Hengel - molen keuze

Started by huipie, June 13, 2016, 12:35:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

huipie

Beste,
ik vliegvis, op beginnersbasis, al enkele jaren met een 2e hands standaard setje.
Deze gebruik ik voor frankrijk op kleine riviertjes, en in Luxemburg.
Ik ga volgend jaar naar Noorwegen, kust en binnenland (rivieren) en wil een betere set aanschaffen.
heeft er iemand tips voor de keuze die ik moet maken om op de rivieren daar alround te kunnen vissen.

ik dacht een 9" #5 ? van één van de 30 geteste hengels 2016 ( zie eerder topic ).
En is de raad "spaar op de reel en niet op de hengel" waarheid ?

graag jullie tips voor hengel/reel keuze.

Huib 

Menno_siemensma

Reels zijn vrij goedkoop te halen, daarnaast natuurlijk backing en lijn nodig, hengel is iets wat je eigenlijk moet uitproberen wat het beste bij je werpstijl past, voor rivieren kan je prima met 9" #5 uit de voeten, tenzij je op zalm wil vissen maar ik ga er even vanuit dat je die even achterwege laat en op forel etc gaat vissen. Voor zee is dit alleen vrij snel te licht, daar moet je een beetje pollack of kabeljauw of lipvis uit het wier kunnen dirigeren en dan heb je gewoon zwaarder spul nodig tenzij de boel erg schoon is/je vanuit de bboot vist, maar dat komt bijna niet voor en bboot zie ik je nog niet in dobberen als beginner :).

Beter haal je een goede hengel en goedkopere reel, de reel is in principe voornamelijk om lijn op te slaan maar zwaardere vissen moet je vaak op de reel drillen zodat de lijn niet ergens achter blijft hangen of in de knoop raakt en daardoor je de vis verliest na een snelle run. Veel goede hengels zijn ook 2de hands goed te halen voor een veel lagere prijs, let alleen even op dat je de hengel goed test, de verbindingen goed bekijken en testen etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Geen idee wat je budget is,maar zou voor zee een #7 of #8 nemen icm met een zinklijn(diepe fjorden) en een (slow) intermediate.Dan kan je ook hier op zee nog leuke dingen mee doen.Of een running line met verschillende shooting heads(floating/intermediat/sinking)Flyfishingdutchman had volgens mij nog sale,is zeker niet duur en heeft van alles.
Reel is in zoverre niet belangrijk dat t wel een redelijke slip mag hebben en er niet teveel zand bij kan komen.Misschien overbodig,maar na t vissen afspoelen met lauw water.Zout water is geen lollig spul na verloop van tijd.
En hengels kun je idd af en toe voor een hele scherpe prijs aanschaffen.Dan wel marktplaats,maar ook overjarige modellen winkeliers,en misschien heeft er iemand hier nog wel een leuke set staan.

Wilco

#3
Hallo Huip,

Het siert de mens als hij zichzelf eerst voorstel voordat hij vragen gaat stellen
!!!!!!!!!!


Ik zie dat je je hebt voorgesteld. Dan kan de boodschap verwijderd worden.

huipie

Alvast bedankt voor de reacties!
Wilco, klopt heb me netjes voorgesteld, bedankt voor de tip.

Zou trouwens leuk zijn als jouw voorstelling ook wat uitgebreider was, want ik ken je, zoals de meest dus denkelijk wel, jammer genoeg, niet !

huipie

Betreft het vissen in Noorwegen, mocht zalm tot de opties horen, moet ik dan echt zwaar materiaal hebben ? Noorwegen is voor mij de eerste keer. Bij mijn aanschaf wil ik dus er daar profijt van willen hebben maar hier dus ook uit de voeten ermee kunnen. Zee is, als limburger, niet vaak een optie om te gaan vissen. Dan kies ik sneller voor de maas of de ardennen be/ lux.

Wilco

Huip,

We zijn beide net te laat of de ander is net te snel maakt niet uit.

