Top 10 vissen op de vlieghengel

Started by EB86, June 14, 2023, 21:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

EB86

Hi,

Ik zat weer eens te dromen en heb een lijstje gemaakt van vissen die ik nog zou willen vangen op de vlieghengel.

Top 10:

1. Bonefish
2. Donauzalm
3. Atlantische zalm
4. Artic Char
5. Marmerforel
6. Roofblei
7. Barbeel
8. Zeebaars
9. Zeelt
10. Brook trout

Wat zijn jullie lijstjes? Eventueel met al gevangen vissoorten?

Menno_siemensma

1. Bonefish
2. Donauzalm
3. Atlantische zalm
4. Artic Char
5. Marmerforel
6. Roofblei Meerval
7. Muskie
8. Zeebaars Giant trevally
9. Zeelt Tarpon
10. Brook trout (al waren dat kleinere)
11. Barbeel
in semi willekeurige volgorde, en vast nog wel andere soorten maar nog wel zeker een flink bucketlistje zo.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

#2
Ik ben niet zo van het zoute, maar wel makreel, koolvis, pollak en wat onbekende visjes gevangen in Noorwegen. En ik ben ook niet van de zalm, dus dan moet ik flink gaan wijzigen in jullie lijstjes om aan 10 te komen.
Eigenlijk ben ik ook gewoon heel blij met de baarsjes en voorns die ik regelmatig vang. Maar vooruit, hier wat favorieten en wensen, geheel in willekeurige volgorde.

Al veel gevangen, anders dan op een forellenput (marmerforel vang je bijvoorbeeld ook op de Berenkuil volgens mij, of zijn dat tijgerforellen?):
1. Beekforel
2. Meerforel
3. Beekridder (Arctic char)
4. Bronforel (brook trout)

In de polder - al gevangen:
5. Snoekbaars
6. Karper

Wensenlijstje:

7. Grote baars (40+)
8. Grote ruisvoorn op de droge vlieg
9. Zeelt (alleen een keer vals gehaakt)
10 en 11. Roofblei en winde (anders dan die kleintjes in de winterhavens)

Nog een toevoeging: ik heb in een meer in Oostenrijk ook wel grote regenboogforellen gevangen die inmiddels redelijk verwilderd waren, en ik bedenk nu dat de vlagzalm ook wel in het eerste rijtje thuishoort.



henkverhaar

Mijn bucketlist gaat niet zozeer over soorten (hoewel ik best een paar soorten kan bedenken die ik nog wel eens zou willen vangen), maar meer over 'destinations' - zoals forel in de hoge Atlas in Marokko, of in het middengebergte van Turkije.

FSCHAMP

Dit is mijn lijstje van gevangen vissoorten, die ik me zo direct herinner:

-    Beekforel (60 cm)
-    Regenboogforel (83 cm)
-    Tijgerforel (45 cm)
-    Bronforel (46 cm)
-    Aquabonita (gele regenboogforel) (48 cm)
-    Cutthroat trout (zowel de Yellowstone versie (54 cm) als de Snake versie (48 cm))
-    Mountain White Fish (72 cm)
-    Utah Sucker (51 cm)
-    Zeebaars (56 cm)
-    Zeeforel (48 cm)
-    Europese Vlagzalm (49 cm)
-    Barbeel (62 cm)
-    Donauzalm (Huchen) (45 cm)
-    Char (42 cm)
-    Pink Salmon (75 cm)
-    Atlantic Salmon (72 cm)
-    Black Bass (38 cm)
-    Snoek (94 cm)
-    Snoekbaars (93 cm)
-    Baars (34 cm)
-    Zonnebaars (12 cm)
-    Schubkarper (73 cm)
-    Lederkarper (62 cm)
-    Riet of ruisvoorn (43 cm)
-    Blankvoorn (41cm)
-    Brasem (54 cm)
-    Winde (45 cm)
-    Bonefish (niet te gemeten)

Top 10 lijstje van nog te vangen vissen:

1)    Tarpon
2)    Permit
3)    Peacock Bass
4)    Taimen
5)    Golden Dorado
6)    Arapaima
7)    Sailfish
8)    Snook
9)    King Salmon (Chinook)
10)    Silver Salmon (Coho)

Verder staan er inderdaad ook nog enkele locaties op mijn lijstje zoals Nieuw Zeeland, Argentinië (Golden Dorado) of Chili in Pataginië, Mongolië (Taimen), Brazilië (Peacock Bass) en nog een keertje terug naar Cuba of Mexico (Tarpon/permit). Verder de Alaska (King Salmon/Silver Salmon/steelhead).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Quote from: Gert on June 15, 2023, 00:09:07Ik ben niet zo van het zoute, maar wel makreel, koolvis, pollak en wat onbekende visjes gevangen in Noorwegen. En ik ben ook niet van de zalm, dus dan moet ik flink gaan wijzigen in jullie lijstjes om aan 10 te komen.
Eigenlijk ben ik ook gewoon heel blij met de baarsjes en voorns die ik regelmatig vang. Maar vooruit, hier wat favorieten en wensen, geheel in willekeurige volgorde.

