Snoek onderlijn materiaal..

Started by Mike, December 22, 2019, 14:32:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Snoeken doe ik inmiddels al meer dan 30 jaar.
Tot 22 jaar geleden deed ik dat hoofdzakelijk met Rapala plugjes en Ondex blinkers maar nu dus al 22 jaar uitsluitend met de streamer.

Onderlijn materiaal is altijd een issue geweest waarbij ik het idee had dat er ruimte is voor verbetering.
Als je vist met pluggen & blinkers is het denk ik minder belangrijk wat je gebruikt maar omdat het vissen met streamers over t algemeen iets verfijnder is, vind ik het nu belangrijk dan vroeger om te zoeken naar het best mogelijke materiaal.

Ik begon net als waarschijnlijk iedereen met de nylon coated staaldraadjes.
Deze draadjes zijn super zichtbaar en daarnaast hebben ze ook enorm veel geheugen wat er voor zorgt dat het geheel na een paar keer een struikje raken of een vis vangen een heel eigen leven gaat leiden en als een gedrocht voor je streamer hangt. Helemaal kut dus!

Daarna ben ik gaan vissen met knoopbaar staaldraad van Albatros.
Dat is ook super zichtbaar en heeft toch ook geheugen. Helemaal klaar was ik er mee toen ik op 1 dag 2 grote snoeken verspeelde die er met 1 flinke kopschuddende beweging doorheen zaagde als een warm mes door boter.

Daarna ben ik gaan vissen met 7-strand titanium.
Op zich was ik daar redelijk tevreden over. Niet super zichtbaar en om daar een kink in te krijgen moet je echt wel heel erg je best doen.
Nadelen zijn dat het erg duur is en dat na verloop van tijd de strands 1 voor 1 knappen als gevolg van metaalmoeheid.

Uiteindelijk ben ik onderlijnen gaan maken van fluor carbon.
Eerst heb ik mn oude Frog Hair 80 lb tarpon shock leaders opgemaakt. Dat ging een hele tijd redelijk goed tot ik een paar weken geleden een snoek van een cm of 70 over mn streamer heen zag schuiven waarop ik aansloeg en mn onderlijn knapte alsof het 10/00ste was.
Later zag ik bij het terug kijken van de video dat er toch gedurende een halve seconde een behoorlijke spanningsboog op de hengel zichtbaar was maar hij ging er toch erg gemakkelijk doorheen.
Omdat dit materiaal gekocht was in 2011 hoopte ik dat t kwam door uitdroging dus kocht ik nieuw materiaal van Bertus Rozemijer (80 lbs 4,5 mm) maar vorige week gebeurde het ook daarmee weer bijna.
Ik ving een snoekje van net geen 60 cm. De dril duurde denk ik 1 minuut en dit is hoe mn onderlijntje er daarna uit zag...

[attachment id=1 msg=180510]

Het is bij lange na nog niet helemaal door midden maar 1/3 is er wel geweest.
Ik heb dus absoluut niet meer het vertrouwen om daar nog mee door te vissen want ik weet zeker dat een grote snoek ook hier met een aantal keer flink kopschudden uiteindelijk vrij gemakkelijk doorheen komt.

Nou vroeg ik mij af of er nog meer mensen zijn die hiermee snoeken hebben verloren of dat het onderlijntje er zo beschadigd uit zag na 1 snoek dat je het waarschijnlijk acht dat ie er doorheen had gegaan, als ie nog een paar keer met de kop had geschud.
Daarnaast ben ik erg benieuwd of iemand nog ander materiaal (wat ik nog niet heb genoemd) naar tevredenheid gebruikt.

Ik denk dat ik anders na geëxperimenteerd te hebben met al deze materialen toch weer over ga op 7-strand titanium.
Hiervan weet ik in elk geval zeker dat de snoek daar niet doorheen knauwt.


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Martijn

Ik gebruik hierom dus gewone lompe stalen onderlijntjes.. jammer, want fluorcarbon of titanium vind ik er veel strakker uitzien.
Titanium is bij mij te vaak gebroken, gelukkig zonder dat ik een aanbeet had maar gek genoeg/ gelukkig iedere keer gewoon tijdens het werpen. Die metaalmoeheid treedt mij te snel op.... komt volgens mij door het strekken van de lijn waardoor de onderlijn iedere keer een klap te verwerken krijgt (?)

