TIP: 'stafkaarten' 1:50.000 ANWB

Started by Sieger, May 03, 2012, 23:30:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Voor die gene die van speuren houdt, ik was vandaag bij de ANWB (Amsterdam zo) en zag dat ze een hele serie water en scheur vaste (staf) kaarten aan het opruimen zijn..... Kosten nu € 2,50....

Ik gebruik ze vaak om nieuwe plekken te zoeken, samen met Google Map's en Google earth...

Heb er weer 4 bij... :)


Sieger

peter

ga je vandaag ook kijken ,kennen we samen kijken HaHa
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

bij

Wellicht is dit iets:
http://vogeldagboek.nl/html/Recensies/Natuur_algemeen/ANWB_Topografische_Atlas_Nederland.html
hier staan alle kaarten van nederland op voor slechts 50 euro.. Je hebt trouwens ook de topatlassen. De schaal van deze kaarten is 1:25000 waardoor je de details nog beter kunt zien. Veel succes.

Hilco

download garmin basecamp
download garmin mapsource

download open streetmap
download open mtb map

ook in deze volgorde instaleren.

nu kan je zowel in google earth als in garmin mapsource  tot op de mm je weg vinden naar het water.

kost niks er goed up to date.

Koop je er een leuke handheld gps bij en er gaat een nieuwe wereld voor je open !!

Sieger

Quote from: bij on May 04, 2012, 08:27:27
Wellicht is dit iets:
http://vogeldagboek.nl/html/Recensies/Natuur_algemeen/ANWB_Topografische_Atlas_Nederland.html
hier staan alle kaarten van nederland op voor slechts 50 euro.. Je hebt trouwens ook de topatlassen. De schaal van deze kaarten is 1:25000 waardoor je de details nog beter kunt zien. Veel succes.

Zijn dezelfde kaarten, maar deze stop je iets makkelijker bij je als je weggaat... Verder een prima boek....


Sieger

jur606

haha hilco (fietsfanaat?)

Ja de kaarten zijn goed te lezen jah
ook navigeren op je fiets(en fietscomputer gaat redelijk goed met deze mappen.

ik ga vaak fietsen en dan kom ik weer tig plaatsen tegen (die ik natuurlijk daarna niet meer terug vind :()

Hilco

druk je op de toets "mark" in je gps en de volgende keer kan je er zo naartoe 8)

kaarten zijn zoooooooooo 1998........

gps is al heel lang gewoon gemeengoed.

Sieger

Quote from: Hilco on May 04, 2012, 18:35:25
kaarten zijn zoooooooooo 1998........

Yep en toen had ik er ook al lol in om de plekjes uit te zoeken op kaart, je er voorstellingen bij te maken en vervolgens te ontdekken hoe het echt is....  ;)

En in de bergen zonder kaart is erg lastig.... Ontvangst en de standaard afwijking (2% op een bergpad met steile helling naast je is best veel) is niet altijd handig.... Leren navigeren doe je m.i. nog steeds vanaf de kaart... je leert dan herkenningspunten identificeren en je plek te bepalen... dan samen met de nieuwe ontwikkelingen op pad, zodat je als je 'dingetje' uitvalt ook verder kunt...  ;)


Sieger

Hilco

Ik neem ook niet een fiets mee in de auto , zodat ik niet hoef te lopen als de auto ermee kapt.

maar kaart als backup is zeker niet onverstandig.

met de 3e generatie satelietontvangers is de nauwkeurigheid en ontvangst geen argument meer .

Maar goed we hebben ons allen verzet tegen gsm en navigatie in de auto............is ook gemeengoed geworden.

We moeten met onze tijd mee en genieten van wat de techniek ons biedt.

Sieger

#9
Nee hoor je begrijpt me verkeerd (of ik leg het niet goed uit...) Ik verzet me helemaal niet, in tegendeel....
Ik maak graag gebruik van GPS (heel veel gedaan zelfs toen ik nog dingen bij de scouting deed.... geocaching routes uitzetten en lopen etc....) Maar ik wil begrijpen wat dat ding doet en dat kan m.i. niet zonder kennis van kaarten, legenda's etc....

