Oostvoornse Meer 2023 - 2024

Started by Franky Boy, December 01, 2023, 00:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Vandaag (1 december) gaat het nieuwe visjaar voor het Oostvoornse Meer weer van start.
In de gesloten tijd zijn nog geen regenboogforellen uitgezet. Die moeten wachten tot maart of april van 2024.
Er zijn wel meerforellen uitgezet, niet van de stam die in 2019 is uitgezet, maar een die oorspronkelijk uit een ander Alpenmeer afkomstig is.
Deze meerforellen hebben niet de grote zwarte 'pantervlekken', maar zijn dicht met zwarte stippen bezet en enkele rode stipjes.

SeeforellenR.jpg
November2.jpg
November3.jpg   

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Franky Boy

De eerste vangstresultaten zijn binnen.
Van de kant en wadend werden de eerste twee dagen - zoals gebruikelijk - bescheiden vangsten geboekt: De meesten vingen 1 tot 2 vissen, merendeels regenboogforellen in topconditie. 1 forel kan als een goed resultaat worden beschouwd.
Met de bellyboot of kano werden betere vangsten gedaan: 4 tot 8 forellen werden er zo geland, bijna allemaal regenboogforellen.
De recent uitgezette meerforellen werden practisch niet gevangen.
Nog geen reden tot zorg.
Dat hebben we al vaker gezien.

Menno_siemensma

Jammer dat die 'originele' meerforellen niet konden komen maar deze zijn ook zeker prima vissen zo te zien.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Op facebook stond dit mooie filmpje van een van de 'nieuwe' meerforellen die op 5 december was gevangen door Jack Verschoor.
Mooi Sinterklaaspresentje zullen we maar zeggen...  :D
(Meestal lukt het wel om daar openbare berichten te bekijken)
https://www.facebook.com/reel/3677812282451976

Franky Boy

Allemaal een gezond en visrijk 2024 toegewenst!
Enkele sportvissers sloten het vorige jaar bijzonder goed af met de vangst van mooie aantallen forellen in het Oostvoornse Meer.
Vooral de aantallen gevangen regenboogforellen en de goede conditie van deze vissen vielen daarbij op.
Dat is een aantal jaren geleden helaas wel anders geweest.
Mede dankzij het online vangstregistratiesysteem, constateerden wij een paar jaar geleden dat de regenboogforellen die we in het Oostvoornse Meer hadden uitgezet, bijna niet overleefden en dus ook bijna niet werden gevangen. We zetten toen 4 tot 5 keer zoveel regenbogen uit dan bruine forellen, maar de vangsten waren totaal omgekeerd: Er werden tot vijf keer zoveel bruine forellen gevangen dan de regenbogen!
En eigenlijk was de situatie nog dramatischer, want bruine forellen zijn ook nog eens veel moeilijker te vangen dan regenbogen...
Sinds 2018/2019 zijn we daarom voor de regenbogen op een andere (Nederlandse!) kweker omgeschakeld die veel sterkere regenboogforellen kan leveren. De vangsten van regenboogforellen zijn als gevolg daarvan omhoog geschoten en zijn nu weer op een uitzonderlijk goed niveau gekomen. De vangsten van regenboogforellen overtreffen nu weer die van de bruine forellen.
Daarom is het zo belangrijk dat sportvissers hun vangsten in het Oostvoornse Meer online blijven melden.
Ze doen dat dan niet voor mij en niet voor Sportvisserij Zuidwest Nederland, maar voor henzelf, zodat ze ook in de toekomst mooie forellen in dat water kunnen blijven vangen...
Voor het gemak nog maar even de rechtstreekse link:
https://www.sportvisserijzwn.nl/vis-en-water/oostvoornse-meer/vangstregistratieformulier.html


EB86

Dan komt het er eindelijk van, donderdag hoop ik op het OVM te gaan vissen.

Qua vliegen, lijnen, leaders etc ben ik informatief voorzien. Enige twijfel is dat ik een #4/5 heb en een #8. Met die 4/5 wel 54cm forellen gevangen op de soca, dus hij kan wel wat aan. Wat zouden jullie meenemen? De 4/5 of 8?

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Martijn


Dorski

Als je vanaf de kant vist zou ik de #8 pakken. Vanuit de bb kan een #5 ook prima.

Franky Boy

Quote from: EB86 on January 16, 2024, 19:09:00Dan komt het er eindelijk van, donderdag hoop ik op het OVM te gaan vissen.