Kinken van een stalen onderlijn maak ik mij geen zorgen om, zorgt m.i. gewoon voor wat extra actie van de streamer :-)

Maar ik blijf meelezen, voor als iemand de ultime rig/setup heeft gevonden :-)

Menno_siemensma

Ik gebruik gewoon van die rolletjes coated staaldraad en smelt er lusjes aan met het eindje 5cm gewikkeld om het lange stuk heen, een wartel en een speld eraan en klaar ben je. Lekker licht en valt ook niet heel erg op, is die te gekinked of kapot, is het goedkoop genoeg om een nieuwe te gebruiken en de wartel en speld eraf te knippen en her te gebruiken. Die fluorcarbon onderlijnen werken voor mij alleen als ik op dieper/groter water vis, polderslootjes etc is het niks voor imho. Te zwaar en te lomp
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

Ik gebruik ook 80  ponds fluoronderlijnen van Bertus of ander merk. Nog geen vis mee verspeeld. Uiteraard zitten er soms wat rafeltjes in maar nie5 zo erg als op jouw foto . Ik zou met dat beschadigde onderlijntje van jou niet verder vissen,maar gewoon een nieuwe pakken. Alle soorten onderlijntjes hebben overigens hun voor -en nadelen. Door metaalmoeheid ook wel streamers verspeeld en kronkelige  gekinkte staaldraadjes is ook niet alles.Ik blijf fluorcarbon gebruiken voor de grootwaterdames. Bevalt uitstekend.

Mike

Bedankt voor de reacties.

Hoi Sjoerd, ik ben behoorlijk perfectionistisch met mn setup. Als er een beschadiging op mn onderlijntje of leader zit vervang ik deze onmiddellijk. Ik maak ze immers zelf en dan zijn ze ook vrij goedkoop.
Toch best vreemd dat ik nog van niemand eerder heb gehoord dat ze hun fc onderlijnen breken op vis en ik dit nu in vrij korte tijd bijna 2 keer mee maak.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de manier waarop ik vaak vis.
Een groot gedeelte (ik denk wel de helft) van de snoeken die ik vang, pulk ik onder bruggetjes en duikers vandaan waar ik op dat moment zelf bovenop sta.
Als de snoek er dan op klapt sla/strip-strike ik recht omhoog en ik doe dat ook vrij hard.
Ik trek dan de onderlijn in een hoek van 90 °C tov de vis omhoog met maximale frictie over de bovenkaak als gevolg.
Ook de 2 vissen die ik op dat knoopbare staal verspeelde, gebeurde op exact deze manier.

Als je een snoek haakt op afstand is de hoek van de onderlijn tov de tanden veel minder scherp en dan gaat de onderlijn minder snel stuk.
Maar dan zou je wanneer je vanuit de bellyboat op snoek vist en de vis onder je door zwemt, hetzelfde probleem krijgen.
Nu heb ik zelf nog maar 2 keer vanuit de bb op snoek gevist en toen niets weten te verzilveren maar ik verwacht dan hetzelfde probleem. Maar daar hoor ik ook tot dusver niemand over.
Ik kan me niet voorstellen dat dit niet eerder ook bij anderen is gebeurd.
Nu weet ik dat jij Sjoerd, ook over t algemeen aardig wat vis vangt en dat t bij jou nog nooit is gebeurd vind ik merkwaardig  ??? Echt bizar dat ik t dus wel voorelkaar krijg om t te verkloten  :-\

Welk spul gebruik je precies Menno ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sjoerd

Vissend vanuit de bb haak je de meeste vis op afstand, dus niet zoals jij beschreef in 90 graden.  Tjsa verder kan ik alleen voor nezekf spreken. Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen.  Dat snoek zou "schrikken" van  zichtbaar staaldraad  lijkt mij wel mee te vallen. Anders hadden we in het pre fluorcarbontijdperk niet zoveel snoeken gehaakt toch.  Vroeger visten de levedndaasvissers zelfs met echte kettinkjes en zij vingen ook hun visje. In dressuurwater dat erg helder is zou het mogelijk wel wat  uit kunnen maken.

