Leuke wateren omgeving Amsterdam

Started by MichelG, January 06, 2019, 20:07:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MichelG

Dag allemaal,

Ondanks dat ik al ongeveer tien jaar met de vliegenhengel op pad ga, ben ik de laatste maanden eigenlijk voor het eerst echt serieus achter de snoek aan. Zoals velen van jullie waarschijnlijk ook allemaal wel hebben meegemaakt, kan dit een erg stroef begin zijn met veel blanken. Dat blanken zelf is niet zo'n probleem, voordat ik de 'daarom heet het ook vissen en geen vangen' opmerking krijg :-X
Maar het is fijn om toch een beetje het vertrouwen te krijgen en zeker te weten dat ik op het goeie pad zit. Ik heb veel verschillende stekken geprobeerd, waarbij de activiteit (enkele lossers en volgers) zich beperkt tot één specifieke stuk water.
Ik vroeg mij af of er wellicht collega-forummers uit de omgeving Amsterdam bereid zouden zijn om mij van wat tips over bepaalde wateren te kunnen voorzien. Na zoektochten op het internet kom ik niet veel verder dan heel basale informatie, als dat er in de stadswateren en dergelijke genoeg zwemt.
Graag zou ik van iemand die wat bekender is met vliegviswater uit omgeving Amsterdam eens contact hebben, niet alleen over welke wateren maar dan ook hoe te vissen op dat water. Het lijkt mij dat de aanpak voor grote wateren als de Nieuwe Meer anders is dan kleinere stadswateren, en de aanpak in de winter en de zomer ook sterk verschilt.

Ik ben niet te beroerd om zelf op onderzoek uit te gaan, maar iemand uit de omgeving die me een beetje op weg kan helpen zou wel fijn zijn. Het vertrouwen blijft na meerdere blanksessies natuurlijk ook niet oneindig. Hierbij doel ik dan voornamelijk op het snoeken met de streamer, karper/winde/brasem en dergelijke weet ik altijd wel te vangen op leuke stekken. Daar heb ik al eens eerder ook een stukje over geschreven op dit forum, volgens mij.

Kortom, heb je tips, tricks, zin om eens samen een lijntje te strekken of zit je met hetzelfde probleem; ik waardeer het als je hier onder even reageert of neem even persoonlijk contact op!:)
Uiteindelijk delen we allemaal deze mooie hobby en ik denk dat de bereidheid om elkaar te helpen daar altijd een mooi onderdeel van is.

Alvast bedankt!

Groetjes Michel


Mike

Om te beginnen zou ik mij beperken tot de stadswateren en polders.
Groot water zou ik ff mee wachten. Dit is een heel stuk lastiger en je hebt er eigenlijk ook belly boat en diepte meter voor nodig.
Als je bij de stadswateren de bruggetjes, duikers en splitsingen ff afvist moet dit in principe vrij gemakkelijk vis opleveren.
Als je veel vis mist kan het zijn dat er te veel bindmateriaal op de haak zit.
En het is belangrijk dat je een "stripstrike" maakt en geen troutset.
En blijf niet te lang op een plek staan. Ik doe meestel 1 / 3 worpen op 1 plek en dan weer stukje opschuiven.
5 min lang op dezelfde plek smijten in polders en stadswateren is over t algemeen niet erg zinvol.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Het Twiske is natuurlijk een mooi water om in de te vliegvissen, al is het wel een stukk taaier geworden. In ieder geval veel goed bereikbare stekken vanaf de kant. Om snel veel plekken af te vissen vis ik daar zelf altijd met een fiets (nou ja, eigenlijk gewoon met een hengel maar ik verplaats me met de fiets  ::) ). Als je een keer mee wilt stuur je maar een PM, dan maken we een afspraak voor in het weekend.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MichelG

Thanks voor de reactie Mike!

