Veren op een haakje.

Started by Jan Muisers, March 01, 2011, 22:08:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers

Er kwam een vraag van hoe je het beste veertjes recht op een haak zet. Ik zal proberen dit met enkele foto's uit te leggen.

Eerst moet ik echter even een gut oog maken, dus even gedult AUB.


Dit is het spul dat ik meestal gebruik. Het is een zijde kern met een omhulsel van gut. Vaak te vinden op ebay. (maximaal 10 ponds)
Leg het een paar uur in water, tot het zacht is. Zet de uiteinden vast in de vise. Zet een ronde haak in een boormachine, Hang deze haak in de gut loop, breng op spanning en zet de boor aan. Draai de gut in elkaar (twijnen) tot er een mooi gelijk geheel ontstaat. NIET laten knappen. Laat de boor in de gut hangen tot de gut droog is. Laat de boor hierbij niet terug draaien (onttwijnen)..Is dit een woord ?

Wat klopt er niet op de foto? (denk Aziatisch).





Hier een close up van het getwijnde gut.





Week de gedroogde gut in de mond of in lauw water. Niet te lang, dan draait hij los. Leg hem om het buisje van de bobin en knijp er een ronding in.





Bind deze onder de haak vast.




De punt van de haak dient ontbloot in het oog te zitten.





Voor de under body van een grotere vlieg neem ik gewone vlieger touw. (3 delig, bij intertoy ed.)





Bind 1 streng (1 van de 3) in, daar waar de gut stopt.




Bind 1 gedeelte, het kortere van de twee, onder de haak tot bijna bij de butt.




Bind nu het langere gedeelte, tegen het eerste, aan, dus onder de haak. Zo vul je het verschil tussen haak en gut.





Stop weer net voor de butt en breng de binddraad naar voren, zonder oneffenheden op de onderbody te veroorzaken.
Het open stukje voor de butt gebruik je voor het inbinden van tinsels ed. (Hoeft niet, kan wel.)






Ontdraai het vliegertouw tot het mooi plat is en wind het strak om de haak. Zo maak je een mooie gladde fundering voor de rest van de vlieg.





Zet het touw vast en je hebt een mooie gladde fundering.




Zo, nu de veertjes. Neem 2 veertjes van gelijke grootte.



Leg ze met de achterkant tegen elkaar.





Verwarm een pincet en knijp de stammen van de veertjes, haaks op de fibers, plat.




Je kunt nu de 2 veertjes gemakkelijk inbinden. Boven op, onderop of aan de zijkant van de haak.





Ze blijven mooi recht staan.




Er zijn echter uitzonderingen. Jungle cock veren heben een eigenaardige stam. De fibers staan niet 90 graden op de stam, maar schuin. Op de foto kun je zien, dat de veren zich draaien, in de pincet.




Oplossing : Leg de veren recht op elkaar. Verwijder de fibers/dons van beide veren, tot aan de inbind plaats. Pak de veren EEN VOOR EEN in een verwarmde pincet. Houd de pincet met de zijkant naar jouw toe en draai de veer voorzichtig zo, dat de bovenkant van de veer naar jouw toe wijst. Doe dit met beide veren.




Als beide veren zijn behandeld, en ze worden tegen elkaar gelegd, bijven ze mooi recht staan.




Wel kijken dat ze gelijk zitten.





Ze zijn nu gemakkelijk in te binden.




Het zijn er echt 2.




En alles zit mooi recht op de haak. Dit verschuift ook niet meer.





Jan.

sebastiaan

Geweldige uitleg !!!!!!!!!!

Heel leerzaam, DANK daarvoor.

Bas

Sieger

Supel Jan... heel leelzaam... ;) (echt mooi beschreven bedoel ik...)


Sieger

Rossie69

owja

gaaf Jan.

dank u

kan ik ook wel wat mee.

goede tip.


Jan Muisers


Mooi dat het bruikbaar is.

Ja Sieger, ik zag het pas later. Zou het een drukfout zijn of is dit ECHT ?

Sieger

Ik zie het ECHT staan... maar ja... kan me niet voorstellen dat ze dit ook echt zo bedoeld hebben... :D


Sieger

Sieger

Is volgens mij ook een best oud stuk Gut of niet... Made in OCCUPIED Japan...... :o


Sieger

Rossie69

water ploof :)

ja krijg je he als zicht veld breder is als het plaatje :) japans glapje

Johan

Goede uitleg Jan,

Bedankt hier voor.

