Welke vorm van vliegvissen vind je NIET leuk?

Started by renew, January 19, 2012, 22:03:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegvisgek

wat vind ik mooi
droog vissen op forel top en soms op de vijvers op voorn of karper
streamers ook op forel toppie vooral nu deze tijd en dan met zink en glaslijn

en buzzeren en dobbertkjes vind ik minder maar dat is soms de enige manier op de putten of reserviors dus moet soms wel

en ik ben dus een echte put visser forel forel en forel


en het gaat me alleen om het vangen neem de forel bijna nooit mee geef bijna alles weg hobby he ieder zijn ding ;D

Troutbuster

#26
Het enige in onze vliegvissport wat mij het meeste tegenstaat is ook voor mij het streameren op snoek
Grove visserij!!
Ik vind de snoek overigens wel een van de mooiste vissoorten dat dan weer wel, maar ik ben van mening, en nou ga ik "vloeken in de kerk" dat het vissen met de spinhengel, veel efficienter is dan met de vliegenhengel
Ik doe het wel eens hoor, streameren op snoek, maar hooguit 1 à 2x per jaar en zelden bevredigend!

Wat ik wel erg gaaf vind??

Voor mij is het summum, het vliegvissen op de beek/rivier met de droge vlieg
Ik raak volledig in een "roes" als de forellen en vlagzalmen her en der via mooie rises hun aanwezigheid prijsgeven
Het "jachtinstinct" komt volledig in me los!

OVM blijft "magisch" en een aanbeet van een OVM bak, vergeet je, je leven niet meer
Forellenputten kunnen mits, landschappelijk aantrekkelijk, een mooie visserij opleveren en dan denk ik aan de Ronde Bleek, Eemhof, Baggelhuizen, en voorheen de Bernisse (wat voor ons Tight Liners toch een stukje "heilige grond" is)
Ik ben naast lid van TL ook lid van Lure & Emerger die onder de rook van Goes een schitterend "eigen" forellenplas hebben van 7 ha, mooi landschappelijk gelegen en met een mooie visserij.
Dit water is exclusief voor de leden van Lure&Emerger, echter ieder lid kan 10 gastvissers uitnodigen die voor € 15,- een hele dag kunnen vliegvissen op de Wranghe (zo heet het water!)
Ook bellyboaten, want daar leent de plas zich uitstekend voor!

Maar ik dwaal af!

Ook een vreselijk mooie, maar zeer schaars effectieve visserij vind ik het makreel vissen vanaf de kant op de Oosterschelde!
Voorjaar en zomer van 2007 was helemaal TOP.
Vreetorgies van grote scholen makreel tot 10 meter (en soms korter) voor de kant.
Droge #7 lijn, 22/100 en een clousertje erop en raggen maar door de school heen
De "mini Tonijntjes" geven zo'n waanzinnige sport dat het werkelijk verslavend is!!

Ik probeer het ieder jaar weer, met matige resultaten, maar wie weet, als de omstandigheden (warme lente en een vroege warme zomer) goed zijn, herleven de goede tijden weer!

Wintervoornvisserij is een mooie bezigheid, en heeft me iedere winter weer in haar greep, maar zoals reeds vermeld, het vliegvissen op stromend water liefst met de droge vlieg, is voor mij de ultieme vliegvisbeleving!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Johan

Wat ik dus helemaal niks vindt is czech nymphing dat gehark met 3 vliegen er aan is totaal niet mijn ding.
Forellen putten heb ik het ook niet zo op, heb je een maaltje vis nodig voor de rookton dan wil het nog wel een keer.
Havenvisserij is ook niet echt wat, maar bij gebrek aan wat anders gaat dat nog.
   
Wat ik dan wel helemaal geweldig vindt is met de drogevlieg op stromend water in Duitsland of Noorwegen, en vissen op het Drontermeer vindt echt helemaal geweldig voor Nederlands gebeuren is dat echt een top visserij.

