Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger


sjoerd


@Wouter:Geen windes maar blankvoorns

@ Frans. Goed gedaan. Ik had er donderdag maar 4. Twee dagen daarvoor nog een vijfentwintig stuks. Het lijkt erop dat ze in dit watertje alweer het grote water hebben opgezocht.

Sjoerd

wouter veuger

#252
Dat zijn toch echt geen blankvoorns hoor sjoerd! Geel oog,rechtstandige bek,en rond de 60 schubben over de zijlijn,dat zijn windes...,een blankvoorn heeft maar 43 tot 47 schubben over de zijlijn.en de bekende rode vlek in het oog.

Je kunt het ook nog zien aan de vinnen,bij blankvoorn zit de aanzet van de rugvin en buikvin recht tegenover elkaar,vooral op de bovenste foto kun je duidelijk zien dat  bij deze vis de rugvin verder naar achteren zit.

Niettemin zeer mooie vissen,ik vang ze helaas niet zo vaak hier in de buurt.

Bone F

Pffff gelukkig dat iemand er over begint, ik kwam er zelf niet. :D

Bert J.

Mooie vissen. Windes, kwam ook gelijk in mij op door de vele schubben op de zijlijn.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

sjoerd

Toch jammer heren, het zijn m.i. "gewone" blankvoorns.  Ik heb er niet zoveel verstand van natuurlijk want ik heb nog niet zo veel windes gevangen in mijn vliegvisleven    :) :)maar m.i. Wouter klopt  jouw beschrijving van kenmerken m.b.t.  blankvoorn niet.
Kijk even naar onderstaande foto's. Foto 1 is toch echt een blankvoorn. Zie je dat de rugvin niet gelijk is met de borstvin?  foto 2:Een winde heeft bovendien ook een vrij grote bek in vergelijking met blankvoorn.
Enne schubben tellen op de zijlijn, met de matige kwaliteit foto's van Frans zie ik daar geen kans toe.  :)  En Frans, volgende keer even een paar duidelijker foto's, dan komen we er wel uit.  ::goodjob:: Mooie blankvoorns Frans!


foto 1




foto 2

wouter veuger

#256
en toch zijn het 300% zeker geen blankvoorns sjoerd,een hybridesoort misschien...ik vang misschien niet zoveel windes als jij,maar ik heb toch echt wel heeeel veel blankvoorns gevangen.

Grappig dat je die foto van jouw blankvoorn erbij haalt,de aanzet van buik en rugvin zit namelijk zeer zeker wel recht tegenover elkaar,alleen ligt die vis niet recht in je hand waardoor het vertekend,de staart hangt lager als de kop.


En schubben tellen op die vissen van Frans gaat prima hoor,even inzoomen op de iPad,en dan tel je er ruim 60.
Dus zijn het pertinent geen blankvoorns ;)

Mooie windes Frans! ::goodjob::


Ps: niet boos worden he sjoerd,belangrijkste is dat het knappe vissen zijn ::agree::

jo flyfishing

#257
De laatste dagen van het snoeken beginnen geteld te zijn.
Vandaag op een voor mijn nog niet bekende plaats geweest, de Loet, samen met FSChamp.
Blijkbaar voor anderen wel een gekende plaats: je kon, bij wijze van spreken, er over de koppen lopen van de kunstaas vissers.
Gelukkig konden we optuigen in een mooi zonnetje, onderweg in de auto hadden we de eerste drashbui al van ver zien hangen, maar die was gelukkig al voorbij.
Het begon met een mooie snoek voor Gino, die hem even mocht aanraken toen deze half op de kant was, nog even spartelde en dan van de haak gleed, nog voor het meten en de foto. het zag er een mooie 80-er uit
Dan zou het even stil blijven terwijl we verder zochten naar een volgende.
Voor mij ging de nul eraf met een fel vechtende 60-er, Gino zou er later ook nog eentje op de teller bij mogen zetten dacht ik, we waren toen elkaar uit het oog verloren.

Mooie dag op mooi water en de alle  natuurelementen haddden ook hun beste beentje voorgezet : zon, regen, hagel en natte sneeuw : we hebben het allemaal gehad.