Qua vliegen, lijnen, leaders etc ben ik informatief voorzien. Enige twijfel is dat ik een #4/5 heb en een #8. Met die 4/5 wel 54cm forellen gevangen op de soca, dus hij kan wel wat aan. Wat zouden jullie meenemen? De 4/5 of 8?
Ik zou voor een #7 of #8 gaan.
Vanuit een bellyboat vissend misschien iets lichter, maar dan een langere (10 feet) hengel.
De forellen zijn beresterk en je moet ze wel kunnen 'mannen' en afstoppen.
Ik hoop in ieder geval dat je vandaag een mooie dag hebt met een of meer forellen.

Franky Boy

#11
Zoektocht naar die mooie 'meerforellen' van 2019
In 2019 zijn met sponsoring van de VNV bijzonder mooie meerforellen (Salmo trutta m. lacustris) in het Oostvoornse Meer uitgezet. De meerforel is een van de levensvormen van de bruine forel.
Dat waren prachtig getekende forellen met grote pantervlekken die vaak een heel grillig patroon op de zijkanten vormden. Hun (voor)ouders waren oorspronkelijk uit een meer hoog in de Alpen afkomstig. Die meerforellen hebben het net boven zeeniveau uitstekend in het brakke water van het OVM gedaan. Ze groeiden goed en werden door sportvissers al gauw als 'ferox-forellen' betiteld, door hun grote gelijkenis met de soms bizar getekende roofforellen in Ierse en Schotse meren. Ferox betekent eigenlijk 'woesteling'... 😊
Het ging allemaal goed tot... de ramp(en) van september 2022 in het Oostvoornse Meer. Bijna alle forellen hebben toen het leven gelaten. In het voorjaar van 2023 sprak ik nog een duiker die kort tevoren op grote diepte op de grootste forel was gestuit die hij ooit had gezien. Hij schatte hem op tussen de 75 en 80 centimeter. Op het filmpje dat hij van die ontmoeting had gemaakt, was een grote meerforel te zien. Dat was een van de weinige overlevenden...
In januari 2023 zijn door forellenkwekerij De Tipbosch (NL) nog grote bruine forellen uitgezet die als teeltvis waren gebruikt en na het afstrijken met zoutbaden en voeding weer waren 'gereconditioneerd'. Daaronder bevonden zich ook enkele bruine forellen die uiterlijk voor echte meerforellen konden doorgaan. Dus als nu zo'n 'meerforel' wordt gevangen, is hij hoogstwaarschijnlijk van die uitzetting afkomstig.
Onze Duitse kweker kon de laatste jaren niet meer aan die fraai getekende meerforellen komen. Hij had de eitjes oorspronkelijk van een kweker in Beieren betrokken. Veel Duitse kwekers zijn inmiddels wegens de energie- en 'vismeelcrisis' met de kweek van forellen gestopt.
Zowel die kweker als ikzelf zijn sinds 2021 op zoek naar een kweker die de oorspronkelijke stam van die meerforel uit de Alpen weer als eitjes zou kunnen leveren. En dan het type met die soms 'bizarre' tekening.
We zijn allebei 'warm' bij onze zoektocht. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een stam uit een Beiers of Oostenrijks Alpenmeer. (Zie onderwaterfoto).
Soms lijkt mijn zoektocht dood te lopen als een kweker zegt: "Nee, die van ons hebben niet van die grote vlekken, maar alleen kleine X-vormige stipjes!".
Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat men in Zwitserland heel nauwgezet in een meer alleen maar meerforellen uitzet waarvan de ouders ook uit dát meer komen.
In Duitsland en Oostenrijk is dat vaak een beetje een 'rommeltje', daar worden dikwijks allerlei types meerforel uitgezet, zonder rekening met de afkomst te houden.
Elk meer heeft immers zijn eigen unieke type meerforel, geëvolueerd door duizenden jaren van isolatie van andere bruine forellen...
Het maakt mijn zoektocht er niet gemakkelijker op!
Voorlopig heeft onze kweker in Duitsland in december eitjes van een stam uit een meer in Tirol aangeschaft die over 3 jaar groot genoeg zullen zijn om uitgezet te worden. Niet vissen met die spectaculaire grote vlekken, maar wel erg mooie meerforellen. 