Mike

#6
Je haakt ze vanuit de bb op grote afstand maar waar ik bang voor ben, is dat ik straks vanuit de bb mn pr snoek eraan krijg en dat ie tijdens de dril recht onder de bb terecht komt en dan hard met de kop gaat schudden en zo mn draadje door zaagt.
Als dat met snoekjes van 60 cm en mn #8 gebeurd, in een dril van 1 min met maar 1 of 2 kg spanning, denk ik dat t zeker gebeurd met mn #10 en een snoek van 115 cm en misschien wel 6 of 8 kg spanning.

Nou weet ik niet wat het met de snoekjes was de laatste plek waar ik viste maar ze leken daar wel extra grote en scherpe tandjes te hebben. Dit was het resultaat van een momentje onvoorzichtigheid  :-[

[attachment id=1 msg=180521]
Auch  :'(

Dressuur is volgens mij steeds vaker een issue.
20 jaar geleden was dat echt vele malen minder naar mijn idee.
Er wordt tegenwoordig zo bizar veel op snoek gevist door zo veel mensen.
Het zal afhankelijk zijn waar je precies gaat vissen maar het is gewoonweg bizar hoeveel snoekvissers ik de laatste sessies tegen kom.
Ik merk ook echt dat ik steeds beter mn best moet doen en mn techniek moet aanpassen om een beetje redelijk vis te vangen.
Met name de grote vissen vang ik veel en veel minder.
Voorheen ving ik bijna elke week wel een snoek van 70 / 80 cm. Dit jaar heb ik er maar 3 gevangen boven de 70 cm en ik vis in precies dezelfde wateren + nog wat extra.

Vandaar dat ik mijn focus nu wil gaan verleggen op groot water en daar mn setup ook op wil aanpassen.
Ergens wel heel erg jammer want het mooiste van t snoeken vind ik nog altijd het zien pakken van de streamer. ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sjoerd

#7
Quote from: Mike on December 22, 2019, 21:20:55
Je haakt ze vanuit de bb op grote afstand maar waar ik bang voor ben, is dat ik straks vanuit de bb mn pr snoek eraan krijg en dat ie tijdens de dril recht onder de bb terecht komt en dan hard met de kop gaat schudden en zo mn draadje door zaagt.
Als dat met snoekjes van 60 cm en mn #8 gebeurd, in een dril van 1 min met maar 1 of 2 kg spanning, denk ik dat t zeker gebeurd met mn #10 en een snoek van 115 cm en misschien wel 6 of 8 kg


Valt mee hoor. Ik denk dat juist de kleinere snoeken meer schade aan de onderlijn berokkenen dan grote vissen omdat met name die  kleinere rasptandjes dat doen. Hoe groter de bek hoe minder contact met die tandjes. En kleinere snoeken gedragen zich ook vaak wilder tijdens de dril , ,kopschudden springenI  e.d. in ieder geval heb ik met de meterplussnoeken nog geen problemen met onderlijntjes gehad. Ook edwin Kerssies vangt zijn snoeken aan de fluorcarbononderlijnen. En die vangt toch ook echt wel zijn vissen.😁😁😁



JB

Een ieder gebruikt waar hij of zij vertrouwen in heeft.
Voor mij zijn dat onderlijntje van geplastificeerd 49 strand, met aan 1 zijde een fastatach nr 2 en aan de andere zijde een loop. Ik gebruik voor beide zijden een smeltknoop en een stukje krimpkous.
Voor het vissen met tubeflies monteer ik i.p.v. de fastatach een haak.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Ochi

Snoek niet zo vaak als jij Mike maar als ik snoek is het met een eigen gemaakt 80lbs fluoro of een kant en klare Spro.
Wel beschadigt, nooit gebroken.
Vis er niet op uit de BB maar als ik op de kade van een haven sta lijkt dat bijna hetzelfde qua hoek.

Je kan een keer een pechie hebben, heb ook wel eens een haak gebroken van een merk dat ik al tig jaar gebruik maar zolang dat bij 1 keer blijft hoort dat bij de 0,01% foutmarge van die fabrikage

Ik heb er wel vertrouwen in met grote of kleine snoek.

Ochi