Breken onderlijn

Started by Roel, June 16, 2014, 08:11:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roel

Ik dacht echt dat ik hier al eens gelezen had over het breken van titanium onderlijn, maar ik kan het echt niet vinden......

Gisteren stond ik dus lekker te vliegvissen, maar opeens zat mijn streamer er niet meer aan. Gelukkig lag hij in het gras achter me. Het bleek dus dat mijn single strand 50Lb titanium onderlijn bezweken was aan metaalmoeheid. Ik had hierover al eens iets gelezen, maar nooit verwacht dat het na een paar uur al op zou treden :o

Nu heb ik nog wat verschillende materialen liggen, waarvan ik regelmatig onderlijntjes maak, maar vraag me af welke nu het beste geschikt is (gebruik liever geen spinstang...):

titanium superstrand 1x7 20LB
7x7 staal 26LB
carboflex 1x7 40LB

Wat adviseren jullie? (Hoeft niet in bovenstaande lijstje te staan!)



Scaramouche

Ja, spontaan brekend titanium, heb ik ook gehad. Als je het lusje te nauw maakt, komt er veel spanning op te staan. En het breekt zonder dat je er aan de buitenkant iets van kunt zien.

7strand titanium vind ik dan prettiger, dat kinkt minder snel dan staal en als er 1 of 2 strand kapot zijn, gelijk vervangen. Flexonit is het mooiste, maar wel flink aan de prijs helaas.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Roel

Quote from: Scaramouche on June 16, 2014, 09:27:30
Ja, spontaan brekend titanium, heb ik ook gehad. Als je het lusje te nauw maakt, komt er veel spanning op te staan.

Dat was niet de plek waar het brak. Het brak 2 mm voor de sleeve af (dus gewoon in het lange rechte deel van de onderlijn). Puur metaalmoeheid op de plek waar hij blijkbaar steeds buigt.

Sieger

Voor mij geen titanium meer. Al meerdere keren breuk gehad. Denk dat de bewegingen bij het vliegvissen toch behoorlijk anders zijn dan bij spinnen of jerken....

Gebruik 7strand in verschillende treksterktes. Hoeft allemaal niet zo zwaar, de hengel vangt ook veel op en de kracht op het metaal valt wel mee...


Sieger

wouter veuger

hier nog iemand met ervaring met brekend titanium...

ik gebruik tegenwoordig gewoon goedkoop gecoat staaldraad in de 20 kg variant.

als er een knikje in de onderlijn zit,gooi ik er wel meteen een nieuwe op,maar dat kan ook want het kost geen drol.

flexonit is ook mooi spul zoals frank zegt,ik gebruik de dunste variant daarvan op mn UL spinhengeltje.

Roel

Ik heb net 2 lijntjes met de Carboflex gemaakt, eens kijken hoe dat zich houdt.....

Plantje

Gebruik ook titanium, maar nog geen problemen mee gehad. Goed in de gaten houden dus!

maurice

Maak mijn onderlijnen ook niet meer zelf,
Vaak gebeurde het nog wel eens dat ze braken op de punten die eerst in de sleve zaten maar door de trekkracht van 2 kanten verschoof ondanks dat ik alles goed had aan geknepen.

Koop ze nu gewoon en vervang ze naar 5 snoeken of een knik in de lijn.
Vaak is de wartel verzwakt door de tanden van de snoek.
::bbq:: ::proost:: ::proost::