Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaspervdbeek

Vorige week met de buzzer gevist op de RDB. Leuk? Mwah.... maar wel ontzettend effectief! Samen met m'n maatje 5 vissen geland, waarvan 1 mooie dikzak voor Patrick. Zelf 3 visjes weten te landen en nog enkele gemist.







Gisteren in een bloedheet Limburg op jacht geweest op roofblei. De Grensmaas was onze bestemming, wat is dat toch een prachtig water!! En dat op nog geen half uurtje rijden van thuis... :-) Maar hoe mooi ook, het was gruwelijk taai. Wel wat rooblei zien jagen, maar het water stond wat hoger dan normaal, waardoor de sterke stroming soms lastig te bereiken was met de vliegenlat. Verder zal die enorme hitte ook niet mee hebben geholpen. Maar er zijn slechtere omgevingen om niks te vangen!! Gelukkig wel nog een mooie snoekbaars weten te pakken, die knalde vlak onder de kant vol op m'n streamertje! Blijft toch gaaf als je die aanbeet kunt zien :-) 

Resultaat: 0 roofbleien, 1 snoekbaars, 4 doorbakken vliegvissers en 1 verregende doch zeer smakelijke BBQ




merijn1982

Mooie vangsten allemaal!! Eerste zeebaars. Grote regembogen en een dikke karper!! Erg gaaf!!

Zelf gister nog ff achter de karper aangezeten en behalve een paar missers nog een leuk visje gevangen

Tight lines!!

Gerrit72

Quote from: HappyFisherman on June 10, 2014, 09:42:23
Ik vang alleen maar kleine voorntjes de laatste tijd :D

Ik ook  :) Toch maar eens een wat zwaardere hengel optuigen om te gaan specimen hunten.
Mooie vissen mannen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Roel

Hoe leuk kan een verjaardag zijn!
Eerst 's morgens mijn nieuwe vlieghengel uitpakken (dank je schat!) en de streamermaterialen van onze zoontjes. Dan snel naar een afspraak die dubbel blijkt te zijn. Opeens dus 1,5 uur over om te vissen! Uit voorzorg had ik voor vertrek al het vliegspul in de auto gelegd, goed idee!
Vismaat gebeld, die ook nog eens vrij bleek te zijn.

Snel naar de waterkant dus. Gelukkig had ik afgelopen weekend een viertal streamers voor de vlieghengel gebonden. De meest flashy streamer ging eraan (waar kerstversiering al niet goed voor is), hij heeft een superactie! Al snel had ik een misser doordat ik iets teveel op scherp stond en te snel aansloeg. Rustig nog een keer er langs. Ditmaal volgde het snoekje de streamer op zijn gemak. Hij wilde niet verleid worden. Nog een keer erover dan........ hmmmm lichte interesse ditmaal. De streamer voerde verleidelijke dansjes op van boven naar beneden. De snoek kreeg er toch wat zin in. Een paar voorzichtige aanvalletjes werden ingezet, maar ik bleef rustig. Eindelijk ging hij er dan toch voor! Ja hoor, die hangt!
Oei zo'n drill met de hand is toch even andere koek dan met de molen! Aangezien het direct aan de kant gebeurde had ik nogal wat meters lijn liggen. Een poging om alles op te spoelen staakte ik gauw, want het was moeilijk om spanning op de lijn te houden tijdens het opdraaien. Echt lastig werd het even toen de snoek er onverwacht nog vandoor ging. Dit leverde voor mij wat moeite om soepel te laten verlopen.
Maar al snel kon mijn maat hem scheppen! Wat een beloning zeg!
Verderop had mijn maat nog een misser (had een streamer van mij aan de spinhengel geknoopt). Aan het eind had ik een kleine die maar niet te verleiden was na zijn eerste misser. Een minuut of 2 mocht ik wat met hem spelen en daarna was hij er klaar mee.....

Al met al een supersessie (1,5 uur)!

Superblij mee!


merijn1982

Dat is idd een top verjaardag! Mooie vangst!
Tight lines!!

Scaramouche

Gefeliciteerd, top gedaan!

Viel het werpen met zo'n streamer een beetje mee?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Roel

Quote from: Scaramouche on June 11, 2014, 16:07:32
Gefeliciteerd, top gedaan!

Viel het werpen met zo'n streamer een beetje mee?

