feest op de uiterwaarden!

Started by sjoerd, June 06, 2016, 20:54:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Het water staat hoog en op sommige plekken in de IJssel zijn delen van de uiterwaarden ondergelopen. De vis profiteert daar direct van en trekt ook de weilanden op  waar ze naarstig de verdronken regenwormen verorberen.
Gelukkig zijn ze ook nog wel bereid om zo nu en dan een kunstvlieg te nemen.
Prachtige visserij op de Hollandse flats op winde, brasem en karper. Al was de karper vanmiddag heel lastig te verleiden. ik kon er eentje haken maar die schoot los. Verder ook wat paaigedrag.

en zo cruisen de windes boven het grasland. Deze naderde mij tot op enkele meters. een dikke 50-er.

deze nam een grote natte red tag

een dikke 50plusser

ook vette brasems namen zelfs een streamertje. Deze kwam zo snel naar de streamer dat ik eerst dacht dat het een roofblei was!

sfeerplaatje van gistermiddag

ook weer een 50-er.


jo flyfishing

Mooi gevist weer Sjoerd.
Als je zegt een grote red tag, welke haakmaat moet ik me daar dan bij voorstellen?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Quote from: jo flyfishing on June 06, 2016, 21:00:41
Mooi gevist weer Sjoerd.
Als je zegt een grote red tag, welke haakmaat moet ik me daar dan bij voorstellen?

haak 8 of 6

Jan Damman

Mooie plaatjes Sjoerd en vis natuurlijk.

Vanmiddag ook nog even geprobeerd, heb er een zien flanken maar geen succes, volgende keer beter.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bert J.

Mooie visserij en mooie foto's, Sjoerd!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Mettrop


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Mooie beelden Sjoerd, lijkt me een fijne visserij zo!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Elk nadeel heb ze voordeel. Mooi dat het water zo helder is bofkont ;D

Plantje

Mooi man!

Blijft een vreemde gewaarwording: Zulk zomers weer en dan dat hoge water!

sjoerd

Quote from: Plantje on June 07, 2016, 09:14:09
Mooi man!

Blijft een vreemde gewaarwording: Zulk zomers weer en dan dat hoge water!

Haha, hoe was het ook alweer: vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
Laatste keer was juni 2013.

sjoerd

Quote from: Bone F on June 07, 2016, 09:06:23
Elk nadeel heb ze voordeel. Mooi dat het water zo helder is bofkont ;D

Frans, het water is niet overal even helder maar zodra het tot stilstand komt boven de planten en gras, bezinken de zwevende deeltjes en wordt het idd glashelder water.
De vis met name de winde en karper zwemmen echt heel ondiep tussen het gras. Soms in zo dicht gras dat je ze niet eens kunt aanwerpen. Dat is dan wel weer lastig.
Maar het blijft een prachtige visserij, alleen al om al die vissen te zien.

Bone F

Je krijgt wel steeds meer rimpels van dat grijzen/glimlachen dat dan weer wel😊Btw. ik ook hoor zo nu en dan......

Gerrit59

Hele mooie plaatjes Sjoerd!
Wat kan vissen toch verschillend zijn....
Ik zit deze week in Friesland. Afgelopen zondag zag ik in de haven waar onze boot ligt echt honderden vissen kort onder de oppervlakte zwemmen. Het was van alles door elkaar. Voorn, brasem. blei, zeelt. Er zaten veel hele forse exemplaren bij. Snel m'n #4 opgehaald. En wat dacht je?.... Bijten ho maar!. Ze zwommen er met tientallen achter aan. Ik heb van alles geprobeerd: droog, nat etc. Tot een drijvend brood korstje aan toe. Ik trok ze de vlieg zo over de rug heen. Noppes, nada.  Gisteren hetzelfde laken een pak...
Nooit in m'n leven heb ik zo veel vis bij elkaar zien zwemmen.Dat dan weer wel....

Gerrit

dartmayor

@Sjoerd,

Ik hen morgen vrij en wil in de ochtend gaan vissen in uiterwaarden bij Hattem. (Lekker dichtbij, woon zelf in Zwolle)
Heb je wat tips voor mij?

Alvast bedankt.

Groeten,

Joost
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

sjoerd

#15
Quote from: dartmayor on June 09, 2016, 14:02:38
@Sjoerd,

Ik hen morgen vrij en wil in de ochtend gaan vissen in uiterwaarden bij Hattem. (Lekker dichtbij, woon zelf in Zwolle)
Heb je wat tips voor mij?

Alvast bedankt.

