Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Scaramouche

Ik ga er altijd van uit dat je eerst wordt verzocht te vertrekken voordat ze gelijk de politie op je nek sturen dus ik laat me ook niet snel ontmoedigen door zo'n bordje hoor. Dat het verzoek soms heel onvriendelijk wordt gebracht daar trek ik me niet veel van aan.

"Verboden voor onbevoegden? Ja maar ik heb afgesproken met een vismaat die me hier straks komt oppikken met zijn boot en ik dacht dat ik in de tussentijd wel even een visje kon proberen te vangen."

Werkt niet als je compleet geinstalleerd met twee doodaashengels op de steiger zit trouwens  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

En wat is 'onbevoegd"? Je komt er om te vissen (vooropgesteld dat dat mag volgens je visdocumenten), en daar heb je een vergunning voor.

Plantje

Precies Gert, dat dacht ik ook al: dan ben je gewoon bevoegd volgens mij.

Die bordjes kun je volgens mij overal kopen. Als ik daar graag zou vissen zou ik er wel hobby aan hebben om het tot het uiterste te drijven :) (Op een nette manier uiteraard)

Arno

dus als jij in een vrijstaand huis woont en je zet een bordje van verboden voor onbevoegden meer  en er staat er een in je tuin te vissen laten jullie hem gewoon staan omdat het water in de vislijst staat?
laat me niet lachen heren.
verboden toegang bordje is wel degelijk een geldig bordje dus als jij geen boot hebt liggen in die haven
heb je er niets te zoeken.
ik heb zelf meerdere keren gehad dat ik bijna  gekeeld werd door een leader die in mijn verstaging van de mast vast zat en dan word kapot getrokken.
en ook heb ik al eens een paar keer gehad dat er nymphen in mijn aanmeer touwen zaten die je heerlijk in mijn vingers had hangen als je een gaat varen of gaat aanmeren.
nee mannen vissen in havens tussen de boten mag van mij verboden worden.

Gr Arno

Plantje

Je eigen tuin is iets anders dan een haven. Kan best zijn dat het wel degelijk rechtsgeldig is, maar zomaar zo'n bordje er neerzetten maakt niet al het verschil.

Maar goed, ik merk wat "oud zeer" en ik begrijp dat ook wel. Als je dergelijke situaties tegenkomt zou ik ook stellen dat zo vissen maar verboden moet worden.

Buurman van me heeft een zeilboot en vist ook graag. Die vist regelmatig als ze ergens in een haven liggen. Zoals altijd: als je je maar gedraagt dan moet dat prima kunnen. En als iedereen zich een beetje fatsoenlijk zou gedragen zou het ook geen probleem zijn.

Scaramouche

Ik ken iemand die naar het ziekenhuis moest om dat ze vol in een 1/0 dreg greep bij het losmaken van de boot. En ik heb zelf wel eens gezien dat een vissert een 100gr jerkbait snoeihard tegen een polyester boot smeet (en er vervolgens snel vandoor voer). Dus ik kan wel meegaan in wat Arno zegt. Het is alleen jammer dat de goeien het dan weer moeten afleggen. Overigens ben ik nog niet vaak weggestuurd uit havens hoor. Ik zie er blijkbaar heel onschuldig uit.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

goswit

Er worden twee dingen overgeslagen.
1  Looprecht
2 visrecht
Twee hele verschillende dingen.  Jachthaven is in de meeste gevallen prive bezit en mag je volgens art 461 niet komen op steigers en parkeerplaatsen.
is vaak ook afgezet met een hek.  Looprecht.
Om de stijgers heen mag je vissen , Visrecht .Door een weiland van een boer heenlopen mag ook niet ,is prive en heb je geen looprecht .500 mt verder is een zandpad wat naar de rivier loopt en kun je bij het water komen , en heb je ca 2mt vanaf het water Looprecht dan mag je wel over zijn weiland lopen als je visrecht hebt . Uitzonderingen uitgesloten .
Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

sjoerd

Quote from: Gert on October 17, 2014, 12:54:48
En wat is 'onbevoegd"? Je komt er om te vissen (vooropgesteld dat dat mag volgens je visdocumenten), en daar heb je een vergunning voor.

