Hoe repareer je een gebroken vliegenlijn?

Started by Gerrit72, July 09, 2012, 14:48:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Mannen,

Is er iemand die een handige tip heeft voor het herstellen van een vliegenlijn?
Gisteren kwam ik erachter dat mijn 8# een breuk vertoont (donker sneetje, rondom de lijn).
Breuk zit zo'n 7 meter van de tip, balen!
De lijn kocht ik enkele maanden geleden 2e hands op een reel, waarbij ik die plek helaas niet gezien heb (verkoper heeft er ook niets over gemeld). Lijn is op zich prima, alleen dat plekje is jammer :'(.

Op het forum zocht ik nog even in de historie, maar kwam alleen een vraag naar een reparatiesetje tegen met een link ri Markplaats (die niet meer bestaat).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

bison rubberrepair, dat blijft dacht ik enigszins flexibel...dat zou je er wellicht heel dun overheen kunnen smeren

vliegvisgek

weggooien  en andere lijn halen ooit 1 gerepareerd maar 3x niks

Team

Bison rubber repair, is net zo duur als een nieuwe lijn bij onze sponsor A&M.

Gewoon nieuwe lijn kopen die zijn Prima.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

HappyFisherman

Gewoon met deze blijven smijten..! Wat maakt dat ene barstje nou uit op een lijn van 30 meter?

Een beter milieu begint bij jezelf...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

krimpkous over doen.
10cm boven de vlam van een kaars houden en heen en weer draaien tot de lijn wat weker wordt.
Dan vlug op tafel leggen en met je vingers over rollen met enige druk.
Dan smelt de mantel mooi terug in elkaar.

Maar let op: niet te dicht bij de vlam en niet te lang warm laten zijn , want als je kern te heet is geworden breekt de lijn helemaal.
Dus na je herstelling de lijn effe op trek testen.

Gert

BV, bedoel je dat die krimpkous er permanent overheen blijft zitten, of haal je die er weer vanaf?

(Lijkt mij in dit geval - 7 meter van de tip - niet echt in de weg te zitten, maar als het ergens halverwege zou zitten wordt het wel lastiger).

Groet,
Gert

HappyFisherman

Krimpkousje doe je er alleen op ter bescherming. Het gaat er om, dat de mantel warm genoeg wordt om te versmelten. Daarna kun je het kousje weer verwijderen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

goswit

Bij de woninginrichting verkrijgbaar Noviweld   , dit is vloeibaarplastic om naden van Novilon dicht te lassen . Goed bruikbaar voor reparatie en snel droog. Gebruik het zelf al jaren voor lijnen te repareren en waadpak , toen de kinderen klein waren plastic bootjes geplakt boot nog steeds in bezit en waterdicht.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gerrit72


Bedankt voor de tips! Zal eens gaan knutselen. Op zich is de lijn verder prima en daarom vind ik het zonde deze weg te gooien. Zal eens kijken of ik op de spoel een stikkertje kan vinden met het merk, maar de lijn oogt kwalitatief goed. De lijn werpt lekker en is ook opvallend lang. Daar kwam ik achter toen ik hem langs een 8# zinktip legde. Deze lijn is zeker 5 meter langer.
Bij A&M een andere kopen kan altijd nog, maar ook ik ben zeer enthousiast over hun (goedkope)lijnen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.