#1 hengel

Started by HappyFisherman, February 10, 2011, 20:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ErickW

Die TFO is idd een betaalbare hengel en een serie hoger, de Professional serie heeft een 2 8ft hengel.

http://www.templeforkflyrods.com/products/rods/professional.html
TFO 02 80 3 P   2 Wt.   8'-0"   3   3.0   IM6 Graphite   $149.95


St. Croix heeft ook goede en betaalbare hengels:
http://www.stcroixrods.com/product/imperial-fly

weerwolf

en dat is dus de 2e tfo waar ik het net over had is idd een fijnere serie. De finesse is nog weer lekkerder (tenminste voor mij)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.


harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Patrick(WF)

Quote from: harlin on February 13, 2011, 03:11:08
o ja?

Bijdehand  ;), dit moet je ook maar net weten te doen  ;D  ;)

Vind het wel een belachelijk dun stokkie  ???
Groet Patrick

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

weerwolf

Die twente shop bied wel vaker wat leuke hengels aan en weet zeker van prijzen! ik vindt het veel geld voor een mij onbekend merk.

Heb ooit wat vliegen van hem gezien, wil ze nooit weer zien wat een troep was dat. Maar dit kan ondertussen wel anders zijn.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

ik heb hem in de handen gehad.
leuk hengeltje, met een mooie vis kun je hem helemaal rond trekken.
echt een supper dunne blank, maar hou het nu maar bij mijn #3tjes zit ook een zeer fijne actie in.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

nou hou het wel bij een #3
de rest kan me gestolen worden wat er onder valt.

succes met jullie keuze van 1 tot 2

Waterhen Bloa

Laat ik ook eens een duit in het zakkie doen in dit topic.......

Persoonlijk ben ik van mening (als vliegvisser die eigenlijk voornamelijk in Duitsland op forel vist) dat het vissen met een lijnklasse lager dan een #4 nergens meer over gaat ..... Sterker nog ik vis op forel eigenlijk meestal met een #5 (zachte Winston IM6 9' #5) waar ook best wel een #4 op kan.

Ik vis ook graag met de North Country Spiders, en ik zie me niet snel een tandempje spiders vissen met lichter materiaal.

Lichtere lijnklasses zijn voor de fun en inderdaad ben ik het in grote lijnen met Useless eens, maar als het dan toch om de fun gaat is die fun het grootst met een zo licht mogelijke uitrusting. Ik ben zo'n 20 jaar geleden begonnen met de Sage SPL 080-3, dat was dan ook meteen de eerste hengel ooit voor de nul lijn. Het bijpassende Sage #0 lijntje wierp als een tierelier. Verhalen dat je met zo'n licht lijntje niet meer kun werpen of vissen als er een Nederlands polder briesje staat, vind ik behoorlijk overdreven ..... want dat is dus helemaal niet het geval, op deze zeer dunne lijn heeft die wind namelijk veel minder invloed...... dit soort tegenwerpingen komen meestal van vliegvissers die of niet kunnen werpen  ;) , van vliegvissers die anderen napraten of van winkeliers die geen #0 hengels verkopen ......

Ik heb met die NUL altijd best prettig gevist en er tijdens de gezinsvakanties aan oa. de Tarn en Doubs echt hele flinke kopvoorns aan gevangen en nooit de indruk gehad dat ik die vissen met een #3tje sneller had kunnen drillen, sterker nog als je met laten we zeggen puntje 12/00 aan een #4 hengel een vis drilt, moet je rekening houden met je dunne leaderpunt ..... maar met een nulletje kan je er gewoon lekker in gaan hangen.

Wat wil ik er nu eigenlijk mee zeggen, niets eigenlijk, maar als je het leuk vindt om met een #000 - #1 te vissen, laat je dan vooral niet weerhouden door praatjes van lange driltijden (slecht voor de vis ..... pffff moet je direct stoppen met vissen, ook met een #5), niet kunnen werpen met een beetje wind, etc.

Of het vissen met dergelijke lijnklassen iets toevoegt of niet ....... LB

Grtz., Ger.

Troutbuster

# 0, een toegevoegde waarde??
Persoonlijk ben ik geneigd te zeggen van niet, echter dat in mijn idee en daarin discutabel.
Zelf vis ik nooit lichter dan # 3.
Ook op polderwater, havens en grote rivieren pak ik (meestal) mijn 3'tje
Forellenplassen met niet al te grote forel, je raad het al, mijn 3'tje
Klasse #3 is naar mijn mening een mooie klasse waarin je veel "kwijt" kan
Natuurlijk gebruik ik ook zwaardere klasses, o.a. op OVM, Ronde Bleek, en als de visserij ergo, de belaagde vissoort hierom vraagd!

Lichter dan #3??
"dacht 't nie"

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

niks waard gewoon lekker #3tje gebruiken,kan je nog met wind lekker werpen.


Waterhen Bloa

Kijk dat van dat werpen met wind is dus niet zo ....... met een drietje moet je subtiel werpen om een vlieg zijdezacht te presenteren, met een nulletje kun je gerust wat agressiever werpen en nog steeds subtiel presenteren.

