vliegvissen met kleine vliegen met een #6 7

Started by Caslambalk, June 02, 2015, 20:25:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Ik heb een simpele vraag.
Kan je met een #6 7 hengel ook vissen met kleine vliegen zoals nimfen enz?

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

maurice

Ja dat kan geen probleem.

Maar of het leuk is????
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje


Caslambalk

Das mooi, scheelt weer een hengel kopen. :)
als ze me missen ben ik vissen ;)

Nootjez

Nimfen kan je op elke hengel vissen...
Je moet je hengel natuurlijk ook (proberen) afstemmen op het formaat van de vissen die je wil vangen :)

Gerrit59

Cas,

Vergeet niet dat 'de ene 6/7 de andere niet is ....'
Het maakt nogal een verschil of jouw hengel eigenlijk te vergelijken is met een 5/6 of meer een 7/8 is.  Is dat laatste het geval dan zou het mijn keuze niet zijn. Wat er op jouw hengel staat is niet altijd maatgevend.
Maar da's mijn mening....

Gerrit

Gert

#6
Mmm, ik heb al 2x een antwoord zitten typen, en beide keren toch maar weer de delete knop gebruikt....
Kwam er op neer dat je nog eens terug moet lezen wat de adviezen waren op je eerdere vraag, en dat je ook met een vlieg kunt vissen met een werphengel en een buldo

Cas, kunnen we hier uit opmaken dat je dus een 6/7 hebt gekocht? Zo niet: koop dan een 4/5 (of een 4 of een 5) en ga lekker vliegvissen.

Groet,
Gert


Gerrit59

Had ik ook al enkele keren gedaan Gert.
Met respect voor de vraagsteller, in een dergelijk geval kunnen we de vraagsteller beter adviseren de zoekfunctie te gebruiken.
Er is dunkt me genoeg te vinden waar de vraagsteller iets mee kan.

Gerrit

Ben Tabak

Kleine vliegen = dunne tip = vragen om lijnbreuk met een # 6/7.

Grt. Ben

Plantje


Gert

Quote from: Ben Tabak on June 03, 2015, 10:15:19
Kleine vliegen = dunne tip = vragen om lijnbreuk met een # 6/7.

Grt. Ben

Als je op de Ronde Bleek met kleine nimfen/buzzers vist zou ik geen dunne tippet gebruiken, maar wel een #7.
En op voorn en baars vissen met een #7 zou ik ook niet doen.
Maar aangezien de vraagsteller zijn vraag stelt gebaseerd op het budget wat hij (niet) heeft, zit de Ronde Bleek er niet in voor hem.
Daarom: koop een #4/5 en ga lekker vissen. tenzij je alleen maar wilt snoeken met de vliegenlat.


Ben Tabak

Dat bedoelde ik ook. Buiten de RB is zo'n zware hengel voor het vissen met kleine vliegen (buzzers dus daar) niet "in verhouding".

Plantje

Klopt wel denk ik. Toch moet je in dit geval rekening houden met de vraagsteller. Hij heeft een beperkt budget en vraagt zich af of je met een #7 ook met kleine vliegen kunt vissen. Ik zou niet weten waarom niet...

HappyFisherman

[ironie] Omdat je met een zwaardere hengel veel verder werpt dan met een lichte hengel en dan zie je je kleine vliegen niet meer Rudi![ironie]  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

met kleine vliegen zoals nimfen enz?

Wat noemt hij kleine vlieg   steenvlieg met twee tungstens  op haak 8 of 6

Of haakje 18 blue dun .

Plantje

Kijk naar de rest van zijn berichten dan verwacht ik vliegen en nimfen in haakmaten 10-14

p.forel

Waarom zou het niet kunnen denk ik dan maar  met nimph op karper.  zeelt  .brasem of  lekker grote droge vlieg op de windes .

Kan allemaal prima met een aftma 6/7.

Soms moet je roeien met de riemen die je heb.

En kan je niet zoals de meeste van ons kiezen uit elke aftma klasse en daar dan ook nog meerdere lengten en typen van.


Raymond

Tuurlijk kan dat, met "kleine vliegen" i.c.m. een #7. Op de Maas viste ik op barbeel ook met een #7 met nimfen gebonden op haakmaat 12...

Het zou wel fijn zijn als de vraagsteller iets meer info zou geven om hem dus ook van een wat beter advies te kunnen dienen. Maar als de jongen niet meer geld heeft dan voor één hengel (bij vliegvissen komt er ook nog wel wat meer bij kijken dan alleen die hengel), zal hij een keuze moeten maken. Wil hij gaan karperen en snoeken en soms ook eens op witvis gaan, dan kan hij toch beter voor een zwaardere hengel gaan i.p.v. van er tussen in gaan zitten met een #5. Maar dat is mijn mening.
::wtf::

goswit

Is het nu een # 6 of # 7  of #6 - 7 v lang.   Je kunt ook op een # 6 een lijn 5 opzetten is meer werken en op techniek  letten. Als je niet ver hoeft te werpen kan dit zeer zeker. Gewoon een lijntje lenen / uitproberen dan weet je het.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Goswit  als je 5 lijn op een 6 zet kan je juist verder werpen  even naar mel krieger filmpies kijken .

En dan pas uitleg geven die klopt .



Plantje

Wat Gos denk ik bedoelt is: Als je begint met vliegvissen maakt het niet zo heel veel uit. Zorg dat je "een" vliegvishengel, reel, lijn en vliegen hebt en leer een beetje netjes werpen. Als je dat gedaan hebt moet je zorgen dat die vliegen te water raken! Je kunt je afvragen of dit gaat en of dat gaat, maar er is één ding wat we zeker weten: Alleen door te vissen kun je vissen vangen!

bij

Ik ben zelf begonnen met een #6. Met kleine vliegjes, ik heb wel visjes gevangen maar een sport was het niet. Kort samengevat ja het kan maar zoals eerder aangegeven of het leuk is???  Als het budget het tzt toelaat adviseer ik toch ook een lichtere hengel te kopen.n

p.forel

Als je wil leren werpen dan neem je een korte belly lijn  8.5 meter of zo.  Deze heb je sneller uit de top en laad de hengel dus met korte lijn beter als met lange belly  .
Neem je een aftma klasse lager en je heb belly van 12 meter dan zal je hengel pas gaan laden als je er 15 meter uit heb. Zie het maar weinig beginners doen 15 meter in de lucht houden "gevorderde "ook niet allemaal