Vis schoonmaken

Started by Plantje, January 22, 2011, 09:11:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Vorig jaar heb ik het vissen pas weer opgepakt. Het is een jaartje of 10-15 geleden dat ik voor het laatst viste. Dus het is ook zo lang geleden, dat ik vissen heb schoongemaakt.

Mijn vader wil graag eens een keer een lekkere snoek of snoekbaars van me hebben.

Hoe kan ik het schoonmaken weer een beetje onder de knie krijgen? Is hier wat uitleg over te vinden?


A{b}r{a}xa{s}

als je  het zo ziet bij de snoekbaars, lijkt het een peulenschilletje
bij mij komt het mes toch vaak gevaarlijk dicht in de buurt van mn vingers :)

Plantje

Ik heb ook nog wat gegoogeld. De filmpjes die ik daar vind van het schoonmaken van forellen doen wel weer een belletje rinkelen. Van anus tot kieuwen open snijden. Dan met kieuwen beginnen en op die manier in één keer alle ingewanden eruit halen. Vervolgens nog even het spul langs de ruggegraat schoonmaken.
Maar werkt dat voor snoek en snoekbaars hetzelfde?

Overigens interessant om te zien hoe vis gefileerd kan worden, dat wil ik ook zeker nog wel eens goed leren. Maar het gaat me eigenlijk om het stapje ervoor: het weghalen van de ingewanden en kieuwen.

En laten jullie de kop altijd zitten?

jelle

Quote from: Plantje on January 22, 2011, 10:27:57
Ik heb ook nog wat gegoogeld. De filmpjes die ik daar vind van het schoonmaken van forellen doen wel weer een belletje rinkelen. Van anus tot kieuwen open snijden. Dan met kieuwen beginnen en op die manier in één keer alle ingewanden eruit halen. Vervolgens nog even het spul langs de ruggegraat schoonmaken.
Maar werkt dat voor snoek en snoekbaars hetzelfde?

Overigens interessant om te zien hoe vis gefileerd kan worden, dat wil ik ook zeker nog wel eens goed leren. Maar het gaat me eigenlijk om het stapje ervoor: het weghalen van de ingewanden en kieuwen.

En laten jullie de kop altijd zitten?
elke vis maak je zo schoon ;)
Al zijn er wel vissen met naar verhouding minder ingewanden.
De kop haal ik er meestal af die neemt alleen maar ruimte in in de vriezer, roken doe ik aan haken die ik van de buikkant af door de rug prik
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

johannes

Jelle bewaar de kop eens wel kiewen er uit en dan van de kop een visboeljon (hoe schrijf je dat >:( >:( ) trekken heerlijk is dat   

HappyFisherman

boeljon heeft bij scrabble ook gewoon 3x woordwaarde hoor :D
Ook voor visjes schoonmaken ist gewoon oefenen en niet gaan haasten. Het hoeft niet snel, alst maar goed gebeurt. Beter 5 minuutjes langer aant schoonmaken dan de boel verklooien!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Bedankt voor de tips allen!

Ik kom er wel denk ik :) Nog eens een goed fileermes regelen en ik kan aan de slag :)

Rossie69

was toch bouilion ?

forel maak ik op de volgende manier schoon.
mes in de poepert door snijden tot aan de bek,mesje doorhalen .
dan heb je zeg maar z,n kinnetje door gesneden.
steek daar de duim door,pak met je andere hand de kop vast en trek dan,waar je duim in de bek zit de boel dr uit.
is eigenlijk te moeilijk om uit te leggen,voor doen nog geen 30 sec :)

A{b}r{a}xa{s}

bouillon ?¿

dat is 1 van de redenen waarom ik Firefox gebruik....
best wel handig soms die spellingscontrole ;)

Gewo

Klopt Bas het is met 2 LL.

Trouwens ik hoef de forel bijna nooit schoon te maken. Wordt voor mij gedaan. Ik kan niet bij de tafel komen :D

Arno

Ha Gert zo heeft elk nadeel zijn voordeel
ik neem ze altijd vers mee, degene die ze krijgt maakt ze maar schoon.
ik zou ook niet weten hoe het moet en ik wil het ook niet weten.
dus doe geen moeite.

Gr Arno

brian

Quote from: Plantje on January 22, 2011, 09:11:55
Vorig jaar heb ik het vissen pas weer opgepakt. Het is een jaartje of 10-15 geleden dat ik voor het laatst viste. Dus het is ook zo lang geleden, dat ik vissen heb schoongemaakt.

Mijn vader wil graag eens een keer een lekkere snoek of snoekbaars van me hebben.

Hoe kan ik het schoonmaken weer een beetje onder de knie krijgen? Is hier wat uitleg over te vinden?

geeeen snoek

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

brian

grrr.. kan er niet tegen als mensen snoek meenemen!

HappyFisherman

En snoekbaars wel? Af en toe een visje meenemen kan echt geen kwaad...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

weet wel laat ze maar snoek eten.
die zijn dr zat.
alhoewel ik toch ga twijfelen,an mezelf.
vang dr nooit 1 hahahaha.

nooren sweden en die in alaska wonen, eten veel snoek vooral swinters.
en de oude garde die willen het ook nog wel es eten.

er is een speciaale manier om deze snoek schoon te maken.



Plantje

Wees niet bang Brian, ik ga echt niet alles leegvissen hoor! ;)

Als ik eens een paar visjes per jaar meeneem is het veel. Op een forellenvijver zou ik wel wat meer meenemen, maar zo uit het wilde water? Nee joh!

Rossie69

baars en snoekbaars is best te doen hoor.

maar net zo als er gezegd word eens is kan geen kwaad.

foto is mooier.


hendri

en toch henk, je had het wel aardig uitgelegd met dat schoonmaken hoor. zo doe ik het zelf ook altijd, bij forel dan. bij andere vis laat ik de kieuwen gewoon zitten. daar hoeven ze tenslotte niet uit omdat ze niet gerookt worden.
ps, als je het fileren straks onder de knie heb, dan hoef je de ingewanden er helemaal niet uit te halen. gewoon linker en rechter filet er af snijden en graten en ingewanden de container in. ja of je moet net als johannes een vissoep willen trekken, dan de koppen en graten bewaren. de soep die hij bedoelde was denk ik bouillabaisse.
(oja, kook tip voor bouillabaisse: graten met kop en al een kwartiertje in de rook hangen, dan de bouillon er van trekken en verders de bouillabaisse maken)

Rossie69

oja wangetjes van de snoekbaars niet vergeten

hendri

oja, en het neusje van de zalm dan? 8) 8) 8)

Rossie69


hendri

ja maar je moet ook wel een beetje mazzel hebben. ;)

Rossie69