Johan

vliegvisserdorian

zo te lezen is droge vlieg op stromend water wel een van de populairste, en daar ben ik het helemaal mee eens!!!

maurice

czech nymphing hoeft van mij niet, niet mijn ding.
droog ja super.

maar heb ook nog niet alles geprobeerd
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Useless

Quote from: Sieger on January 19, 2012, 23:47:34
Maar dat ligt niet aan de vorm van vissen... meer aan de vorm van de visser...  ;D ;D
Klopt helemaal Sieger. Maar vooruit, even serieus. Vliegvissen moet wat mij betreft twee zaken in zich hebben en dat is de verwachting dat er een onverwachte vangst kan plaatsvinden -een grote vis of een soort die je nooit had verwacht- en de entourage, zeg maar de omgeving moet me aanspreken. De combinatie van beiden maakt dat ik ht leuk vind. Concreet betekent dit voor mij dat je me niet snel in havens zult vinden (en zeker niet in de winter 8)) Vind de omgeving helemaal niets en het formaat van de vis kan me niet over de streep trekken. Ook de poldervisserij op voorntjes vind ik niets aan. Ik woon in één van de grootste poldergebieden die je kunt vinden; op loopafstand. En toch vis ik er 's zomers vrijwel niet. De (ruis)voorns zijn heel plaatselijk aanwezig. In het ene slootje zitten ze wel en een heleboel andere niet hetgeen betekent dat je een soort wandelmars moet houden om wat visjes te verschalken waarbij het formaat behoorlijk te wensen over laat. Ja, ik weet het. Sommigen vinden een paar visjes van 10 a 15 cm helemaal geweldig en de oohs en aahs zijn hier dan ook vaak niet van de lucht. Van mij mag het maar ik vind het niks. De mooie grove vis ligt hier meestal tussen de huizen en niet meer in de polder en dus precies daar waar ik niet graag vis.
Verder vind ik alles mooi. Vissen op groot water, snoeken, en vooral vissen op stromend water en zeeforelvissen.

renew

Ik merk dat van de laatste reacties troutbuster en Kees het meest overeenkomen met wat ik ook leuk vind. Maar Jan die makrelen daar be ik ook wel in geinteresseerd moet ik meer gaan doen mooie sport net als harder! Kees, als het water zo helder is in de haven moet je net het stukje nemen waar het wat troebeler is.... Als het er is.
Over stromend water in het buitenland wil ik het niet hebben. Want natuurlijk dat is het summum.
Maar stromend water in Nederland daar hoor ik niemand over, ik vind dat zelf te gek en sta zomers dus niet in de polder maar op de rivier.
Wat me ook op valt is dat er meer mensen niet van snoeken houden ik dacht dat ik daar een beetje alleen in stond.
Ik denk dat het niet houden van forellenputten of vissen met verklikker is esthetisch is daar is verder niks aan te doen.
Wat me ook opvalt is dat men of nimf of droog vist omdat het andere niet lukt. Ik denk dat je jezelf te kort doet. Als je beide beheerst krijg je volgens mij meer plezier in je hobby.
Maarruh .....alles wat ik zeg hoeft niet waar te zijn en wat jullie zeggen misschien :P wel.
Grtz
rene

Useless

Van dat snoeken snap ik wel een beetje René. Veel mensen roepen dat men het niet subtiel vindt terwijl ik denk dat het net zo subtiel of net zo weinig subtiel is als voorntjes vissen. Je werpt een vlieg met een vliegenhengel en stript 'm binnen alleen met snoeken toevallig een grotere, maar uiteindelijk doe je vrijwel hetzelfde. Ik denk dat het meer een probleem is van weinig aanbeten en wanneer je de "strip and strike" techniek niet goed of onvoldoende beheerst vang je ook weinig tot niets. 't Zal niet de hele verklaring zijn maar het heeft er denk ik wel vaak mee te maken.
En laten we eerlijk zijn; als je veel vis wilt vangen dan moet je gewoon geen vliegenhengel gebruiken. Plugvissers vangen vaak -niet altijd- meer en dat geldt ook voor vaste stokvissers  :-[. Maar of die er net zoveel plezier in hebben???

