Waadschoenen of bergschoenen

Started by MC klinkhamer, March 03, 2019, 23:52:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MC klinkhamer

Goedenavond lieve vis vriendjes,

Ik ben de volgende uitdaging!

Ik heb een mooi ademend waadpak en de daarbij  behoorde waadschoenen. Maar ik vind de waadschoenen zo flut zitten!! Erg strak en gewoon niet zo lekker.
Nu heb ik aan de andere kant heerlijk bergschoenen waar ik uren op kan lopen. Nu heb ik al stiekem eens geprobeerd of ik met mijn waadpak ook in mijn bergschoenen kom en dat zit eigenlijk best wel lekker. ( Maar ja ik weet het het hoort niet want ze heten niet voor niets "berg" schoenen, en we zijn vliegvisser die overal iets speciaals voor hebben ;)    )

Heeft iemand ditzelfde probleem/ ervaring?

En zou het echt nodig zijn om op mij minder prettig maar wel met vilt bedekte "waadschoenen"  te lopen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en reacties tegemoet

Groeten[/pre]
Alles wat zwemt kun je vangen!!
#3 red flyer + SA system 2 --- #5 rozemeijer + SA system 2 ---- #8 scierra + A&M R7

sarca2

rubber onder bergschoenen schijnt harder te zijn dan onder waadschoenen waardoor de kans groot is dat je op je plaat gaat met bergschoenen in een riviertje. koop gewoon een maatje groter zou ik zeggen
::new::

Menno_siemensma

Mits je inderdaad veel in rivieren en stenen met algen erop gaat lopen zijn bergschoenen prima voor de zachtere bodems als zand en modder. Wel moet je rekening houden dat die wel langer moeten drogen vs echte waadschoenen. Ga je veel in rivieren etc rondsjouwen dan zou ik wel (vilt)waadschoenen nemen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Quote from: sarca2 on March 04, 2019, 01:14:26
rubber onder bergschoenen schijnt harder te zijn dan onder waadschoenen waardoor de kans groot is dat je op je plaat gaat met bergschoenen in een riviertje. koop gewoon een maatje groter zou ik zeggen

Dit kan ik beamen. Ik was een keer naar Rotterdam gereden om te zeebaarzen en was mijn waadschoenen vergeten. Ik heb altijd een paar bergschoenen met vibram zolen in mijn wagen staan en ik dacht ik trek deze aan. Bij de eerste afdaling ging ik gelijk op mijn bek en bezeerde mijn rug. Gelijk was mijn visdag over.
Een bergschoen is dus inderdaad geen waadschoen.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

#4
Quote from: FSCHAMP on March 04, 2019, 13:28:21
Dit kan ik beamen. Ik was een keer naar Rotterdam gereden om te zeebaarzen en was mijn waadschoenen vergeten. Ik heb altijd een paar bergschoenen met vibram zolen in mijn wagen staan en ik dacht ik trek deze aan. Bij de eerste afdaling ging ik gelijk op mijn bek en bezeerde mijn rug. Gelijk was mijn visdag over.
Een bergschoen is dus inderdaad geen waadschoen.

Klopt helemaal Gino. Het is dan ook Vibram - met een hoofdletter V - en is dus een merknaam.
Ze maken zolen voor alle soorten schoenen, o.a. veiligheids-, wandel-, berg- en dus ook waadschoenen.
En deze ook nog: https://vibram.nl/





Weet niet of dat wat is om mee te vissen bij mooi weer en niet al te koud water. In combinatie met een waadpak gaat het in ieder geval niet lukken  ;D

Beertje

Gewoon stijgijzers onder de schoenen, dan loop je zo die gladde keien af en op. ;)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Ik denk dat bergschoenen niet gemaakt/gelijmd zijn voor langdurig gebruik in water.