Ik ben een van de moderators die er zorg voor draagt dat dit forum blijft draaien zoals het gaat.
De meeste forumleden kennen mij wel zowel fysiek als digitaal  :D

Marco B

Als je al over een setje beschikt wat je in Frankrijk voor de rivieren gebruikt kun je die toch ook prima op de (meeste) Noorse rivieren gebruiken?
Voor de zoutwatervisserij koop je dan een #7/8. En misschien iets om over na te denken: ik heb nog nooit leaderbreuk gehad door het gebruik van een goedkope hengel, maar wel door het gebruik van een goedkope reel met een, over het algemeen, matige slip.
En voor wat betreft die zalmvisserij: er zijn zat Noorse rivieren waar je met een enkelhandige #6 of #7 uit de voeten kan. Uiteraard bedoel ik niet de grote beroemde rivieren zoals de Gaula, maar als je een beetje zoekt zal je er tientallen vinden.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Menno_siemensma

Quote from: huipie on June 13, 2016, 20:09:37
Betreft het vissen in Noorwegen, mocht zalm tot de opties horen, moet ik dan echt zwaar materiaal hebben ? Noorwegen is voor mij de eerste keer. Bij mijn aanschaf wil ik dus er daar profijt van willen hebben maar hier dus ook uit de voeten ermee kunnen. Zee is, als limburger, niet vaak een optie om te gaan vissen. Dan kies ik sneller voor de maas of de ardennen be/ lux.
7/8 hengel is eigenlijk wel een standaard hengel voor een vliegvisser die ook karper, snoek, roofblei, grote forellen, zalm, evt op zeevissen wil gaan vissen. Beetje afhankelijk hoe de rivier eruit ziet zou je wel met een 6/7 kunnen vissen mits die genoeg backbone heeft om een grote vis te kunnen afstoppen bij een lange run stroomafwaarts en de rivier verder redelijk schoon is qua obstakels etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

huipie

Als ik zo rond lees zal het in noorwegen ( zuidelijk deel) vooral rivieren zijn met forel en vlagzalm. Zalm en zeevissen zal ik denkeljk niet doen met devlegenhengel. Ljkt me dus toch eens te gaan kijken naar een 9 " 5#. Iemand hiervoor nog advies qua keuze van merken ? Scierra, orvis of toch beter loop, G loomis, Hardy ? Ik ben wel van het type " in een keer goed " en zeker voor een allround uitvoering.

Omdat ik al jaren gewoon vliegvis zonder me er verder diep in te verdiepen is een tip van een set ook welkom. Welke hengel, molen met welke lijn leader  is een goede combinatie.

Voor diegene die natuurlijk verwijzen naar het forum," doe ik" ben al dagen alle topics aan het doorspeuren en links aan het volgen, heb de smaak van kennis vergaren al te pakken. Maar een beetje gericht advies is welkom. Misschien nog zuidlimburgers die me wat tips enadvies willen geven in de praktijk, dan hoor ik t graag.

Menno_siemensma

Ik weet je budget niet, hoe vaak je wil gaan vissen, waar je verder op wil vissen behalve dan forel in noorwegen, daar hangt nogal wat vanaf. Je kan best een hele dure hengel kopen maar als die niet past bij hoe jij gooit kan die heel matig uitvallen. Beste is gewoon naar een goede winkel gaan, hengels testen en kijken welke je bevalt, en binnen je budget valt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Raymond

Ik woon ook in Elsloo en wil je wel wat meer op weg helpen. Het is namelijk toch niet zo eenvoudig als het lijkt...
::wtf::

paul de bruijn

Waar bestaat je huidige setje uit eigenlijk?

henkverhaar

Quote from: huipie on June 15, 2016, 18:53:17
Als ik zo rond lees zal het in noorwegen ( zuidelijk deel) vooral rivieren zijn met forel en vlagzalm. Zalm en zeevissen zal ik denkeljk niet doen met devlegenhengel. Ljkt me dus toch eens te gaan kijken naar een 9 " 5#.

Mijn ervaring in dat deel van Noorwegen is dat je met een 8 voet of 8 voet 6 duims hengel voor een 4 lijn ruimschoots uit de voeten kunt. Ik vis dan vooral meren vanuit een kano of boot, niet al te brede rivieren met veel pocketwater, en goed bewaadbaar water. Op brede rivieren waar ver werpen nodig is zal een 9 voet 5 wellicht beter uit de verf komen.

