Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Started by Franky Boy, December 01, 2019, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Wat betreft de overleving en de groeimogelijkheden van de regenboogforellen in het Oostvoornse Meer ben ik helaas ietwat pessimistisch.
Vroeger (Opa kan het zich nog goed herinneren! :) ) werden de uitgezette regenbogen in het OVM binnen twee jaar 60 tot 70 cm lang en er zijn toen zelfs exemplaren van 80 cm gevangen!
En terwijl het nu in het OVM 'barst' van de trage grondeltjes, garnalen, vlokreeftjes en wat niet al, blijft de maximummaat bij de weinige 'overlevers' op 60 cm hangen.
November 2018 zijn er - door een misverstand met de Deense kweker - een flink aantal 60-plus regenbogen uitgezet, waaronder een aantal 70-plussers. Die werden in de opeenvolgende winter en voorjaar redelijk goed gevangen.
De verwachtingen waren dus hooggespannen, maar na de vorige zomer is er van die grote regenboogforellen geen een meer gemeld! Ja, een paar zestigers, maar dat konden ook overlevers van de XL-forellen (40-plussers) van de Tipbosch zijn...
Ook de overleving van de andere maten Deense regenboogforellen (30 tot 35 cm) was na de zomer van vorig jaar niet echt super.
Ik hoop wel dat de door de Nederlandse kweker (De Tipbosch) in november geleverde regenboogforellen, die Marinus Heetkamp zelf van eitje tot grote vissen had opgekweekt, het iets beter gaan doen.
Met de bruine forellen (beekforellen en meerforellen) hebben we overigens geen problemen, integendeel!  ::)

wh82

Ik denk dat er twee redenen zijn:
1. Er wordt hoe dan ook minder gemeld dan dat er wordt gevist en gevangen, hoe groot t verschil is weet ik niet maar t is significant.
2. Tussen eind voorjaar 2019 en zeg december 2019 is er nauwelijks te vissen op de plekken waar je normaal regenbogen vangt. In november was 't nog erg lastig vissen door de hoeveelheid planten.

Franky Boy

Quote from: wh82 on January 24, 2020, 15:37:42
Ik denk dat er twee redenen zijn:
1. Er wordt hoe dan ook minder gemeld dan dat er wordt gevist en gevangen, hoe groot t verschil is weet ik niet maar t is significant.
2. Tussen eind voorjaar 2019 en zeg december 2019 is er nauwelijks te vissen op de plekken waar je normaal regenbogen vangt. In november was 't nog erg lastig vissen door de hoeveelheid planten.
Ja, het is bekend dat - helaas - niet alle vissers hun vangsten melden.
Daar houden we wel rekening mee en leggen ook ons oor te luisteren bij vissers die hun vangsten niet zo trouw melden. ::)
Als we dat niet hadden gedaan, was Sportvisserij Zuidwest Nederland misschien al eerverleden jaar met de uitzet van regenboogforellen gestopt!
Maar dat zal zo niet blijven als de meldingen van regenboogforellen zo achter blijven. :o
Maar afgezien van het gebrek aan meldingen en het overvloedige wier dat de visserij bemoeilijkt, is er echt een probleem met de overleving van de regenboogforellen in verhouding tot de bruine forellen.
We hebben al verbetering gekregen door aan de kwekerijen striktere eisen te stellen voor wat betreft de regenboogforellen, maar de resultaten bleven tot nu toe nog steeds ver achter bij de bruine forellen.
We zetten afgelopen visjaar circa 1200 Kg regenboogforellen uit en naast de gewone beekforellen ook nog eens 400 Kg meerforellen.
Maar als ik naar de vangsten kijk, die afgelopen najaar en deze winter bij SZWN zijn gemeld, dan blijken er meer meerforellen te zijn gemeld dan regenboogforellen! En dan moet je er nog rekening mee houden dat meerforellen moeilijker vangbaar zijn dan regenbooforellen! ???
Nogmaals, ik hoop dat we met de nieuwe 'Nederlandse' regenboogforellen betere resultaten gaan boeken...