A{b}r{a}xa{s}

Ik kan ook genieten van het werpen op zich, de 'souplesse', het gevoel...dat is iets dat bij het streamer-werpen toch compleet anders is

Johan

Vergeet ik bijna het belangerijkste het aller, aller leukste aan vliegvissen is VLIEGBINDEN!!!! ;D ;D ::jumpers::

Johan

Useless

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on January 20, 2012, 11:28:39
Ik kan ook genieten van het werpen op zich, de 'souplesse', het gevoel...dat is iets dat bij het streamer-werpen toch compleet anders is
Souplesse is erg persoonlijk en zit in de beleving Bas. Dat is dus voor iedereen anders. Twee zware nimphen wegzetten waar er eentje nog een tungsten kop heeft is in mijn beleving weinig subtiel en heeft weinig souplesse. Je hebt niet eens een getaperde leader nodig. Een stuk getrokken nylon volstaat al want het spul is zo zwaar dat het toch wel overslaat terwijl een lichte EP-streamer aan een relatief zware stok wel heel soepel over kan slaan.
Het is dus (denk ik) maar net wat je leuk vindt maar persoonlijk vind ik het verschil niet zo groot als velen willen (doen) geloven. Het gaat uiteindelijk om de juiste combinatie van hengel, lijn en vlieg.

HappyFisherman

En toch ging "die dikke" op de snoektour er met een rotgang vandoor :)
Uitzonderingen houdt je dus altijd...

Vliegvissen is bevlogen vissen...

aalbrecht

jongens vergeet de roofblij niet vaak kijharde aanbeten en alles wat maar met vliegvissen te vangen is ga ik niet uit de weg . en ik vang bijan overaal wel vis
en het mooiste is buitenland .maar op de lek of merwede  .waal is ook mooi vissen hoor ja woon er tussen in gek he
vliegvissen is een passie

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: Useless on January 20, 2012, 11:37:25
Souplesse is erg persoonlijk en zit in de beleving Bas. Dat is dus voor iedereen anders. Twee zware nimphen wegzetten waar er eentje nog een tungsten kop heeft is in mijn beleving weinig subtiel en heeft weinig souplesse. Je hebt niet eens een getaperde leader nodig. Een stuk getrokken nylon volstaat al want het spul is zo zwaar dat het toch wel overslaat terwijl een lichte EP-streamer aan een relatief zware stok wel heel soepel over kan slaan.
Het is dus (denk ik) maar net wat je leuk vindt maar persoonlijk vind ik het verschil niet zo groot als velen willen (doen) geloven. Het gaat uiteindelijk om de juiste combinatie van hengel, lijn en vlieg.
klopt...het gaat uiteindelijk om het 'gevoel' dat iedereen er individueel bij heeft

RonM

Wat ik niets vind is het vissen met meerdere vliegen. Eerlijk gezegd nooit gedaan, maar ik heb het gevoel daarbij dat het doel ervan is om zoveel mogelijk te vangen. Het gaat mij om te proberen in iedere situatie de juiste combinatie van materiaal, vlieg en methode te vinden. Het is leuk om te leren. Ook als ik niets vang kan ik er weer van leren.

Ik vindt het ook niet leuk om op plekken te vissen waar je moet oppassen om mensen, honden, fietsers, auto's te haken. Helemaal alleen, of samen met een mede-vliegvisser, vind ik geweldig.

Ron
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Troutbuster

Quote from: RonM on January 20, 2012, 12:24:22
Wat ik niets vind is het vissen met meerdere vliegen. Eerlijk gezegd nooit gedaan, maar ik heb het gevoel daarbij dat het doel ervan is om zoveel mogelijk te vangen. Het gaat mij om te proberen in iedere situatie de juiste combinatie van materiaal, vlieg en methode te vinden. Het is leuk om te leren. Ook als ik niets vang kan ik er weer van leren.

Ik vindt het ook niet leuk om op plekken te vissen waar je moet oppassen om mensen, honden, fietsers, auto's te haken. Helemaal alleen, of samen met een mede-vliegvisser, vind ik geweldig.

