Een hengel met een verhaal... (John Uilenberg rod)

Started by Gerrit72, July 09, 2012, 09:37:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Als beginnend vliegvisser heb ik een niet erg verstandige manier van hengels kopen. Soms zie ik er  een op marktplaats en die moet ik dan gewoon hebben (als ie niet te duur is ;)). Tot nu toe kwam ik er nog niet mee op de koffie, met alle gekochte hengels vis ik met veel plezier.  Maar kopen zonder testen is op zich niet aan te raden.

Onlangs zag ik een handgemaakte 8/9# hengel, die mij uitermate geschikt leek voor het belagen van dikke snoekdames, maar ook voor de dikke karpers, waarvan ik er tijdens het droog vissen op ruisers, de nodige heb moeten laten zwemmen. Gewoonweg omdat ik geen geschikte hengel bij met had, die het geweld van een echt dikke karper zou kunnen weerstaan. 



Deze hengel leek me dus een ideale aanvulling op het kleine assortiment dat ik nu tot mijn beschikking heb (4#, 5#, 6/7#, 7/8# en nu dus ook 8/9#). De geschiktheid bepaalde ik puur uit de Marktplaats foto en het verhaal van de verkoper (ik weet het...zeeer onverstandig :-[). Gelukkig had de verkoper ook zijn 06 nummer erbij geplaatst, zodat ik hem direct kon bellen om de deal te regelen. Er volgde een leuk gesprek.

De verkoper, John Uilenberg genaamd, bleek 30 jaar lang hengels gebouwd te hebben. Deze hengel had hij voor zichzelf gebouwd, 8/9 aftma, 9 foot een matte blank en voorzien van 10 gevoerde sic oogjes (had ik nog nooit gezien op een vlieghengel). John bleek veel gevist te hebben, op karper, maar ook op snoek met streamers. Tijdens het gesprek wist ik het helemaal zeker; 'deze hengel moest ik hebben'. En zo geschiedde.

John vertelde me dat hij om gezondheidsredenen was gestopt met hengelbouw. Toch maar even gegoogeld op John Uilenberg om te kijken of ik daar nog iets kon vinden. Ik vind het leuk om achtergronden van een hengel te weten. Over hengelbouw kon ik niets meer vinden. Wel kwam ik op die manier op de site http://www.portret-schilder.com/celebertys.htm Het bleek dat John niet onverdienstelijk schildert. Portretten (bv van beroemdheden) maar ook mooie snoeken en karpers. Hengels kun je dus niet meer bij hem bestellen, wel mooie schilderwerken, ik wist weer iets meer.  En dat vind ik nou leuk; 'een hengel met een verhaal'.

Na een paar spannende dagen (ik was zeer nieuwsgierig ::)) ontving ik een mooi pakketje. Netjes verpakt, alsof ik zojuist mijn nieuwe custom made hengel ontving. Zelf ben ik nog niet zover dat ik exact weet van welk type hengel ik houd (ik zie van verschillende types de charme in / dat heb ik met vrouwen nou ook ;D). Daarom vind ik dit een leuke koop; gebouwd door iemand met kennis van zake, met mogelijk (hopelijk) mijn ideale mix van eigenschappen.



De hengel even in de tuin getest, daarna even op een vaart, waarna ik kon concluderen dat deze hengel en ik vriendjes worden. Net nog even met de hengel voor mijn huis geoefend, waarbij ik zowaar een snoekie haakte. Ik ben zeer tevreden over de stok, wel een hengel die ik ga gebruiken voor het gericht zoeken naar grote vis. In de 'gewone' visserij vis ik het liefst zo licht mogelijk.  Ben er zeer blij mee, op zich een risicovolle koop, maar e e n die gelukkig weer goed uitpakte.




The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

Leuk stukkie Gerrit.

zo zie je maar,als je is wat verder kijkt,vindt je altijd weer iets,van de vorige eigenaar(mischien).

Mooie verhalen verteller,ben je Gerrit.


A{b}r{a}xa{s}

Heee wat gaaf !!

Voor jou natuurlijk omdat je een nieuw vriendje er bij hebt ! ;)

Maar voor mij ook, ik zag je topic, herinnerde me de naam en daarna kwamen (en komen nog steeds) mooi herinneringen boven !
Het is al ruim 20 jaar geleden dat ik John voor het laatst gesproken heb, hij werkte toen in een dieren- en hengelsportzaak in Gorinchem.
Daar heb ik letterlijk vele, vele uren doorgebracht. Onder het genot van een kop koffie eindeloos kletsen over vissen, technieken bespreken (toen nog voor de karper- en matchvisserij), avonturen die we langs de waterkant meegemaakt hadden, enzovoort.
Elke dag vanuit Utrecht terugkomend (studie) even aanwaaien en bijkletsen....goh, wat was dat een mooie tijd !
Leuk om te zien hoe hij nog steeds een link met de sportvisserij heeft door het schilderen.

Useless

Mooi verhaal Gerrit. En je bent me voor geweest. Ik had het plan om na mijn vakantie te proberen om deze hengel aan te schaffen -mits nog beschikbaar- als voorlopige vervanging van mijn gebroken Zpey. Kan me nu in ieder geval de moeite besparen.
Veel plezier met de hengel en altijd leuk wanneer je iets weet van de herkomst van een hengel.

Gerrit72

Mannen bedankt voor de leuke reacties ;D

Quote: herinnerde me de naam en daarna kwamen (en komen nog steeds) mooie herinneringen boven

Bas dat heb ik met de Aalduiker in Den Haag, waar 3 bankstellen stonden tbv ouwehoerende klanten. Vond ik geweldig, de Haagse humor, tips en vangstverhalen etc. Leuk dat je John kent, ben benieuwd of er meer forummers zijn die op hem aanslaan.

Useless, dat had ik laatst met een Hardy split, niet duur, maar had het geld eigenlijk niet, stond ie ineens op het forum (kon ik ophouden met geldharken :'() Hoop dat het weer bij jou opklaart!
The only difference between men and boys is the price of their toys.