Welke startmaterialen

Started by JurjenF, December 28, 2020, 16:46:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

 ::new::
Ik ga dus toch voor zelfbinden. Houd me van de straat zeg maar....
Nu ben ik, sorry voor de meer nationaal denkende mensen, eens bij onze Oosterse vriend aan het kijken en ook wel wat gevonden. M.n. vises en andere gereedschapjes (alleen nog geen schaartjes : lang? kort?). Nu moet ik wel een soort van keuze maken :
wat zou ik, naast de tools, voor materiaal nodig hebben om streamers, nimphen en wat droge vliegen te binden. Ik zie vele kleurtjes garen (hoe dik moet dat zijn?) en diverse kleuren aan veertjes, dubbing etc. etc.. Kan iemand mij hierbij een béétje op weg helpen? Ook haakvormen is een dingetje.
Als ik een beetje een richtlijn heb kan ik wel weer verder zoeken denk ik.
Fishing is cheaper than therapy

marc

Kijk eens bij de sponsor van deze site ( A&M)
Bel die mannen eens op.
Geheid krijg je de exacte uitleg bij je vragen
Grt kleine belg

FSCHAMP

JurgenF probeer een jager aan te spreken. Deze kunnen veel materialen leveren, die je kan gebruiken om verschillende soorten vliegen te maken.
Volgende materialen zijn zeker te bekomen bij een jager:
- Fazantenpluimen (vooral staartveren mannetje => voor staartjes/lijfjes nimfen, vleugelveren voor maken van vleugels van nimfen/droge vliegen)
- Hazenvel (=> voor staartjes/lijfjes nimfen/droge vliegen, je kan er zelfs hackles mee maken; vel in reepjes snijden met scheermesjes voor zonkerstrips voor streamers)
- Konijnenvel (=> voor staartjes/lijfjes van nimfen/droge vliegen, je kan er zelfs hackles mee maken; vel in reepjes snijden met scheermesjes voor zonkerstrips voor streamers)
- Reehaar (=> voor lijfjes/vleugels van nimfen/droge vliegen)
- Hertehaar (=> voor lijfjes/vleugels van nimfen/droge vliegen, koppen van snoekstreamers)
- Eenden veren (bv. CDC (cul de canard), mallard veren (bruin/grijs), eigenlijk alle veren)
- ...
De veren eerst wel in een plastiek zak een weekje in de diepvriezer steken. Daarna zak uit diepvriezer halen en een drie-tal keer 10-15 seconden in microgolf op 900 of 1000 W. Dit zorgt ervoor dat alle beestjes dood zijn en voorkomt problemen.

Verder kan je bij A&M terecht voor zeer degelijk materiaal aan lage democratische prijzen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JEVDE

Quote from: JurjenF on December 28, 2020, 16:46:13
::new::
Ik ga dus toch voor zelfbinden. Houd me van de straat zeg maar....
Nu ben ik, sorry voor de meer nationaal denkende mensen, eens bij onze Oosterse vriend aan het kijken en ook wel wat gevonden. M.n. vises en andere gereedschapjes (alleen nog geen schaartjes : lang? kort?). Nu moet ik wel een soort van keuze maken :
wat zou ik, naast de tools, voor materiaal nodig hebben om streamers, nimphen en wat droge vliegen te binden. Ik zie vele kleurtjes garen (hoe dik moet dat zijn?) en diverse kleuren aan veertjes, dubbing etc. etc.. Kan iemand mij hierbij een béétje op weg helpen? Ook haakvormen is een dingetje.
Als ik een beetje een richtlijn heb kan ik wel weer verder zoeken denk ik.