Ron

Niet met meerdere vliegen Ron??
Dan doe je, jezelf toch tekort
Het is niet de eenvoudigste manier, maar wel vaak de meest effectieve!
Het doel is idd meer vangen maar dan bedoel ik niet tegelijk, alhoewel dit wel voor kan komen natuurlijk.
De achterliggende gedachte is dat een team van 3 vliegen bv 3 nymphen, meer aantrekkingskracht uitoefenen op de vis dan enkel 1 nymph.
De kans op een aanbeet is behoorlijk groter met meerdere vliegen.
Ook speelt het fenomeen "voedselnijd" een grote rol
Bv op de punt een streamer met daarboven een nymph impliceerd een jagend visje achter een prooi, wat voor veel vissen voedselnijd teweeg brengt en dus sneller een aanbeet "forceerd"
Natuurlijk is het "ieder zijn/haar meug" maar persoonlijk vis ik om bovenstaande redenen altijd met meerdere vliegen!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Hans-oet-remunj

Vissen met meerdere vliegen kan echt geweldig zijn !  Gebruik het met name bij de wat taaiere visserijen als barbeel, zalm of zeeforel... experimenteren wat wel of niet werkt gaat veel sneller ....

Useless

Quote from: Hans-oet-remunj on January 20, 2012, 13:10:41
Vissen met meerdere vliegen kan echt geweldig zijn !  Gebruik het met name bij de wat taaiere visserijen als barbeel, zalm of zeeforel... experimenteren wat wel of niet werkt gaat veel sneller ....
Hmm...vissen met meerdere vliegen op zalm. Nu heb je mijn interesse gewekt. Kun je uitleggen hoe je dit doet? Met een éénhandige- of dubbelhandige hengel? Wat voor leader enz.

Hans-oet-remunj

Zelden problemen mee gehad... hangt ook een beetje van het type water af, op ondiep stenig water kan er wel eens iets gebeuren met dat 2e haakje.....

wel de leader punt aanpassen aan de te verwachten vis uiteraard....  ;)

Plantje

Interessant onderwerp René!

Ik ben zelf met vliegvissen begonnen in het buitenland. Eerst met een buldo (zoals eerder genoemd werd) met een nimfje eronder en later met de vlieg. En dan met name met de droge vlieg.
Wat me daar altijd enorm heeft kunnen bekoren is: de vis zien of zien stijgen en vervolgens aanwerpen...je vlieg hetzelfde stroompje laten volgen als de vlieg die gepakt werd en de vis op jouw vlieg zien stijgen!
Maar dat is dus buitenland...daar ging het je niet om. En dat is wat ik wel leuk vind....daar ging het je ook niet om! Het brengt me wel direct bij wat ik niet leuk vind.

Ik vind het jammer als je maar wat staat te gooien zonder te weten of je niks vangt omdat er niets zit of omdat je de verkeerde vlieg/nimf eraan hebt. Met name met het vissen met nimfen heb ik dat. Daarom vind ik vissen met een nimf minder leuk.
Ik denk ook, dat het echt iets is wat ik nog goed moet leren!

Snoeken vind ik wel aardig, omdat je dus vaak de snoek ziet staan en dan gericht kunt aanwerpen. Maar ik realiseer me wel, dat ik ook nog goed moet oefenen op de kiewgreep. En ik zal ook echt wel eens een wondje oplopen hier of daar.
Het werpen met grote lompe streamers is lang niet altijd nodig. En als je het rustig doet valt het wel mee.

En hoewel ik het leuk vind om vis te zien staan en gericht op die vis te gaan vissen is dat in Nederland vaak niet te doen. Ik zou graag leren wat beter het water te lezen en op die manier gerichter te kunnen vissen. Ik denk dat ik dan meer plezier in het vissen heb.

Vissen met meerdere vliegen lijkt me persoonlijk ook niets. Zeker niet als er dan twee of meer vissen tegelijk onthaakt moeten worden. Dat gehannes! En stel dat je lijn breekt...dan zitten ze wel aan elkaar vast...
Vissen met een dubbelhandige hengel vind ik ook wat te lomp.

