Snoek als bestrijdingsmiddel

Started by HappyFisherman, November 29, 2014, 15:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Uitzending van Vroege vogels van deze week. Snoek uitzetten om de populatie zonnebaars in toom te houden.

http://www.npo.nl/vroege-vogels/25-11-2014/VARA_101368335
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Dit kan ik alleen maar toe juichen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Weet je waar je moet zijn over een paar jaar:-)
Tight lines!!

FSCHAMP

Inderdaad Merijn voor een 1meter+ snoek.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

heeft iemand al eens een zonnebaars gevangen dan ?   ( in nederland dan he)

HappyFisherman

Jep, gemeentevijvertje bij ons zit stampvol met die beesten. Zegt mijn buurman afgelopen zomer heel trots dat ie ze ook in de vijver bij ons voor het huis heeft gegooid. Stomme rund!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Quote from: Hilco de Visser on November 29, 2014, 21:16:48
heeft iemand al eens een zonnebaars gevangen dan ?   ( in nederland dan he)

Ja, teveel van die vuilniszakkenvis.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Op deze manier maakt die zonnebaars wel dat we mooie snoekwatertjes krijgen

Hendrik

#8
 ::ban:: dit gaat helemaal nergens over.
Een vissoort die floreert in onze wateren (een van de weinigen).
En dan beslist een (natuurvriendelijke )organisatie dat die diersoort maar uitgemoord moet worden?
Gebeurt op veel andere vlakken met veel diersoorten, daar vinden we iets van?
En dit juichen we toe?
Bah.
Trek dan een lijn; uitmoorden regenboogforel, snoekbaars is ook niet inheems, roofblei enz,
maar nee typisch nederlands weer uitzondering op de uitzondering.
::blabla::

Beertje

Dit gaat ook niet werken. die gasten pretenderen er verstand van te hebben. NOT! Als snoek niet weg gevangen wordt, dan bepaald de snoek zelf hoeveel soortgenoten er in het water zitten(kannibalisme).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Hendrik on November 30, 2014, 09:39:11
::ban:: dit gaat helemaal nergens over.
Een vissoort die floreert in onze wateren (een van de weinigen).
En dan beslist een (natuurvriendelijke )organisatie dat die diersoort maar uitgemoord moet worden?

Stel dat je gelijk hebt, Hendrik, dat het een van de weinige soorten is die floreert, dan is het JUIST van belang om dat de kop in te drukken, want het gaat dus ten koste van andere soorten (en niet alleen vissoorten).

Als dat met de andere door jou genoemde soorten ook het geval is: ja, aanpakken. Maar volgens mij loopt het met die andere soorten niet zo'n vaart (meer). Uitzondering is misschien de roofblei. al is die hier niet of nauwelijks uitgezet, maar op eigen houtje hier naar toe gekomen, weliswaar door een door mensenhanden gegraven kanaal.
Regenbogen in het "wild" planten zich sowieso niet voort hier.

Beertje: ik ga er WEL van uit dat die gasten er verstand van hebben.

Groet,
Gert

Floor

Beertje heft het aan het rechte eind. Wanneer er genoeg prooidieren zijn komen er vanzelf meer roofdieren, wanneer de prooidieren stand afneemt zal ook het aantal roofdieren afnemen. Dat is vrij simpel.
Zonder natuurlijke vijanden ligt het natuurlijk anders.

Het uitzetten van 'natuurlijke' bestrijders lijd vrijwel altijd tot ongekende desastreuze gevolgen. Met name wanneer deze uitheems zijn.
Nu is de snoek inheems en zal het allemaal wel meevallen maar, wanneer, alle zonnebaarsjes op zijn zullen de meeste snoeken weer sterven totdat er weer een balans is tussen prooi- en roof-dieren.
Merk hier dan wel bij op dat een snoek geen onderscheid maakt tussen inheemse voorntjes en baarsjes en uitheemse zonnebaarsjes.

Dus ja, wat is wijsheid?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

FSCHAMP

Dat het natuurlijk bestand hersteld wordt natuurlijk.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Floor

Quote from: FSCHAMP on November 30, 2014, 16:05:03
Dat het natuurlijk bestand hersteld wordt natuurlijk.

Natuurlijk, maar, straks zijn de zonnebaarsjes, voorntjes, baarsjes enz. opgegeten en de snoeken de hongersdood gestorven en dan? Een muggenplaag? Kunnen we mooi weer kikkers uitzetten om de muggen op te eten. Wel weer goed voor de ooievaar.