Ook hier nog enkele foto's van meerforellen zoals die voor 2023 in het OVM werden gevangen.
(Foto's o.a. van Jack Verschoor en Jordy van der Tien)
Scherm­afbeelding 2024-01-15 om 11.12.00.png
MF1MoritzThomasg.jpg
MeerforelBizarJV.jpg
MeerforelJordyvdrT.jpg   

gijsie20

Werkelijk prachtige forellen Franklin, metname die van de eerste en derde foto (wat mij betreft)! Wel de vraag van mijn kant, wat maakt het dat je specifiek opzoek bent naar dit "ras" dat je omschrijft? Doet deze beter op het OVM? Beter dan enig ander soort meer/ of bruine forel? Is dat de investering/zoektocht waard?

Franky Boy

#13
Quote from: gijsie20 on January 25, 2024, 22:19:41Werkelijk prachtige forellen Franklin, metname die van de eerste en derde foto (wat mij betreft)! Wel de vraag van mijn kant, wat maakt het dat je specifiek opzoek bent naar dit "ras" dat je omschrijft? Doet deze beter op het OVM? Beter dan enig ander soort meer/ of bruine forel? Is dat de investering/zoektocht waard?
Twee goede redenen om dit specifieke type van meerforel weer uit te zetten:
1) De sportvissers vonden het fantastisch om ze te vangen en dan vooral om hun fraaie uiterlijk.
2) Ze deden het naar verhouding ook erg goed in het Oostvoornse Meer.

Ad 1:
Het motiveerde zelfs sommige vissers om in het OVM te vissen.
En welke visstandbeheerder wil dat nu niet?
Een vis die als een trekpleister kan dienen.
Iets leuks voor de sportvisser!

Ad 2:
Die Alpine forellen deden het best wel goed in het OVM.
Ze moesten op de online formulieren als 'bruine forel' worden gemeld, maar bij de opmerkingen merkten veel melders op dat een bepaalde bruine forel een meerforel was.
Ook op de sociale media kwamen veel foto's van meerforellen voorbij.
Ik weet even niet meer uit het hoofd hoeveel kilogrammen meerforel in 2019 waren uitgezet, maar het ging niet om een erg grote uitzetting.
Ze werden in 2019 uitgezet en meerforellen van deze uitzetting werden nog tot in het 'rampjaar' 2022 gevangen.
En als die ramp van september (eigenlijk waren het twee opeenvolgende vissterftes) er niet was geweest, hadden er nu nog meerforellen van die eerste uitzetting rondgezwommen.

En ja, als ik heel eerlijk ben, vind ik het gewoon prachtige vissen.
Het is voor mij geen enkele moeite om mijn 'netwerk' bij die zoektocht te gebruiken en zelfs nog uit te breiden.
En mijn kennis over 'meerforellen' is er zelfs door toegenomen.
Je bent nooit te oud om te leren.
Voor een pensionado met een wat kwakkelende gezondheid is het fantastisch om nog zo bezig te zijn.
Het is in ieder geval beter dan doelloos achter de geraniums te gaan zitten (die ik overigens niet heb...).

gijsie20

Hi Franklin, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Fijn en mooi dat je je zo inzet hiervoor!

Franky Boy

Bedankt!
Ik doe het met veel plezier.
Ik ben ook blij dat Sportvisserij Zuidwest Nederland mij zoveel vertrouwen geeft en mij contacten met kwekers laat leggen en mij onderhandelingen met ze laat voeren en - in overleg met de federatie - bestellingen laat plaatsen.
Werkt erg fijn zo en geeft veel voldoening.