Elke moderne hengel van die afmetingen van een beetje kwaliteit zal daarbij IMNSHO voldoen - echt slechte hengels worden, net als echt slechte auto's, feitelijk niet meer gemaakt - althans niet aangeboden op de westerse markt. Je hoeft dus niet de hoofdprijs te betalen om fatsoenlijk te kunnen vissen. Zet jezelf een budget, stap naar de plaatselijke vliegvishengelier (of spring in de auto en rij naar je favoriete winkel op afstand), en vraag hem (of haar?) wat hij (of zij) je voor dat budget zou aanraden. Werp proef met een paar suggesties en kies datgene wat jou het beste voelt.

wh82

Eens met henk, ga naar een goede winkel met voldoende assortiment en laat je adviseren. Niet alleen adviseren van "kijk eens wat een mooie glimmende stok" maar vraag gewoon of ze er een lijn en een reel op zetten en ga testen op een grasveldje of bij een sloot. Als ze dat weigeren kun je maar beter naar een andere winkel gaan.

Hidde

oke.. ikheb een 4 5 6 en 7 , van loop tfo en greys dus heb keuze.. ook lastig eigenlijk als ik moet gaan pakken straks..
als ik nu echter een nieuw 5 setje zou kopen zou het de volgende zijn ;
greys xf2 streamflex
loop xact reel
loop evotec 100 float

al is de loop xact in #5 ook vast goed , ikzelf ben erg tevreden over de 4 en 6 , xf2 streamflex #5 kwam een paar jaar geleden echter erg goed uit de test.

gemiddeld is een 6 in zweden prima , zal in noorwegen ook wel zo zijn.

Menno_siemensma

Quote from: Hidde on June 16, 2016, 22:14:56
oke.. ikheb een 4 5 6 en 7 , van loop tfo en greys dus heb keuze.. ook lastig eigenlijk als ik moet gaan pakken straks..
als ik nu echter een nieuw 5 setje zou kopen zou het de volgende zijn ;
greys xf2 streamflex
loop xact reel
loop evotec 100 float

al is de loop xact in #5 ook vast goed , ikzelf ben erg tevreden over de 4 en 6 , xf2 streamflex #5 kwam een paar jaar geleden echter erg goed uit de test.

gemiddeld is een 6 in zweden prima , zal in noorwegen ook wel zo zijn.
voor op meer en rivier is een 5 of 6 meer dan zat.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

huipie

Ik Ga Raymond maar eens een keer opzoeken, tips en advies is altijd welkom.

verder ergens een topic beschikbaar betreffende goede vliegvis-winkels ?
zijn er in het zuiden van het land aan te bevelen winkels of kan ik beter een zaterdag uittrekken voor een rondje NL om enkele zaken te bezoeken?

Budget is al vaak geopperd; als ervaren visser (onervaren vliegvisser) wil ik gerust enkele 100€'s uitgeven voor een gedegen allround set. Ik ben zuinig en een doorzetter, en heb dan toch liever iets beters in de hand waar ik ook na jaren nog plezier van heb.

Mijn vaste stok uit 1988 (9.5mtr, carbon) is nog als nieuw en wordt tegenwoordig gebruikt voor het vissen op karper met de pen, laat staan mijn 1987 DAM carbon Carper hengel, die veel voor trollen, snoekvissen en zelfs soms op zee voor de geep gebruikt wordt.

toen gelukkig ook de betere materialen gekocht die nu nog veel plezier geven. Natuurlijk daarnaast veel nieuw spul dat ook veel gebruikt wordt.



paul de bruijn

Met dat budget kom je een heel eind voor een mooie set.
Idd dan proefgooien met stok,kijken wat het beste bij je past,dan heb je bij normaal gebruik en onderhoud er de rest van je leven lol van.
Winkels in het zuiden ken ik niet,HandyFish in Heiloo zal je zeker niet bedonderen,maar dat is voor jou uit de richting(laat je zonder problemen proefgooien)
Heeft in elk geval hengels in diverse prijsklassen en merken

huipie

Ik zou mijn huidige setje nog ff doorgeven.
Ooit voor 25 euro van een kennis overgenomen.

