Hengel voor snoek

Started by Kip, December 02, 2013, 16:53:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kip

Hallo forumleden

Ik ben compleet nieuw in de wereld van het vliegvissen. Ik ben een roofvisser in hart en nieren, maar deed dat eerst eigenlijk altijd met pluggen, jerkbaits en dood aas. Nu wil ik de overstap maken om met de streamer Esox Lucius te gaan belagen. Maar wie kan mij wat meer informatie geven over de hengel, rail, lijn ed. Ik heb al wel vernomen dat een #8 hengel een goede keus zou zijn voor snoek. Kan iemand mij helpen?

Groeten Jeroen

hendri

staat nu een compleet setje te koop hier op de site. :)

BV

Dag Jeroen,

Welkom hier!
Het is steeds interessant om je woon-regio aan te geven, misschien zijn er forumers die naast je wonen...
Want  hoewel een #8  een goede keuze is is het  voor sommige mensen nog beter om eens met een paar hengels te testen voor je iets koopt.
Er zijn zachte en strakke #8 hengels: en een hengel die je fijn vind om te werpen zal je vaker nemen...
Maar met eender welke  #8 kan je idd wel alle mogelijke streamers weg zetten.
Als je voor een lijn gaat zijn er specifieke lijnen voor snoek, maar de meeste 'standaard' vliegenlijnen kunnen in een 8 wel een steamer om zetten.

Dus ; je kan maanden zoeken naar de ideale aanvangsset om mee te beginnen , of je kan een budgetsetje kopen en beginnen vissen...
En na één of drie of tien jaar met dat setje  iets anders bij kopen waarvan je denkt dat het nog beter bij je ligt.

Dus de vraag is : ben je een fijnbesnaardewikkerenweger of een doener..




maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kip

Badankt voor de reacties allemaal!

hendri, waar kan ik dat setje vinden?  :)

BV; Ik ben denk ik wel meer een doener. Misschien wel eerst verstandig om eerst een budgetsetje aan te schaffen die ik later kan inruilen voor een betere set. Of iemand moet een leuk setje hebben liggen die ik voor een mooi prijsje kan overnemen natuurlijk  :D Ik woon trouwens in Dronten (flevoland) dus als er iemand is die hier uit de buurt komt en goede tips voor me heeft, altijd welkom!

edjuhhh

Heb een zelf een goed setje bij onze sponsor A&M gehaald #8.
Was volgens mij rond de 130 euro of zo.
Heb er veel plezier van!
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Gert

Dat setje wat Hendri bedoelde is volgens mij dezelfde als uit het linkje van Maurice - maar die is zo te zien al verkocht.
Een snoeksetje hoeft inderdaad niet duur te zijn, maar misschien is het wel verstandig om toch eerst wat vliegviservaring op te doen in de vorm van wat lessen met een lichtere hengel en vlieg, want het zou nog wel eens tegen kunnen vallen om meteen met een #8 en streamers aan de gang te gaan....
En het zou zonde zijn als je na een paar dagen klooien helemaal genezen bent van het vliegvissen omdat je "verkeerd in bent gestapt".

Succes in ieder geval,
Gert

BV

Ik ken niets in Flevo om je naar een winkel te loodsen, maar de prijzen van de sponsors zijn idd scherp, en je krijgt een goed lopend product, en niet een winkeldochter die niemand voor je wilde.
Ik denk dat je ook met een 8 kan leren gooien als je begint met een streamer op haak 3/0  en wat kunsthaar.
Trouwens , ik kan na 6 jaar nog niet gooien, en alle snoeken bijten vlak onder mijn voeten dus ver gooien is niet altijd nodig..  dus eerst effe gevoel krijgen is ook een goede manier. 

hendri

Ja ik bedoelde idd dat setje wat Maurice als linkje had geplaatst. Helaas al verkocht dus daar ben je te laat mee.
Zoals je zelf al aan geeft moet je nog beginnen met Vliegvissen, hoe hard je ook oevend die eerste paar dagen dat gaat oevenen of les krijgen ga je echt niet ontdekken welke actie van hengels je prettig vind.
Dus mijn advies is koop een setje om mee te beginnen en leer eerst GOED werpen.
Een paar jaar later weet je wel of je een mid-flex, ful-flex of een fast action prettig vind. En dan kan je dan altijd nog een hengel van een onneuzel duur merk kopen.

Kip

bedankt voor de adviezen! Ik ga eens rustig kijken naar een cheap setje! :) Kan ik eens rustig oefenen. En als er nog mensen zijn die een leuk setje hebben staan of er 1 weten, dan hou ik me van harte aanbevolen!

thnx!

FlueFisker

Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Gerrit72


Alle hengels vind ik aan de lichte kant.
Ik zou voor een 7# gaan, dat vind ik DE allround aftma maat voor snoek.
Drilt goed en werpt makkelijk de wat grotere streamers.

Met 5/6# kan in veel gevallen wel, maar met je 1e megasnoek misschien ook weer net niet.
Dat risico zou ik niet nemen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

BV

Met die 5/ 6 hengels hierboven  krijg je een grote streamer echt moeilijk weg.

Niet aan beginnen , en voor 7 of 8 gaan.

FlueFisker

Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!