Vliegvissen Sneekermeer en aangrenzende kanalen/meren

Started by Good-job, May 13, 2014, 17:31:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Good-job

Beste vliegvissers,

Aankomende zomer (half weg juli) gaan we een weekje naar Friesland en we nemen de boot mee.
Heeft iemand ervaring met zowel het vliegvissen als het kunstaasvissen op snoek, baars en snoekbaars in het Sneekermeer, Zwarte Brekken en aangrenzende vaarten/kanalen/ meren etc?
Met name vragen wat betreft de visstand,diepte (heeft iemand misschien een diepte kaart?),vliegen  en overige tips zijn welkom  ::hulp::?

Na de vakantie zal ik een verslagje posten! ::blabla::

Groet Job

Arno

sneekermeer gemiddelde diepte ca. 2 meter goede stek voor snoek is denk ik de doorgangen van het sneekermeer naar de goingrijpsterpoelen
witvis in de avond als de wind wegvalt tegen de rietkragen aan de damen tussen de beide meren.

Gr Arno

ben

Tegen de vaargeul aan, zitten vaak snoekbaarsvissers op 6 meter diep water, dus daar zinklijn met wiitte streamer, succes gegarandeerd!!!!

Gerrit59

Nou Ben.... succes gegarandeerd......
Ik kom al ruim twintig jaar in Friesland omdat we een chalet aan het Sneekermeer hebben. Veel van onze vrije tijd brengen we er door. Vissen en zeilen zijn de grootste hobby's. Ik durf te stellen dat ik het water in de wijde omgeving vrij goed ken.
Het is niet anders maar............ de eerste vliegvisser op de meren moet ik nog tegenkomen.  Ik vis wel met de vliegenhengel in de Friese buitengebieden en dan zie ik nog allerlei mensen met vragende blikken.  De enkele vliegvisser die ik in die jaren tegen kwam bleek vakantieganger. Zeker in de zomer moet je er rekening mee houden dat het polderwater dicht is gegeroeid. Naar plekjes moet je dan echt zoeken.
Wat de visstand betreft: ook in Friesland is die op de meren door allerlei oorzaken fors teruggelopen. Ik heb het helaas moeten ondervinden, het is niet anders. En we hebben wat dat betreft gouden tijden gekend!!!! Ik ken emeerdere vissers die uit 40 jaar en meer ervaring spreken. Zeker wat de snoekbaars betreft is kennis van de plekken een eerste vereiste! Ga je met een boot dan is de bekende apparatuur vereist. Ik heb in al die jaren echt veel optimistische en fanatieke vissers gesproken.
Voor een goed begrip: Ik wil niemand ontmoedigen, maar het aantal visloze dagen neemt (helaas!!!!!!!!!!!) alleen maar toe.
Ik kan jammer genoeg geen optimistischer verhaal schetsen!

Gerrit

Gerrit72


Het positieve is dat het qua vliegvissen dus behoorlijk onontgonnen terrein is.
En te makkelijk is ook niet leuk  ::) uitdaging genoeg dus in Friesland!
Met al die uitgebreide waterpartijen genoeg ruimte om ongestoord je ding te doen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

ben

net buiten de vaargeul aan de kant van het Starteiland, richting de sluizen, daar liggen vaak wat snoekbaarsvissers met een bootje, en als je een dieptemeter hebt vind je die plekken zo, en dan kun je zeker mooie vis vangen!!! maar misschien heb ik nu teveel gezegd!!!!!

Gerrit59

Ben,

Nee hoor, niets te veel gezegd!
Ik ken die plekken ook. Meerdere vissers kennen die plekken. Ben ook blij met de bereidheid van forumleden om te delen. Laat dat duidelijk zijn! Heb ook op die plekken vaak zonder resultaat gevist. 

Good-job

Bedankt voor de informatie!

Echter op het open water met de vlieghengel zal m niet zo snel worden, dan grijp ik eerder naar mijn shads/pluggen enzo ::wtf:::$...
Maar ik denk dat er veel rietkragen e.d zijn waar je prima op de ondiepere (lees warmere) stukken met de streamer kan vissen op snoek en baars.
En mocht dit slecht verlopen, dan met de nimf op witvis op dezelfde stekken.

we zullen zien :)!

Gerrit59

Het nadeel van het Sneekermeer voor de vliegenlat is dat het meer vanaf de kant niet of moelijk te bevissen is. Alleen het Prinses Margrietkanaal is in de omgeving van camping RCN de Potten vanaf de kant te bevissen.
De rietkragen bevinden zich als afscheiding van de landerijen langs het Sneekermeer. Het meer is via die rietkragen niet te bevissen. Het Prinses Margrietkanaal kent een langgerekte rug als scheiding met de vaargeul.
Deze rug ligt op z'n dichtst minimaal 10 meter uit de kant. Gelet op de lengte van een vliegenlijn en de diepte van het kanaal (minimaal 6 meter) is gebruik van een vliegenhengel vanaf de kant geen optie.
Het Friese polderlandschap is echter ook schitterend voor de vliegenhengel.
Tot op de dag van vandaag is het bijzonder merkwaardig dat je in zo'n eldorado zo weinig vliegvissers ziet!

Succes!
Gerrit.

jelle

Inderdaad om het snekermeer heen zijn de mooiste visstekken.
Bij terherne over de sluis heb je ook een leuk poeltje
En ook op die kant zittende gouster hoppen hier hebik ook veel gevist
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

edjuhhh

Ik kom uit Friesland en ben een beginend vliegvisser (1.5 jr).
Snekermeer is leuk als je een bootje hebt.
Friesland bestaat uit zoveel water dat je via visplanner of google earth genoeg andere potentiële stekken kan vinden.
Waarschijnlijk na een 15 min lopen kom je wel wat een leuk watertje tegen  :)
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Gerrit59

Edjuhh,

Ik zag omgeving Makkum.
Wel eens vanaf het strand van Holle Poarte gevist? Lijkt me zeker in het voorjaar een perfecte lokatie om wadend de vissen!

edjuhhh

Quote from: Gerrit59 on May 15, 2014, 12:26:48


Ik zag omgeving Makkum.
Wel eens vanaf het strand van Holle Poarte gevist? Lijkt me zeker in het voorjaar een perfecte lokatie om wadend de vissen!
Nooit vanaf het strand in de holle poarte gevist(veel toerisme en naar mijn idee bijna geen vis).
Wel het kanaal wat er naast loopt, maar doordat er nu regel matig boten met netten langs varen is er bijna niks meer  :-\ .
Ik wacht wel een jaar of 5 voordat ik weer op het meer ga vissen.
Genoeg ander water in de buurt.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

sjoerd

Je hebt ontzettend veel water in Friesland maar...........................niet al dat water is geschikt vliegviswater!!!!!
Als rechtgeaarde Fries heb ik er de nodige visdagen gemaakt samen met mijn zwager. Je moet echt wel je watertjes uitzoeken anders vis je in water dat vaak erg troebel. dik of net soep lijkt. Heldere poldersloten vind je over het algemeen  het beste in de veengebieden maar ook daar heb je soms ook weer hele bruine sloten. :-[ :-[

gr Sjoerd