10ft hengel, alleen voor french nymphing

Started by Martijn, July 05, 2021, 19:13:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Ik heb een recente #4/8ft en een wat oudere #4/10ft hengel. Deze 10ft is wat aan de zware kant, dus ik ben gaan kijken naar een nieuwe....
Kortere hengel voor kleinere watertjes; langere hengel net wat handiger voor rolworpen en langere afstanden. Zo gebruikte ik mijn huidige hengels in ieder geval.

Met mijn 8ft kan ik net wat kortere afstanden overbruggen met rolworpen, kost mij voor mijn gevoel net wat teveel moeite.
Met mijn #4 vis ik met name op wat nederlandse watertjes op voorn, en stromende watertjes in de Ardennen of Duitsland, zowel droog als nimf. En dan dus wel de hele dag vissen, gewicht van de hengel speelt voor mij dus wel een belangrijke rol.
French nymphing doe ik een enkele keer, is niet echt mijn manier van vissen, dus dat speelt eigenlijk geen rol.

Tijdens mijn oriëntatie in de winkel kreeg ik te horen dat je -tegenwoordig- het verschil tussen 9ft en 10ft eigenlijk nauwelijks merkt (qua werpafstand maar ook voor de rolworp), 9ft is universeel en kan je in principe overal mee uit de voeten als je gaat werpen. 10ft gebruik je voornamelijk voor french nymphing, is dus gewoon voor een andere manier van vissen.


Ik heb al diverse topics op dit forum voorbij zien komen, teruggaand naar 2012. In de loop van de tijd zijn de hengels behoorlijk veranderd, ik loop wellicht ook wat achter wat dit soort ervaringen betreft.
De prijscategorie/hengels waar ik naar kijk is ergens tot ca. 500 euro (dus vanaf de Guideline Stoked tot de Hardy Demon zeg maar).
De Orvis Clearwater #4/10ft is voor mij vanwege het gewicht van de hengel al afgevallen....


Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Als jullie geen hengel zouden hebben, en je zou nieuwe #4 hengel(s) moeten kopen -voor viswijze zoals hierboven omschreven-, zouden jullie dan gaan voor één #4/9ft, of zien jullie voordeel om een 8ft en een 10ft hengel te hebben?

Als je met de huidige hengels inderdaad weinig verschil merkt, dan is de body van een 9ft vaak een stuk dunner, dus een lichtere hengel, en dan is mijn keuze dus al een stuk makkelijker geworden...

Ik besef me dat dit allemaal met persoonlijke voorkeur te maken heeft, ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring!
En hebben jullie ook nog specifieke voorkeur (of juist niet) voor een merk, bv. i.v.m. garantie?

JEVDE

Als ik het goed begrijp vraag je naar de keuze tussen:

1. een 9ft #4 hengel als 'allrounder' voor de twee soorten visserij die je noemt.

2. een combinatie van een 8ft #4 en een 10ft #4 voor de twee soorten visserij die je noemt.

Als ik het zo lees klinkt het als redelijk 'normaal' vliegvissen en zou je dat prima afkunnen met 1 hengel. Ik zie dan zelf meer nadelen van 2 hengels dan voordelen. Uiteindelijk kies je er namelijk toch altijd 1. Twee meenemen en omruilen is zo'n gedoe. En waarvoor? Wat jij beschrijft  kan volgens mij prima met 1 hengel. En dat je niet voor een 9ft #5 gaat maar voor een 9ft #4 omdat je een lichter gewicht wenst (als je de hele dag vist) lijkt me een logische keuze.

Ik zou in jouw geval 1 hengel kiezen en dan een 9ft #4 of zelfs een 8.6 of 8ft #4.

Ik vis al jaren met een 7.5ft #4 en vis daarmee prima op voorn, forel, etc. Heb er een 9ft #5 bij voor als ik op bijv. de Glomma sta, of een andere grotere rivier, maar ook dan kies ik toch vaker voor de 7.5ft #4. Ik verwacht een dezer dagen een 8ft of 8.6ft #4 te vinden die dan echt mijn 'allrounder' wordt.



Martijn


PdH

Ik heb een 10 ft #4 blank gebruikt voor een zelfbouw hengel.
Die gebruik ik om over de brede rietkragen in NLse wateren heen te vissen.
Zal eens opzoeken wat hij weegt. Soms is dat dan makkelijker dan een #9.
Gebruik hem niet voor French Nymphing, heb daar niet zoveel mee. Ondanks
dat het best effectief kan zijn.
Mijn 2 centen.
grtn, Peter.

FSCHAMP

Ik heb jarenlang met Sage gevist, maar ben een aantal jaren overgestapt op een A&M hengel nl. A&M # 3 Czech Nymph 4 in 1, een zeer goede hengel van een zeer goede kwaliteit vind ik. Je kan het nl. niet helemaal vergelijken met een Sage hengel, maar ik twee 2-delige Sage hengels en ik heb twee 5-delige Sage hengels om op rivier te vissen.
Verder heb ik nog een Orvis en twee Gatti hengels (allemaal hengels van 400 tot 600 euro), maar deze gaan meestal enkel mee als reserve hengel terwijl ik steeds naar de A&M # 3 Czech Nymph 4 in 1 (140 euro) om de reden dat je eigenlijk 4 hengels bij hebt. Je hebt een 9ft, 9ft6, 10ft en een 10ft6 bij je. Ik heb er een lichte aanpassing aangebracht en kan de hengel gewoon ombouwen zonder dat ik mijn set up moet afbreken. In een halve minuut ga ik van droog vliegvissen over naar nimfvissen en omgekeerd. Ik vis met de droge vlieg meestal als 9ft of 9ft6, terwijl tijdens het nimfen ik meestal met een lengte van 10ft6 of 10ft vis.
Maar zoals je al zei, een hengel kopen is persoonlijk en is voor iedereen verschillend.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>