Scaramouche

Wordt er dan misschien niet heel veel gestroopt als die getallen zo dramatsich zijn?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Quote from: Scaramouche on January 24, 2020, 21:51:54
Wordt er dan misschien niet heel veel gestroopt als die getallen zo dramatsich zijn?
Er zijn inderdaad aanwijzingen dat er in de nachtelijke uren wordt gestroopt.
Maar dan zouden juist de bruine forellen - uitgesproken 'nachtdieren' - hier onder te lijden hebben en dat blijkt niet het geval te zijn.
De achteruitgang van de regenboogforellen (in aantallen) vindt hoofdzakelijk in de zomermaanden plaats. Dat kan te maken hebben met illegale visserij en onttrekking door recreanten, maar ook met de slechtere omstandigheden (hogere temperaturen en lagere zuurstofgehaltes) in de zomer. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn de bruine forellen onder die omstandigheden veel 'taaier' dan de regenboogforellen.
Sinds een jaar of zeven treden er meer algenbloei en zuurstoftekorten in het Oostvoornse Meer op dan vroeger het geval was. Daar kan een oorzaak van de slechte overleving van de regenboogforellen liggen.

Franky Boy

#80
Hij is er weer!
Er gingen vorig jaar al geruchten dat de beroepsvisser W. den B. weer met zijn visserij was begonnen.
W. den B. is een paar jaar geleden in hoger beroep tot gevangenisstraf veroordeeld wegens verwaarlozing van zijn fuiken en het daarmee toebrengen van dierenleed.
Hij had in vorige rechtszaken aardig wat voorwaardelijke straffen verzameld die bij de laatste uitspraak effectief werden.
In de Werkgroep Vis voor het Oostvoornse Meer is bij de federatie Sportvisserij Zuidwest Nederland aangedrongen om het Waterschap na deze zoveelste veroordeling te verzoeken om de vergunning aan W. den B. in te trekken en het volledig visrecht aan de hengelsportfederatie te geven.
Het Waterschap bleek hiertoe niet bereid.
Hoeveel overtredingen mag een beroepsvisser begaan alvorens hij zijn vergunning kwijtraakt?
Op foto's van duikers was enkele jaren geleden te zien dat er ook aardig wat botten, haringen en forellen in de fuiken van de beroepsvisser terechtkwamen...
W. den B. mag alleen maar de gevangen paling meenemen, maar omdat zijn fuiken veel te lang staan (tot wel drie weken toe), is het grootste deel van de vissen in zijn fuiken al overleden.
Van het levend terugzetten van de bijvangst is dus geen sprake.
Nadat deze foto was gemaakt, leek er een woordenwisseling van de beroepsvisser met twee sportvissers te ontstaan.
Dringend advies: Ga niet met deze man in discussie en ga zeker niet schelden!
Wel hoor ik graag op dit forum (of per PM) of W. den B. weer op het Oostvoornse Meer actief is en waar op het meer hij met zijn bootje is gesignaleerd.
Ook hoor ik graag de locatie van zijn fuiken als je die ergens tegenkomt.
[attachment id=1 msg=180778]

Menno_siemensma

 ::wtf:: Echt onbegrijpelijk dat die gewoon weer lekker bezig mag. Nederland is altijd oh zo lief voor dieren, behalve als het onder water zwemt en geen zoogdier of vogel is. :'(
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

#82
Vandaag is een duiker bij enkele van zijn fuiken wezen kijken nadat W. den B. deze fuiken gisteren heeft geleegd.
Fuiken waren schoon (niet dichtgegroeid) en er lagen geen dode vissen in de buurt van de fuiken, zoals vroeger het geval was.
In de fuiken zaten één regenboogforel, enkele haringen en botten, maar geen enkele paling !  :o
Hoogst opmerkelijk voor een beroepsvisser die op paling vist... ???
Waarschijnlijk heeft de beroepsvisser gisteren zijn bijvangst 'weggemoffeld', want ik kan mij niet voorstellen dat vissen als haring en forel een verblijf van een paar dagen in een fuik overleven. :o
Wordt vervolgd.

Franky Boy

#83
Even wat minder deprimerende beelden :)
Jordy van der Tien zet een meerforel terug.
Zal hij die forel ooit nog eens terugzien?
Dat catch & release in het Oostvoornse Meer in de praktijk goed werkt, werd o.a. bewezen door twee forellen die onlangs weer voor een tweede keer werden gevangen.
De eerste was een meerforel die respectievelijk door Menno Siemensma en Fer von der Assen werd gevangen en inmiddels een paar centimeter was gegroeid.
De tweede was een beekforel die twee keer door Bob N Mihaylov werd gevangen! De eerste keer in september 2019 (met een lengte van 74 cm) en de tweede keer eerverleden zondag. Omdat hij zondag geen meetlint bij zich had, kon hij de groei niet vaststellen...
Door het zachte weer en de overvloed aan voedsel blijven de bruine forellen deze winter in topconditie.
Hier een video-opname van Jordy van der Tien die een prachtige meerforel in het Oostvoornse Meer terugzet.
(De opname staat op facebook, maar zou voor iedereen zonder inloggen zichtbaar moeten zijn)
https://www.facebook.com/Nederlandsevliegvissers/videos/201175391025602/

wh82

Oja, laten we gelijk politiek en religie in de discussie brengen, toevallig nog een willekeurige bevolkingsgroep aan toe te voegen als zwarte piet?

