slecht vliegvisjaar

Started by sarca2, October 03, 2021, 21:53:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

Ligt het aan mij of was afgelopen seizoen eigenlijk gewoon een klote vliegvisjaar? Met al dat hoge water, bijna overal, ben ik nauwelijks mooie vliegviscondities tegengekomen. En vanwege reisonzekerheden heb ik oostenrijk en italië ook maar laten schieten dus van echt mooi forelvissen is weinig terecht gekomen. Wie corrigeert me?
::new::

henkverhaar

Quote from: sarca2 on October 03, 2021, 21:53:58
Ligt het aan mij of was afgelopen seizoen eigenlijk gewoon een klote vliegvisjaar? Met al dat hoge water, bijna overal, ben ik nauwelijks mooie vliegviscondities tegengekomen. En vanwege reisonzekerheden heb ik oostenrijk en italië ook maar laten schieten dus van echt mooi forelvissen is weinig terecht gekomen. Wie corrigeert me?

Nou, hier in de Geul op zich goed gevangen dit hele seizoen - maar anders dan voorgaande jaren wel kleiner. Na de zondvloed een week of twee geen actie, daarna weer gewoon.

Een paar weken geleden weekje op de Semois - ook prima gevangen - voornamelijk kopvoorn.

Gert

Ik vind dat ik ook niet mag klagen.
In de polders redelijk voorn en baars gevangen, en de karper-op-de-vlieg sessies waren ook redelijk succesvol. Alleen snoek wilde niet erg, maar dat is eigenlijk elk jaar wel zo.

Voorn en baars is nog niet over, daar verwacht ik deze maand ook nog wel veel van.

En wel 2x naar Oostenrijk geweest - waren eigenlijk perfecte weken, qua vangsten maar ook wat corona-omstandigheden betreft.

Alleen niet in Duitsland wezen vissen, iets wat ik normaal gesproken wel elk jaar doe. (Wel motorvakanties gedaan naar Duitsland en Frankrijk, maar niet gevist dus).

weerwolf

ik vindt het geen slecht jaar, alleen wel op mijn vaste forelwatertje, daar heb ik dit jaar nog geen forel gevangen maar op de andere duitse watertjes juist een erg goed jaar gehad. Wat een hoogtepunt had moeten zijn was noorwegen en zweden en dat was wel een teleurstelling. 8 visjes in een vakantie vond ik erg mager.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Menno_siemensma

Het heeft mij ook niet echt meegezeten dit jaar, geen enkele winde van fatsoenlijk formaat, in de lente trek dan wel in de zomer op groot water waar normaal altijd wel een paar uit komen. Snoek was ook dramatisch, wintervoorn heb ik nauwelijks gezien. Schotland was ook al een uitgedroogde bende qua rivieren, maar goed ik had ook niet verwacht heel veel te vangen met zalmvissen, maar met 1 klein beekforelletje was het wel heel magertjes.
De redding van mijn 2 weken vakantie was de laatste dag in Denemarken waar ik leuk zeeforel heb kunnen vangen maar ook daar was het taai de dagen er voor. Enige wat wel okay ging was het karper vissen, maar ook dat was heel hard werken voor die 4-5 vissen die ik gevangen heb.
Voor mijn gevoel zijn er maar weinig plekken meer waar je 'gewoon' heen kunt gaan om wat vis te vangen, elke vissoort is gewoon zwoegen voor je visjes.
Ik ben benieuwd wat de komende maanden bieden qua visserij, en de komende winter ook echt een beetje fatsoenlijke winter wordt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Troutbuster

#5
Hmmmm... een slecht vliegvisjaar (en het jaar is nog niet om hé) kan ik het persoonlijk niet echt noemen, eerder een "anders" jaar!

De start van 2021 (in opvolging van eind 2020) was qua wintervoorn visserij bizar goed!
Ontzettend veel en groot was het motto, en het bleef maar duren, zelfs tot half maart!!
Het voorjaar wou maar niet opwarmen, en de traditionele brasem/winde visserij op mijn lokale stekken kwamen traag op gang helaas!
De gebruikelijke dag en weekend tripjes naar Eifel en Ardennen waren door Corona perikelen niet haalbaar.
Ook onze gezamenlijke en jaarlijkse zomertrip met de vaste groep kwam zo bleek later net te vroeg (1e week juni Birresborn) en werd ingeruild voor een weekje Berenkuil.
Niet te vergelijken met rivier visserij natuurlijk, maar uiteindelijk is het een top (mid)week geworden!
Fantastische accommodatie op Europarcs resort "Zuiderzee", de eerste week met mooi zomers weer, iedere avond lekker BBQ'en en natafelen in de prachtige tuin van het resort en...
205 prachtige forellen weten te vangen met de groep van 5 man in 3 dagen vissen!
Ondanks de doorgaans matige zomer dit jaar (we zijn verwend!!) toch leuk Zeebaars, Geep, Makreel en in de avondsessies, af en toe een "verwaaide" Zeeforel kunnen vangen op de Oosterschelde stekken!
Mooie dagen (en avonden) op ons clubwater 'de Wranghe" met sterke forellen op droge vlieg en met "washing line techniek" vanuit de (belly) boot.
En deze mooie dagen zijn nog niet gedaan, herfst is vaak een van de mooiste seizoenen! (Daddy longleggs time!!)
Vervolgens kijken we alweer uit naar de aanstaande wintervoorn, die wellicht eind november hopelijk weer met een zelfde intensiteit "losbarst" in mijn regio.