Als je in een haven mag vissen is het looprecht er meestal ook wel geregeld. Maar in veel havens doet men lastig t.g.v. uitwassen door vissers. Ik zag bijv vanmorgen nog een grote plug met drie dreggen in een afmeertouw hangen van een woonboot en nog een ander stuk kunstaas.
Nimfen zie je idd ook vaak in de touwen of dekzeil hangen van de boten. Ook lopen vissers doodgewoon over de aangemeerde boten om een nimf los te maken
Dit soort zaken maakt dat vissers steeds vaker geweerd worden uit havens.
Jammer maar ook wel begrijpelijk.

Sjoerd

Plantje


GJ

Gek blijft wel dat de gemeente Zaltbommel de haven als openbaar water aanmerkt. Er was behoefte aan een gemeente besluit en eenvoudige regels. Die zijn opgesteld en daarin staat dat je in de haven mag vissen. Bij de ingang hangt blijkbaar een bordje dat je er niet zomaar welkom bent. Dat zal inderdaad met overlast te maken hebben. Jammer.

Mijn goede nieuws van vandaag:
Ik heb een baarsje gevangen  ::proost::
Gisteren kreeg ik een mooie enveloppe met streamertjes binnen. Waarvoor ik Joost (dartmayor) nogmaals hartelijk wil bedanken. In een klap mijn vliegjes verdubbeld :)
Vandaag heb ik het anders aangepakt. Te eigenwijs om vissen te lokken. En een opmerking die gisteren geplaatst werd, wachten tot er een vis voorbij zwemt, heeft mij aan het denken gezet.

Vandaag eerst op zoek gegaan naar vis. Op mijn vaste plekje merkte ik op dat het water wel erg troebel was.
Stukje verder gereden en een tijdje naar het water zitten kijken. Ik zag niets dat de aanwezigheid van vis verraadde.
Stukje verder gereden en daar lag een glasheldere poldersloot. Even voorzichtig staan kijken en toen zag ik bellen. hoorde ik een vis happen en zag ik iets groots wegschieten.

Snel mijn hengel opgetuigd en een uurtje staan vissen op verschillende plekken langs deze sloot. Na een paar worpen zag ik opeens een klein baarsje achter de streamer aangaan. En toen hapte hij  8) Ik denk alleen dat hij te klein was. maar ik heb wel weer gevoeld hoe het is om beet te hebben.

Een stukje verder voelde ik opeens een flinke ruk aan de lijn. En vlak voor de kant zag ik hoe een snoekje op de streamer dook. Net gemist. Nog een keer geprobeerd, en weer dook die snoek erop. Tot 3 keer toe gemist helaas.

Stukje verder opnieuw begonnen en bij de eerste worp, pats... raak  ;D Een baarsje. denk ongeveer 15 cm.
Een stukje verder ben ik het nog een keer gaan proberen maar toen waaide het zo hard in de open velden dat ik ermee moest stoppen.
Ik ga straks even proberen om wat fotootjes te plaatsten. Moet eerst even online opslag regelen...


maurice

Gefeliciteerd met je baarsje GJ.
Dat snoekje komt er ook wel.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje


Scaramouche

Nice GJ, goeie berichten!  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

merijn1982

Tight lines!!

merijn1982

Na een ochtendje streameren op snoek zonder echt resultaat ( een aanbeet die niet bleef hangen ) had ik me zinnen gezet op baarzen in de middag. Dus na thuis met het gezin te hebben gelunched heb ik me #2 en wat klein spul & een netje gepakt en op naar de waterkant.
al snel had ik de baarzen gevonden en ving ik baars tussen de 5 en 30 cm. Zeker de grotere en de double hookups gaven super sport omdat de vissen ook van diep moesten komen. Heb zowel op een streamertje als op gekleurde nimfen goed gevangen.


dit formaat kwam het meeste voor


Dit soort uitschieters gaven mooie sport op de #2
Tight lines!!