Al veel gevangen, anders dan op een forellenput (marmerforel vang je bijvoorbeeld ook op de Berenkuil volgens mij, of zijn dat tijgerforellen?):
1. Beekforel
2. Meerforel
3. Beekridder (Arctic char)
4. Bronforel (brook trout)

In de polder - al gevangen:
5. Snoekbaars
6. Karper

Wensenlijstje:

7. Grote baars (40+)
8. Grote ruisvoorn op de droge vlieg
9. Zeelt (alleen een keer vals gehaakt)
10 en 11. Roofblei en winde (anders dan die kleintjes in de winterhavens)

Nog een toevoeging: ik heb in een meer in Oostenrijk ook wel grote regenboogforellen gevangen die inmiddels redelijk verwilderd waren, en ik bedenk nu dat de vlagzalm ook wel in het eerste rijtje thuishoort.



Tijgerforel is een kruising van bron/brook en bruine forel.  Marmorata of marmer forel is een aparte forelsoort die lijkt op een bruine forel maar dan met die wormvormige tekening die in het noordelijke gedeelte van middellands zeegebied tussen italië en griekenland, voorkomt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

EB86

Quote from: FSCHAMP on June 15, 2023, 12:45:20Dit is mijn lijstje van gevangen vissoorten, die ik me zo direct herinner:

-    Beekforel (60 cm)
-    Regenboogforel (83 cm)
-    Tijgerforel (45 cm)
-    Bronforel (46 cm)
-    Aquabonita (gele regenboogforel) (48 cm)
-    Cutthroat trout (zowel de Yellowstone versie (54 cm) als de Snake versie (48 cm))
-    Mountain White Fish (72 cm)
-    Utah Sucker (51 cm)
-    Zeebaars (56 cm)
-    Zeeforel (48 cm)
-    Europese Vlagzalm (49 cm)
-    Barbeel (62 cm)
-    Donauzalm (Huchen) (45 cm)
-    Char (42 cm)
-    Pink Salmon (75 cm)
-    Atlantic Salmon (72 cm)
-    Black Bass (38 cm)
-    Snoek (94 cm)
-    Snoekbaars (93 cm)
-    Baars (34 cm)
-    Zonnebaars (12 cm)
-    Schubkarper (73 cm)
-    Lederkarper (62 cm)
-    Riet of ruisvoorn (43 cm)
-    Blankvoorn (41cm)
-    Brasem (54 cm)
-    Winde (45 cm)
-    Bonefish (niet te gemeten)

Top 10 lijstje van nog te vangen vissen:

1)    Tarpon
2)    Permit
3)    Peacock Bass
4)    Taimen
5)    Golden Dorado
6)    Arapaima
7)    Sailfish
8)    Snook
9)    King Salmon (Chinook)
10)    Silver Salmon (Coho)

Verder staan er inderdaad ook nog enkele locaties op mijn lijstje zoals Nieuw Zeeland, Argentinië (Golden Dorado) of Chili in Pataginië, Mongolië (Taimen), Brazilië (Peacock Bass) en nog een keertje terug naar Cuba of Mexico (Tarpon/permit). Verder de Alaska (King Salmon/Silver Salmon/steelhead).


Dat is een aardig lijstje. Mijn gevangen soorten zijn:

- Regenboogforel (53 cm)
- Bruine forel (36 cm)
- Zeeforel (52 cm)
- Geep (60 cm)
- Kopvoorn (30 cm)
- Vlagzalm (28 cm)
- Ruisvoorn (23 cm)

Stukje geschiedenis. Enorm veel gevist tot een jaar of 16 met de vaste hengel en spinhengel. Vanaf mijn 7e ook een vliegvishengel, maar weinig gedaan.
Vanaf mijn 16e eigenlijk alleen maar 1 a 2x per jaar gevist met de vlieghengel op tripjes met mijn vader. Slovenië, Duitsland, Denemarken etc. Daarom nog niet zoveel soorten.