Streamer

Reageer niet als je niet tegen de realiteit kunt, wh82.
Het is gewoon een feit. Nagenoeg al die beroepsvissers zijn christelijke gestoeld en hebben een zeer sterke lobby in Den Haag. Welke staatssecretaris daar ook zit, de christelijke adviseurs bepalen. Daarom staan die netten nog steeds bij Stellendam en heeft het open zetten geen zin. Daarom staat de Waterweg vol met netten en ging er een steuren  project van € 300.000,00 naar de knoppen.
Noem mij een beroeps wiens vergunning definitief is ingenomen. Zijn vergunning is goedkoper dan jouw vispas. Wie regelt dat ? De christelijke lobby, onder het mom, ons dagelijks brood.
Verdiep je er eens in, ook jouw hobby staat onder druk door deze lobby. Een klein voorbeeldje, de zeebaars is in 15 jaar tijd op de rode lijst gekomen. Volgens de beroeps door de sportvisserij, daar geloven zij in. En als je aan hun brood komt................
IHYT

Plantje

Een fijne discussie over geloof en politiek is altijd leuk. Maar als je die al wil voeren dan liever niet in dit topic. We hebben aparte subfora voor onderwerpen die nergens anders thuis horen.
Mocht je daar een discussie over geloof en/of politiek aangaan dan zullen Wilco en ik er altijd bovenop zitten, want dat kan nogal snel ontsporen!

En als zo'n discussie ons te veel werk kost draaien we hem gewoon de nek om. Als je dat niet wil dan zijn er vast ook andere fora om politiek en/of geloof te bespreken.

Streamer

Jammer dat hier niet ingezien word dat e.e.a zeer verweven is en je als sportvisser moet vechten tegen windmolens. Ik ga geen discussie voeren, ben ook niet gefrustreerd,  zoals Wilco zonder kennis van zaken over mij, schrijft. Doe ik over hem ook niet. Ik kijk naar de feiten over het hoe en waarom, zouden meer mensen moeten doen.

http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/weerspiegeling-op-het-water-20-dagelijks-brood
IHYT

Franky Boy

Beste Streamer,
Afgezien hoe jij personen hier zo nu en dan wegzet, ben ik het wat dit betreft inhoudelijk met jou eens.
Maar ik ben het ook met de beheerders eens dat deze discussie niet op deze plaats thuishoort.
Elders op dit forum is vast wel een rubriek te vinden waar je deze discussie kunt voeren.
Dit topic gaat over het Oostvoornse Meer en de vangsten en gebeurtenissen van dit jaar op en aan dat water.
De bezigheden van de beroepsvisser op het Oostvoornse Meer zijn zeker relevant, maar niet de hele context van de beroepsvisserij en hun lobby in ons land.
Het waterschap heeft duidelijk redenen om W. den B. de hand boven het hoofd te houden, maar die zijn niet religieus van aard!
Ik wil me liever toeleggen om die redenen (hoe vreemd die ook mogen zijn) boven water te krijgen en eventueel te weerleggen.
Anders ben ik bang dat we de komende jaren met een groot probleem op het OVM blijven opgezadeld... :o

Mike

Quote from: Plantje on January 28, 2020, 09:02:20
Een fijne discussie over geloof en politiek is altijd leuk. Maar als je die al wil voeren dan liever niet in dit topic. We hebben aparte subfora voor onderwerpen die nergens anders thuis horen.
Mocht je daar een discussie over geloof en/of politiek aangaan dan zullen Wilco en ik er altijd bovenop zitten, want dat kan nogal snel ontsporen!

En als zo'n discussie ons te veel werk kost draaien we hem gewoon de nek om. Als je dat niet wil dan zijn er vast ook andere fora om politiek en/of geloof te bespreken.