Dat er te veel bindmateriaal op zit zat ik ook al aan te denken. Maar net als het snoekvissen zelf ben ik ook nog niet zo lang bezig met het binden van flinke streamers, waardoor het allemaal nog een beetje uitvogelen is. Maar ik heb nu inderdaad streamers gebonden die de haakbocht vrijer laten en ga me ook nog eens in tandemstreamers en tubeflys verdiepen.
Dat aanslaan is denk ik ook een goede tip, al moet ik bekennen dat ik in de adrenaline-rush na een aanbeet op zicht vaak niet heel bewust nadenk/ ::)
Aanslaan is dan automatische reactie, dan weet ik niet of ik alleen de hengel doe of een stripstrike, maar misschien goed om daarna nog eens een x goed vast te tikken.
En niet te lang blijven hangen heb ik ook nog al eens moeite mee, zeker als ik op 1 plek wel activiteit zie nadat ik al twee sessies niks tegengekomen ben. Dan heb ik vaak het idee 'hier weet ik in ieder geval dat ze zitten'. Maar na drie keer niet happen zal na tien keer ook niet gebeuren waarschijnlijk.

Ik heb ook een bellyboat trouwens, maar dat is bij groot water misschien meer iets voor de zomer, om dan de kanten en de lelievelden af te vissen. Ik verwacht dat de vis daar nu veel dieper zal liggen.

Al met al bedankt voor de tips en ik hoop binnenkort een mooie resultaatfoto te kunnen sturen:)

MichelG

Quote from: Scaramouche on January 07, 2019, 09:56:16
Het Twiske is natuurlijk een mooi water om in de te vliegvissen, al is het wel een stukk taaier geworden. In ieder geval veel goed bereikbare stekken vanaf de kant. Om snel veel plekken af te vissen vis ik daar zelf altijd met een fiets (nou ja, eigenlijk gewoon met een hengel maar ik verplaats me met de fiets  ::) ). Als je een keer mee wilt stuur je maar een PM, dan maken we een afspraak voor in het weekend.

Van het Twiske heb ik voornamelijk het idee dat dat een goede ruisvoorn stek is, maar daar is in deze periode ook redelijk op snoek te vissen?
(vast wel eigenlijk, als er ruisvoorn zit zit er vast ook snoek).
En de vissen met een fiets tactiek snap ik ja, haha. Dat doe ik hier ook, maar in de Amsterdamse stadswateren kom je dan ook nog eens een fiets aan het einde van je lijn tegen :P

Bedankt voor het aanbod, ik zit de komende tijd in mijn weekenden juist nog al druk, maar ik ga later graag nog eens op het aanbod in!

Scaramouche

Deze periode is meestal wel goed in het Twiske. het is zoeken naar de aasvis; als je die vindt, zit er ook geheid snoek in de buurt, en er zit ook echt wel grote vis tussen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: MichelG on January 07, 2019, 10:03:45
Thanks voor de reactie Mike!

Dat er te veel bindmateriaal op zit zat ik ook al aan te denken. Maar net als het snoekvissen zelf ben ik ook nog niet zo lang bezig met het binden van flinke streamers, waardoor het allemaal nog een beetje uitvogelen is. Maar ik heb nu inderdaad streamers gebonden die de haakbocht vrijer laten en ga me ook nog eens in tandemstreamers en tubeflys verdiepen.
Dat aanslaan is denk ik ook een goede tip, al moet ik bekennen dat ik in de adrenaline-rush na een aanbeet op zicht vaak niet heel bewust nadenk/ ::)
Aanslaan is dan automatische reactie, dan weet ik niet of ik alleen de hengel doe of een stripstrike, maar misschien goed om daarna nog eens een x goed vast te tikken.
En niet te lang blijven hangen heb ik ook nog al eens moeite mee, zeker als ik op 1 plek wel activiteit zie nadat ik al twee sessies niks tegengekomen ben. Dan heb ik vaak het idee 'hier weet ik in ieder geval dat ze zitten'. Maar na drie keer niet happen zal na tien keer ook niet gebeuren waarschijnlijk.

Ik heb ook een bellyboat trouwens, maar dat is bij groot water misschien meer iets voor de zomer, om dan de kanten en de lelievelden af te vissen. Ik verwacht dat de vis daar nu veel dieper zal liggen.