FSCHAMP

Schitterende baarzen merijn

::goodjob::

@ GJ : blijven volhouden, immers de aanhouder wint
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Inderdaad een mooie baars die laatste, niet alleen formaat maar ook mooi donker gekleurd en gaaf.
Is het water bij jou in de haven ook nog zo helder Merijn?
Dat geeft mij altijd meer vertrouwen als ik op de baars ga.

gr Sjoerd

Plantje

Wow! Mooie baarzen hoor! Inderdaad: puntgaaf en mooi van kleur!

Hidde

Mooie baars die laatste! Ga denk ik ook maar langs polderslootjes struinen ofzo want dat zeebaarzen wil niet echt lukken. Vandaag op een mooie stek staan vissen maar behalve 1 volger weer niks.
Tot overmaat van ramp zelfs mijn vliegenlijn doorgesneden op een oester of mossel.. , heb nog een kleine 6 mtr  belly over van de 8.8 mtr... Ff klaar met die visserij in de europoort, ga wel weer blanken op het ovm.., kom ik tenminste met al mijn spullen intact thuis...

FSCHAMP

Hidde,

wat geef jij het snel op.  Ik ben dit jaar ook maar pas begonnen en je moet wat tijd investeren om resultaten te halen en dit is zo met elke visserij.  Ik heb ook enkele sessie geblankt, maar toch zit ik aan een gemiddelde van 2 zeebaarzen per sessie, maw je hebt goede en slechte dagen en het zijn de goede dagen, die alles goed maken.

Ik ga het morgen ook terug proberen. Als je gaat zeebaarzen moet je incalculeren dat je kan blanken. Immers het is een immense slok water en daarin moet je je vis gaan zoeken en proberen te vangen en dit is niet gemakkelijk, daarbij komt ook  nog dat het om wilde vis gaat en niet uitgezette vis zoals op reservoirs. Ik heb ook op reservoirs gehad dat ik met een zinkende lijn vasthing, waarschijnlijk geklemd tussen stenen met breuk van de vliegenlijn tot gevolg en toch ben ik blijven vissen op reservoir met de nodige successen en het overkomt me nu zelden dat ik geen vis weet te verschalken. 
Echter met alle vliegvissers, die op zeevissen waarmee ik gesproken heb, zeggen allemaal hetzelfd, je kan meerdere keren na elkaar gaan en geen staart vangen en dan heb je een dag dat je er meerdere vangt.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Jan Damman

#1245
Vandaag met maatje Henk ( Doema ) de polder in geweest kijken voor een snoekje met als resultaat de man drie stuks van een mooi formaat en nog een paar volgers en lossers.

Ook mijn pr verbeterd zowel op lengte als hoeveelheid, ben nl nog nooit verder gekomen dan 1 per dag  ;D

Foto's zijn van slechte kwaliteit, had m'n camera weer eens niet goed staan.

1 foto is naar Herman gestuurd met  een meetlint naast een snoek. :D


Groet,
Dubbel D  ;D

[attachment deleted by admin]
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

FSCHAMP

Mooie platbekken Jan

::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hidde

Blanken vind ik niet zo erg, liever niet maar hoort erbij
Idd, dat ik echter bijna 3 mtr van mijn lijn trek ben ik goed ziek van...
Maar als ik er een zinkende leader aan knoop  kom ik bijna op dezelfde lengte..kijken hoe het gooit...

merijn1982

Ja sjoerd. Havens zijn idd helder. Vis komt ook van ver om je vlieg te halen. Er mooi ook als je ze vanuit de diepte omhoog drillt en je ze dus zo zie komen al vechtend
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: Hidde on October 17, 2014, 21:12:21
Blanken vind ik niet zo erg, liever niet maar hoort erbij
Idd, dat ik echter bijna 3 mtr van mijn lijn trek ben ik goed ziek van...
Maar als ik er een zinkende leader aan knoop  kom ik bijna op dezelfde lengte..kijken hoe het gooit...

Ach had ik laatst ook op de Ijssel. Ook mijn zinklijn een stukje ingekort na vastzitten tussen de stenen. Kan gebeuren maar je kunt de lijn dan toch nog gewoon gebruiken. Zinkt zelfs nog beter want je bent de dunne punt kwijt. :) :) Dit was overigens de 1 of 2e keer in 20 jaar, dus het valt nog wel mee.
Sjoerd