Als we het dan toch over messen hebben...

Started by Floor, February 13, 2017, 14:53:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Nu wil ik niet het topic van onze collega stelen dus vandaar een nieuwe geopend.
Onderstaande messen zijn van een geheel ander soort dan die van P.forel, deze zijn niet van het type 'full tang' en het smeden heb ik ook maar aan een vakman overgelaten.
De grepen zijn gemaakt van verschillende houtsoorten gescheiden door stukjes leer en het ivoorkleurige stuk aan het grote mes is rendier gewei. Beide zijn afgewerkt met lijnolie
Het leuke aan dit soort messen is dat iedereen die een klein beetje handig is er wel één kan maken.
Het zijn de eerste twee messen die ik ooit heb gemaakt en hebben inmiddels hun diensten bewezen.

[/URL
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Nog even de foto veranderen zodat dat hij te zien is Floor 😜
Ben best benieuwt naar jouw creaties

Floor

#2
Wat een ellende... tinypic werkt niet, fotobucket werkt niet. Om maar met de bekende wijze woorden te spreken "ik word niet goed!, reeds..."

Het blijft wel spannend zo.

Ik heb het inmiddels weer eens geprobeerd en ik geloof dat het is gelukt
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Menno_siemensma

Quote from: Floor on February 13, 2017, 16:33:41
Wat een ellende... tinypic werkt niet, fotobucket werkt niet. Om maar met de bekende wijze woorden te spreken "ik word niet goed!, reeds..."

Het blijft wel spannend zo.

Ik heb het inmiddels weer eens geprobeerd en ik geloof dat het is gelukt
Je kan de tekst van de url wel weghalen, voegt die niet goed toe hier, of even een ] achter de laatste url zetten achter het plaatje.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Floor: wel gewoon uit stuk staal gemaakt ?.?.?.
Of alleen van hout voorzien??.?.?

Wel leuke / mooie messen

Floor

Quote from: p.forel on February 13, 2017, 17:54:48
Floor: wel gewoon uit stuk staal gemaakt ?.?.?.
Of alleen van hout voorzien??.?.?

Wel leuke / mooie messen

Het staal steekt door tot aan bijna het eind van het handvat en is ook vrij breed, ongeveer de helft van de breedte van het mes en ook net zo dik als het mes. Dit geeft aanzienlijk meer 'vlees' dan de 'spijkertjes' die aan de meeste lemetten zitten.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar


p.forel

Ik bedoel eigenlijk heb je zelf de vorm / lemmet gemaakt
Of gewoon lemmet gekocht  wat ook vele doen

Floor

Quote from: p.forel on February 13, 2017, 18:52:12
Ik bedoel eigenlijk heb je zelf de vorm / lemmet gemaakt
Of gewoon lemmet gekocht  wat ook vele doen

Gesmeed uit 1 stuk staal door een oud collega van mijn tijd in Australië.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Mooi man  bevel gevijlt of grinder
Kan je wel zeggen vijlen nooit meer voor mij

Teunisvlieg

Ziet er goed uit, ik vind het mooi dat je wel (zeker bij grote mes) ziet dat het gesmeed is.
Is dat zwarte spul bij het handvat ebbenhout of een ander soort hout. En heb je ook nog een schede gemaakt of neem je ze los mee?

Floor

Quote from: p.forel on February 13, 2017, 19:22:19
Mooi man  bevel gevijlt of grinder
Kan je wel zeggen vijlen nooit meer voor mij

Grinder en daarna bij vijlen, het moet wel leuk blijven en uren of dagen vijlen valt bij mij niet in de categorie 'leuk'

Quote from: Teunisvlieg on February 14, 2017, 16:50:07
Ziet er goed uit, ik vind het mooi dat je wel (zeker bij grote mes) ziet dat het gesmeed is.
Is dat zwarte spul bij het handvat ebbenhout of een ander soort hout. En heb je ook nog een schede gemaakt of neem je ze los mee?

Dat zwart is 'ebony' wat dat precies is varieerd volgens mij nog al, heg is iid geval behoorlijk hard.
Er zijn inderdaad ook schede's bij, simpele van kaal leer. Ik ben nu bezig met een schede van houd met aan de boven zijde leer. Komende zomer/ najaar wil ik me meer toeleggen op het gebruik van gewei en andere materialen voor schede's.
Eerst maar iets met de 3 blanken doen die ik hier heb liggen, te beginnen met een switch #8 misschien ook stukjes gewei of mooi hout in de greep verwerken.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gert

Quote from: Floor on February 14, 2017, 17:04:30
Grinder en daarna bij vijlen, het moet wel leuk blijven en uren of dagen vijlen valt bij mij niet in de categorie 'leuk'

Dat zwart is 'ebony' wat dat precies is varieerd volgens mij nog al, heg is iid geval behoorlijk hard.
Er zijn inderdaad ook schede's bij, simpele van kaal leer. Ik ben nu bezig met een schede van houd met aan de boven zijde leer. Komende zomer/ najaar wil ik me meer toeleggen op het gebruik van gewei en andere materialen voor schede's.
Eerst maar iets met de 3 blanken doen die ik hier heb liggen, te beginnen met een switch #8 misschien ook stukjes gewei of mooi hout in de greep verwerken.

