Laserpen

Started by Bone F, March 24, 2016, 21:36:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Ik heb zo'n handige UV laserpen gekocht en ik vroeg mij af of reflectie van de laserstraal vanaf het te lijmen voorwerp, meestal vliegen schadelijk kan zijn voor de ogen.

Koen

yup, niet in kijken.

Floor

#2
Alle soorten uv straling zijn in meer of mindere mate schadelijk voor de huid maar, uv straling ligt buiten het spectrum wat het menselijk oog kan waarnemen dat wil zeggen dat, de ooglens geen uv straling door laat en dit beschermt het netvlies tegen deze straling.
Uv straling of zoals vaak gezegd uv licht heeft trouwens niet veel met 'laser' straling te maken.

Hierbij moet wel worden vermeld dat er bij langdurige blootstelling  van het oog aan uv straling er wel diverse aandoeningen kunnen ontstaan zoals bv staar maar, dit komt niet per definitie door de uv straling maar meer door de intensiteit van straling in het algemeen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

HappyFisherman

Nou, reken maar dat je lasogen krijgt als je er te lang naar staart. Met mate gebruiken dus en idd niet direct in het lampie kijken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Bedankt Floor voor je uitleg! Bestaat er oogbescherming om de eventuele schade te beperken of is dat niet nodig bij incidenteel gebruik.

HappyFisherman

Ik ben er geen expert in, maar voor mijn werk gebruik ik ook af en toe een UV lichtbak. Daar gewoon niet te lang in staren en een plastic cover er over. Met zo'n lampje zal het nog wel meevallen denk ik, maar je kunt altijd een bril opzetten.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Floor

Quote from: Bone F on March 25, 2016, 08:57:40
Bedankt Floor voor je uitleg! Bestaat er oogbescherming om de eventuele schade te beperken of is dat niet nodig bij incidenteel gebruik.

Je hebt speciale contactlenzen met uv filter en ook brillen met uv filter.
Een 'gewone' zonnebril bied niet genoeg bescherming maar, ik denk dat de meest handige suggesties al zijn gegeven; niet in het lampje kijken of evt afschermem.
Het licht wat jij op je vliegje ziet is de reflectie van de eigenlijke uv straling en is lang niet zo krachtig als de straling direct uit het lampje. Zoals gezegd, met mate dan zal het niet veel kwaad kunnen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F

Ok. Voor mijjn nieuwe aankoop gebruikte ik een meerlenzig lampje waarbij het licht meer verstrooid wordt, dit is wel een heel geconcentreerd lichtpunt. Ennuh ja wie in de lichtbundel gaat kijken is wel een beetje dom bezig..............

HappyFisherman

Wat niet kan is nog nooit gebeurd Frans!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Ik richt het lampje op de te behandelen plek en tijdens het beschijnen met het lampje , even de ogen dicht houden. Of ik gebruik ook wel eens zo'n uv bril dat men gebruikt voor UV zonnebank. Werkt goed ! Idee van vrouwlief!

Nootjez

Dergelijke laser is een Klasse 1 laser.
Geen extra veiligheidsmaatregelen noodzakelijk.

In de (belgische) wetgeving wordt er van uit gegaan, dat de mens van zichzelf de reflex heeft om de ogen te sluiten.
Dit is genoeg beveiliging, althans voor een "klasse 1".

Uiteraard niet bewust rechtstreeks in de lichtbron kijken.
In de lichtstraal kijken heeft geen nadelige gevolgen.