Als iemand die 3x zelf begonnen is met binden en bij wie het pas de 3e keer is blijven hangen, zou ik je het volgende aanraden:

Je kunt online en in boeken enorm veel informatie vinden. Zoek online naar informatie over het starten met vliegbinden. Dus basistechniek, zoals bij de VNV: http://www.vnv.nu/index1.php?id=7&cat=5289f20ee8aa0&page_id=530b58e32126b of hier een enorme bron aan stapsgewijze informatie: http://flyanglersonline.com/flytying/beginners/ of hier: http://www.flyfishsd.com/beginning-fly-tying/ of hier: https://wetflyswing.com/how-to-tie-flies-beginner-fly-tying-introduction-series/ en zo zijn er heel veel goede, uitgebreide websites met informatie zowel in tekst als in video. Zo heeft Loon bijvoorbeeld hele mooie video's die e.e.a. uitleggen. Daarnaast zijn er online eindeloos veel vliegbindvideo's te vinden waarin specifieke patronen worden voorgebonden. Je leert daar enorm veel van, door die video's te bekijken, steeds stop te zetten terwijl je bindt en weer verder te gaan. Als je een specifieke vlieg op die manier een paar keer hebt gebonden, merk je dat het steeds makkelijker gaat en je leert op die manier de basistechnieken die je eerder op websites en in boeken hebt gelezen.

Dus: de basis lezen op websites (en evt boeken) en video's kijken die de basistechnieken van vliegbinden uitleggen. Daarna bindvideo's kijken van specifieke vliegen die jou aanspreken. Deze nabinden met behulp van de bindvideo's.

Op deze manier leer je prima binden. Echter... het hangt vervolgens van je karakter af of dit voor jou werkt. Ga je steeds twijfelen of je het wel goed doet, of kom je er niet uit en geef je dan snel op, dan kan het helpen om een keer (nu lastiger door COVID) naar een bindavond van een club te gaan of een vliegbindcursus te volgen. Bij clubs kan je vaak zelfs gratis terecht en anders voor een kleine bijdrage voor het materiaal. Een cursus kost wat meer maar hoeft niet veel te kosten. Zelf ben ik een keer een avond bij een binder thuis geweest die me voor een paar tientjes echt heel veel basistechnieken heeft geleerd. Dat was een prima basis om vervolgens zelf mijn skills uit te bouwen mbv bindvideo's die je online vindt. Bij bindvideo's of teksten online, wordt ook genoemd welke bindmaterialen je nodig hebt. Dus vragen over welk binddraad (dikte/kleur,etc) of welke veren, haren, etc. worden daar ook meteen mee beantwoord.




paul de bruijn

#4
Je kunt de Deense site(engels geschreven)van GFF bezoeken.Gratis account,staan heel veel bindvideo s en stap voor stap foto s op,op alfabetische volgorde.Uiteraard ook op YouTube.Voordeel van GFF is geen reclame
Rondje langs de vijver levert vaak mooie veren op,afhankelijk van jaargetijde.Draad,zwart,rood en bruin altijd goed,maatje 8/0 en 6/0, voor streamers kun je big fly nemen of uni cord bv.
Haken zou ik maatje 12 en 14 beginnen voor nimfen,droge vliegen.Kan kleiner,maar op die manier maak je het jezelf niet te moeilijk in het begin.En uiteraard geen idee hoe je ogen zijn :)
Schaartje kun je bij de Aldi vinden,rond 2 euro,knipt prima,je zal zeker in begin nog wel s de haak raken en dan is een dure schaar ook zo bot.
Potje bindlak,en in deze tijd is er voor streamermateriaal genoeg te vonden(kerst versiering,rondje Lidl of Action.
En zijn diverse winkels met aanbiedingen nu,Flysupply,Exclusive Flyfishing etc.
Let op met kralen bij een Aldi oid,kost niks maar gaat niet altijd over de haak en te groot.En over t hertehaar,zorg dat t een zomerhaar is,winterhaar is nogal dik en is met droge vliegen niet handig.
En je kunt in een recycle winkel ook leuke dingen tegenkomen qua wol etc,ik had bv zelf dit jaar 6 kaartjes wol voor 50 ct waarvan 3 kaartjes zowat konden doorgaan voor Chadwick 477.Om nimfen te maken.
Nimfen zijn simpel en zeer effectief,het hele jaar door,en qua materiaal supersimpel.Haak,binddraad,kraaltje en beetje dubbing,eventueel voorzien van wol/fazant staartje en pauweveer bij kraal,maar er zijn legio voorbeelden te vinden.Als laatste over de haken,droge vliegen zijn aparte haken voor,wat dunner,in bv de maat 13 en 15.Voor de nimfen kun je de gebogen haken nemen(scud),maar ook kleine rechte.
Zou in het begin de goedkope nemen van bv A&M,prima voor de nimf.Ik vis zelf de laatste tijd met de kleine haken vrijwel alles weerhaakloos,gaat prima
En misschien wel t belangrijkste,hou t simpel.Je vangt er echt niet minder om,sterker,ik denk dat de meest simpele patronen vaak t beste zijn

