Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

GJ

Er is weer gevist vandaag maar zonder iets te vangen.
Gisteren heb ik geweldig veel geleerd van 3 uurtjes werplessen. Dus vanochtend vroeg met vol vertrouwen naar een strandje gelopen aan de afgedamde maas.
Eerst staan kloten met mijn leader. Opeens vond ik hem te lang  :-\ Tippet eraan. Ding wilde niet meer drijven. Dus ik heb alle rotzooi voor de zwemmers van volgende zomer alvast van de bodem van het water gevist.
Toen dacht ik dat ik de leader wel met een beetverklikker kon laten drijven. maar dat had invloed op het werpen. Inmiddels ben ik expert in het ontknopen van leaders :)
En zo bleef ik vol twijfel aan het water staan. Moet mijn leader drijven met een zinkende tippet? Moet ik een zinkende leader hebben waar mijn nimf direct aan komt. Moet mijn leader zinken met een kortere tippet. En met al die twijfel ving ik dus niets meer.
Vervolgens vond ik dat de lijn te veel herrie maakte als ik hem van het water tilde. en uiteindelijk zat ik vast in de enige struik op het hele strand. Ik heb de vlieg er met geweld uit getrokken en naar huis gereden.
De komende week wordt het niet veel vissen vrees ik dus ik ga maar eens heel goed nadenken over mijn setup.

Troutbuster

Beste GJ

Eerst een paar basis "weetjes"

FluoroCarbon tippetmateriaal zinkt altijd (tenzij je deze invet)
Monofilament tippet materiaal drijft (of zinkt langzaam als je m ontvet!)

Voor het vetten danwel ontvetten zijn diverse middeltjes voor in de handel (ook bestaan er eigen vindingen die hoe gek deze soms ook klinkt, vaak goed werken)

Over je leader, pas de volgende set up eens toe;

Standaard getrokken leader (€ 0,99 bij A&M) van zeg 3X
Knip 70 cm. van de dikke butt af en je houd 2 meter over
Haal 50 cm van de punt af en je hebt een nog steeds getaperde leader van ca 1,5 meter
Het dikke deel (Butt) aan je vliegenlijn, en aan het dunnere deel (zal omstreeks 24/100 zijn) een tippet ringetje van minimaal Ø2 mm
Aan dit ringetje komt je tippet (FC of MF) van de dikte en lengte die je zelf wens en/of nodig acht op jou viswater dat moment

Neem bij het nymph vissen standaard 1,5 x de geschatte waterdiepte als tippet lengte en je zal nagenoeg overal tot tevredenheid op diepte kunnen vissen

Let wel, Mono, hoe goed ontvet dan ook, zal trager zinken dan Fluorocarbon!

Ook de diameter van je tippet is belangrijk, dunnere tippet zal sneller afzinken dan dikkere met dezelfde nymph en gewicht.

Vis je met een beet verklikker, plaats deze dan op je leader boven het tippetringetje, want vissen doe je met je tippet, het getaperde deel leader is louter en alleen voor de presentatie en een goede overbrenging van de actie van de vliegenlijn naar de vlieg!

Niet bij de pakken neerzitten en gewoon proberen, succes komt na doorzetten uitendelijk vanzelf!

Succes en groet!

Jan
"Petri Heil"


Gert

#1277
Ach ja GJ, het zit soms wel eens tegen. Heb ik ook nog steeds last van. Zie bijvoorbeeld Reply #1287 in dit topic >:(

Maar toch een paar tips: probeer het zonder beetverklikker. Met een beetverklikker, en ook met 2 of meer vliegen,  werpen is heel lastig. Zorg eerst dat je het normale werpen onder de knie hebt.
Zoek een polderslootje waarbij je zonder al te veel problemen (bijna) de overkant kunt halen, en waarvan je zeker weet dat er (ergens) vis moet zitten. Bij voorkeur met wat riet of andere begroeiing langs de kant.
Neem een normale leader van circa 1,5 - 2,25 meter die je niet invet. Knoop daar 1 meter 0,10 of 0,12 tippet aan en een nimfje op haak #14 of 16.
Werp tegen de overkant aan. Wacht een paar seconden om de nimf te laten zinken. Strip binnen dmv achtjes draaien of gewoon heel langzaam binnen te vissen. Houd in ieder geval contact met je nimf. Als het goed is moet je de aanbeetjes voelen, hoe voorzichtig die ook kunnen zijn.

Dit alles gebaseerd op hoe het mij gistermiddag verging: had ik eenmaal een goeie stek te pakken dan voelde ik bijna elke worp wel wat tikjes en zo ving ik er ook een stuk of 20 in 2 uur. Baarjes, ruisvoorntjes en blankvoorntjes. Soms zelfs een redelijk formaat ertussen. Maar wat me vooral opviel: Zodra ik meer dan 2 meter had binnengestript kreeg ik geen enkele aanbeet meer.
Kortom: alles zat tegen het kantje.
Ook wel langs de kant waar ik stond overigens, maar dat is lastiger vissen met begroeiing.

Nogmaals, gebaseerd op mijn ervaring... maar misschien wel het uitproberen waard. En zeker die setup zou ik niet te moeilijk maken.