Arca Radius Fly 85 8,5ft #5-6 2 delig graphite
Silstar FM8 reel.

Deze hengel is me, gevoelsmatig, te slap, oftewel flexibel.

paul de bruijn

Te slap kan heel goed,niet rot bedoeld,maar het is geen tophengel.
Maar gezien het budget wat je noemde ga je binnenkort met een knappe set ergens de deur uit.
Misschien als overbodig advies,neem geen hele strakke(snelle) hengel.Die zijn beduidend minder vergevingsgezind om mee te werpen.En zou idd 9ft kiezen,iets meer gemak met lange leaders
En ik neem aan dat Raymond je nog veel meer kan vertellen.
In elk geval succes met je nieuwe aankoop!

DavidS

https://www.visdealshop.nl/vliegvisset/abu-garcia-diplomat-fly-7-8-combo-diplomat-904-lh-fly.htm heb ik ook en is een fijne stok voor amateurs als ik.
Bedoel niet dat je hem daar moet kopen, maar misschien dat de sponsors iets vergelijkbaar hebben?

huipie

Dat mijn setje geen topsetje is was mij wel al duidelijk. Ooit het idee gehad om het eens te proberen omdat ik veel vis en frankrijk en luxemburg wel regelmatig aan doe. Met dit setje dan toch eens begonne. En daar toch redelijk wat vis mee gevangen, waaronder ook forel en vlagzalm. En inderdaad ben wel dus nu op t punt een goed setje te kopen, en ben er dsn ook zeker van dat ik er nog vee l plezier aan ga beleven. Ik zal Raymond binnenkort eens ff bellen en hoop dat ie inderdaad wat tips en uitleg heeft waardoor ik weer wat verder kom.

Tips van combinaties hengels/reel/lijn zie ik toch nog wel graag komen.
Tip combinatie van Hidde ga ik sowieso eens bekijken.

wh82

#23
M.. reclame maken op een forum is altijd lastig. Als onderstaande reclame is sorry en verwijder het maar.
Ik moet zeggen dat ik fantastisch ben geholpen bij Traditional in Utrecht. Heb tot nu toe nog maar 1 hengel maar wel 1 waar ik tot nu toe haast overal mee uit de voeten kan. Heb er grote vis op kunnen drillen en landen en hij heeft genoeg gevoel voor om plezier te beleven aan kleinere vis. Op groter water is het een compromis maar kan ik er nog redelijk mee uit de voeten. Zee begin ik alleen niet aan dus daar komt nog wel een keer een hengel voor.


Wat je ook nog zou kunnen doen is 2 goedkopere hengels en reels kopen voor verschillende situaties:
Een 3/4 of misschien 4/5 voor het lichtere werk en een 7 voor het zwaardere werk. Daar kan je haast overal wel mee uit de voeten: Van voorn tot zeebaars en van forel in kleine beekjes tot zeeforel en zalm (met uitzondering van de hele grote zalmrivieren zoals genoemd).


huipie

Van de week bij Raymond op bezoek geweest.
Een leerzame avond, veel erg mooi "spul" gezien en geprobeerd maar vooral errig gezellig!
Ga na mijn vakantie er samen met Raymond eens op uit qua aanschaf en een dagje vissen staat ook al op t programma.
Een erg fijne Sage hengel in de hand gehad en een reel van Danielsson spreekt me ook wel erg aan. Natuurlijk ga ik eerst eens wat hengels proberen voordat ik een definitieve keus maak. De 9' 5# is echter wel nog favoriet om als eertse aan te schaffen.
Het middagje vissen wat eraan gaat komen samen zal ook nog wel wat praktijk tips en gevoel geven waardoor een keuze misschien wel makkelijker wordt, of misschien helemaal niet ....

Ben blij de tips op t forum die aanraden ervaren mensen te contacteren opgevolgs te hebben !