Haak grootte

Started by Beertje, January 03, 2021, 20:08:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

IK erger mij blauw aan het feit dat de haakmaat niet gestandaardiseerd is. Waarom houden de fabrikanten zich niet aan bijvoorbeeld de"Redditchschaal"
Dan weet ik tenminste hoe zo'n grote haak ik krijg als ik een bepaalde maat bestel. Nu heb ik haken maat # 16 (staat op het zakje), maar volgens de Redditchschaal is het een #14.Waardeloos!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

marc

Mss bij één en hetzelfde merk blijven .doe ik al jaren .
Vroeger mustad nu hayabusa,nooitgeen probleem zo
Grt

Chaisedieu

Beertje,

Ik herken dit. Ben daarom net als de vorige "spreker" overgestapt op 1 merk.

Succes, Marten

JEVDE

yup, ook hier 1 merk om o.a. die reden.

feragen

Eerst kijk ik naar het type vlieg dat zal worden gebonden.
Daar pas ik het type haak en de grootte op aan.
Of het nummer #14 of #12 is doet me niet zoveel, en de vis denk ik ook niet.


---
The fly is the limit!

FSCHAMP

Quote from: feragen on January 05, 2021, 11:48:51
Of het nummer #14 of #12 is doet me niet zoveel, en de vis denk ik ook niet.

Soms wel, soms niet.  Op sommige rivieren in Kroatië meegemaakt dat ze nimfen op haakmaat 18 niet namen en dezelfde nimf op haakmaat 20 of 22 gretig namen. De grote van de vlieg kan dus wel belangrijk zijn.  Er zijn ook hook charts op het internet te vinden, waardoor je vergelijkingen kan maken tss verschillende merken van haken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

feragen

#6
Wat ik bedoel is dat of er #12 of #14 op het pakje staat, niet uitmaakt (voor mij).
Uiteraard is het het resultaat wat telt, de imitatie.
Overigens is vertrouwen in de gebruikte vlieg en presentatie belangrijker dan een maatje meer of minder, maar het is een factor.
---
The fly is the limit!

Beertje

Wat ik eigenlijk bedoel is: als ik Haak # 14 van een bepaald merk koop, en ik koop de volgende keer haak #14 van een ander merk, dan moeten die haken
even groot zijn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

feragen

Quote from: Beertje on January 05, 2021, 22:34:11
Wat ik eigenlijk bedoel is: als ik Haak # 14 van een bepaald merk koop, en ik koop de volgende keer haak #14 van een ander merk, dan moeten die haken
even groot zijn.

Duidelijk, maar dat is in een ideale wereld.
Helaas is de werkelijkhed andere en moeten we het er mee doen.
---
The fly is the limit!

Gert

Ideale wereld of niet, maar als een fabrikant een bepaalde maat opgeeft is die toch ergens op gebaseerd en vastgelegd? Of dat nou de Redditchschaal is of iets anders, dat zullen ze toch moeten kunnen vertellen.
Geldt voor veel dingen, zoals bijvoorbeeld kleding en schoenen. Wordt als het goed is toch ook bij verteld of het een US, UK, EUR maat is. Dan zoeken we zelf wel in een equivalentenlijst welke maat we moeten hebben.

jo flyfishing

[sarcasme aan]
Standaarden zijn er toch om genegeerd te worden? kijk naar aftma ratings van hengels of lijnen...
[sarcasme uit]
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Quote from: jo flyfishing on January 06, 2021, 10:28:12
[sarcasme aan]
Standaarden zijn er toch om genegeerd te worden? kijk naar aftma ratings van hengels of lijnen...
[sarcasme uit]

Ja, die zag ik al aankomen  ;D

Maar daarom is het advies voor een hengel dus ook altijd: ga naar een winkel om 'm uit te proberen. Als dat voor haakjes nu ook gaat gelden...

jo flyfishing

De fabrikanten beschermen de echte winkels dus...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JurjenF

Om terug te komen op die haakmaten: met alle aanwezige (bind) ervaring is het kopen van een bepaalde maat haak toch eigenlijk gewoon geen probleem  ::denken:: ::)
Fishing is cheaper than therapy