Heden overleden...

Started by Gerrit72, September 08, 2012, 13:05:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Enkele dagen terug zag ik 2 jongens staan smijten met kunstaas, op een plek waar ik voorheen de enige snoekvisser was.
Op zich gun ik ieder zijn plezier, maar plekjes waar ik de enige ben vind ik ook leuk. Ik baalde dus lichtelijk. Toch maar even een gesprek aangegaan met de jongens. Ze hadden inmiddels een snoek gevangen en toonden mij de foto's. Op die plaats (een doodlopend eind van het water), had ik vanaf april 3 keer een snoekje gevangen, die standaard op z'n plek naast een grote pol waterplanten lag. Als ik er met droog op ruisvoorn viste, zag ik meermalen een snoek jagen rond die pol. Mijn indruk was dus dat het hetzelfde snoekje betrof (qua lengte leek het te kloppen). Op de foto meende ik mijn snoekje te herkennen. Ik feliciteerde de mannen met de vangst en heb nog even gesproken over het vissen op snoek. De mannen van 12 tot 13 jaar oud lazen me behoorlijk de les, waren erg zeker van hun zaak. Ik weet wel beter... Niet mijn type vissers zeg maar...

Vandaag kwam ik op de plek om even met droog op ruisvoorn te vissen. Ik keek even naar het polletje, waar mijn 'vriendje' vaak lag. Met de polaroid zag ik een witte streep op de bodem liggen...ik schrok, het zal toch niet? Na enig peuteren kon ik het 'wit' dichterbij halen. Inmiddels had ik mijn vriendje herkend. Stokstijf, zo dood als een pier. Balen...weer een stek ontheiligd.



Die is er dus niet meer...

Ik weet niet zeker of het door de jongens komt, toevallig is het wel. De plaats zal wel door een ander worden ingenomen. Er zijn ergere dingen...kan er genoeg van zeggen, maar toch baal ik. Wel vaker zie ik jeugd met kunstaas gooien. Als je ze spreekt blijkt dat ze geen vispas hebben, geen onthaaktang en ook geen kennis van hoe je met een snoek moet omgaan, slechte zaak. Ik neem graag de moeite het ze uit te leggen (als ze daar voor openstaan, soms interesseert het ze niets :(). Zo nu ben ik mijn frustraties kwijt, sorry dat ik jullie ermee belast :-[.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

willyzuid

gecondoleerd gerrit :'(
Wens je alle kracht,om dit verlies te dragen :-\

Nu zonder dollen.....kan me voorstellen dat je hier van baalt.
Volkomen respectloos met dieren omgaan is niet nodig.

groet willy

A{b}r{a}xa{s}

Ik kan me je frustraties voorstellen Gerrit, ik heb soortgelijke situaties hier ook al verscheidene keren meegemaakt.
Met jonge gastjes, maar ook met 'volwassen' vissers.

Snoeken in gesloten periode, dan zeg ik er iets van... je wilt niet weten wat je dan naar je hoofd gesmeten krijgt aan scheldkannonades.
Er naar toe lopen en ondertussen de lokale controleur bellen werkt vaak beter.... ;)

Vaak inderdaad hebben ze een hengel/molen en doosje met kunstaas bij zich...thats it, meer hebben ze niet bij zich.
Is me al meerdere keren overkomen dat ze komen vragen of ze een net of onthakingstang kunnen lenen.
Ooit al 1 meegemaakt die het net al in zn handen had en er mee wilde weglopen.... lol...ging niet helemaal goed vervolgens, grmbl
Het is dan natuurlijk minder voor de snoek/vis maar in dergelijke gevallen weiger ik ook pertinent mijn medewerking.
Wil je vis vangen, dan zorg je maar dat je voorbereid bent !

Het is iets anders als er een manneke van 9 of 10 aan de waterkant staat en zijn visje niet van de haak kan krijgen of geen (of een te klein) net bij zich heeft. Dan ben ik niet te beroerd om te helpen en gelijk wat tips te geven.

Cornico

"Het oog ziet altijd van zich".
Het zou ook zo maar kunnen zijn dat de laatste keer stress voor dat snoekje net te veel was, of . . . . . . . , of . . . . .
Kortom, te gemakkelijk om tussen de regels door anderen ergens de schuld van geven.
We zullen moeten accepteren dat vis sterft door ONS toedoen, hoe goed ieder ook z'n best doet.
En goh, wat ben ik benieuwd wat de snoeken ervan zouden vinden als ze een mening konden hebben:
In één keer dood of keer op keer gepest te worden zodat ze door al dat gestress uiteindelijk dood gaan  . . . . .

catchem

De enige zekerheid in het leven; alles wat leeft gaat dood.

Toch jammer als een bekend gezicht verdwijnt ...

Gerrit72


Mannen bedankt voor het begrip.

Cornico, de uitspraak 'We zullen moeten accepteren dat vis sterft door ONS toedoen, hoe goed ieder ook z'n best doet' vind ik nogal kort door de bocht.
Uiteraard zou ik moeten stoppen met vissen, indien ik echt het beste met de vis voor had. Toch durf ik te stellen dat ik mn uiterste best doe in mijn  behandeling van een gevangen vis (niet of kort op de kant, ik vis weerhaakloos, onthaak snel en goed etc). Ik kan me niet voorstellen dat een door mij gevangen vis sterft.

Waar ik me druk om maak is de gemakzucht en de respectloosheid, waarmee sommige vissers met hun vangst omgaan. Ik kan en wil daar mn schouders niet over ophalen :(.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Quote from: Gerrit72 on September 08, 2012, 20:05:09
......... Ik kan me niet voorstellen dat een door mij gevangen vis sterft....
Daarom blijft het eeuwig sneu voor een vis dat die over z'n belevenissen met ons mensen niet met ons kan communiceren nadat hij/zij heftig buiten adem tot half bewusteloos door ons weer snel en "onbeschadigd" wordt ontHAAKt.
Mijn opmerkingen mogen dan kort door de bocht zijn,  ik probeer slechts mezelf niet voor de gek te houden.
Jammer dat ik een egoïst voor de vis ben omdat ik het "spelletje" met die vis zo leuk vind, maar dat betekent nog niet dat ik m'n kop in het zand moet steken voor de gevolgen van dat spel.