Ja, viel me erg mee. Ik had in de winkel al met mijn spinhengelstreamer (nat 15g) gegooid, maar deze lichte met veel flash en wat bucktail gooide veel prettiger!
Alleen.............. ik ben nog niet zo gewend om te kijken hoeveel ruimte ik achter me heb :o
Dus ook 4 bomen gehaakt  ;D

Gerrit72



Roel, gefeliciteerd met je vangst en je verjaardag!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Inderdaad Roel, gefeliciteerd met je verjaardag en vangst!

Afgelopen lang weekend vooral thuis rond gehangen. Mijn dochtertje wilde graag in haar zwembadje en samen met papa vissen. Dat werd een mooie combinatie om haar met vissen om te leren gaan!
Omdat ze nog geen 3 is heb ik er voor gekozen om met de vaste hengel te vissen en de vliegenhengel mee naar het water te nemen terwijl ik aan het wachten was. Nou, het vissen met de vliegenhengel is er nauwelijks van gekomen! Met de vaste hengel met een simpel gekneed bolletje brood aan de haak was het inwerpen en binnenhalen. En niet alleen de kleinste voorns! Die vissen gingen dan allemaal in mijn dochtertje haar zwembad. Na een paar uurtjes daar rondgezwommen te hebben gingen ze dan weer allemaal een emmer in en werden ze stuk voor stuk weer terug naar "huis" gebracht.

Frustrerend dat ik zo weinig met de vlieg heb gevangen. Wel een paar heerlijke dagen met mijn dochtertje gehad.

Daarnaast moet ik als de donder eens een carp bol gaan binden. Meine Güte wat zitten er een karpers achter ons huis! De brasems kreeg ik niet geïnteresseerd in mijn nimfjes.

Gerrit59

Roel,
Ook de felicitaties!
Enneh...... een knappe snoek zo te zien. Da's ook niet gek

Sieger

Dubbel proficiat Roel... mooie start zo...


Sieger

merijn1982

Zeker doen plantje! Fun gegarandeerd!!
Tight lines!!

wouter veuger

Koel Roel!, lekkere verjaardag ::goodjob::

Joost S.

#713
Nog even op karper gegaan. Ik zag er weer een aantal zwemmen, en ineens pakt een karper mijn hertenhaarkorst.

Verstijft van de schrik doe ik helemaal niks. Ik dacht nog bij me zelf, "ik doe niks, doe iets!"... En een seconde of twee later spuugt de karper mijn vlieg uit.

Shit denk ik.... Dat had hem kunnen zijn...

Ineens zie ik zijn aan obesitas lijdende zus voorbij gaan, en die denkt, als jij hem niet pakt, dan is het de mijne. Hij zwemt er mee weg... En...

Hangen!

Bam, wat een geweld, hij gaat van links naar rechts in de kleine sloot, duikt een leliebed in.... En schiet los...

Aaarrrgggggg.......

Bijna...... Maar nog niet helemaal, ;-).

Man, wat vet, dat gevoel, wat een beer van een vis was dat zeg.

merijn1982

Jammer joost! Maar de volgende keer is ze van jou:-)
Tight lines!!

iamveenstra

@ plantje: woonde jij niet in Zwolle Zuid?
Want ik ben daar regelmatig aan het vissen en ik zie me daar toch een zooi karpers zwemmen.. Klein en groot door elkaar. Alleen de laatste keer dat ik er was waren ze niet echt actief aan het azen. Zal vanavond eens gaan kijken of het al beter is. Als het weer zo is als nu dan heb ik er hoop op dat ze in ieder geval op zicht liggen.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Plantje

Inderdaad. En ik zie die karpers ook! Tijdgebrek in verband met werk en andere prioriteiten is veelal mijn deel.

iamveenstra

dat is wel jammer dan. Ik vind het altijd frustrerend als ik vis zie zwemmen en dan niet kan gaan vissen.
Nu ben ik een beginnende vliegvisser en heb ik ook genoeg te oefenen als ik geen vis zie zwemmen, maar vissen op zicht is echt wel erg mooi.
Heb net was carpbolletjes en maisbolletje besteld, denk dat ik die binnenkort maar ff ga uit proberen. ;-)
Eer was was was, was was is...

Joost S.

Korstvissen op karper was eigenlijk mijn favoriete sport. Heb daar ook de mooiste mee gevangen.

Met vliegvissen begonnen sinds kort, en allemaal moeilijk doen. Proberen het vliegje in de baan te gooien. Maar gisteren dacht ik ineens weer aan het korstvissen, hoe ik dat deed.

