winterbaars

Started by kelt, December 16, 2013, 21:36:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kelt

zou iemand mij kunnen vertellen wat ik het beste kan gebruiken aan aas voor het vangen van baars? nymf? drogevlieg?
ik ben op zoek geweest naar kleine streamertje maar ik kan ze niet vinden op het internet. en aangezien ik niet kan binden zou ik ze moeten kopen.

merijn1982

Zou nymf of streamer gebruiken. Droog schijnt te kunnen. Maar is denk ik puur in de zomer. Probeer in de buurt van de bodem te komen met je vlieg en vis daar waar je de baars verwacht ( dus niet blind alles afvissen maar bij obstakels in het water zoals bruggen duikers enz. ) probeer het ook in de diepere havens als je die in de buurt hebt. Over het algemeen vind je ze daar wel in grotere aantallen
Tight lines!!

kelt

ok dankje ja ik heb hier wel een diepe haven in de buurt.
weetje je waar ik kleine streamers kan kopen ik heb hier namelijk geen hengelsportzaak in de buurt die vliegvis spullen verkoopt.

BV

Baars op droge vlieg is kleine kans.
Ik zeg niet dat het nooit kan , maar geloof het niet.

Je kan alle streamers op maat 12 tem 1 gebruiken voor Baars , want ze hebben een grote bek:

Voor deze prijs kan niemand er zelf binden:
Paar verzwaarde en paar onverzwaarde kopen.

http://www.maxwellandstrike.nl/schop/index.php?page=browse&action=list&group=35&cat=56

http://www.amfishingtackle.nl/vliegen/wooly-bugger/

http://www.amfishingtackle.nl/vliegen/wooly-bugger--2-tone---bh/

http://www.amfishingtackle.nl/vliegen/trout-dancer/-276


Ik vang ook wel eens baars op een nimf als bijvangst.





HappyFisherman

Afgelopen zomer echt wel op droog gevangen Bart!

@Kelt Bij de sponsoren idd spul zat.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Info voor de nieuwe leden :   Happy Bram gebruikte in een duister verleden zelfs  EP streamers van 14cm als droge vlieg...  hihi


edjuhhh

Woolybuggers zijn altijd top.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

maurice

Op de mooie zomerdagen van 2013 verschillende baarsjes gevangenen op droog.

A&M hebben mooie kleine streamers met bond en verschillende woolybuggers
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Niet eens in het verleden Bart haha! Maar 13cm is visserslatijn ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...


Troutbuster

Nu, in deze winter periode is denk ik een klein streamertje het beste voor de baars
Voorzien van tungsten kop als het diep moet, of onverzwaard aan een intermediate of zinklijn

Afgelopen zondag tijdens het Boobievissen op forel aan een Di5 2 leuke baarzen gevangen op de Wranghe

Straks als het voorjaar is en de eerste hatch speldaas is gesignaleerd, schakel ik steevast over op natte vliegen (ik wel!! ;))

De Butcher is dan torenhoog favouriet!!

Vis 'm in een team van 2 of zelfs 3, met als stelregel de grootste (#8) op de punt, de kleinere (#10 en #12) daar boven met tussenruimte van ca 70 cm.
Vis ze aan de drijvende lijn!

Als de baars, meestal bij warme voorjaars en zomer avonden, zichtbaar actief is, is deze methode "dodelijk" door de voedselnijd die het team Butchers te weeg brengt bij de baarzen!!]

Gewoon proberen

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


kelt

bedankt voor jullie adviezen. ik ga het eerst maar een keer proberen met een paar nymfen die ik nog heb liggen.
de streamer gaat wel zo spoedig mogelijk de winkelwagen in ;D

ik wil namelijk net beginnen met het baars vissen met behulp van de vliegenlat. normaal vis ik met de gewone spinspinhengel en pluggen maar daar lukt het mij niet echt mee 1/20 van de sessies misschien een baarsje.

baars is naar mijn mening mooiste sportvis die we hier in nederland hebben rond zwemmen!!!

merijn1982

Baars is zeker een erg mooie sportvis! Zeker op de vlieg:-)
Tight lines!!

RonM

Afgelopen weken heb ik een groot aantal baarsen gevangen, 13 tot 25 cm, op een eenvoudige goudkop nimf met drijvende lijn, 3 meter leader en dan dicht bij de bodem. De vraag is steeds: waar zitten ze?
Met een kleine streamer had ik minder succes, waarom weet ik niet. Ze zaten er wel achteraan, maar pakten niet. Welllicht dat het water echt helder was of de streamer te veel lijkt op ook een baarsje.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel


Hilco de Visser

baars vreet alles als, het aantrekkelijk gepresenteerd wordt ;-)

catchem

Het leukste van baars vind ik dat ze ook grote streamers aan vallen, soms zelf groter dan zijzelf. De foto van Rene laat dat ook zien.

Plantje

De discostreamer die Joost hier maakt is ook echt een hele aantrekkelijke voor baarsjes! Heeft wat weg van een Wooly Bugger, maar toch net wat flitsender!

En zoals al vaker gezegd: zoek de vissen echt op waar je ze verwacht! Gewoon een heel plakkaat water afvissen met iets waarvan je verwacht dat baars het leuk zal vinden maakt niet dat je veel baars vangt. Als je de juiste plaatsen aanwerpt met (soms "wat dan ook") is dat effectiever dan zomaar wat doen met het perfecte aas!

Succes!

kelt

ik heb geprobeerd met een goudkop nimf maar niks.
ik gooi in en trek hem meteen weer naar binnen toe met rustig lange halen.
iemand suggesties hoe ik dit anders aan kan pakken?

kelt

woont er iemand hier in de buurt van lathum die wel eens op de wetering/ de Zwalm vist?? en tips heeft?

Plantje

Binnen strippen met achtjes. Zorgen, dat je nimf wat onverwachtse bewegingen maakt. Dat soort dingen.

Hilco de Visser

doe eens iets kleins roze met beetje wapperende haartjes   haak 10 beetje verzwaard

Gert

Quote from: kelt on January 02, 2014, 15:58:10
ik heb geprobeerd met een goudkop nimf maar niks.
ik gooi in en trek hem meteen weer naar binnen toe met rustig lange halen.
iemand suggesties hoe ik dit anders aan kan pakken?

Als de baars diep zit, wel even de nimf de tijd geven om ook die diepte te bereiken. En zoals Plantje al zegt: met achtjes binnenvissen is beter dan met lange halen. In deze tijd van het jaar is het waarschijnlijk het beste om heeeeeel traag binnen te vissen, en een beetverklikker is ook aan te raden heb ik zelf ondervonden. Was dan weliswaar op de voorn, maar ik denk niet dat de baars momenteel veel fanatieker aanbijt.

Groet,
Gert

kelt

ok bedankt voor de tips. ga het zondag eens even proberen.
en met achtjes bedoel je acht vingers?

merijn1982

Met achtjes word bedoeld dat je met je striphand een klein lusje maakt en dan p
langzaam je hand draait en daarmee het volgende lusje maakt. Dus twee lusjes op elkaar. Een achtje.. zoek maar eens op youtube: figure of eight retrieve. Dat is duidelijker dan mijn uitleg! Haha

vis je trouwens ergens war nu wel baars zit? En zo ja probeer ze in  de buurt van de bodem te zoeken
Tight lines!!