Langpoten / Daddy Longlegs

Started by Gerrit72, September 19, 2012, 20:58:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72



Na een tijd fanatiek streameren in een water waar ik voorheen goed ving, zag ik vandaag geen teken van leven.
Op zich genieten op dit mooie kanaal, met nog een jaagpad erlangs, waar vroeger de paarden de turfschepen door het Drentse landschap trokken. Toch is het ook fijn als er wat vis te zien is, verkassen dus!

Op een ander Drents water was het kraakhelder. Toen ik begon met vissen viel me op dat er veel langpoten op het water vielen. Zowaar zag ik een vis happen naar de langpoot, die ternauwernood z'n lijf kon redden, doordat de wind hem meenam en verder blies. Ik heb wel eens een langpootvlieg gebonden, maar er nooit mee gevist. Ik weet dat forel ze lusten, maar waar ik benieuwd naar ben, is welke andere zoetwatervissen ermee te vangen zijn. Alle vis ervaringen met een langpoot zijn welkom. E e n dezer dagen ga ik weer eens wat binden (heb de pootjes al geknoopt) en ga ik eens kijken of ik een visje kan pakken met een langpoot. Wat voor haaktype en maat gebruiken jullie ervoor?

Het verkassen was een succes. Het weer werd dreigend slechter, maar opeens zag ik de streamer niet meer, voelde een beuk op de hengel en direct daarna zo'n mooie gele buik van een veensnoek, die er wild vandoor gaat. Mn hengel (A&M travel, 9ft, 7 pc) mooi krom. Voor de kant even de druk eraf toen het snoekje aan het kopschudden was, waarna de weerhaakloze haak loste. Yess, altijd een goed gevoel, na even niets vangen, weer zo'n flitsende vis zien. Twee worpen later zag ik een grotere snoek volgen...daarna versnellen...om toch om te draaien zonder te bijten. En dat vlak voor de kant, ook een machtig gezicht. Even later zag ik een baarsje wild bijten in een knoop van mijn zelfgeknoopte leader (terwijl ik de afgelopen week geen baars tot een aanbeet kon verleiden op wat voor aasje dan ook). Dit fanatieke baa(r)sje bleef maar in de knoop happen (ik ga daar toch ook maar eens gericht op baars vissen).

Na veel investeren op het eerste kanaal, nu op het tweede kanaal in korte tijd veel actie. Helaas begon het flink te storten en te waaien, toch maar stoppen dus. Volgende keer direct naar kanaal twee, wordt vast weer goed daar.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

forel

Leuk kanaaltje.
Voor de Daddy Long Legs gebruik ik deze  Gamakatsu F11B Serie in de maat 10 & 12.

Troutbuster

de F11B!
idd een prima haak, voor "Daddies" (ik gebruik 'm ook altijd) maar zeker ook voor andere droge patroontjes!

Leuk watertje Gerrit!

Vang ze nog!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

Mannen bedankt, de haak is duidelijk, leuk dat iedereen het eens is over de F11B.

Wel blijf ik benieuwd naar vangst ervaringen met een langpootvlieg, dus schroom niet...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Beste Gerrit
Momenteel (en eigenlijk altijd in het najaar) doet de Daddy het heel goed op forellen wateren
Bij ons op het clubwater de Wranghe zijn de forellen er gek op!!
Hoe te vissen??
Treiterend!! :D

Dat vraagt om uitleg en hier komt ie;
Lange lijn en lange leader
Wegleggen en meteen oppakken en weer weg leggen
Alles op dezelfde m2, in ieder geval waar je óf forel verwacht, óf waar je ze spot!
Meestal na een keer of 4 à 5 wordt de Daddy zeer aggressief gegrepen!!
Gaaf man!!
Je moet wel over een sterk hart beschikken want je schrikt je het lazerus! ;)

Succes!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72


Jan, bedankt, als ik een moment kan vinden lijkt me dit super om eens te Baggel te proberen!

Zijn er ook mensen met open water ervaringen? Ruisvoorn/baars zal ze ook wel lusten toch?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Met andere vissoorten heb ik geen ervaring Gerrit, tot nu toe alleen gebruikt voor grote forel op reservoirs en bergmeren.

Ik ga die tactiek van Jan ook eens proberen, ik heb de DDL tot nu toe vooral (succesvol) gebruikt bij wat meer wind, in de golfjes.

Groet,
Gert

Troutbuster

Gert, zorg wel voor een goed ingevette lijn en vliegenlijn!
Het oppakken van de lijn moet zonder noemenswaardig gespetter gebeuren anders is de aanwezige vis gelijk vertrokken!
Zachtjes laten landen en net zo zachtjes weer oppakken
een keer of 4 à 5 en dan ff laten liggen en.... Whammesssssssss...... ;D

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


vliegvisgek

op de manier die jan net vertelt vis ook bij de kool als streameren niet meer wil en vaak met resultaat,
ook wel veel missers omdat je het niet altijd verwacht zo hard zijn de aanbeten dan  ;)

Gerrit72


Klinkt als een leuke visserij! Ik hoop er de tijd voor te vinden (streameren kan in een 1/2 of 1 uur). Voor Baggelhuizen moet ik echt wat tijd uittrekken. Ik ga het in iedere geval een keer doen, lijkt me spannend. In het boek van Peter Cockwill las ik dat ook onderwater binnenstrippen (lijkt me erg onnatuurlijk) erg mooie beten op kan leveren. Bedankt voor alle tips.

Nog steeds niemand met ervaringen op onze vaderlandse vissen? Ook dat wordt een uitdaging voor mij dan.
The only difference between men and boys is the price of their toys.