Dat maakt het juist veel leuker... vind ik dan he.... ;)

Overigens komt de afwijking niet door de handhelds, maar door de standaard afwijking die de VS in het GPS systeem hebben gebouwd... Deze afwijking staat standaard op een percentage ingesteld.... Als het goed is zou dit vanaf 2007 niet meer gebeuren, maar toch wisselt de nauwkeurigheid nog behoorlijk... Zal voor een deel aan de handheld liggen, maar ook aan externe dingen zoals Hoogspanningsmasten etc...
In oorlogstijd bv tijdens Desertstorm/Golfoorlog, werd het systeem voor burgers ontoegankelijk gemaakt en voor militaire doeleinden wordt deze op nagenoeg nul gezet.... Dat is ook de reden dat men in Europa een 2e systeem aan het bouwen is (Galileo) om niet afhankelijk te zijn van de nukken van de mensen aan de andere kant van de grote plas...


Sieger

bij

Quote from: Sieger on May 04, 2012, 19:00:51
Yep en toen had ik er ook al lol in om de plekjes uit te zoeken op kaart, je er voorstellingen bij te maken en vervolgens te ontdekken hoe het echt is....  ;)

En in de bergen zonder kaart is erg lastig.... Ontvangst en de standaard afwijking (2% op een bergpad met steile helling naast je is best veel) is niet altijd handig.... Leren navigeren doe je m.i. nog steeds vanaf de kaart... je leert dan herkenningspunten identificeren en je plek te bepalen... dan samen met de nieuwe ontwikkelingen op pad, zodat je als je 'dingetje' uitvalt ook verder kunt...  ;)

Hoi Sieger navigeer je ook op kompas?? Dat blijf ik zelf altijd interessant vinden maar lijkt mij erg moeilijk. Volgens mij moet je dan wel recente kaarten hebben omdat in de loop van de tijd het kaartnoorden afwijkt van het magnetisch noorden. Of heb ik het dan mis.




Sieger

Ja wat mij betreft ook eerst leren navigeren met kaarten... Op de stafkaarten staat ook de declinatie en dan kun je eventueel je kompas aanpassen.... Maar zoveel verandert die nu ook weer niet.... En je orientatiepunten in het landschap (masten, kerken, bergtoppen) verplaatsen net zo heel snel... ;) )....

Als ze zo binnen 10 jaar liggen gaat het prima.... Is erg leuk om te doen en eigenlijk niet zo heel moeilijk... In principe doe je eigenlijk het zelfde als een GPS... Je peilt op de punten in een landschap en met die kruispeiling bepaal je waar je bent... Doet de GPS ook... :) ...


Sieger

Hendrik

GPS kan handig zijn ja, echter navigeren moet zker met de kaart en kompas kunnen .
Het aparaatje zijn batterijen gaan een keer leeg, en ben je dan echt van de gebaande paden is een kompas en kaart heel handig.
Jaarlijkse variatie in het magnetisch noorden, word op echte stafkaarten aangegeven, tevens een manier om het aantal graden en of mils om te rekenen en het aflezen van het kompas aan te passen.
Is niet erg moeilijk, en eigenlijk heb je dit alleen nodig in terrein zonder markante punten die ook op de kaart staan of juist niet en dan ga je koers houden door het kompas te gebruiken en een koers te schieten.
Met een goed kompas kan je trouwens ook om opstakels als een meer, een berg enz. navigeren en toch op koers blijven, dit gaat met een gps niet.
gps blijft een aanvulling op kaart en kompas.
zelfs militaire digitale systemen wijken of in gps positie en geladen kaarten, en je hebt geen exacte schaal op een scherm, met een kaart kun je afstanden berekenen, gaat erg moeilijk met alleen een gps, of het moet een route zijn die al eerder geplot is.

bij

Sieger,

heb je misschien een beschrijving hoe dat navigeren gaat. Ik vraag mij altijd af als je in de bergen bent waar je dan op moet orienteren? Voor zover ik weet heb je daar geen kerktorens of iets dergelijks. Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid.