Groeten,

Joost

Ik zou iig aan de Zwolse kant gaan proberen omdat daar de uiterwaarden lager zijn. Gisteren was het erg moeizaam overigens. Het water is al weer aan het zakken en dat weten de vissen. Dan zijn ze snel weer naar de Ijssel. Ik kon er maar eentje haken aan de droge vlieg en die schoot ook nog eens los. Er zwommen nog wel enkele vissen maar het was maar een fractie van enkele dagen terug.Bovendien waaide het stevig en was er bewolking, heel lastig spotten, waardoor ik enkele grote karpers te laat ontdekte en deze met grote boeggolven verdwenen!
Zoek in ieder geval de plekken waar de vissen snel vanuit de rivier de uiterwaarden op kunnen en zoek ze dan zeker tussen het hoge gras. Voorzichtig struinen want ze zijn heel snel verjaagd. Goede polabril met pet helpt en het liefst weinig wind en zon maar dat laatste hebben we helaas niet in de hand Joost.
Ik zou zeggen probeer het eens bij de Ijsselcentrale daar staan de uiterwaarden mooi onder.
succes.

sjoerd

@ Joost, niks meer gehoord. Nog gegaan en gevangen????
Zelf vanmiddag nog wel even geweest en nog een aantal windes kunnen vangen aan de droge vlieg. Oh oh wat zijn ze vaak schuw als ze in amper 20 cm ondiep water cruisen. Slechts een droge vlieg die geruisloos op het water landt verschrikt ze niet.

de eerste die ik zag cruisen in heel ondiep water.

tussen de plantjes

een schooltje zwom in een dieper poeltje en daarvan kon ik er twee vangen en een hele grote bek die de zich om de vlieg sloot, miste ik finaal . grrr.
Dit was wel een vanb de laatste mogelijkheden om er te vissen want het water zakt nu snel.

gijsie20

#17
Ik kwam net op MP een vliegvis boek tegen van ene Sjoerd S. Dezelfde? Grappig, nooit geweten?

sjoerd

Quote from: gijsie20 on June 10, 2016, 23:52:32
Ik kwam net op MP een vliegvis boek tegen van ene Sjoerd S. Dezelfde? Grappig, nooit geweten?

Jazeker, dat is echt dezelfde haha.

Marco B

Was het boekje dat (dacht ik) door Drum (tabak) is uitgegeven. Zij hebben in de 70er en 80er jaren wel meer visboekjes boekjes uitgegeven.
Het lullige van dit aangeboden boekje is dat ik het een aantal jaren geleden aan de verkoper heb gegeven voor zijn verzameling en dat je het dan uiteindelijk weer te koop ziet staan. Mag ie uiteraard zelf weten, maar ik had het leuker gevonden als ie het ook gratis had doorgegeven aan iemand die erin geïnteresseerd was. Is voor mij de reden om geen spullen meer weg te geven want het is me al te vaak overkomen dat ik weggeven spullen terug zag op MP of hier op het forum; van boekjes tot hengels en reels  :'(
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Gerrit59

Oh wat een mooie plaatjes weer Sjoerd!

Gerrit

sjoerd

#21
vanmiddag nog heel even tijd voor een rondje uiterwaarden.
slechts één winde gezien. Wel zwommen er wat brasems. Met een rode glitterstreamer!!! kon ik er enkele op zicht vangen. Sterke rivierbrasems. In de IJssel zelf was het op een gegevn moment een kabaal van jewelste door hele grote jagende roofblei(en) Wat een kolken, ongelooflijk en dan sta je daar met je viertje.

zo vers uit de rivier het gras op en hangen!Op zicht aangeworpen en met de tweede worp zakte de vlieg mooi in het zicht van de brasem , even aantrekken die vlieg, gevolgd door de brasem en op enkele meters voor mij werd de vlieg naar binnengezogen!

en nmr 2, die ik een keer of 5-6 moest aanwerpen voordat de vlieg mooi kort voor de vis lag.

FSCHAMP

Weer schitterende bakken Sjoerd.  Ik wou dat ik ook zo'n water op korte afstand had.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Plantje

Quote from: Marco B on June 11, 2016, 12:00:31
Was het boekje dat (dacht ik) door Drum (tabak) is uitgegeven. Zij hebben in de 70er en 80er jaren wel meer visboekjes boekjes uitgegeven.
Het lullige van dit aangeboden boekje is dat ik het een aantal jaren geleden aan de verkoper heb gegeven voor zijn verzameling en dat je het dan uiteindelijk weer te koop ziet staan. Mag ie uiteraard zelf weten, maar ik had het leuker gevonden als ie het ook gratis had doorgegeven aan iemand die erin geïnteresseerd was. Is voor mij de reden om geen spullen meer weg te geven want het is me al te vaak overkomen dat ik weggeven spullen terug zag op MP of hier op het forum; van boekjes tot hengels en reels  :'(
Ik heb ook diverse Drum boekjes over vissen liggen. Toen ik ze kreeg rookte ik nog niet; inmiddels rook ik niet meer. Grappig is dat hoe het toen nog acceptabel was om reclame voor roken te maken en hoe "je merk associëren met vissen" als positief gezien werd.

Ben ook wel benieuwd of Joost nog geweest is!

sjoerd

Tsja, wel info vragen en ik neem daar de tijd voor om die te geven en vervolgens hoor je niks meer. Jammer....