Double Taper Lijn voor betere presentatie?

Started by JEVDE, January 16, 2017, 09:09:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Mijn favoriete hengel is een Winston B2T 8ft #4 weight. Ik heb daar op een Jim Teeny WF4F lijn die het op zich altijd wel ok heeft gedaan. Ivm met een aankomend tripje naar een gebied waar het water zoals ze zeggen 'ginclear' is, ben ik mezelf aan het overtuigen dat een andere lijn misschien nuttig is. Om nog delicater mijn droge vliegen te kunnen presenteren. Ik heb altijd met WF-F lijnen gevist en ben op zoek naar ervaringen met DT-lijnen. Ik heb iemand (volgens mij Mike) wel eens zien werpen met een lijntje dat echt uit de lucht omlaag daalde alsof het een sneewvlokje was. De lijn leek heel dun (was wit btw). Misschien was dat een DT.

Anyways, ik begrijp; beter leren casten helpt en een nieuwe lijn kopen gaat je niet per se beter leren presenteren en ik kan het beste bij een winkelier gaan testen, maar ik ben oprecht benieuwd naar mensen die wel eens met een DT-lijn hebben geworpen en hoe de overstap van WF naar DT was.

alle info is zoals altijd van harte welkom!

jevde

p.forel

Dt maakt niks uit  ligt aan de opbouw van de head van je lijn
Zoek een lijn met een lange front taper.

Raymond

Ik heb wel eens geƫxperimenteerd met DT lijnen maar ben er niet van gecharmeerd. Realiseer je, de eerste (primitieve) vliegenlijnen waren eenvoudige DT lijnen, daarna is men gaan experimenteren met andere soorten opbouw. De WF bleek meer geschikt voor de gangbare vliegvisserij en hier zijn ook weer meerdere vormen van ontworpen. Denk o.a. aan een lange of korte belly en triangle tapers (TT). Zou best kunnen zijn dat Mike zo'n TT gebruikte, die zijn heel geschikt voor het subtiel presenteren van bijvoorbeeld een droge vlieg en dalen dus inderdaad als een sneeuwvlokje. Wil je ver werpen dan wellicht kiezen voor een WF met lange belly.

Succes met je keuze
::wtf::

Gerrit59

Ver werpen met een DT lijkt me ook een probleem, omdat het woord het al zegt: double taper.....

Gerrit

Scaramouche

Voor een betere presentatie kun je waarschijnlijk meer winst halen uit het perfect afstemmen van je leader op je lijnpunt dan door op zoek te gaan naar een nieuwe lijn (vooropgesteld dat je goed overweg kunt met je huidige lijn he). Ik ben er op een gegeven moment op gewezen dat de butts van mijn leaders te dun waren. Een dikkere leader zorgde ervoor dat ik mooier ging presenteren, terwijl ik oorspronkelijk juist een dunne leader gebruikte omdat ik dacht dat dat beter zou zijn voor een zachte landing. Ik vis nu bijna altijd met een polyleader van Airflo, daar knoop ik gewoon een tip aan van 2 meter en dat presenteert heel fijn. Als de vissen echt heel schuw zijn doe ik 2m polyleader+ 2-3m getrokken leader + 1-1,5m tip. Dat blijft mooi overslaan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

Hoi Jevde,

Als je mij bedoelt kan ik je misschien nog vertellen waar ik mee gooide..
Was t in een filmpje ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JEVDE

Mike, het was aan de kromme rijn. Ik denk dat jij het was. Jaren geleden. We hebben toen ff gekletst en daarna paar uurtjes samen langs de kromme rijn gelopen. Je viste met een sage en een witte lijn die vrij dun leek en neerdwarrelde als sneeuw. Maar misschien was het iemand anders hoor. Sander ben ik ook wel eens tegengekomen en eigenlijk al best wel wat mensen zo hier en daar ;-)

Mike

#7
Hm, staat me wel iets van bij...
Ik viste op de Kromme Rijn meestal met een Sage ZXL #3 met een Snowbee XS WF lijn. De head van die lijn is blauw en de volglijn heel dun en wit. Zou goed kunnen dat die t was.
Ik gebruik nagenoeg nooit DT lijnen.
Je kan met WF lijnen ook prima je vliegje heel subtiel presenteren.
Door je leader aan te passen en de afworp wat hoger af te stoppen bereik je denk ik meer dan door met een DT te gaan vissen.
DT lijnen zou ik alleen gebruiken bij kleine heldere watertjes met hele schuwe vis waarbij je niet meer dan 10/15 meter hoeft te gooien.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

Ik weet niet hoe goed je werptechniek is, maar bij een goede werptechniek kun je een drogevlieg ook met een WF lijn als een pluisje  op het water laten dalen . Een van onze instructeurs bij de club heeft het de afgelopen zomer nog gedemonstreerd met een gewone WF lijn. sindsdien weet ik ook wat er fout gaat als het niet goed lukt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Quote from: Beertje on January 16, 2017, 16:59:49
Ik weet niet hoe goed je werptechniek is, maar bij een goede werptechniek kun je een drogevlieg ook met een WF lijn als een pluisje  op het water laten dalen . Een van onze instructeurs bij de club heeft het de afgelopen zomer nog gedemonstreerd met een gewone WF lijn. sindsdien weet ik ook wat er fout gaat als het niet goed lukt.

