Voorjaarsvoorntips

Started by Gerrit72, March 09, 2014, 19:36:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Kreeg ik van de week een pb van een forumlid, die naar tips vroeg om nu met succes op voorn te vissen.
Tsja... :-[... toen moest ik toch echt bekennen dat ik geen voorn expert ben en als snoekstreamerfanaat dit jaar nog niet een keer op voorn had gevist.
Ik had graag geholpen, maar ik kon helaas geen up to date informatie geven.

Het hield me echter wel bezig, dus toen ik vanmiddag in de tuin zat, toch even een vlieghengel gepakt en een leader, indicator, tippet en pheasant tail nimf aangeknoopt. Een rietveldje in de zon zou het moeten doen dacht ik zo. Ondanks dat ik weet dat mn vrouw er niet van houdt (na een drukke werkweek en gister ook de hele dag van huis geweest) besloot ik toen ze in haar boek verzonken was, toch een poging te wagen. Zachtjes zei ik; 'ik loop even naar de vijver' en sloop de tuin uit.

Vlak bij mijn huis is een vijver met een rietveldje, waar de zon de ochtend en begin van de middag op staat. Worp twee tegen de rietjes aan, resulteerde direct in een tikje op de indicator. En warempel...hangen! Dat was even genieten (een kinderhand is snel gevuld).



Mijn vrouw kwam inmiddels met onze jongste aanlopen. Aangezien zij nog nooit een vis van dichtbij had gezien, kon dat gelijk getest worden. Nadat ik de vis bij haar neerlegde, knielde ze en tijdens de woorden; 'aai vis' gleed haar handje over de vis. Niet bang dus. Mooi, nog even en dan kan ze met pappa vissen gaan vangen.



'aai vis'

Waar ik benieuwd naar ben; welk type stekken kiezen jullie nu voor de witvis en welke 'vliegen' vangen momenteel goed?



The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco de Visser

en weer iemand verkocht aan het voorntjes tikken  ::goodjob::

Linxis

Vang op het moment me helemaal gek met dat patroontje uit de nederlandse vliegvisser ( fuzzybug met roze en gele kraal)
Lekker in de stadswatertjes hier in t dorp (eigenlijk een stad)
Volop grote en kleine voorn

edjuhhh

Nymph haakje 14-16, omwikkeld met wat floss (rood, groen of oranje) kraagje van een pauwe fibre.
Vang me er echt scheel op aan de vaart waar ik aan woon.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

maurice

Palomino..

Maar je pakt ze op een PT dus je hebt jou vanger al te pakken
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Frank_Assen

Heey Gerrit!

Ik neem maar aan dat je mij bedoeld  ;)

Zaterdag heerlijk gevist aan het Anreperdiep/Deurzerdiep. Prachtig weer, mooie omgeving, maar geen activiteit.... geen vis gezien!
Wel genoten en flink geoefend met werpen.

Zondag in het Pittelo-park een mooie ruisvoorn aan een redtag 16. Dat was ook meteen de eerste vis aan de vliegenlat!
Nadat ik hem weer had vrijgelaten, dacht ik: "Ik had wel even een foto kunnen maken voor Gerrit en Joost." Als dank voor de tips en de aandacht!

Dus nu alsnog: Gerrit en Joost (eendagsvlieg) bedankt!


Als het mooie weer aanhoudt, staat Norgervaart/Kolonievaart op het programma... en Pittelo-park natuurlijk  8)

maurice

Net even tijdens het uitlaten van de hond gevist op een stadsvijver.
2 ruisers op een PT en 7 op droog.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco de Visser

droog?   dat is een feest!!!

Gerrit72


Droog, da's idd het mooist. Mooi Maurice  :)

Iedereen bedankt voor de info. Frank ik bedoelde idd jou. Super dat je inmiddels je eerste te pakken hebt!
Er volgen er vast meer (en foto's en een vangstverslagje zijn altijd welkom  ;)).

Omdat ik voor mezelf besloten heb dat de snoeken van mij even rust krijgen om lekker te sexen, ga ik me de komende tijd maar richten op de witvis. Niet dat het een straf is, ik kan er eindeloos van genieten. Zelf wat in elkaar knutselen en er mee vangen is altijd geweldig, hoe klein de vis ook is.