En wat ik ook al eerder genoemd zag: de omgeving. Ik vind het niet erg als er mensen in de buurt zijn, maar midden in de stad vissen vind ik minder dan bijvoorbeeld in de vrije natuur. Een polder vind ik ook altijd maar wat koud en kaal aan doen.

Wat ik vooral een mindere vorm vind is als ik te weinig tijd heb om te gaan vissen! :(

Toch nog stiekem wat me wel super zou lijken in Nederland: een stromend beekje/riviertje, dat mooi meandert en waar je met de droge vlieg gericht op vissen die je ziet staan kunt vissen. Maar waar vind je zoiets in de buurt van Zwolle?!? (En als het er is mogen ze er wat mij betreft forellen uitzetten! ;) )

renew

Plantje
ik denk dat ik jaloers op je moet zijn want alls je in Zwolle woont zit nog redelijk dicht bij de oostelijke meanderende beekjes en daar kunnen aardige salmoniden verrassingen in zitten. Probleem is ze worden angstvallig geheim gehouden. Zou ff gaan netwerken. En de IJssel voor de deur pfff ik teken er voor :D
Ik krijg het donker bruine vermoeden dat heel veel mensen het nimf vissen niet leuk vinden omdat het minder visueel is of omdat ze er niet goed mee vissen. Als het behalve het "beleven" ook om vangen gaat is nimf vissen een van de effectiefste manieren. Moeten we daar niet een topic over beginnen? "Effectief nimfvissen" waar mensen hun problemen en vragen kunnen droppen?
Rene


renew

ja je hebt gelijk ik kap er ook mee. Alles gaat naar marktplaats.

Useless

Quote from: Rob van H. on January 20, 2012, 13:56:43
Nou ben ik niet van de visserij op zalm, maar is dit wel verstandig??...als ik zo af en toe het geweld (kracht en conditie) zie wat er nodig is om een zalm van formaat op de kant te krijgen is het dan wel verstandig om met een team van vliegen (met kans op een double hookup) te vissen in deze??? is dat niet vragen om problemen (materiaal) en het welzijn van een eventueel ontsnapte vis bij lijnbreuk!!

ik kan er natuurlijk mijlenver naast zitten!!!
Vandaar ook daarnet mijn vraag aan Hans, Rob. Heb zelf ook pas 7 zalmvisdagen of zo achter de rug maar wel werkelijk alles maar gelezen en opgezocht waarvan ik dacht dat ik er iets aan zou hebben maar heb nog niet iets gevonden over het vissen met meerdere vliegen op zalm. Double hook-up zou ik niet zo bang voor zijn. Je mag jezelf al gelukkig prijzen als je er eentje haakt  ;)

johannes

de visserij in nederland die ik het meeste mis is de avondvisserij op de grootte rivieren.

heerlijk met de blootte voeten over een zandplaat dwalen op zoek naar vis.

Troutbuster: makreel kan ook vervelen hoor in de zomer kan ik hier niet meer gericht op zeeforel vissen vanwege de makreel.
en als er zoveel makreel is dat je je zinklijntje er niet door heen krijgt om een dikke polak te vangen is de lol er wel af.


Troutbuster

Quote from: johannes on January 20, 2012, 17:08:35
de visserij in nederland die ik het meeste mis is de avondvisserij op de grootte rivieren.

heerlijk met de blootte voeten over een zandplaat dwalen op zoek naar vis.

Troutbuster: makreel kan ook vervelen hoor in de zomer kan ik hier niet meer gericht op zeeforel vissen vanwege de makreel.
en als er zoveel makreel is dat je je zinklijntje er niet door heen krijgt om een dikke polak te vangen is de lol er wel af.
Ik heb de verhalen gehoord ja Johannes, maar hier in de Oosterschelde zit niet zoveel makreel onder de kant helaas zou ik bijna zeggen, alhoewel als "ze" een "plaag" worden is de lol er ook snel af!

Zoals ik zei, een keer is het echt top geweest en ik wacht nog steeds op de dag dat die tijd geevenaard gaat worden!!

Gr.

Jan.
"Petri Heil"