Slecht Vliegvisjaar???? nou nee niet echt ;D

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


sarca2

Ok, nou ja misschien was ik wat te snel met mijn conclusies over reizen in europa met het corona gedoe, nu wel beetje spijt want ik had veel uitzoekwerk gedaan, maar goed dat komt volgend jaar weer van pas.

Goed idee om ook eens de wintervoorn stekken uit te zoeken en te proberen, dat heb ik nog niet meegemaakt. En ja op de ronde bleek ook leuke dagen gehad maar je dat is toch wat anders, misschien straks weer als de beheerder is uitgeziekt. Ik zal ook eens gaan kijken wat er aan zee of nabij de havens kan, nog nooit gedaan. Ik heb me sowieso voorgenomen om in maart weer de kaart van Houffalize te kopen, ik zag dat ze toch best veel uitzetten, altijd leuk in het voorjaar. Duitsland heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, dat vissen daar geloof ik ondertussen niet meer, rij dan liever door naar oostenrijk. Overigens was het voor mij wel een prachtig sportvisjaar maar ja op de vlieg blijft toch het mooiste en dat dreigde bijna buiten beeld te raken.
::new::

jo flyfishing


Op de rivier (Ardennen) mag ik niet klagen op zijn minst was er dit jaar water in tegenstelling tot de vorige 2 jaren. (gevist en goed gevangen op de Lomme (ook na de overstroming) en de Ourthe (heeft in verhouding minder last gehad van de overstroming))
Zeebaars ik denk op een sessie of 10 maar 1 blank, maar ook geen uitschieters kwa formaat (niet boven de 55cm) maar wel een paar sessies van 7, 8 en 9 stuks.
Binnenkort naar Funen dat is nog afwachten.
En snoeken ben ik nog niet aan toe gekomen.


Al bij al redelijk tevreden tot nu toe.

Quote from: sarca2 on October 05, 2021, 13:43:37
Ik heb me sowieso voorgenomen om in maart weer de kaart van Houffalize te kopen, ik zag dat ze toch best veel uitzetten, altijd leuk in het voorjaar.
Houfalize heb ik een dag of 6 gevist in de laatste helft van september en mag niet klagen.
Op het no-kill gedeelte meer vis gezien dan op kill gedeelte, spijtig want dat ligt langs de baan.  Wel mijn grootste forel gevangen op het kill gedeelte.
Op de kleine zij riviertjes meer pret (Martin Moulin en Bellemeuse), maar kleinere vis. Overal mooie vlagzalmen gezien en gevangen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

De dagen die ik heb kunnen pakken in Belgie en Duitsland waren erg goed voor mij. Zeker Augustus en September was nog even leuk. Dankzij de overstromingen eerder ook in de zomer nu eens prima waterstand  ;D

Quote from: jo flyfishing on October 05, 2021, 14:44:51

Op de kleine zij riviertjes meer pret (Martin Moulin en Bellemeuse), maar kleinere vis.

Valt er op de Bellemeuse een beetje te vissen dan? Als ik er langs rijdt lijkt het altijd maar een meter breed priegel beekje  ;D
Martin Moulin is idd ook wel leuk als er genoeg water staat.

jo flyfishing

Quote from: gijsie20 on October 06, 2021, 21:18:35
Valt er op de Bellemeuse een beetje te vissen dan? Als ik er langs rijdt lijkt het altijd maar een meter breed priegel beekje  ;D


Kruip en sluip werk met een 7' #3
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

ah, volgend seizoen maar weer eens kijken. Iig genoeg km's vliegviswater op de vergunning van La Truite  ;)

Beertje

Ik kan ook niet anders zeggen dat het in de vrije (natuur) wateren niet best was. De stekken waar ik hier normaal leuk voorn kan vangen, was pet!
De enige beetje hoogte punten waren: vissen op het veluwemeer en het lauwersmeer. daar nog wat winde gevangen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Fly4Fish

Quote from: sarca2 on October 03, 2021, 21:53:58
Ligt het aan mij of was afgelopen seizoen eigenlijk gewoon een klote vliegvisjaar? Met al dat hoge water, bijna overal, ben ik nauwelijks mooie vliegviscondities tegengekomen.

Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik de enige was die dit ervaart, maar niet heus. In het vroege voorjaar ving ik in de rivieren al grote alvers en ik ging er van uit dat dit jaar weer een goed jaar werd. Op de rivieren vang ik namelijk altijd wel goed. Dit jaar alleen maar kleine visjes. Paar weken voor en na de overstroming een hele korte periode van grote blankvoorn en winde en daarna radiostilte ..... zelfs nu in de herfst.

Op de Maasplassen juist het omgekeerde. Nu alleen maar kneiters van vissen en vorig jaar alleen maar kleintjes.
De beken en kleine riviertjes waren helemaal een ramp dit jaar, zeker na de overstroming.

Er zijn plaatsen waar je nu nog volop brasem ziet zwemmen in het ondiepe (nooit eerder meegemaakt rondom deze periode) maar deze laten zich niet vangen, wel vals haken, hahaha!

Maar concreet is het een heel vreemd jaar.