welke vliegen op de Roer?

Started by sarca2, May 28, 2021, 19:47:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

Ik heb de vergunning, wil t eens gaan proberen bij Vlodrop richting duitse grens. Wie kent deze strecke? Welke vliegen werken? Ik lees verhalen over kopvoorn en forel. Ik reken niet op barbeel, dus 4 wt lijkt me leuk.
::new::

henkverhaar

Ik ben er een paar keer geweest maar het water stroomt mij te hard - dat zal zeker het geval zijn na de overvloedige regenval van de afgelopen weken. Persoonlijk vind ik de Roer meer een spin- en ledger rivier dan een vliegviswater, maar er zullen zeker omstandigheden zijn dat de vis stijgt. Het stuk bij Vlodrop is wel landschappelijk aantrekkelijk, met name het stuk net stroomafwaarts van het dorp.

sarca2

gedankt voor je reactie.

ja het is mooi. zonder vangen blijft dat gelul. laat het weten.
::new::

sarca2

je hebt gelijk, behoorlijk bruin water, ik denk dat dat best vaak zo is.

Ik sprak met een controleur daar /bekende vliegvisser die aangaf dat de laatste keer dat daar een forel gevangen was 2 jaar geleden is. Je kunt er wel kopvoorns vangen op de vlieg. De hoop is dat er bepaalde dammen in de Roer aan Duitse zijde verwijderd worden en de originele Roer forel soort afkomt naar het mooie Nederlandse stuk.

Interessant gesprek ook over meerval die een plaag begint te worden. Grootst bekende meerval in de Roer is 160 cm. 50% van de zalm die opkomt op onze rivieren wordt opgevreten door meerval. Meerval is een soort van onderwater aalscholver.
::new::

Fly4Fish

De Roer is een prachtig riviertje, maar er zijn weinig plekken waar je kan waden (let op waadverbod tijdens bepaalde periode).

Een droge Palmer is ideaal op plekken waar het minder hard stroomt en je vissen ziet stijgen. Bij Vlodrop stroomt het heel hard. Bij Melick en Herkenbosch heb je rustigere stukken.
Czech nymphing zou ook goed werken, als je niet zo veel obstakels had op de bodem.

sarca2

Inderdaad bij Vlodrop staat een stevige stroom. Ik denk interessant voor vliegvissen vanaf juli als het zo warm blijft en de regen in de Eiffel beetje ophoudt.
::new::