En zo ben ik dan ook te werk gegaan. Eerste uur heeft mijn hengel geen water gezien. Alleen maar zoeken, naar azende karpers. Karpers die stil liggen, lekker laten gaan, hoe groot ze ook zijn.

En als je eenmaal een groepje ziet azen, dan pas gaan zwiepen. En dan gaat die korst gulzig naar binnen. En alhoewel het uiteindelijk mis ging,  voelde ik meteen hoe het zat.

Net als met korstvissen is het. Heel geduldig zijn. Voordeel van dit is, dat je vaak de grootste karper kan uit zoeken. (Als het water niet al te troebel is)

Nou.... Dit is nog meer korstvis ervaring dan vliegvis ervaring, maar sinds gisteren denk ik te weten dat het ook met vliegvissen het best zo werkt.


Nu baal ik een beetje dat vanavond het wk begint met bbq er aan vast. Want mijn gedachte zitten al weer bij het water, ;-).

Deze week moet er eentje aan geloven, dat kan niet anders. Zo niet, kan je alle tips over boord gooien, haha.

Carpquest

Bij mij staat de teller al op 12 vissen (karpers) deze week 8)
allemaal op een #5/6 vliegenhengel ;D
Goeie sport die kleine visjes op zo'n hengel  8)

Morgen plaats ik er wel een fototje bij ! :D



Mvg, Ruben

Roel

Mooi verhaal Joost!

Zojuist nog even gevist en een snoekje van zo'n 35cm kunnen verleiden...... ;)
Maar wat een felle rakker zeg. Ineens heel de streamer weg. Vlak bij de kant begin hij te springen en spring bijna op de wal.
Onthaken van die hele kleintjes is toch vaak een gedoe vind ik. Zo'n kleine bek en dan vol met streamermateriaal. Altijd moeilijk te zien hoe hij gehaakt zit.
Was weer een mooie avond in een mooie setting 8)


merijn1982

Ben het niet helemaal met je eens joost. Stilliggende karpers zijn zeker wel te verleiden tot aanbijten mits je ze voorzichtig benaderd zijn ze zeker wel in voor een langzaam zinkend carpbolletje!

Gister zelf nog ff achter de karper aangeweest. Omstandigheden waren niet ideaal met best veel wind, weinig zicht en weinig activiteit bij de karpers. Nog wel een paar vissen kunnen aanwerpen en een paar hele voorzichtige beetjes gehad. Niet genoeg om op te reageren helaas!! Morgenochtend maar weer proberen
Tight lines!!

Joost S.

#722
Stil liggende, niet azende karpers bedoel ik, ;-).

Toen ik met de pen ging, kon ik de mooiste mestpier aan bieden, voor een karper zijn neus, en dan nog werd het genegeerd.

Klopt wel, dat je af en toe toch een vis pakt. Maar als je verder gaat zoeken, toch naar de azers, dan vang je meer. En je kan beter je vis uit kiezen ipv dat je afhankelijk bent van welke vis er toe slaat.

Maar.... Laat ik er eerst een paar vangen, haha ;-).

merijn1982

De nieuwsgierigheid van karper is zijn valkuil... als ze iets langs zien dwarrelen denken ze toch wat is dat?? Vaak duiken ze vanaf de oppervlakte zo met je bol mee. Soms om te pakken. Soms om te beslissen dat ze het toch niet willen eten:-) wel erg spannend altijd! Voordeel van de zonnebaders is dat ze stil liggen zodat je niet hoeft te gokken wat de zwembaan word ( en dat gok je nog wel eens mis. Of ze besluiten ineens een bocht te maken ) nadeel is dat je ze makkelijk laat schrikken en dan is je kans voorbij.
Merk wel dat ik meer interesse krijg en aanbeten krijg dan met het pennen van vroeger. Dus effectiever! Wellicht omdat ze dit niet kennen. Of omdat het gewoon erg goed werkt:-)
Tight lines!!

sjoerd

In principe is het inderdaad zo dat actieve karpers het best te vangen zijn ,maar....... dat wil niet zeggen dat je stilliggende karpers niet zou kunnen vangen. Wel is het zo dat je dan van de pakweg 20 karpers die je aanwerpt en misschien maar eentje zult kunnen verleiden maar het kan dus wel.
Om nu alleen maar azende vissen op te zoeken en te bevissen.... Beetje ondoenlijk als je op dieper water vist zoals bijvoorbeeld een kanaal.
Gewoon proberen dus en het allerbelangrijkste: de vis niet verjagen door deze bijv te kort aan te werpen.

dit "visje" lag dus ook stil !!!

Sjoerd