uit het VNV-blad....

Started by A{b}r{a}xa{s}, September 08, 2012, 15:57:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

Dank voor je reactie sloveniawalking een goed onderbouwd/uitleggend verhaal.
Toch denk ik dat je met de juiste werptechniek exact het zelfde kunt, niet dat ik dat goed beheers
Maar heb je plaatjes eens doorgekeken (filmpje kon ik niet vinden ben er wel benieuwd naar)
Maar geen enkele keer zie ik water wat niet goed met de vlieghengel bevist kan worden.
Hetgeen niet betekend dat ik de voordelen van een tenkara hengel niet zie (makkelijker/effectiver).

Het dichter bij waden gaat niet op een echte rivier gewoon omdat je verzuipt  :)

Wat betreft de hard stromende stukken heb je helemaal gelijk. echt dikke vissen liggen daar.
Heb aan de glomma staan kijken naar iemand die echt goed kan werpen/droge vlieg vissen.
Deze persoon viste alleen maar in het "witte water" met droge vlieg. Er stonden er nog meer te vissen maar alleen hij kon z'n vlieg goed presenteren en een zeer lange drift maken en was dus de enige die dikke vis ving.

Al met al betekend het niet dat ik nooit een vorm van tenkara vissen zal gaan doen
maar voor mijn gevoel staat het te ver van vliegvissen net als het heftige zinklijnvissen op zoutwater (wat ik graag doe)

Het woord effectiviteit en vliegvissen vind ik slecht bij elkaar horen  ;D.

Normaal bedankt voor je kijk op de zaak intresant is het zeker


Sloveniawalking

#26
Ik denk dat met hoe goed je werptechniek ook is dat je op de ontstuimige plaatsen met veel obstakels niet kan tippen aan tenkara.
Als je denkt dat het exact hetzelfde is dan heb je het nog steeds mis. Je kan met vliegvissen eenmaal niet achter stenen of stromingen vissen.  De hengel is te kort en de lijn is te zwaar. De lijn blijft achter de stenen hangen of word meegetrokken door de stroming waardoor er drag onstaat. Vergeet niet dat je met tenkara alleen met je tippet van 1m in het water vist. De rest houd je van het water af.  Presentatie is velen malen beter over langere stukken omdat je meer controle hebt over de vlieg. Dit is dus de clue die meer vis oplevert.

Bijvoorbeeld de foto van de Bistrica in mijn laatste verslag. Je ziet in het midden dat ontstuimige water. Als ik het water lees wanneer ik op zo'n plek aankom denk ik dat de vis juist achter de strook met het witte water en tussen de kant zit. Naast de stroomnaad in dat grijze stuk tussen de grote steen en de kleinere steen. Hoe goed je ook kan werpen.. fatsoenlijk en lang genoeg presenteren van je nymph of droge vlieg is niet te doen. De steen is je obstakel en de stroming je vijand.

Ook de foto van de Tolminka (in het Triglav Narodni park en Tolminska korita.) hetzelfde verhaal. Kom je hier aan met je vliegvishengel dan zakt de moed waarschijnlijk in je schoenen. Ga je het toch proberen dan ben je na een uurtje helemaal doodop van het werpen, menden en strippen. Ik denk dat je zo'n plek over zou slaan en naar een rustigere plek gaat zoeken met minder obstakels.

Hier het filmpje van me laatste trip. Het zijn geen 5 delen geworden maar 1 kort deel. http://www.youtube.com/watch?v=vT_6uRC8YOA&feature=plcp
Bij 1 min 10 vis ik er achter de snelle stroming in het rustiger stromende gedeelte. Het heeft mij heel wat vissen opgeleverd die ik onmogelijk met vliegvissen gevangen zou hebben.
Je ziet later in het filmpje dat ik ook regenbogen vang. Leuke bijvangst zeg maar. Tussen de obstakels (grote stenen) in het water uitgepeuterd.. Heel precies.

Misschien maar een keer mee naar Slovenie?. Dan kan ik het je laten zien... En kan je het ook zelf proberen.

Over tenkara bestaan nogal wat vooroordelen. En dat zijn echt vooroordelen. Meestal zijn die van tafel als je het ff goed uitlegt of zelf probeert.