Daarom leuk te lezen hoe jullie nu vissen en waar mee gevangen wordt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

John

taps lijfje van zwarte dubbing op haak 16 met  een tungsten 2,3 mm kraal. afwisselend langzaam en wat sneller binnenstrippen.

MarcelN

Dan zitten jullie zeker allemaal in het oosten ofzo, want hier heeft het nooit gevroren en is de boel van slag, geen tikkie te zien en soms 1 visje met moeite.

maurice

Maar bij jullie deed de snoek het marcel
::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjoerd

Quote from: MarcelN on March 10, 2014, 20:27:22
Dan zitten jullie zeker allemaal in het oosten ofzo, want hier heeft het nooit gevroren en is de boel van slag, geen tikkie te zien en soms 1 visje met moeite.

Hmmm, ik heb onlangs anders nog  hele mooie herinneringen aan  mooie dikke voorns en windes in het Zuid-westen van ons landje. :) :) :)

Sjoerd

MarcelN

jaja ik weet het Sjoerd, ik heb het ook alleen in slootjes geprobeerd, niet in de zijtakken van vaarten/vlieten van Maasland, da's hier om de hoek straat uit, zal er eens langslopen.

sjoerd

Quote from: MarcelN on March 11, 2014, 17:16:03
jaja ik weet het Sjoerd, ik heb het ook alleen in slootjes geprobeerd, niet in de zijtakken van vaarten/vlieten van Maasland, da's hier om de hoek straat uit, zal er eens langslopen.

Een tijdje terug nog een leuke fietstocht gemaakt vanaf Maassluis via Maasland door de polders naar Schipluiden en richting Delft en zo weer terug naar Maassluis. Ik moet zeggen dat ik zo op het oog leuk viswater heb gezien. (bijv wintervoorns in Maassluis en Maasland. En voor de zomermaanden het grote water van de recreatiegebieden zoals Middel -en Noordvliet)

Sjoerd

MarcelN

Tja mooi hier he ;) ja ik ken de 'grachtjes' hier wel, maar dat was deze 'winter' bar en boos, tussen Maassluis en Vlaardingen heb je ook leuke slootjes, mooie ruisvoorns en veel snoek.
Er wordt hier sowieso erg veel ge-vliegvist al zeg ik het zelf, best wel druk.

Gerrit72


Toen ik nog in Den Haag woonde reed ik ook vaak ri Schipluiden. Ook naar vele andere wateren in het Westland. Destijds grote bestanden aan karper en ook ving ik er dikke snoeken. Ik heb mooie herinningen aan de visserij in die regio  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco de Visser

het gekke is dat ik in de winter en nu het voorjaar op één plek zeer veel voorns vang maar elders niets kan haken.........

je moet dus maar net weten waar ze zitten ..............

zo niet, dan is het maar wat proberen en is de kans groot dat je in een leeg water aan het hengelen bent

Gerrit72




Vandaag weer met mn dochter op pad. Veel (kleine) voorn gezien in het oppervlakte. De grotere kwamen van de bodem, wederom met de PT nimf (die ze compleet naar binnen werkten). Ook snoek zien jagen (sinds ik ze rust gun, zie ik ze overal jagen, ze steken me de gek aan  ;)). 



PT nimf helemaal opgeslokt (geen probleem met goed mini-onthaakschaartje)



Vorige week kwam ik meerder plekken tegen met zwanen mossels op de kant. Heeft iemand een idee welk dier dit doet?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

BV

Ik heb die mossellen ookal zien liggen maar dacht dat het resten waren van baggerwerken..

Hilco de Visser

Polen kan niet missen of karper vissers  :P

(beiden krijgen altijd overal de schuld van dus waarom hier dan niet  :P )

Heintje Davids

In zulke hoeveelheden vermoed ik muskusratten Gerrit.

edjuhhh

Mooie vissen!
Meerkoeten kunnen er ook wat van, aan de berm hier een paar meter vandaan ligt ook een hele berg.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Kruijff

Mooie foto's! Gegarandeerd meerkoeten die mosselen! Het barst er hier ook van! (Mossels en meerkoeten :()
Gr Ed

Gerrit72


Thanx mannen, nooit geweten dat Meerkoeten mossels eten.
Moet een hele klus zijn om met zo'n klein snaveltje zo'n mega schelp omhoog te halen
(maar dan heb je ook wat).
The only difference between men and boys is the price of their toys.