De Ourthe na de overstroming?

Started by Martijn, August 13, 2021, 17:08:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Heeft iemand enig idee hoe de Ourthe zich heeft gehouden na de overstroming?
Campings overstroomd, caravans weggestroomd, noem maar op.... maar verder kan ik er weinig over vinden.
Ik lees dat veel rivieren flink zijn getroffen, als niet alle vissen door het geweld waren weggespoeld, waren er wel schadelijke stoffen in de rivier terecht gekomen.

Nu overweeg ik binnenkort weer naar de Ardennen te gaan (rondom Maboge). Geen idee hoe deze rivier zich heeft hersteld.
Zou het überhaupt nut hebben om een hengel mee te nemen?

En als de natuur zich heeft gehouden, zou de visstand/natuur hier dan al zijn bijgekomen? Of kan je maar beter de rivier in ieder geval dit jaar beter met rust laten?

Alvast bedankt!

sarca2

Ik heb ondertussen sinds de ramp daar al heel wat dagen op de Ourthe gevist. La Roche is al paar weken prima te doen qua campings. Ardenne camping in Maboge ligt plat maar Lohan en Floreal, campings richting La Roche zijn al weken open. Ook camping Benelux in La Roche is open.
Best veel barbeel gevangen, 10 plus per dag, met een paar grote exemplaren. Echt toptijd daarvoor momenteel, maar dus niet met de vliegenhengel.

Ik zag hier en daar wat vliegvissers die klaagden, teveel water, geen stijgers. Ik hoorde ook dat er bij Maboge dit jaar geen forel is uitgezet hoewel ik er wel 2 x 1 heb gevangen. Het stroomt nog vrij hard daar, niet bepaald comfortabel om te waden in kniediep water momenteel. Stroming wordt grotendeels bepaald door stuw van Nisramont dus ook bij weinig regen kan er toch flink sterke stroming zijn. In begin van de avond neemt de stroming meestal toe.

Als je weet hoe je barbeel vangt met de vliegenhengel zou je wel succes moeten kunnen hebben. Als je de geschikte trajecten daarvoor kent.
::new::

Martijn

Thanks!
Tja, dat zegt dan wel genoeg, dat hoef ik dan dus niet te verwachten.
Wel gek dat barbeel weer voldoende wordt gevangen, zou die zich beter hebben kunnen weren?

Barbeel met de vlieghengel... wel eens geprobeerd, maar heb ik niet onder de knie  :-[ Maar even over nadenken, op zich een goede reden om me er dan extra op de focussen.

Mijn ervaring -met de werphengel- is in de Ourthe dat je met name tegen de schemering een barbeel kan vangen, overdag is het mij nog niet structureel gelukt (een enkele keer een toevalstreffertje...).  Maar bij jou dus wel als ik het zo lees?

Enig idee of er ergens een site te vinden is met goede tips voor vliegvissen op barbeel in dergelijke wateren?
Alleen de tips om een zware goudkop te proberen is voor mij nog niet voldoende succesvol geweest  :-[

sarca2

als je een beetje Limburgs kunt verstaan is deze video wel goed denk ik, vliegvissen op barbeel in de grensmaas
ik denk dat het in de Ourthe wel stukje lichter kan maar principe lijkt me hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=1HKOOSAyCcY

ik heb ze op alle uren van de dag tussen 10 en 10 gevangen maar vooral tijdens flinke regenbuien.

succes

als je wilt kan ik je in pm wel een stek uitleggen waar je volgens mij wel kans maakt met de vliegenhengel
denk eraan dat weerhaken niet meer mogen op de rivieren in de Ardennen
en weet ook dat het nog best hard stroomt en waden niet heel comfortabel is, de omstandigheden zijn totaal niet te vergelijken met die van de afgelopen zomers waarbij het water erg laag stond.
::new::

Martijn

@Scara, bedankt voor je aanbod. Ik dacht dat ik een pm had gestuurd, maar ik zie 'm nergens terug.... kennelijk wat mis gegaan of ik ben vergeten op verzenden te drukken ofzo...

Ik ben inmiddels weer terug uit de ardennen.... Vis zit er gelukkig nog genoeg, ik kreeg alleen de kleinere te pakken, maar ik heb ook zat grote zien zwemmen.

maar hoe ze dat water weer schoon moeten krijgen.... ongelofelijk hoeveel rotzooi er in dat water en in de bomen eromheen en op de oever ligt.... Voortenten in bomen, zijkant van een caravan drijft nog vrijelijk in het zicht waar 1000-den mensen dagelijks voorbij lopen....
Dat krijgen ze nooit opgeruimd.... dus grootste deel zal er over 10-talle jaren nog liggen verwacht ik....

Na een paar uurtjes te hebben gevist ook 2x een uurtje troep uit het water gehaald waar ik heb gevist.... plastic stoelen, kleding, plastic tafeltjes, stoelen, plastic bekertjes, achterlicht van een caravan, volop plastic en aluminium bekleding van een caravan... en dit over een lengte van 30 meter ongeveer, voor zover ik erbij kon komen (eerste 5 meter uit de kant)...

Ik hoop dat ze er een plan voor kunnen maken om het op orde te krijgen.... nu zie je nog veel in het water liggen, omdat het meeste een kleurtje heeft, over enkele weken zit er alg op en dan zie je het vrijwel niet meer ben ik bang.

sarca2

geen punt, ik was ook al vrij snel weg en niet in staat om snel te reageren.
ja die brokstukken zullen wel veelal blijven liggen.
Dit initiatief is wel mooi: https://www.river-cleanup.org/en/river-solidarity?fbclid=IwAR0Uvch2BOU_PHgaSAVGSTuhRYMKmCpKQKgrMvYBCKBiJquoGJOlPNncgl4
::new::

gijsie20

Ik ben er vanaf vandaag weer een paar dagen, en zal weer wat lijntjes strekken. Begreep van mn pa dat ie toch wat mooie 40ers heeft gevangen afgelopen weken. Das dan wel verenigingswater. Openbare gedeelte kom ik niet zo heel vaak.

gijsie20

Gisteren einde middag gauw een uurtje geweest. Waterstand is prachtig nu. Water iets getint, maar prima doorzicht.
Paar leuke forellen gevangen en twee kopvoorns. Diverse achter m'n bugger aan zien zwemmen en wat gemist.

gijsie20

Uiteindelijk een klein weekje geweest. Elke dag een klein uurtje gevist. Zeer goed gevangen, op paar kopvoorns na enkel mooie forellen. Tijdens de uurtjes wat gevonden rommel opgeruimd van de overspoelde campings zoals slaapzakken  ??? en ander plastic onderdelen.
Bijzonder om te zien is dat de rivier op sommige plekken veranderd is, en daardoor andere nieuwe stekken heeft gecreeerd. Maar goed, vis zit er nog zat.

guidogast

::agree::

Martijn

Ik hoop dat dat op de publieke/niet verenigingswater ook zo is!
De veranderde oevers/plekken vielen mij ook op, erg veel oevers volledig weggeslagen....

En komende week maar eens kijken of ik kan achterhalen of er nog gewoon gevist mag worden, ik kreeg een franse e-mail waarin was aangegeven dat er op grote delen van de wateren niet mag worden gevist, waaronder delen van de Ourthe. Tot nu toe alleen nog niet kunnen achterhalen welke delen....  :o

gijsie20

#11
Klopt, maar volgens mij is dat enkel net onder Luik, regio Luik/ Pepinster. als ik het zo las in de mail. Dus de Ourthe en Vesdre daar. Dat is ook het hardst getroffen gebied. Ik geloof tm maart 2022 verboden te vissen.