Groet,
Gert

(PS ik zie dat Jan inmiddels ook al wat heeft getypt maar dat heb ik nog niet gelezen - hopelijk spreekt het elkaar niet tegen :o)

Gert

Overigens vis ik zelf zonder tapse leader ertussen - heb gewoon 2,5 - 3 meter 0,12 mm tippet aan m'n vliegenlijn geknoopt. Maar ik adviseer wel een leader als je nog in het beginnersstadium bent. Anders is de kans groot dat je vliegenlijn wel vlakbij de overkant ligt, maar je nimf niet omdat de boel niet mooi strekt. Zijn trucjes voor, maar dat is lastig uitleggen " op papier".

Troutbuster

Quote from: Gert on October 20, 2014, 13:23:41
(PS ik zie dat Jan inmiddels ook al wat heeft getypt maar dat heb ik nog niet gelezen - hopelijk spreekt het elkaar niet tegen :o)

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
"Petri Heil"


GJ

Jan, Gert, precies de info die in nu even nodig had  ::goodjob::

Ik ga zeker doorzetten. Ik vind het allemaal veel te leuk. Maar er zijn momenten dat mijn geduld even op is. zoals deze ochtend   :o
Ik viste altijd met een 7,5 ft leader van opvis met een stukje tippet eraan. Maar mijn leader heb ik gisteren bij het oefenen aan gort gegooid. Dus vandaag heb ik het met een 9ft leader geprobeerd. Daar nog een tippet aan en het werd oncontroleerbaar :)
Ik ga bij A&M een zooi tippets bestellen om te proberen. 0.99 cent per stuk kan ik nog wel hebben...

De overkant van de sloten haal ik inmiddels goed. Als ik gebruik maar van de trekkracht van het water dan gooi ik zo'n 20 meter. Maar dat maakt zoveel herrie op het water.
Door de lijn in de lucht te houden gaat het allemaal veel subtieler. Ook minder ver trouwens maar genoeg voor de polderslootjes.

Met alle tips / aanmoedigingen van dit forum gaat het zeker lukken.

Troutbuster

Quote from: GJ on October 20, 2014, 16:45:38
De overkant van de sloten haal ik inmiddels goed. Als ik gebruik maar van de trekkracht van het water dan gooi ik zo'n 20 meter. Maar dat maakt zoveel herrie op het water.


??????? ::wtf:: ::wtf::???

Graag opheldering GJ!!??

Ik vliegvis al een tijdje maar jou uitleg vraagt om een verklaring ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


GJ

#1282
:)
/edit - heel verhaal /edit
even gegoocheld hoe het heet... een water haul. die maakt nogal kabaal. Ik kan wel lekker ver gooien met een water haul maar ik verjaag alle vis denk ik.

Nog een toevoeging: http://youtu.be/9_YZERIyPWY

kelt

Vandaag eerste snoek gevangen op de vliegenlat. wat een actie geeft dat ook al was die niet al te groot. ik schat hem ongeveer 50 cm.
hopelijk volgens er meer!!!


[attachment deleted by admin]

MarcelN

In het vervolg de streamer erop zetten, maar goed gedaan, wat een service hier he ::agree::

kelt

Dankje!!
Is goed ik zal hem volgende keer erop zetten. ben allang blij dat het is gelukt. Het is toch lastiger dan ik dacht het gooien met die dingen (niet dat ik er anders een kei in ben ofzo)

vinfoto

Quote from: Troutbuster on October 20, 2014, 08:04:21
Lekker!!! ::goodjob::

Gisteren met bb op de Wranghe 6 st beresterke forellen weten te "snaaien" met zinklijn en oranje FAB

Baarzen zijn nog steeds erg actief op de Wranghe, dus Vinfoto, als de forel "het niet doet" de 16e november, kan je altijd nog achter de Baarzen aan! ;)

Gr

Jan

dank voor de tip...gisteren een hele bak met wooly buggers binnen gekregen en nog wat nymphen dus ben er klaar voor.
waadpak afgelopen weekend getest en lekker warme sokke  gekocht

merijn1982

Kelt super goed gedaan. Mooi snoekje! Geniet lekker van het streameren en dat werpen word vanzelf beter:-)

Vinfoto succes!! Komt vast goed en anders volgende week wel met de snoektour!
Tight lines!!

Team

Mooie vis Kelt, het begin is er.
NUNC  AUT  NUNQUAM

kelt

dankje!! morgen ochtend de andere ff testen.

merijn1982

En team natuurlijk top dat je dit mogelijk hebt gemaakt!!
Tight lines!!

kelt

Vanochtend eventjes een andere streamer uitgetest. deze is ook zeer effectief.

[attachment deleted by admin]

vliegvisserdorian


Team

Mijn streamers zijn vanaf nu alleen nog maar te koop      25 euro  met vanggarantie ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

kelt

hahahaha ik zou bij de volgende vangsten wel bij zetten: " is mede mogelijk gemaakt door Team"

merijn1982

Lekker bezig kelt!  ( en team ) neem even een meetlint mee. Als je dan een wat grotere vangt kan je mee doen aan de gouden streamer competitie:-) even foto met lint en mailen naar herman
Tight lines!!

Jan Damman

Vanmorgen weer twee van een aardig formaat,  :D

[attachment deleted by admin]
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit59


Hilco de Visser

5 voorntjes in 5 minuten  net voor een bui ..................

merijn1982

Mooie snoeken jan! En hilco lekker effectief. 5 in 5 min.:-D
Tight lines!!