FSCHAMP

Inderdaad Paul, ik vis nu al bijna 40 jaar met de vlieg en ik heb al heel wat gereisd over de wereld en de eenvoudige patronen doen het nog steeds het best. Ik heb heel wat bindmateriaal, maar ik vis nog steeds het meest met vliegen gebonden van natuurlijk materiaal zoals ik hierboven heb beschreven. Probeer wel steeds wat opvallende hotspots in je vliegen te steken zodat de vis zich hier op focust terwijl er vele andere dezelfde insecten uitkomen. Je maakt dus een vlieg van natuurlijke materialen met een gekleurde rib (kan je zelf maken van allerlei kerst versiering) of je maakt een body van kunststof materiaal (ik ken zelf enkele Belgische en Poolse vliegvissers, die een purperen body maken van een chips zakje en dit ribben met bv. een pauwenherl en hiermee zeer goed barbeel vangen op de Maas in België) en ribt dit met een herl van bv. een pauwenherl, een reigerherl of ander materiaal dat je van vogels vindt langs de waterkant.

Nog enkele materialen, die zeer bruikbaar zijn:
pauwenveren (staartveren/vleugel veren bv. Zwarte Goudkop (https://www.franksawyer.be/bindpatronen/zwarte-goudkop => het origineel patroon werd met fibers van de zwarte veren van een pauw gemaakt, ik doe het nog altijd zo), reigerveren, eksterveren, Vlaamse gaai veren, ganzen veren, veren van een zwaan, enz. die je gewoon langs de waterkant kan vinden (zelfde behandeling toepassen als ik hierboven beschreven heb).
Enkele kunstofmaterialen waar ook gemakkelijk aan te komen is:
- wit verpakkingsmateriaal (soort ethafoam waarin digitaal materiaal verpakt is), is zeer goed voor lijfjes te maken van een meivlieg https://www.franksawyer.be/bindpatronen/witte-meivlieg of een Ermine moth https://www.franksawyer.be/bindpatronen/ermine-moth (twee zeer goede vliegen voor de Belgische Ardennen of in het Eifel gebied)
- glinsteren verpakkingsmateriaal (soort cellofaan papier met olieachtige glans), gebruik ik voor dekschildjes van nimfen https://www.franksawyer.be/bindpatronen/damsel te maken en om bovenkant van een libelle larve te maken (deze laatste is nog steeds één van mijn beste patronen voor op reservoir of rivier te vissen als er damselsnimfen aanwezig zijn. In het patroon staat breed pearl tinsel (is een alternatief,dat de meeste vliegbinders in hun bindkoffer hebben zitten), maar de bovenkant is eigenlijk van zo'n verpakkingsmateriaal gemaakt.
- Veel soorten wol kan je gebruiken voor tags te maken van droge of natte vliegen bv. Killerbug https://www.franksawyer.be/bindpatronen/killerbug

Vliegbinden hoeft helemaal niet duur te zijn om su6-vol te zijn. Als je droge vliegen bindt, moet je wel de hanehackles aankopen en dit is meestal de grootste investering als je de bindvice niet mee telt.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Ik vis veel met glaskralen nimfen. Simpel te binden en doen het prima op de voorn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JurjenF