Al met al bedankt voor de tips en ik hoop binnenkort een mooie resultaatfoto te kunnen sturen:)
Stripstrike heeft de voorkeur maar is niet perse noodzakelijk, goed aanslaan maar niet TE vroeg, vooral als je de aanbeet ziet, wel. Het beste is pas aanslaan als je ze voelt of echt zeker weet dat de streamer goed gepakt is. Wat ook helpt is andere streamer, bv wat kleiner etc. Ik had laatst ook een snoekje die 4x miste op een wat grotere streamer, deed een iets kleinere EP streamer er aan en pakte die gelijk. Nu zul je bij grotere snoek dat wat minder hebben maar bij volgers kan een andere streamer wel helpen, licht of donker of natuurlijk vs felle kleuren.
Snoeken is zoeken en als je ziet dat er prooivis zit in de winter, dan zit er ook geheid snoek bij, maar met die samenscholing zoals in havens die snoek ook vangen is een heel ander verhaal. Het beste is wat (liefst onbekendere) poldersloten afvissen op hotspots zoals onder en voor bruggen, duikers, plantenresten, bomen en takken etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MichelG

Thanks voor de tips Menno!

Ik wilde er vandaag ondanks de harde wind toch even op uit om alle tips en tricks in de praktijk te brengen.

Kleinere streamer waarbij de haakbocht goed vrij was, en mobiel met het fietsje meerdere sloten afvissen. Hierbij alleen hotspots meegepakt, meegepakt waar ik normaal een groot deel van het water af liep.

1 volger van een centimeter of 30 :o maar dat deze niet toehapt is een stuk minder frustrerend dan wanneer het een grotere snoek betreft, haha.
Uiteindelijk 1 snoekje weten te strikken, bescheiden 60 centimeter maar het is een begin!:)


Menno_siemensma

Het is vaak even zoeken, maar waar 1 ligt liggen er vaak meer. En 60cm is niks mis mee  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MichelG

Kleine update: sinds de vorige 60cm snoek alleen nog maar lossers en/of volgers gehad, en vandaag leek het weer zo'n dag te worden.
Ik volgde mijn streamer over de afstervende leliebedden en zag een snoek volgen, ik gok rond de 90cm. Ik kon hem helaas niet tot een aanbeet verleiden, waardoor ik dacht dat het weer een enigzins frustrerende sessie zou worden..
Totdat ik een stuk verderop een klap kreeg, en de grotere zus van de volger mocht vangen!
Met 113CM mijn pr snoek met de vliegenhengel bijna verdubbeld!😄

Ze zitten er dus zeker, dit was in een zijtak van de Amstel. Ik ben benieuwd of ik dit nog ga verbreken, het is immers nog vroeg in het snoekseizoen..

Mike

Haha, dus jij bent die maat van Guido  ;D
Ik kreeg daarstraks al wat foto's en filmpjes opgestuurd.
Dat doe je goed man, 3de snoek op de vlieg en dan 113 cm.. :o  ::wtf::
Ik denk dat ik wel 600 snoeken op de vlieg heb gevangen de laatste 20 jaar en mn grootste is maar 107 cm.
Het zal wel ff duren eer je hier overheen komt denk ik  ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Mooie bak hoor, ik blijf nog maar steken op 1,01m
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Met alle respect voor je vangst,ik vind eigenlijk niet dat je deze dame zo op het grind hoort te leggen.
De snoek zal t wel overleven,maar dat hoort anders.

MichelG

Haha, ja klopt mike!
Ik hoef er niet per se overheen, een middenweg tussen mijn  vorige PR van 60 en deze van 113 kan ik ook mee leven;)
En @paul de bruijn, geen problemen met je opmerking, ik snap het volledig.
Ik wilde in eerste instantie ook alleen een filmpje + foto sturen dat ze in het water lag, om enige discussie over de kadelanding te voorkomen.
Ik benadruk graag dat ik ook altijd het beste met de vis voor heb. Ik had vandaag het idee om met dit herfstweer de drassige polders in te gaan, en met dat idee, en het idee dat ik 9 vd 10 x (of meer) een blanksessie heb als ik ga snoeken, maakte er toe dat ik mijn onthaakmat niet bij had. Nu reed ik dus eigenlijk per toeval langs dit water, zag ik de afatervende leliebedden en werd ik daardoor verleid daar ook te vissen, zonder ma te denken over de landing..
Dus nogmaals, ik heb t beste met de vis voor, ik heb haar expres langer uitgedrild zodat ze niet zou gaan spartelen, en al het losse gras dat ik kon vinden even geplukt zodat ze iets zachter zou liggen.  De kade was net te hoog om haar in het water te onthaken, dus dit was naar omstandigheden even de beste oplossing, naar mijn idee.
Maar ik heb mijn les geleerd, voortaan altijd de onthaakmat mee!✌