Johan

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Hoe lang (in jaren) heb je er over gedaan Jan tot je zover was om zalmvliegen te gaan binden? Zijn voor mij echt nog een stap te ver, maar zal nog wel eens op dat punt komen ben ik bang :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Waterhen Bloa

Natuurlijk kan het binden van klassieke zalmvliegen een heel aardige bezigheid zijn, maar besef wel dat je vroeg of laat (ws. vroeger) voor de keuze komt te staan wel of niet die onzinnige veertjes te kopen voor 80 euries oid. ..... in sommige zalmvliegen gaat met gemak 100+ euro aan materiaal .... of het dan nog steeds zo leuk is ...... ik ga liever een weekeindje vissen (nee niet in de Kyll  ;) ).

Sieger

Vind het vooral heel mooi om te zien en ook om te zien welke technieken er gebruikt worden. Denk dat daar ook voor het 'gewone' binden mooie dingen uit te halen zijn...

Onzinnig... dat is denk ik het oog van degene die er mee bezig is... Daar kan en ga ik niet over oordelen.
Ik zou zelf ook meer dan een paar keer nadenken of ik het geld er voor zou willen uitgeven, maar geef het wel makkelijk uit aan ander vliegvismateriaal... Is toch vooral iets van passie ... en daar kan en wil ik geen oordeel over geven...



Sieger

Jan Muisers

Happy, dat kun je niet in jaren uitdrukken. Dat moet je in vliegen uitdrukken. Hoe meer vliegen je bind, hoe meer je oefend, des te eerder lukt het om de veertjes te laten doen wat JIJ wil. Ik ga voor Johan een Dee vlieg vinden. Dat wordt mijn eerste en ik zou niet durven zeggen of me dat lukt. Ik plaats wel een foto van mijn eerste poging.



Bloa, het is inderdaad een keuze die je maakt. Ik kies er bewust niet voor, maar ga voor de vele subs. die er zijn. Gelukkig zijn er mensen, die veel experimenteren, met het verven van veren. Er zijn nagenoeg geen zeldzame / dure veren die niet te vervangen zijn door goedkopere vervangers.
Dit maakt van de eens zo "elitaire bezigheid" een leuke en toch nog betaalbare hobby.

Conclusie...na een weekeindje vissen kun je toch nog een mooie zalmvlieg binden.  ;)

En ja, ALS je er dan voor kiest....inderdaad, vliegen voor meerdere honderden euries zijn dan geen zeldzaamheid. Dan kun je al beginnen met haken vanaf 20 euro (per stuk).


Jan.


johannes


harlin

Quote from: Waterhen Bloa on March 02, 2011, 12:29:28
sommige zalmvliegen gaat met gemak 100+ euro aan materiaal .... of het dan nog steeds zo leuk is ...... ik ga liever een weekeindje vissen (nee niet in de Kyll  ;) ).
Heb een jaar of wat terug eens gehoord dat er flink wat valt te verdienen met binden van zalmvliegen.
Of het nu wedstrijden waren of voor de elite binden als je naam hebt moet ook aardig wat opbrengen.
Weten jullie daar wat van of ben te goed gelovig?
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers


Harry, hier een man met naam en met bij behorende prijzen. Of hij er veel verkoopt weet ik niet.

http://www.radencichsalmonflies.com/pages/classic_patterns.html

Jan.

A{b}r{a}xa{s}

*slik* voor een mooie 850 dollar heb je de duurste...pfjeww
(maar wel met een mooi frame er omheen)

Sieger

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 02, 2011, 19:53:07
*slik* voor een mooie 850 dollar heb je de duurste...pfjeww
(maar wel met een mooi frame er omheen)

Da's 4 keer een Snowbee... :o


Sieger

Arno

Qua foto presentatie kan hij nog wel wat van je leren Bert
misschien hem een berichtje sturen dat jij dat beter kan inruil voor een mooie zalmvlieg??

Gr Arno

Arno

Ik bedoel die link die Jan heeft geplaatst met zalmvliegen vanaf 300 euries
die kan wel wat aan zijn verkooppresentatie doen.

HappyFisherman

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 02, 2011, 19:53:07
*slik* voor een mooie 850 dollar heb je de duurste...pfjeww
(maar wel met een mooi frame er omheen)

Als je een Traherne series wilt hebben met genuine materials dan ben je 9700 dollar lichter... Leuk vaderdagcadeautje (als je Bill Gates heet).
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

ach als we dan toch je vliegen voorbij zien komen.
zal het heus goed komen met je jonge ;)

veel pindakaas op je brood eten .

Zal vast goed komen.


HappyFisherman

Van pindakaas wordt je ook alleen maar boer (en schaatser)!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

en moddervet bram. ;D 8)