Wow, dat zijn best veel tips met veel informatie ::goodjob::
Bindavonden van een vliegvisclub zijn nu idd allemaal afgelast (voorlopig). Maar ik wilde toch al lid worden van een plaatselijke club.
Ik heb wel een beetje een richtlijn waaroo ik mij moet richten mbt bindmateriaal. En een paar YouTube videootjes heb ik ook al gevonden alleen zijn die niet altijd even duidelijk (gaat soms wel erg snel). Maar jullie gaven mij weer andere opties hiervoor.
Mijn dank is verpletterend (al weet ik wel dat dat erg veel dank is ;D) ik kan een tijd vooruit.
Fishing is cheaper than therapy

JEVDE

gewoon je favoriete vlieg opzoeken op internet (video of tekst) en de bijbehorende materialen halen. De vlieg aantal keer binden. Flink aantal keer. Naar voorbeeld van de video die je gewoon steeds op pauze zet. Stap voor stap. Dan je op 1 na favoriete vlieg kiezen en hetzelfde doen. Zo koop je ook alleen materialen die je echt gaat gebruiken bij het binden.

Beertje

#9
Als je pas begint, koop dan niet direct allerlei materialen die je misschien nauwelijks weer gebruikt. Enkele basis begin materialen zijn: Pauw fibers, fazantenstaarten, Dubbing: bruin en zwart, India hanen skins in de kleur bruin en zwart, 2 hennen skins bruin en zwart. bind garen in de kleuren bruin en zwart. diktes 6.0 en 8.0 of vergelijkbaar. en haken naar smaak. Bv. nimf haken: #12,14,16. droge vlieg haken: #12,14,16

Daar naast kun je wat materialen verzamelen die weinig kosten. Rode wol, foam, glaskralen enz. wat ook nog wel een succes vol kan zijn, struin in winkels als de action naar bruikbare materialen.

Laat je niet teveel opjutten door al die mooie patronen met de daar bijbehorende (vaak dure) materialen. Als je het patroon mooi of geschikt vindt voor jou visserij, dan bind je hem gewoon met de materialen die je hebt. Langzamerhand zal je toch wel wat meer gaan aanschaffen. b.v kwaliteit skins voor droge vliegen. Bedenk maar, vaak zitten op de patroontjes materialen die niet strikt noodzakelijk zijn. Een binder die dit "NO NONSENS" principe huldigt is: Erik de Noorman.http://www.erikdenoorman.com/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=62. Succes en veel bind plezier.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Chaisedieu

Op onze website van de VV de Hunzepalmer hebben we een aantal artikelen geplaatst over materiaal voor het vliegbinden (https://hunzepalmer.nl/new/?cat=132). Wellicht de moeite waard om te lezen en wie weet heb je er wat aan.

Cheers, Marten

sarca2

of je koopt een bulk 2e hands spullen zoals: https://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m1647952358-vliegvis-bind-houders-en-spullen.html?previousPage=lr  zal niet allemaal van nut zijn maar je bent waarschijnlijk al een heel end op weg voor weinig.
ik heb zelf ook eens zo soort partij spullen gekocht en is me prima bevallen. vooral de opbergdozen en gereedschapjes zijn handig. zelf even uitzoeken of bovenstaande bulk beste aanbod is, wellicht is er meer in de aanbieding.
::new::

JurjenF

 ::duim:: Komende week maar eens grasduinen nav jullie tips. Een vise heb ik al gevonden en wat tools ook en nu het matriaal dus. Genoeg tips om wat spul te selecteren.
En, soos ons sêh : baie dankie vir al dié tips!
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Heb met Manfred van A& gesproken : hij gaat mij aan een mooi beginnerssetje materiaal helpen. Haken-garen-pike'spul' etc.. Mooi geregeld! ::goodjob::
Fishing is cheaper than therapy