Hilco

hernoem dat de titel naar "navigeren naar je vissstek" of open eennieuw topic.

zowel op gps gebied als op kaartlees gebied is er veel te bespreken . 

leuk onderwerp.

Hendrik

hallo bij,
als volgt;

kompas ring op nul zetten naald op noorden brengen, kaart neerlegen, kompas langs een noord-zuid lijn leggen, nu ligt je kaart georienteerd.
als je je positie weet punt prikken op de kaart, anders coordinaat op gps aflezen en dit coordinaat met kaarthoek meter overbrengen op de kaart.
vaak 8 cijfers 1234 5678 bijv
12 boven aan de kaart rand opzoeken, deze lijn volgen tot horizontale lijn 56, nu heb je het juiste kaartvierkant waarin jij je bevind.
kaart hoekmeter op kruising van 12 56 neerlegen met de nul.
nu 34 opzoeken vanaf kruising over lijn 56 naar rechts, nu 78 opzoeken door kaarthoekmeter omhoog te schuiven totdat je op de kaart hoekmeter 78 afleest verticaal, via gaatje stip zetten dit is je positie.
dus eerste cifer paar bovenzijde kaart verticale lijn, vijfde en zesde cijfer horizontale lijn op de kaart, voor cijfer 3 en 4 en 5 en 6 onthoud huisje in (naar rechts) trapetje op naar boven.
als je eindpunt bekent is dit coordinaat op dezelfde manier prikken met kaarthoekmeter, dit coordinaat invoeren op gps en lopen maar, zoek de makkelijkste weg via paden of volg een hoogte lijn op de kaart.
andere manier met kompas is; kaarthoek meter op je huidige positie leggen, touwtje van de kaart hoekmeter naar einpunt trekken, lees de aantal grden of mils af op de rand van de kaarthoekmeter.
leg het kompas neer georieneerd op de kaart, verdraai de kompasring op aantal grade of mils die op de kaarthoekmeter hebt afgelezen(ring niet meer verdraaien).
berg kaart op, neem het kompas voor je ogen, speel de naald van het kompas in tussen de merktekens op de kompas roos, kijk over het kompas, vaak zit hier een vizier of draad op het deksel, het vizier of draad kijk je door, in de verte zie je een markant punt, bijv een boom of steen of wat dan ook daar loop je naartoe, hier aangekomen opnieuw een kompas stand schieten via de draad vizier of korrel op het kompas naar volgende markant punt, je lopt nu in een lijn naar het eindpunt, hou de kaart bij de hand voor de makkelijkste route, bijv via een dal langs een hoogte lijn of iets dergelijks.
vergt enige oefening maar dan is het makkelijk.

succes!

Hilco

#16
Quote from: speycast on May 05, 2012, 09:46:24
ik hou het wel op mijn handheld gps  met goede kaarten er in

in samen werking met mijn laptop kan ik overal mijn water vinden of mijn wandelroute

hilco : makelijk die knoppen mark en find he


ook ideal in samen werking met mijn spiegelreflex route en foto's kan ik dan terug zien in google earth

Ik ga de  deur niet meer uit zonder dat ding:

ideale van deze versie is dat hij werkt op 2 penlight batterijen.

Ik weet nu al waar ik ga vissen in hellevoetsluis en waar de dokter en de albert heijn is  :P
Daarbij Is hij routeerbaar dus kan ie ook in de auto (zonder irritante gelul van die muts) laten zien hoe ik moet rijden.





johannes

gebruik bijna altijd kaart en soms kompas
print dat deel waar ik heen ga gedetaleerd uit (a4) en lammineer dat deel en stop die in m'n top lok op de rugzak.
een volledige kaart heb ik dan beneden in de rugtas liggen.
ben nog wel eens van plan om een gps aan te schaffen tot nu toe nog nooit nodig gehad maar als de dichte mist plotseling op komt zetten dan kan het heel handig zijn.
wat me wel handig lijkt is om intresante plekken te merken op zee of in de bergen nu duurt het nog wel eens voor ik exact die onderwaterberg trug gevonden heb.