Ps
Tenkara en effectiviteit gaat best samen :)

Plantje

Ok, je hengel is dus een stuk langer, dan bij "gewoon" vliegvissen. Anders zou ik ook nog altijd zeggen: met een gewone vliegenhengel kan ik ook "Tenkara-style" vissen. Want volgens mij zit daar het grote verschil.

Met betrekking tot of iets nu wel of geen vliegvissen is...naar mijn idee bestaat vliegvissen voornamelijk uit twee aspecten:
1: Je vist met een imitatie van een vlieg (of larve daarvan), visje of ander waterdiertje
2: Je hebt het gewicht van de lijn nodig om je aas daar te krijgen waar je het wil hebben

Zo zie ik bijvoorbeeld een streamer die danig verzwaard is zodat je deze met een werphengel kunt werpen niet als vliegvissen. En vanuit dat oogpunt heb ik ook mijn twijfels bij vissen met een broodkorstimitatie. (Ik heb hem zelf ook in de vliegendoos zitten hoor, maar wie hou je eigenlijk voor de gek? Vis dan gewoon met een broodkorst in plaats van een imitatie ervan.)


Hilco

Het argument wat ik gewoon mis,  je bent niet bezig met werpen maar met vissen.

Een vliegvisser is pas goed als ie goed kan werpen. Alle aandacht gaat daar naar uit.

Maar als er niks valt te werpen dan je simpele lijntje ga je je meer bezig houdem met waar je gaat  werpen .

Dat is gewoon leuk om te doen .

En dat gaat prima met een oude vliegvishengel ontdaan van de ogen .

Zeker in slootjes waar je zo aan de overkant zit is het erg leuk , maar ook waden vlak om je heen.

en je kan ook lekker op je luie reet zitten vliegvissen  :P

Jasper

Dat vind ik ook, Speycast.

French Nymphing is nagenoeg hetzelfde. Als je het onder de knie hebt, dan biedt dat zelfs voordeel t.o.v. Tenkara.

Gert

Quote from: Jasper on September 19, 2012, 12:55:04
Dat vind ik ook, Speycast.

French Nymphing is nagenoeg hetzelfde. Als je het onder de knie hebt, dan biedt dat zelfs voordeel t.o.v. Tenkara.

Ja, maar als je tenkara onder de knie hebt biedt dat weer voordelen tov Frech Nymphing, en ook tov gewoon vliegvissen, en fietsen, en alles wat je niet onder de knie hebt. ::blabla::


Gert

Ja, dat bedoel ik Bert...
Wij kunnen het ons haast niet voorstellen, maar er ZIJN vissers die vliegvissen niet leuk vinden :o
Dus dan vind ik het verder niet zo veel zin hebben om elkaar te proberen te overtuigen met allerlei voor- en nadelen.
Maar gelukkig is Sloveniawalking een liefhebber van zowel gewoon vliegvissen als van tenkara, dus die hoeven we niet te overtuigen.

Ik heb nooit getenkara'd (?), maar voel ook niet echt de behoefte. Ik vliegvis waar het kan, en als het niet kan ga ik op zoek naar een andere stek, niet naar een andere manier van vissen.

Groet,
Gert   

Jasper

Quote from: Gert on September 19, 2012, 13:12:20::blabla::

Is maar hoe je er tegenaan kijkt, Gert.
Het is natuurlijk waar dat iemand die goed is met tenkara in veel omstandigheden beter zal vissen dan de gemiddelde vliegvisser.
Ik denk echter dat een goede visser beter bij een lange vlieghengel kan blijven dan met de tenkara vissen.

Laten we kijken wat er in het internationale wedstrijdcircuit gebeurt de komende tijd... die weten wat effectief vissen is.

Team

Mag je trouwens bij vliegviswedstrijden met TENKARA vissen???????


Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gert

Da's wel een goeie Jasper, kijken hoe de wedstrijdvisserij dit oppakt.
Maar dan nog zou dat voor mij persoonlijk geen reden zijn om me over de streep te krijgen.
Heb in Tsjechie een dag les gehad van een kampioen in Czech nymphen, en die man ving echt ontzettend veel, maar ik vond er geen ene moer aan. Neemt niet weg dat ik er wel wat van opgestoken heb wat ik ook wel bij het gewone vliegvissen kan gebruiken.

Hilco

Het is ook gewoon  wat je leuk vind :-)