Dorski

Helemaal mee eens, leuk ook dat je hier updates deelt

Martijn


Franky Boy

#18
Overleeft een forel Catch & Release?
Op de foto wordt zo'n bizar getekende meerforel door Jack Verschoor in het Oostvoornse Meer teruggezet.
Heeft dat terugzetten van gevangen forellen eigenlijk wel zin?
Sommige mensen beweren dat een forel de inspannende drill, het hanteren en uit het water nemen niet zou overleven.
Anderen vermoeden dat de forel na de slechte ervaring met een 'lekker hapje', dat voorzien is van een scherpe haak, zelfs geen (of te weinig) voedsel tot zich neemt en verhongert.
De terugzetplicht is op het Oostvoornse Meer ingevoerd omdat in de beginjaren veel teveel vissen werden meegenomen en er zo maar weinig forellen tot mooie afmetingen konden uitgroeien. De 'plastic zakken brigade' hield toen aardig huis...
Met Catch & Release in combinatie met het gebruik van kunstaas (of kunstvlieg) met één enkele weerhaakloze haak, hoopte men de overlevingskansen aanzienlijk te verhogen.
De afgelopen jaren heb ik enkele forellen op foto's zien voorbijkomen die meer dan één keer zijn gevangen en in de tussentijd nog enkele centimeters waren gegroeid. Een bruine forel werd zelfs twee keer door dezelfde visser gevangen op bijna dezelfde plek! Die merkte na het bekijken van de foto's dat hij een 'oude bekende' had gevangen.
Ik denk ook dat veel van de grote forellen tijdens hun verblijf in het Oostvoornse Meer al meer dan één keer met een vishaak hebben kennis gemaakt.
Zonder Catch & Release zoudern er in het Oostvoornse Meer veel minder forellen gevangen worden dan nu het geval is.
Catch@Release.jpg

Steelhead

Ik ben van mening dat netjes terug zetten altijd zin heeft. Met snoeken heb ik ook vaak genoeg hetzelfde exemplaar 2x gevangen en bij het vliegvissen op steelhead was het soms echt duidelijk zichtbaar dat ze al meerdere malen gehaakt waren. De gaatjes van eerdere haken waren goed zichtbaar. Of ze ook daadwerkelijk gevangen waren? Ik denk zelf van wel want ik heb 1x een steelhead gevangen die nog een vlieg in z'n bek had, maar 100% zekerheid is er niet.
Wel belangrijk is dat de vis niet, of zo kort mogelijk uit het water is.
De tijd van de vis hoog ophouden voor de foto komt ten einde. Keepemwet!
my best memories are not that old!

Nootjez

Op vakantie in Normandië, toen ik net met vliegvissen begonnen was, ben ik eens een meivlieg verloren door lijnbreuk bij een mooie forel.
Een half uurtje later heb ik dezelfde vlieg kunnen recupereren door dezelfde forel te vangen. De (weerhaakloze) vlieg zat muurvast in het kraakbeenachtige deel van de bek :)

Franky Boy

#21
De rapporten over de online vangstmeldingen van 2022 en 2023 zijn binnen.
Ik zal daar voor De Nederlandse Vliegvisser nog een uitgebreid artikel over schrijven, maar nu alvast enkele opmerkingen.
In 2022 vonden in september kort na elkaar twee rampen plaats die werden veroorzaakt door omkering van de bijna zuurstofloze onderste waterlaag. Dit werd door krachtige wind veroorzaakt.
Na de eerste omkering zijn nog enkele forellen gevangen (persoonlijke communicatie), daarna zijn er tot na de eerste uitzettingen (november 2022) geen forellen meer gevangen of gemeld.
Aangenomen mag worden dat maar enkele forellen beide rampen hebben overleefd.
Eigenlijk zijn we in december 2022 weer op 'nul' begonnen.
Bovendien was de concurrentie van andere vissoorten (botten, haringen en grondels) praktisch helemaal uitgeschakeld.
Daarvan hebben vooral de regenboogforellen - die slecht met andere vissoorten kunnen concurreren - het meeste geprofiteerd.
Werden er in 2022 ongeveer evenveel regenbogen als bruine forellen gevangen (met net iets meer bruine forellen dan regenboogforellen), dan was dat beeld in 2023 totaal veranderd.
In 2023 werden er ongeveer twee zoveel regenbogen als bruine forellen gevangen en dat terwijl er vier keer zoveel bruine forellen als regenboogforellen waren uitgezet!
Die toename was hoofdzakelijk toe te schrijven aan een uitzetting van 150 kilogram vrij kleine regenboogforellen (25 tot 35 cm lengte) die zich goed hebben verspreid, goed zijn gegroeid en goed hebben overleefd. Deze forellen zijn in 2023 gemiddeld 3 cm per maand gegroeid! Verder werden er nog 150 kilogram grote tot zeer grote regenboogforellen uitgezet.
In beide jaren werd er door sportvissers twee keer zoveel vanaf de kant of wadend gevist dan met een bellyboat of andere boot.
Geschat wordt dat maar eenvijfde deel van de sportvissers hun vangsten in het OVM online meldt.
Hoewel dit al een representatieve steekproef is, waaruit al conclusies mogen worden getrokken, kan dat natuurlijk nog veel beter!