En op welke afstand gebeurde dat?
Daar ben ik wel benieuwd naar, heb namelijk het gevoel dat als je lijn laat schieten je met de dunnere volglijn geen controle meer hebt over de belly.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Beertje

Quote from: JB on January 17, 2017, 14:09:58
En op welke afstand gebeurde dat?
Daar ben ik wel benieuwd naar, heb namelijk het gevoel dat als je lijn laat schieten je met de dunnere volglijn geen controle meer hebt over de belly.
De fout die veel vliegvissers maken (ik zelf incluis) is,dat men de worp niet af maakt. Dat wil zeggen,dat men de lijn al richting het water stuur terwijl deze nog niet geheel is gestekt. Als je de lijn inclusief de leader volledig laat strekken in de lucht en dan pas de vlieg laat dalen.Dan zal de vlieg als een pluisje landen.
Ik heb even een video toegevoegd om e.e.a. te verduidelijken.
https://www.youtube.com/watch?v=3KUgL0Qi4KQ
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Ja op deze afstand maakt het niet uit of het wf of dt is, ben meer benieuwd naar de afstanden rond de 15 a 18 meter waarbij we de wf nog iets moeten laten schieten. Land die vlieg dan nog zo soepeltjes.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Beertje

#12
Quote from: JB on January 17, 2017, 16:41:10
Ja op deze afstand maakt het niet uit of het wf of dt is, ben meer benieuwd naar de afstanden rond de 15 a 18 meter waarbij we de wf nog iets moeten laten schieten. Land die vlieg dan nog zo soepeltjes.
15 mtr okƩ, maar 20??? Een goeie werper waarschijnlijk wel. Maar met een drogevlieg vis je zelden op zo'n grote afstand.
Maar het laten schieten op 20 mtr kun je ook bij de laatste achterwaardse worp doen ipv in de voorwaardse. Je hoeft de lijn dan alleen nog voorwaards te laten strekken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Ook 20 meter plus kan je gewoon je vlieg rustig laten landen met een wf
moet er nu echt voor elke meter meer lijn uit de top. Een apart filmpje gemaakt worden 🤐🤐🤐🤐

Floor

Inderdaad de worp afmaken, dit betekend meestal als het ware wat 'hoger' werpen zodat de lijn geheel gestrekt op het water land.

Tja, meneer Forel het gaat er meestal niet om wat er wordt gezegd, maar wel hoe graag men zichzelf hoort praten, en dan krijg je inderdaad heeel veel filmpjes. Ook wel eens leuke en leerzame trouwens.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

#15
10 15 20 meter wat the hell maakt het uit ??.?.
Gewoon doen zoals in filmpie

Floor

Quote from: p.forel on January 17, 2017, 20:27:40
10 15 20 meter wat the hell maakt het uit ??.?.
Gewoon doen zoals in filmpie

Ik denk dat die 'ver werp' obsessie net zoiets is als wanneer karpervissers heel hun montage inclusief 10 kilo voer in een voerbootje smijten, het hele spul de gehele plas over varen om vervolgens daar net onder het kantje te gaan vissen of met een vaste stok van 13 meter in een 15 meter breede sloot gaan vissen.

Een goede worp lijkt mij veel belangrijker dan een verre worp. Ook al is ver kunnen werpen soms best handig toch gaat het mij meer om het hele systeem; observeren, overdenken, voorzichtig benaderen, om vervolgens heel gericht je vliegje op het water te laten dwarrelen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

jan114

Jevde heb je wel eens gedacht aan een kunst zijden lijn. Diameter van de lijn is zeker 2 aftma's maten dunner. Deze zijn er zowel in dt als wf en de presentatie is als een sneeuwvlok. Terenzio zijn volgens mij de beste kunstzijden lijnen.

marc

Lengte van de leader en doormeter van de tip tov haakgrootte in acht nemen helpt je stukken vooruit in deze .
Grt marc

JB

Quote from: Floor on January 17, 2017, 20:50:40

Een goede worp lijkt mij veel belangrijker dan een verre worp. Ook al is ver kunnen werpen soms best handig toch gaat het mij meer om het hele systeem; observeren, overdenken, voorzichtig benaderen, om vervolgens heel gericht je vliegje op het water te laten dwarrelen.
Ja zo denk ik ook meestal, maar als de vis niet dichterbij wilt komen en rondzwemt op een plek tussen de 15 en 23 meter en aast aan de oppervlakte en maar vanaf 1 kant aanwerpbaar dan zul je wel eens een verre worp moeten maken. Om dit dan gelijk een " verwerp" obsessie te noemen, ach ieder zijn gedachte.

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wh82

#20
Had dit draadje destijds gemist. Heb zelf een DT4 en die vind ik fantastisch voor de droge vlieg, ook voor lichte nimf enz. Lijn controle is perfect: plaatsen, menden, rollcasts enz. Nu zou dat met een WF ook prima kunnen zolang de belly maar niet uit de top is. Vooral op stromend water scheelt het veel, ivm. meer menden, meer rollcasts (snel herplaatsen zonder de lijn in de lucht en daarmee potentieel in de takken te hangen). Ik kreeg weleens het advies om bij rollcasts iets meer spey style casts te maken maar die nemen toch meer ruimte in die je bij veel begroeiing niet hebt. Hoog drijvende lijn is m.i. ook een must, een langzaam verdrinkende lijntip bij het vissen met droge vlieg vind ik erg vervelend.