Hilco

je kan zelfs zien of je wat gaat vangen ( berekend aan de stand van de maan in dat gps ding )

Hilco

en er dan nog  mee kunnen bellen............ , klaar !!!!!!!!!

Hilco

zo'n apparaat bestond al lang in de toekomst:

Tricorder heette het geloof ik ....


bij

Quote from: Hilco on May 05, 2012, 10:18:38
Daarbij Is hij routeerbaar dus kan ie ook in de auto (zonder irritante gelul van die muts) laten zien hoe ik moet rijden.

Op mijn tommy zit een volume knop zodat de muts gesmoord wordt.


bij

Quote from: Hendrik on May 05, 2012, 09:16:07
hallo bij,
als volgt;

kompas ring op nul zetten naald op noorden brengen, kaart neerlegen, kompas langs een noord-zuid lijn leggen, nu ligt je kaart georienteerd.
als je je positie weet punt prikken op de kaart, anders coordinaat op gps aflezen en dit coordinaat met kaarthoek meter overbrengen op de kaart.
vaak 8 cijfers 1234 5678 bijv
12 boven aan de kaart rand opzoeken, deze lijn volgen tot horizontale lijn 56, nu heb je het juiste kaartvierkant waarin jij je bevind.
kaart hoekmeter op kruising van 12 56 neerlegen met de nul.
nu 34 opzoeken vanaf kruising over lijn 56 naar rechts, nu 78 opzoeken door kaarthoekmeter omhoog te schuiven totdat je op de kaart hoekmeter 78 afleest verticaal, via gaatje stip zetten dit is je positie.
dus eerste cifer paar bovenzijde kaart verticale lijn, vijfde en zesde cijfer horizontale lijn op de kaart, voor cijfer 3 en 4 en 5 en 6 onthoud huisje in (naar rechts) trapetje op naar boven.
als je eindpunt bekent is dit coordinaat op dezelfde manier prikken met kaarthoekmeter, dit coordinaat invoeren op gps en lopen maar, zoek de makkelijkste weg via paden of volg een hoogte lijn op de kaart.
andere manier met kompas is; kaarthoek meter op je huidige positie leggen, touwtje van de kaart hoekmeter naar einpunt trekken, lees de aantal grden of mils af op de rand van de kaarthoekmeter.
leg het kompas neer georieneerd op de kaart, verdraai de kompasring op aantal grade of mils die op de kaarthoekmeter hebt afgelezen(ring niet meer verdraaien).
berg kaart op, neem het kompas voor je ogen, speel de naald van het kompas in tussen de merktekens op de kompas roos, kijk over het kompas, vaak zit hier een vizier of draad op het deksel, het vizier of draad kijk je door, in de verte zie je een markant punt, bijv een boom of steen of wat dan ook daar loop je naartoe, hier aangekomen opnieuw een kompas stand schieten via de draad vizier of korrel op het kompas naar volgende markant punt, je lopt nu in een lijn naar het eindpunt, hou de kaart bij de hand voor de makkelijkste route, bijv via een dal langs een hoogte lijn of iets dergelijks.
vergt enige oefening maar dan is het makkelijk.

succes!

Dank je wel voor de uitleg, ik zal er eens rustig voor gaan zitten of IK dit kan volgen. Ligt niet aan de uitleg eerder aan mij.


Sieger

Misschien dat je hiermee geholpen bent? http://www.scoutnet.nl/~vianney/techniek-hst3.pdf

Wordt op een redelijk "eenvoudige" manier het gebruik uitgelegd.....


Sieger

bij

Sieger,

ik heb even snel doorgebladerd, dit ziet er voor mij begrijpelijker uit. dank je wel.