Foto's van enkele verschijningsvormen van de bruine forellen die in 2023 werden gevangen.
(Foto's Chris van der Stelt)
368058632_335965902529343_2100607642452032184_n.jpg
399909596_3455347454704563_24096933684942625_n.jpg
406881550_302998912705406_266471891956362688_n.jpg
406989093_379125037863051_1382576179380542200_n.jpg   

Franky Boy

Saibling alert!
In het Oostvoornse Meer zijn binnenkort weer bronforellen (Salvelinus fontinalis) te vangen.
Deze saiblingen of chars zijn te herkennen aan:
* Lichte stippen tegen een donkere achtergrond.
* Witte randen aan borst- en buikvinnen, alsmede anaalvin.
* Kronkelige lijnen op de rug.
* Soms ook rode stippen, net als een beekforel.
Deze bronforellen moeten op de online vangstformulieren als 'Saibling' worden gemeld.
Elzassersaibling2.jpg   

Franky Boy

De recent uitgezette beekforellen en bronforellen (Bachsaiblingen) (lengte 25 tot 35 cm) werden goed gevangen.
Te goed gevangen eigenlijk...
Enkele vliegvissers boekten 100+ vangsten en hielden met tellen op.
Zolang de vis goed behandeld wordt, heb ik daar weinig moeite mee.
En door de sportvissers blijven de 'zwarte gevederde vrienden' tenminste nog op een afstand, want die aalscholvers zetten de gevangen forellen meestal niet meer terug of met een gat in de zijkant...
Enkele dingen zijn bij (en na) deze uitzetting opgevallen.
De grote bruine forellen en regenboogforellen die zich de afgelopen weken nog nauwelijks lieten vangen, worden nu opeens weer gevangen!
Dat heeft twee oorzaken:
* Door voedselnijd (voedselconcurrentie met de talrijke vers uitgezette forellen) gaan die grote forellen weer actief azen.
* Die vrij klein uitgezette forellen zijn 'hapklare' brokken voor de heel grote forellen.
Een goede kennis ving twee record bruine forellen met erg grote bekken waar een forelletje van 30 centimeter met gemak in past. Ze hadden ook opvallend bolle buiken...
Het is bekend dat de bronforellen niet tot de snuggerste salmoniden behoren en daardoor zich erg gemakkelijk laten vangen.
Dat blijkt, want sommige vissers melden dat bijna de helft van de gevangen vissen uit bronforellen (saiblingen) bestaat, terwijl de uitzetting maar voor éénzesde deel uit bronforellen bestond! :o
Ondanks de kolkende zee op het OVM als gevolg van een storm (of misschien wel mede daardoor) hebben de vissen zich razendsnel over het meer verplaatst. Bronforellen die alleen maar aan één kant van het meer waren uitgezet, werden de volgende dag al helemaal aan de andere kant gevangen!
Hopelijk gaan de saiblingen het weer goed op het Oostvoornse Meer doen, want de laatste uitzettingen van saiblingen (Elzasser saiblingen en Arctic chars van een IJslandse stam) hebben nauwelijks terugmeldingen opgeleverd...
Rond 2010 ging het nog erg goed met de saiblingen en hebben ze zelfs pogingen gedaan om zich in het OVM voort te planten!
(Foto van Janny Bosman)
Opvallend is dat het mannetje op deze foto alle kenmerken van een bronforel heeft en het vrouwtje meer op een Arctic char lijkt!
jannybosman2.jpg

Franky Boy

#24
Het online melden van vangsten in het Oostvoornse Meer
De website van Sportvisserij Zuidwest Nederland is helemaal vernieuwd.
Daardoor was het formulier waar online de vangsten in het Oostvoornse Meer konden worden gemeld tijdelijk verdwenen.
Die fout is nu weer hersteld.
Op hun homepage staat nu helemaal bovenaan een knop 'Sportvissers'. Als je die knop aanklikt, krijg je een pull-down menu en daarin kies je voor 'Vliegvissen'.
Op die pagina scroll je helemaal naar onderen naar de knop voor het online melden van vangsten in het Oostvoornse Meer.
Je kunt ook de volgende link kopiëren en ergens opslaan; dat is minder gezoek en gedoe.
https://app.clubcollect.com/forms/nl/sportvisserij-zwn/vangstregistratie-oostvoornse-meer