms ook goed vangen.
verder zeker fazantenstaartjes en hare's ears nimfjes (maatjes 14-16-18)

probeer ook eens een spidertje net onder het wateroppervlak te vissen

Plantje

Jazeker! Heel herkenbaar!

Ik wil ook nog veel beter met de nimf leren vissen. Met de droge vlieg is het nog wel redelijk te doen, maar met de nimf valt het tegen!

Waar woon je ergens? Wellicht zijn er forumleden die je op sleeptouw kunnen nemen. Ik zelf ga bijvoorbeeld ook mee naar de Toer OV3. Ik hoop daar ook wat van mede forummers op te kunnen steken!

peter

Gaat je zeker lukken Plantje Roelof is daar een Kei in ,HaHa komt goed is zeer gezellig met mooi weer
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

brian

Quote from: Plantje on March 28, 2011, 23:31:38
Jazeker! Heel herkenbaar!

Ik wil ook nog veel beter met de nimf leren vissen. Met de droge vlieg is het nog wel redelijk te doen, maar met de nimf valt het tegen!

Waar woon je ergens? Wellicht zijn er forumleden die je op sleeptouw kunnen nemen. Ik zelf ga bijvoorbeeld ook mee naar de Toer OV3. Ik hoop daar ook wat van mede forummers op te kunnen steken!

ik heb precies andersom

Plantje

Bijzonder... droge vlieg is voor mij echt: neerleggen bij de vissen en even afwachten. Een beet is meestal ook behoorlijk duidelijk!

Bij nimfen moet je nog maar eens zien of je bij vis in de buurt zit (kun je alleen zien als je helder water hebt). Dan moet je ook nog eens goed het verschil voelen en zien tussen een aanbeet en waterplanten :S

Toch vind ik het wel belangrijk beter met de nimf/natte vlieg te leren vissen! Daarmee zijn de windes en dergelijke goed te vangen. En in een groot deel van het jaar is het dé manier om voorn te vangen!

brian

tsja, je kunt de vis wel opzoeken als je een beetverklikkertje erop doet, en inwerpen en de vis zoeken.. dat doe je ook in havens