Rossie69

jullie doen je best maar :)

veel plezier mannen met jullie #0 tm 2

jelle

wat zit er aan een #0 een haar of een spinrag ::denken::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

weerwolf

Ieder moet zelf weten hoe, wat,waar, wanneer, ed hij vist. Het gaat om het plezier dat je beleeft aan je vorm van vissen of dat nu met een picker, vlieghengel, bezemsteel of wat dan ook is. Ieder heeft zijn manier van vissen en lijn en leader en zelf vliegen gebruik.  Dat de hengels gemaakt worden geeft al aan dat er markt voor is, maar deze markt is gewoon kleiner. Net als het ultralicht vissen met de spinstok, hier is de markt/groep die dit beoefend ook kleiner.

Maar waar nu al die meningen over licht vissen wegkomen van mensen die het materiaal niet hebben of niet nog nooit mee gespeeld hebbben...............ik weet het niet.

Voor mij persoonlijk is het geweldig om met licht materiaal te gaan peuteren en een klein visje geeft een groots gevoel aan een lichte hengel.
En de visstand wordt al jaren over geroepen dat deze terugloopt. Met het lichte materiaal kan ik "groots" vissen op kleine vis die toch nog goed aanwezig is. Ga ik met groter materiaal op pad dan vang ik minder vis dat me net zoveel plezier/sport geeft. Maar wat loop ik te ouwehoeren, het lijkt wel of ik me verdedigen moet en dat vindt ik voor mezelf niet nodig!!!!!!

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

jelle

verdedigen is niet nodig.
licht vissen is een goeie zaak en leuk om te doen, zelf heb ik een #4 mij licht zat
wet het enigste probleem met (te)licht vissen is dat je de vis te ver moet af matten wat terug zetten bemoeilijk.
maar wanneer ik de kans krijg koop ik zeker een #2 of zo

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

GuusGeluk

Mijn nieuwe #2 hengel ging vorig jaar na slechts 1 keer ermee te hebben gevist stuk thuis. Ik wilde de lijn erdoor doen en viel wat voorover, wat zorgde voor een gebroken top. Erg jammer......... was een super leuke hengel! Ik heb nu een #3 als lichtste hengel, maar dit is er wel ééntje van Casting Corner 6.6ft en buigt bij een mooie voorn al door tot het handvat. Super leuk om hiermee te vissen. Binnenkort eens op zoek naar een ander drie hengeltje. Ik heb mijn hengel standaard opgetuigd in de auto liggen en zou het zonde vinden als mijn Casting Corner een ongelukje krijgt. Wil hem eigenlijk straks alleen gaan gebruiken voor vakanties om te vissen in riviertjes.

harry

 
quote


Binnenkort eens op zoek naar een ander drie hengeltje. Ik heb mijn hengel standaard opgetuigd in de auto liggen en zou het zonde vinden als mijn Casting Corner een ongelukje krijgt. Wil hem eigenlijk straks alleen gaan gebruiken voor vakanties om te vissen in riviertjes.


je moet er geen zonde van maken joh van dat hengeltje     vis ermee
ik stond vroeger ook welles te pielen met een k.thengeltje omdat ik zonde maakte van mijn T&T light eight 3 tje
heb daar nu wel spijt van

weerwolf

@ jelle dat afmatten ben ik niet helemaal met je eens. vaak ben je te bang voor breuk.
Een hengel kan vaak veel meer hebben dan je denkt. Het gaat meestal kapot door "gek"doen en rare situaties.
Ik zelf heb nog nooit hengelbreuk gehad door het vissen. Wel door een vriendelijk bedoelde actie als een kofferklep dicht gooien >:(
Een hengel moet bij mij doen waarvoor hij bedoeld is. Vang ik een grotere zwaardere vis dan moet de hengel aan het werk. En dat kan die heel goed omdat de hengel veel actie heeft om de klappen van de vis op te vangen.

maar ik ben het wel met je eens dat het niet ten koste moet gaan van de vis. dat kan en mag nooit de bedoeling zijn.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

GuusGeluk

At Harry: Ja.... daar heb je ook wel weer gelijk in! Stel je voor dat de hengel het een keertje begeeft door een ongelukkige actie van mij (tussen de stoel/autoklep/ deur of iets dergelijks) dan moet ik mezelf maar weer een keer trakteren... Zo is het ook wel weer.... Maar een hengel als deze krijg ik nooit van mijn leven weer.. dat besef zit er bij mij dan ook wel weer in. Hinken op verschillende gedachten dus..

Gert

Quote from: HappyFisherman on February 10, 2011, 20:15:22
Deze zomer wil ik voorntjes vangen die m'n hengel krom trekken tot int handvat. Dan kan ik gaan voor enorme voorns, maar zo groot zijn ze nogal dun bezaaid :)
Andere keus dus en ik ben benieuwd naar ervaringen met hele lichte hengels, zoals #1 of lichter.
Hoe vist dat en waar kan ik voor een redelijke prijs iets leuks aanschaffen (op ebay staan alleen maar Sage hengels)???

Inderdaad, 't is ook weer een Sage, maar wel compleet met reel en lijn. Kijken voor hoeveel die weggaat (naar jou?)
http://cgi.ebay.de/Sage-SLT-181-3-Graphite-III-1-Line-8-1-Rolle-/110653865632?pt=DE_Sport_Angelsport_Angelruten&hash=item19c37bfea0

Groet,
Gert

weerwolf

das volgens mij niet veel geld voor zo'n setje
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Nee, vind ik ook. Alleen wil ik ook nog een waadpak en de laatste tijd al erg veel centjes uitgegeven aan deze verslavende hobby!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

voor 200 haal ik hem persoonlijk op waar dan ook in duitsland let maar op dat de set rond de 350 a 400 weg gaat nog 6 dagen he ;D