Ultralight vissen van 00 t /m 3

Started by Team, November 04, 2013, 16:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JB

Quote from: JB on November 05, 2013, 13:23:44
Is het niet zo dat de dikte van je tippet bepaalt of je ultra light vist ::denken::

Na mijn vorige opmerking en alle inzichten die daarna volgden kom ik dus tot de volgende conclusie;
als voorbeeld 10/00 op een #2 is ultralight, 8/00 op een #4 (omdat de omstandigheden hier om vragen) dus niet  ::denken:: ::denken::

::lach:: maar ja dat is mijn bescheiden mening  ;)

ieder zijn ding  8)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

weerwolf

voorbeeldje, afgelopen zaterdag sta ik naast jan te vissen en ik vang meer dan jan. We vissen allebei met een #2 en met dezelfde leader. Ik vang wel en jan slecht. We gaan kijken wat het verschil is en de lengte van de hengel en merk lijn mag het niet zijn. Jan vist met een tippet van 12% in ik met 8%, jan knoopt er ook 8% aan en gaat ook vangen............lichter vissen heeft dus wel zin
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Heintje Davids

Vissen met een wat dunnere tippet kan inderdaad nut hebben; het is alleen de vraag of je daar nu een #0, #1 of #2 voor nodig hebt. Met een drietje werkt het ook en ook een niet al te harde 4 werkt. Vandaar mijn eerdere opmerking dat ik de fun-factor van superlichte hengeltjes best een beetje begrijp maar de noodzaak in twijfel trek. Verder is het wat mij betreft precies wat jezelf al aangaf, als je dat leuk vindt... gewoon lekker doen!

weerwolf

dunne tippets en zware hengels geeft meer lijnbreuk
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Zomers heb ik standaard een #1/2 met een DT2 lijntje er op klaar staan. Thuiskomen van het werk, eten naar binnen werken en voor m'n huis lekker voorntjes vangen. Kan ook met een #3, maar dan mis ik met dat lompe gezwieper van mij de finesse in het vissen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

Quote from: HappyFisherman on November 06, 2013, 13:41:40
Zomers heb ik standaard een #1/2 met een DT2 lijntje er op klaar staan. Thuiskomen van het werk, eten naar binnen werken en voor m'n huis lekker voorntjes vangen. Kan ook met een #3, maar dan mis ik met dat lompe gezwieper van mij de finesse in het vissen :)

en dan met vliegjes in de oppervlakte vissen, of toch kleine nimphjes


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Team

Quote from: HappyFisherman on November 06, 2013, 13:41:40
Zomers heb ik standaard een #1/2 met een DT2 lijntje er op klaar staan. Thuiskomen van het werk, eten naar binnen werken en voor m'n huis lekker voorntjes vangen. Kan ook met een #3, maar dan mis ik met dat lompe gezwieper van mij de finesse in het vissen :)

Is een van mijn vragen....     DT  lijn  waarom??
NUNC  AUT  NUNQUAM

weerwolf

met een DT kan je iets subtieler werpen en gerichter aanwerpen. Ook kletst de lijn minder hard op het water.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Heintje Davids

Met een DT kun je inderdaad iets subtieler vissen maar in principe is de 1e negen meter van een standaard WF en een DT hetzelfde. Het verschil zit 'm in het verdere verloop van de vliegenlijn. Dus de zachtere landing gaat pas spelen als je meer dan 9 meter lijn buiten je topoog hebt. Vis je voornamelijk in smalle polderslootjes waar je zelden of nooit verder dan een meter of 10 hoeft te werpen maakt het volgens mij dus weinig uit of je een WF of een DT gebruikt.

HappyFisherman

Ik had er een DT lijn opgezet, omdat ik die na misbruik om kan draaien en opnieuw gebruiken. Worpjes verder dan een meter of 5 maak ik bijna nooit...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

En lukt dat een beetje, dat omdraaien. Heb het vroeger ook wel geprobeerd maar meestal zat er dan zo'n geheugen in de lijn omdat ie dan tijdenlang stijf opgerold had gezeten, dat ik de krullen er nooit meer uit kreeg.

Hans-oet-remunj

just my 5 cents... met < #4 heb ik geen ervaring, maar tav voor en nadelen DT:

- Bij beschadiging van de punt kun je een DT idd omdraaien. En als de lijn al oud was is de winst idd vaak beperkt, bv tgv kringelen of snel verouderen van je '2e' punt, waardoor je slechts 1 a 2 seizoenen wint: de lijn was al zo goed als op.

- Echter, soms krijg je ook bij een relatief nieuwe lijn al een beschadiging van je punt / eerste deel van de lijn. En dan is het wel degelijk een voordeel om een DT te hebben.  Bv: Als je vaak onder de struiken langs de waterkant wil vissen en daarbij wat meer risico neemt mett name als er windvlagen zijn (inwaaivoedsel!)..... Of als je FC leader weer eens heeft zitten snijden...

- DT is iets handiger bij vissen op stromend water met een lange lijn: Als je een 20-25 meter WF gaat menden kan het lastig zijn die zware eerste 9 meter te verleggen met de 10 meter van de dunne volglijn, die is gewoon een stuk lichter.  Maar goed, dan moet je allereerst zo ver vissen en werpen met een dt en zerker bij een #3 of minder zal dat wel niet zo vaak gebeuren lijkt me  :)




weerwolf

ik hang de lijn in grote lussen over de deur en laat het een nacht hangen dan is het geheugen er wel uit. Ik heb het ook wel eens in de winter op de vloer gelegd (vloerverwarming) dat werk ook goed.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gert

Quote from: Heintje Davids on November 07, 2013, 11:35:51
En lukt dat een beetje, dat omdraaien. Heb het vroeger ook wel geprobeerd maar meestal zat er dan zo'n geheugen in de lijn omdat ie dan tijdenlang stijf opgerold had gezeten, dat ik de krullen er nooit meer uit kreeg.

Het zou dan ook beter zijn om de lijn minstens 1x per jaar/seizoen om te draaien, en inderdaad in grote lussen of op bijvoorbeeld een velg van een fietswiel te bewaren buiten het seizoen.

Maar ja, wat is "seizoen"? Misschien wel 1 januari t/m 31 december? ;D

Groet,
Gert

Heintje Davids

Auch Marten, die kwam aan, en ik geef het niet graag toe maar je hebt gelijk:)

Heintje Davids

Quote from: Gert on November 07, 2013, 12:51:10
Het zou dan ook beter zijn om de lijn minstens 1x per jaar/seizoen om te draaien, en inderdaad in grote lussen of op bijvoorbeeld een velg van een fietswiel te bewaren buiten het seizoen.
Deed ik vroeger ook en dat hielp inderdaad. Maar waar haal ik nu nog zoveel fietswielen vandaan en waar laat ik ze?

Team

Quote from: Heintje Davids on November 07, 2013, 12:56:22
Deed ik vroeger ook en dat hielp inderdaad. Maar waar haal ik nu nog zoveel fietswielen vandaan en waar laat ik ze?

Station Utrecht,  fietswielen
NUNC  AUT  NUNQUAM