Ik vind zijn opmerking wel interessant eigenlijk en vraag me af of het echt zo zit. Het zou wel het eea verklaren.
Gaan we serieus dit onderwerp nu vermijden omdat het blijkbaar verweven is met geloof en politiek ?
Dat dergelijke discussies vaak emoties los maken lijkt me niet een goede reden om er dan maar niet meer over te praten.
Problemen gaan immers niet weg door ze te verzwijgen..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Troutbuster

En Jezus was een visser
Die het water zo vertrouwde
Dat hij zomaar over zee liep
Omdat hij had leren houden
Van de golven en de branding
Waarin niemand kan verdrinken
Hij zei "als men blijft geloven
Kan de zwaarste steen niet zinken"
Maar de hemel ging pas open
Toen zijn lichaam was gebroken
En hoe hij heeft geleden
Dat weet alleen die visser aan het kruis..........
[/i]

Tekst Herman van Veen  "Suzanne"


"Petri Heil" makkers en broeders in Petrus!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Streamer

FB, ik val niemand persoonlijk aan. Andersom kan ik wel een paar mensen aan wijzen hoor. Ook in privé mail die per ongeluk bij mij terecht zijn gekomen van een forum ganger.
Lees de tekst van Mike eens goed door, zeer pakkend en een waarheid als een koe.

IHYT

Menno_siemensma

Tja los van mijn eigen mening over geloof in de huidige tijd is het wel zeker een relevante kant van waarom beroeps nog steeds zoveel mogen vangen, los van de plek waar en nogal scherpe manier van reageren kan ik het niet anders dan eens zijn met Streamer dat die kant van de politiek het gewoon nog steeds voor het zeggen heeft. Als we de ministers op hun woord moeten gaan vertrouwen wat ze allemaal wel niet gaan doen was Nederland een 10x beter land dan dat het is, maar ja problemen die langer dan 4 jaar duren gaat de gemiddelde minister liever niet oppakken want dat krijgen ze niet af in hun 4jarige geldtrekkers baantje.
Maar men kan niet tornen aan geloof,  en tot op zekere hoogte mag iedereen geloven wat die wil van mij, maar zodra dit op zaken invloed gaat hebben zoals politiek en wet en regelgeving zou dit pertinent uitgesloten moeten zijn. De realiteit is helaas 180 graden andersom.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Met praatjes vullen we hier geen gaatjes...
We kunnen hier praten en schrijven wat we willen, maar daarmee lossen we het probleem niet op!
Als je echt iets wil bereiken, schrijf je een heuse brief naar het Waterschap Hollandse Delta en vraag je ze waarom (in Hemelsnaam) Wilkin den Boer na zijn zoveelste veroordeling zijn visrechten op het OVM mocht behouden...
Leg ze uit dat zijn bijvangsten de vangsten van paling overtreffen en dat een groot deel van die bijvangst uit forellen bestaat die voor veel geld door Sportvisserij Zuidwest Nederland en de VNV zijn uitgezet.
Hoe meer brieven er bij het bestuur van het waterschap binnen komen, hoe ongemakkelijker zij zich gaan voelen.
Ik zal intussen het waterschap op mijn manier benaderen.
(Adres Waterschap Hollandse Delta is op internet te vinden)
(Brief wordt gewoonlijk serieuzer behandeld dan een e-mail)

henkverhaar

Kunnen we daar geen 'kettingbriefactie' van maken?

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on January 28, 2020, 19:05:14
Met praatjes vullen we hier geen gaatjes...
We kunnen hier praten en schrijven wat we willen, maar daarmee lossen we het probleem niet op!
Als je echt iets wil bereiken, schrijf je een heuse brief naar het Waterschap Hollandse Delta en vraag je ze waarom (in Hemelsnaam) Wilkin den Boer na zijn zoveelste veroordeling zijn visrechten op het OVM mocht behouden...
Leg ze uit dat zijn bijvangsten de vangsten van paling overtreffen en dat een groot deel van die bijvangst uit forellen bestaat die voor veel geld door Sportvisserij Zuidwest Nederland en de VNV zijn uitgezet.
Hoe meer brieven er bij het bestuur van het waterschap binnen komen, hoe ongemakkelijker zij zich gaan voelen.
Ik zal intussen het waterschap op mijn manier benaderen.
(Adres Waterschap Hollandse Delta is op internet te vinden)
(Brief wordt gewoonlijk serieuzer behandeld dan een e-mail)
Heb je toevallig nog een naam van een van de verantwoordelijke medewerkers waar we die aan kunnen richten? Random brieven naar een waterschap of ministerie etc heeft naar mijn eigen ervaring weinig nut, tenzij bij een specifiek persoon neergelegd die er wat mee kan.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Tsja, hadden we nu maar een of andere organisatie waar we allemaal lid van waren en gemiddeld zo'n €30,- pp per jaar naar over maken die onze belangen zou kunnen behartigen. Dan zou je met bijna 600.000 leden, elk jaar ongeveer €18.000.000,- binnen harken en een jurist in dienst kunnen nemen die dan het voortouw zou kunnen nemen bij dit soort acties.
Wellicht samen met een andere organisatie waar we hier ook bijna allemaal lid van zijn... ???