Ik denk dat "blanks" een betere woordkeuze is  ;D

henkverhaar

Quote from: Floor on February 14, 2017, 17:04:30Dat zwart is 'ebony' wat dat precies is varieerd volgens mij nog al, heg is iid geval behoorlijk hard.

Letterlijk vertaald is 'ebony' ebbenhout - en als het goed is is dat dan hout van een Diospyros-soort uit centraal Afrika. Coromandel is ook een ebbensoort, uit Azie, maar is niet zwart, maar chocoladebruin met geprononceerde strepen.

Dit echter ziet er uit als 'eboniet' (ebonite), een ouderwetse kunststof - feitelijk een zeer hard gevulkaniseerde rubber.

Floor

Quote from: Gert on February 14, 2017, 20:04:48
Ik denk dat "blanks" een betere woordkeuze is  ;D

Kraam ik weer wartaal uit? ik laat het lekker staan 😝

Quote from: henkverhaar on February 14, 2017, 21:18:05
Letterlijk vertaald is 'ebony' ebbenhout - en als het goed is is dat dan hout van een Diospyros-soort uit centraal Afrika. Coromandel is ook een ebbensoort, uit Azie, maar is niet zwart, maar chocoladebruin met geprononceerde strepen.

Het is echt hout Henk, dat ruik en zie je wel als je het zaagt.

Dit echter ziet er uit als 'eboniet' (ebonite), een ouderwetse kunststof - feitelijk een zeer hard gevulkaniseerde rubber.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar

Quote from: FloorHet is echt hout Henk, dat ruik en zie je wel als je het zaagt.

Als je het echt ruikt is het waarschijnlijk geen ebben - dat heeft vrijwel geen karakteristieke geur. Grote kans dat het grenadil is (Dalbergia melanoxylon - African blackwood - mpingo). De kleur die je ziet pleit daar ook voor - ebben is vaak wat grijzig zwart, kleurloos, terwijl grenadil meer diep donkerpaars is. Het is IMNSHO ook mooier dan ebben en bewerkt fijner.

Het wordt vaak voor ebben uitgescholden. Veel zwarte houten blaasinstrumenten (klarinet, hobo, sommige blokfluiten, traverso's) worden van grenadil gemaakt (en vaak voor ebben uitgemaakt).

HappyFisherman

Deze is volgens mij ook met Ebben:

Lemmet gesmeed in Denemarken, witte ring is mammoetivoor. Ben alleen al weer aan een nieuwe schuurmachine toe met al dat hardhout...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

Mooi spul dat ebben 
Mijn mes vraagt er om.

Teunisvlieg

Flinke bloedgeul in dat laatste mes, je steekt zeker vaak erg grote vissen neer  ;). Nog een tip voor leren schedes: bewaar je mes er niet constant in want looizuren kunnen het metaal aantasten (heb ik ook maar gehoord). Stuur maar een foto van je schede zodra je een mooie af hebt.

Floor

Quote from: Teunisvlieg on February 19, 2017, 20:13:16
Flinke bloedgeul in dat laatste mes, je steekt zeker vaak erg grote vissen neer  ;). Nog een tip voor leren schedes: bewaar je mes er niet constant in want looizuren kunnen het metaal aantasten (heb ik ook maar gehoord). Stuur maar een foto van je schede zodra je een mooie af hebt.

Zelf leer looien is vrij makkelijk, dan vooral als je het beest in zijn geheel hebt dat wil zeggen de ruuwe vacht
Het zogenaamde 'brain tanning' is een eenvoudige manier en bovenal zonder chemicaliën, dus dat scheelt een heleboel rare zuren en andere bijtende middelen in je produkt.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar

Quote from: Teunisvlieg on February 19, 2017, 20:13:16
Flinke bloedgeul in dat laatste mes, je steekt zeker vaak erg grote vissen neer  ;). Nog een tip voor leren schedes: bewaar je mes er niet constant in want looizuren kunnen het metaal aantasten (heb ik ook maar gehoord).

Dat lijkt me een broodje aap. Vrijwel al het leer dat je kunt vinden is 'chemisch' gelooid, met metaalzouten. Leer dat met eikenhout, of ander looizuurhoudend materiaal is gelooid is vrijwel niet (betaalbaar) te vinden. Bovendien, de looizuren in het leer zijn chemisch met het leer verbonden (da's de basis van looien, een reactie tussen het leer en de looistoffen), en zouden er (anders dan bij contact tussen niet-roestvrij staal of ijzer en eikenhout) dus niet meer mee moeten kunnen reageren. Bovendien is roestvrij staal vrijwel ongevoelig voor looizuur.

Overigens, een 'bloedgeul' in een mes is vrijwel altijd een verstevigings/stijfheids-feature; en niet een 'leegloop-feature' om het maar even zo te noemen.