Jo.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wouter veuger


MarcelN

Mooi Jo, da's toch dat natuurgebiedje bij Lekkerkerk? Is ook een hoop karper uitgezet las ik pas geleden.

jo flyfishing

Ter hoogte van lekkerkerk aan de n210, maar aan de overkant. Ligt op de grens met Berkenwoude.
De karpers hebben iig niet gebeten ;D
Wel nog met 2 vliegvissers gesproken die achter witvis aan zaten, maar zij hadden nog geen beet gehad.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Ja vorige keer was de weg naar Berkenwoude afgesloten, dus die's weer open...
We gaan jullie wel zien op het OVM, leuk dat jullie 'hier' veel vissen ::goodjob::

bartkoper85

#262
Vandaag samen met wouter op pad geweest. hoop aanbeten waarvan ik  de grootste van de dag  ::) en tevens mijn 1e snoek op de vliegenlat mocht landen. Wouter had er 3. Was een prachtige dag Wouter bedankt weer!



[attachment deleted by admin]

wouter veuger


Bert J.

Mooie voorns, windes en roofbleitjes in de haven vanmiddag. Ze zaten behoorlijk ondiep.
Ik ving ze op max. anderhalve meter, op een red tag #18 en #14. Vreemd was dat je met
strippen geen aanbeten kreeg en met statisch vissen wel.


The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Nootjez

Had enkel in de namiddag tijd, dus dat was de moeite niet om naar De Wranghe te tuffen.
Dan maar even op het eigen vijvertje gevist.

Daar de eerste karpertjes van het jaar weten te verleiden!
In een ondiep hoekje van de vijver zag ik er meerdere tussen het riet woelen.
Een klein tweekleurig blobje, 60 cm onder mijn verklikker, zorgde ervoor dat 4 karpers zich in het vliegje vergisten.

Het lijkt wel of ze tijdens de winter opnieuw vergeten zijn hoe een vlieg eruit ziet :)





jo flyfishing

Mooi mooi, er zijn er nog met een mooi weekend.
Leuke visjes iedereen.
Karper op de vlieg staat ook nog op de bucket list van de lokale watertjes.

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

merijn1982

Ik hoop dat ze het idd vergeten nootjez! Heb nog een afspraak met een 25 ponds spiegel die ik afgelopen jaar verspeeld had
Tight lines!!

Nootjez

Op dit moment zijn ze echter nog heel mak.
Door de koude watertemperatuur zijn ze heel makkelijk te drillen.

Vanaf Juni/Juli zal het niet meer lukken met die #4 :)

vliegvisserdorian

Doe mij zo'n privé vijvertje nootjez ;D Top, ik kan niet wachten tot ik hier weer met de vliegenlat achter de karper aan kan!

sjoerd

Quote from: Bert J. on February 22, 2015, 16:51:33
Mooie voorns, windes en roofbleitjes in de haven vanmiddag. Ze zaten behoorlijk ondiep.
Ik ving ze op max. anderhalve meter, op een red tag #18 en #14. Vreemd was dat je met
strippen geen aanbeten kreeg en met statisch vissen wel.


Dat is niet zo vreemd Bert. Ik ben er al heel lang geleden  achtergekomen dat statisch nimfvissen vaak de sleutel tot succes is. Als ik dan zie hoe sommigen met het winters havenvissen als een gek staan binnen  te strippen zonder resultaat dan moet ik wel even lachen. Zelfs als je de tip geeft statisch te vissen zijn er toch nog, die blijven volharden. Nouja dat moeten ze dan maar zelf weten toch? :) :)
Wij weten wel beter ;D

bartkoper85

Quote from: sjoerd on February 22, 2015, 20:24:11
Dat is niet zo vreemd Bert. Ik ben er al heel lang geleden  achtergekomen dat statisch nimfvissen vaak de sleutel tot succes is. Als ik dan zie hoe sommigen met het winters havenvissen als een gek staan binnen  te strippen zonder resultaat dan moet ik wel even lachen. Zelfs als je de tip geeft statisch te vissen zijn er toch nog, die blijven volharden. Nouja dat moeten ze dan maar zelf weten toch? :) :)
Wij weten wel beter ;D
Soms is strippen wel de sleutel tot het verleiden van een aanbeet. ik trek het nymfje meestal heel langzaam over de beoogde spot. als ik geen tikjes krijg geef ik soms een kort stripje. de ene dag werkt het perfect de andere dag niet.