Mijn vader is in 2013 overleden en sindsdien slechts 1x naar Duitsland geweest. Vorig jaar voor het eerst in lange tijd weer gevist, in zuid Frankrijk tijdens een vakantie en kopvoorns en forel gevangen. Smaakte weer naar meer, dus het plan om dit jaar ook wat meer te gaan vissen in Nederland en ook weer de Duitsland en Ardennen tripjes op te pakken. Hoop dus om dit lijstje uit te breiden en het liefst met vissen in mijn top 10 😄

Dit jaar in de Provence al een tweetal ochtenden gevist tijdens de familievakantie en veel kopvoorns gevangen. Volgende week staat er een dagje met een gids in de Ardèche op de planning. En dan hoop ik thuis de zeebaars een keertje te kunnen verschalken en hopelijk de Ardennen of Duitsland nog een keertje dit jaar aan te doen.

FSCHAMP

Quote from: Menno_siemensma on June 15, 2023, 18:17:26Tijgerforel is een kruising van bron/brook en bruine forel.  Marmorata of marmer forel is een aparte forelsoort die lijkt op een bruine forel maar dan met die wormvormige tekening die in het noordelijke gedeelte van middellands zeegebied tussen italië en griekenland, voorkomt.

Het is de eerste, die ik gevangen heb op reservoir. De Marmorata of marmer forel staat eigenlijk ook nog op mijn lijstje.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Quote from: Menno_siemensma on June 15, 2023, 18:17:26Tijgerforel is een kruising van bron/brook en bruine forel.  Marmorata of marmer forel is een aparte forelsoort die lijkt op een bruine forel maar dan met die wormvormige tekening die in het noordelijke gedeelte van middellands zeegebied tussen italië en griekenland, voorkomt.

Dank je voor de uitleg Menno. Ik bedenk me net dat ik vorig jaar in Albanië nog gepoogd heb om een Ohrid forel te vangen, ook zo'n ondersoort die alleen in het meer van Ohrid voorkomt.

Naast mijn al dan niet al gevangen favoriete vissen zijn er nog veel meer soorten die ik gevangen heb. Ik denk dat een kwabaal wel de meest bijzondere vangst is.

FSCHAMP

@Gert: Dit is inderdaad een bijzondere vangst op de vlieg.

Ik ben in mijn lijstje de kopvoorn (57 cm) en de serpeling (31 cm) vergeten te vermelden.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

EB86

#10
Quote from: EB86 on June 15, 2023, 21:11:59Dat is een aardig lijstje. Mijn gevangen soorten zijn:

- Regenboogforel (53 cm)
- Bruine forel (36 cm)
- Zeeforel (52 cm)
- Geep (60 cm)
- Kopvoorn (30 cm)
- Vlagzalm (28 cm)
- Ruisvoorn (23 cm)

Stukje geschiedenis. Enorm veel gevist tot een jaar of 16 met de vaste hengel en spinhengel. Vanaf mijn 7e ook een vliegvishengel, maar weinig gedaan.
Vanaf mijn 16e eigenlijk alleen maar 1 a 2x per jaar gevist met de vlieghengel op tripjes met mijn vader. Slovenië, Duitsland, Denemarken etc. Daarom nog niet zoveel soorten.

Mijn vader is in 2013 overleden en sindsdien slechts 1x naar Duitsland geweest. Vorig jaar voor het eerst in lange tijd weer gevist, in zuid Frankrijk tijdens een vakantie en kopvoorns en forel gevangen. Smaakte weer naar meer, dus het plan om dit jaar ook wat meer te gaan vissen in Nederland en ook weer de Duitsland en Ardennen tripjes op te pakken. Hoop dus om dit lijstje uit te breiden en het liefst met vissen in mijn top 10 😄

Dit jaar in de Provence al een tweetal ochtenden gevist tijdens de familievakantie en veel kopvoorns gevangen. Volgende week staat er een dagje met een gids in de Ardèche op de planning. En dan hoop ik thuis de zeebaars een keertje te kunnen verschalken en hopelijk de Ardennen of Duitsland nog een keertje dit jaar aan te doen.

Ik kan een riviergrondel toevoegen aan de gevangen soorten lijst. 2 stuks van een cm of 8 a 10 😃. Tenminste ik denk dat het een riviergrondel is.

IMG_7466.jpeg

FSCHAMP

Dit zijn inderdaad riviergrondels.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>