Sorry voor mijn cynisme hoor maar ik krijg elke x dat dit onderwerp de revu passeert toch wat gemengde gevoelens.
Ik ben absoluut niet te beroerd om zelf een brief te schrijven maar is het heel gek als ik vind dat hier een rol is weggelegd voor Sportvisserij Nederland ? Wellicht dat de VNV zich hier ook bij kan voegen.
Deze organisaties kunnen namens ons spreken en met een grote vuist op tafel slaan.
Dat lijkt mij beter dan dat we allemaal op individueel niveau actie gaan ondernemen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Wilco

Als dit een openbaring is voor een aantal dan hebben die de afgelopen jaren veel geslapen. Dit speelt al zolang de vis en politiek samen zijn en het is niet alleen bij de visserij maar het huidige politiek stelsel is zo corrupt als wat. De partijen die belangen en geld hebben gaan lobbyen bij de politiek voor hun zaak en dan zullen wij simpele kiezers altijd het aan het kortste eind trekken. Dat is voor de schub visserij net zo. Die hebben dan ook nog het voordeel dat visserij, politiek en het christelijke geloof een drie eenheid vormen en zeer lastig te doorbreken zijn.

Jan

Het zou ook goed zijn om e.e.a. in een tijdsperspectief te bekijken.
Nu zullen heel veel leden hier dat niet kunnen, daarom deze reactie.
Enig besef hoe lang de term sportvisserij al bestaat?
Precies weet ik het niet meer maar toen ik vroeger als kleine jongen met mijn opa naar het hogeland in Groningen ging vissen in de maren, bestonden ze in geen geval nog niet onder die naam. Iedereen viste in die tijd voor-de-pot (vlak na de 2e wereldoorlog)
Het was toen trouwens al niet voor niets dat de vis een bepaalde maat moest hebben (om mee te nemen) wat best streng op werd gecontroleerd door politie en "opzichters". Met die minimum maten zouden wij als sportvissers toch niks mee te maken hebben?
Pas veel later, toen we het in Nederland weer wat beter kregen, gingen mensen ook voor hun plezier vissen en onstond de naam sportvissers , die nog weer veel later een overkoepelend orgaan kregen ( wanneer en waar werd nog maar de VNV opgericht, waar ik ook bij was?)
Dat laatste staat me nog helder voor de geest en werd aangedreven door een paar mensen die daar wel brood in  zagen van ik meen Flyfishers Supply, die op alle verenigingsavonden en beurzen aanwezig waren.
Beroepsvissers zijn van een veel ouder ras, met (helaas) veel verkregen rechten , maar ook plichten.
Als nu de sportvissers ( w.o. de vliegvissers) diezelfde voorgeschiedenis zouden hebben hadden ze waarschijnlijk ook meer verworven rechten die dan niemand ze zomaar zou kunnen afpakken, zelfs niet als Marjanne Thieme het voor het zeggen zou krijgen in dit land.
Ben het voor nu overigens wel eens met voorgaande sprekers, maar houdt de religie erbuiten.

Franky Boy

Aan wie brieven richten?
Altijd aan het bestuur van een waterschap, want anders verdwijnt zo'n brief in de een of andere bureaula van een medewerker.
En het bestuur mag best weten wat er speelt en wat hun medewerkers allemaal uitspoken.
Het bestuur is tenslotte eindverantwoordelijk.
En laten we ons alsjeblieft op één beroepsvisser richten en niet proberen de gehele beroepsvisserij in Nederland aan te pakken.
Grote organisaties (in binnen- en buitenland) is dat niet gelukt, kleine clubjes is dat niet gelukt en dat gaat ons als Vliegvisforum ook niet lukken!
Ik ken W. den B. al zo'n 20 jaar. We hebben naast elkaar gezeten bij symposia over de zalm en de paling. We hebben tegenover elkaar gestaan in vergaderingen over de impact van de Nederlandse beroepsvisserij op trekvissen als de zalm en we hebben tegenover elkaar gestaan in de rechtbank.
Hij is in z'n eentje al een harde kluif; daar wil je de rest van de beroepsbinnenvisserij niet bijhalen! :o