Hidde

vanmiddag lekker even op pad geweest , rugzakkie op hengel eraan en ff scootertje gepakt naar stekken in de buurt.
eerst die nieuwe stek op het eiland van brienenoord geprobeerd , alleen het metrodok gevist , dacht achter voorn aan te gaan met een nimf , daarnaast nog een klein streamertje voor een baarsje ofzo ,.. na een uur zwiepen geen stootje dus dacht ik mijn geluk op een andere stek te proberen.

vanuit de auto rondom barendrecht ook al wat plekjes die interessant leken gezien en daar in een nieuw recreatiegebied maar verder gevist , wederom op voorn dacht ik.. totdat ik een klap op het water hoorde en binnen bereik een grote kolk zag.. snoek!
ehm.... wat nu.. kan ik hier achteraan met wat ik bij me heb.. hoe doe ik dat.. zal ik mijn eerste snoek kunnen landen.. allemaal vragen die tegelijk door mijn kop schoten.. totaal geen ervaring met snoek visserij,, eerst mijn dikste tip uit tas gevist.. 24.00 fc.. moest net lukken dacht ik..
toen de kleurigste streamer uitgezocht .. met een dikke goudkop eraan want stond met een drijvende lijn.... die streamer moest zinken dus.. en hard ook.

niks , na 20 worpen geen beet.., andere streamer proberen. snel strippen ? langzaam strippen? he,zit ik nou vast? , nee beet! , shit ... die vis is best groot voor mijn 5je..
uiteindelijk viel het mee , snoek ging snel op zijn zij en pastte net in mijn netje.. hahahaha , wel gelukt en die vlieg ging nog los in het net ook. foto en terug. aan de foto te zien een 70 cm lange vis , gaaf zo voor mijn eerste snoek


effe op de klok kijken.. kan nog even.. aan de andere kant van de duiker ligt een grotere plas.., hier ook nog even voor de duiker langs vissen en binnen 5 minuten tegen de wind in harken nr 2! kleiner zag ik snel maar wel feller! zo vind ik het wel een leuke vis om mee te sparren , die grote was tammer..
wel weer even voorzichtig , nog steeds maar 24,00 waar die aan hangt en die 5 gaat op die iets kleinere snoek nog steeds goed krom,wil niks breken en ook deze ff op de foto , mooi beestje! , rond de 60 denk ik , niet gemeten maar zo langs de hengel is dat wel reeel.




sjoerd

Bart, in principe vis je idd de nimf binnen. De snelheid waarmee je dat doet varieert: In de zomermaanden kun je sneller binnenvissen dan in het koude jaargetijde als de vis ook passiever is. Er wordt al gauw te snel binnengevist dan te langzaam.
Het blijft altijd uitproberen of je langzaam, snel, met korte rukjes of juist statisch moet vissen. Het is ook afhankelijk van de vissoort die je wilt vangen.
Baars bijv vang je vaak veel beter met een sneller binnengeviste nimf.
Maar bewegen kan ook averechts werken! Zo vingen mijn zwager Andries en ik ons een keer helemaal  klem aan  regenboogforellen in een Deens Put & take meer, waar je met alle vismethodes mocht vissen. Er werd dus door (veelal) Duitsers met kunstaas e.d. gevist. Als ik mijn nimf door de zichtbare school forellen doortrok gebeurde er niks. Blijkbaar was alles wat snel bewoog gevaar.
Door de nimf  :) aan te bieden vingen we wel goed en veel forellen. Nooit zal ik meer vergeten hoe het over de plas schalde: "Er hat schon wieder Eine". ;D ;D

Kortom blijf experimenteren en goed nadenken bij hert binnenvissen van je nimf.

Bone F

En voor zolang het nog duurt in de havens en stadsvissen wordt je nimph dus gepakt als je lijn een beetje door de wind verplaatst wordt en ongeveer iedere tien tellen heeel langzaam zo'n 10 cm.  binnen strippen. Dat werkte bij mij dus de laatste keer. Het vraagtwat geduld dat passieve vissen maar het resultaat is wat telt.