Ok, misschien wat zwart wit maar evenwicht is nu eenmaal een uiterst complex geheel.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

maurice

Hier zijn vijvers waar het stikt van deze k.tvissen.
Salamanders, kikkers en voorn bijna gehalveerd zelfs onze eigen baars heeft het zeer zwaar en zie je achteruit gaan in aantallen.
Waar je vroeger scholen zag met 300 voorns en jagende baars er onder zie je nu 20 visjes met een groot aantal zonnebaarzen er achter aan.
Jonge voorn en baars heeft al plaats gemaakt voor deze vernietiger van de inheemse vissoorten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Waar je natuurlijk rekening mee moet houden is dat die zonnebaars fokt als de pest! Ze brengen een heel ecosysteem in onbalans. Verder speelt voor mij persoonlijk ook de achterliggende gedachte mee: mensen nemen een aquarium en willen daar graag wat visjes in en dan is het niet meer leuk en worden de visjes in de plaatselijke plomp gemikt. "Ik vind het niet meer leuk, maar ik vind het zielig om ze dood te maken dus is iedereen het beste af als ik ze hier laat zwemmen"

Dat alleen zou al reden moeten zijn voor een verbod op verkoop van deze beestjes!

maurice

In het begin werden ze als insecten vreters uit Amerika geïmponeerd.
Ideaal voor de vijver, voorplanting deden ze niet aan aangezien het hier te koud zou zijn.
Alleen bleek al snel dat dat niet klopte en hadden mensen er 3 in de vijver zitten en na een jaar of 2 na de eerste import werden de eerste jongen aangetroffen in de vijvers.
En ook daar moest de jonge vis van andere soorten er aan geloven.
Terug brengen naar de winkel of het TC gaat en ging niet dus de plomp in.
Helaas gebeurt dat ook met andere vis alleen is die geen plaag geworden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Quote from: Floor on November 30, 2014, 15:59:27
Beertje heft het aan het rechte eind. Wanneer er genoeg prooidieren zijn komen er vanzelf meer roofdieren, wanneer de prooidieren stand afneemt zal ook het aantal roofdieren afnemen. Dat is vrij simpel.
Zonder natuurlijke vijanden ligt het natuurlijk anders.

Het uitzetten van 'natuurlijke' bestrijders lijd vrijwel altijd tot ongekende desastreuze gevolgen. Met name wanneer deze uitheems zijn.
Nu is de snoek inheems en zal het allemaal wel meevallen maar, wanneer, alle zonnebaarsjes op zijn zullen de meeste snoeken weer sterven totdat er weer een balans is tussen prooi- en roof-dieren.
Merk hier dan wel bij op dat een snoek geen onderscheid maakt tussen inheemse voorntjes en baarsjes en uitheemse zonnebaarsjes.

Dus ja, wat is wijsheid?

Beertje heeft inderdaad gelijk vwb de zelfregulering. Maar dat gebeurt niet (alleen) door kanibalisme: bij slechte leefomstandigheden (gebrek aan plantengroei, slechte waterkwaliteit), maar ook bij minder voedselaanbod plant de snoek zich minder voort.

Inderdaad: wat is dan wijsheid? Alle voorntjes, baarsjes etc. door die zonnebaars op laten vreten zodat er uiteindelijk alleen nog maar zonnebaarsjes over zijn? Of zoveel mogelijk zonnebaarsjes op laten vreten door de snoeken en dan weer proberen de rest te herstellen? En wie weet herstelt het zichzelf wel, zonder uitzetting van inheemse soorten. Maar daar zal wel een aantal jaren overheen gaan denk ik.

Groet,
Gert

Inderk

Iemand al een patroontje beschikbaar dat een zonnebaars imiteert?

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


wouter veuger


FSCHAMP

Die komt aardig in de buurt Wouter en wordt gebruikt om op Black Bass en Muskies te vissen in de states.  Ik heb ze gezien in April toen ik Front Royal vertoefde voor mijn werk.  Ik heb toen twee Large Mouth Black Bass gevangen, wel met andere vliegen in zeer slechter weersomstandigheden (sneeuw en hoog water)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Rossie69

tijd voor de zwarte brigade.

dat die sukkels dat nog niet gevonden hebben.

met een net erdoorheen en voeren aan de krodillen.