goedkope hengels slecht van kwaliteit??

Started by Beertje, April 30, 2012, 19:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Een bevriend vliegvisser zij mij dat die goedkope hengels van rond de €100 geen beste kwaliteit is.De blancks zouden nog wel gaan,maar de ogen zouden van waaibomenstaal zijn en snel door slijten.Graag commentaar van jullie.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Useless

Waaibomenstaal? Is dat een variant op "pisbakkenhout"?  :)

Verder wat mij betreft flauwekul. Ik ken ook duurdere hengels met goedkope ogen erop. Kwalitatief zijn de goedkope stokjes misschien wat minder dan hun 5x zo dure collega's maar zeker niet 5x zo slecht.

HappyFisherman

Zou ik toch graag eerst weten hoe je bevriende vliegvisser heet en om welk merk/model/ lengte en gewichtsklasse hengel het gaat, want anders zou dit topic echt dikke onzin zijn naar mijn mening...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Quote from: HappyFisherman on April 30, 2012, 20:05:55
Zou ik toch graag eerst weten hoe je bevriende vliegvisser heet en om welk merk/model/ lengte en gewichtsklasse hengel het gaat, want anders zou dit topic echt dikke onzin zijn naar mijn mening...
Bram zijn naam zal ik niet noemen omdat hij niet weet dat ik dit gepost heb.Maar ik kan wel zeggen dat hij een Nederlandse vliegvisser van het eerst uur is en al zo'n 40 jaar vliegvist. zijn eigen hengels zijn o.a Thomas en Thomas en sage.Maar ook een scierra van goed €100,- hier is hij niet ontevreden over,maar toch zag hij het topoog al na 2 jaar, tekenen van inslijten vertonen(de coating was al weg).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

vliegvisgek

thomas of sage tja die kost al gauw 600 a 700 of meer en dan mag de kwaliteit of garantie ook wel goed zijn toch maar ben begonnen 6 jaar terug met een shimano van 100 euro en die leeft nog steeds hoor vist een maatje nu nog steeds mee ;)

HappyFisherman

In dat geval moet ie contact opnemen met de leverancier toch? (als dat lukt  ::jumpers::) Iedereen heeft wel eens wat te klagen over zijn/haar materiaal, maar of dat zin heeft...?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jasper

Bram moet niet zo piepen en die hengel verkopen aan iemand die 'm wél op waarde weet te schatten. Sommige hengels van 50 of 100 euro kunnen verrassend goed zijn en sommige topogen van hengels van 700 euro slijten ook te snel.
Ik vis met plezier met hengels uit ALLE prijsklasses.

Hilco

Ik geef in principe niet mer dan 50 euro uit aan  een hengel en koop hem gebruikt.
ik ben niet zo handig dus heb er al diverse op/misbruikt.

maar inderdaad op 1 Daiwa hengel na allemaal geoxideerde ogen en dat werpt nou eenmaal kud.


Team

Ik vis met PLEZIER met hengels in alle prijsklasses.  TOP  JASPER zo hoort het.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Bone F

Mijn duurste hengel is een Reddington 8 van € 225,- en wat denk je daar is de top al 2x van gebroken. De rest ligt ver daar onder en ik merk niks van "oog" problemen. Als het om het topoog gaat koop je toch gewoon een "duur" topoog voor ca. € 4,- die zit er zo op gemonteerd en heb je die luxe ook ;).
Voor service hoef je ook niet meer zo'n dure te komen, mijn laatste van Airflo heeft ook ll guarantee. Ik kan echter het gevoel best begrijpen als je met zo'n mooie/luxe "stok" in je handen staat.

Hans-oet-remunj

Ik heb me laten vertellen dat er wereldwijd maar een paar 'blank' fabrieken zijn.

Wat duur is, is de ontwilleking vna een nieuwe mal. De blank-mallen van de topmerken worden na een paar jaar doorverkocht aan 'b-merk' blank leveranciers, die er dan met een eigen matje/hars mee gaan produceren. Dat kunnen ze vervolgens een stuk goedkoper deels omdat ze die mal niet zelf hoeven te ontwikkelen.  De rest is een handvat van kurk, uitlijning, oogjes en 'merk'.   

Zelf heb ik veel plezier van die '50' euro stokjes.. en ja heel af en toe zit dr brandhoud tussen, maar van het geld dat ik me ermee heb uitgespaard heb ik al heel wat mooie visreizen kunnen bekostigen.....

Volgens mij is het als bij een stereo installatie is... duurder is vaak beter ....maar vanaf een bepaald nivo kost een beetje beter wel heel erg veel meer .....




Hans-oet-remunj

Gedachte experiment:


Stel je zou terug gaan naar 1960 -1980 met een beperkt budget.  Velen in die tijd zouden een gat in de lucht springen met een ~50 euri b-merk carbon van nu.... (bv 'Kunnan', wat best wel populair was zo rond 1985 ?)

@klaas: Ja ik mag hopen dat die 500 euro wat extras bieden, maar het moet wel in verhouding zijn ...  :)  (wat mij betreft veelal niet dus ... maar dat mag ieder voor zich maar uitmaken  ;) )

Useless

Zoals ik al eerder aangaf; het verschil in kwaliteit en aankoopprijs is over het algemeen buiten proportioneel. En ik roep het wel vaker, er bestaan geen goede of slechte merken. Wel goede en slechte hengels. Wanneer je kiest voor enkel een bepaald merk omdat je daar nu eenmaal goede ervaring mee hebt en bereid bent om daar (te) veel geld voor te betalen dan vind ik dat prima. Wanneer je dit doet omdat je vindt dat de rest niet deugt dan grenst dat aan snobisme en dat soort mensen lopen er helaas ook rond in het vliegviswereldje.

Gert

Quote from: Beertje on April 30, 2012, 20:14:49
zijn eigen hengels zijn o.a Thomas en Thomas en sage.Maar ook een scierra van goed €100,- hier is hij niet ontevreden over,maar toch zag hij het topoog al na 2 jaar, tekenen van inslijten vertonen(de coating was al weg).

Kan natuurlijk zijn dat ie die andere nooit meer aangeraakt heeft sinds hij die Scierra heeft  ;D

Maar mijn ervaring is dat er wel degelijk verschil in materialen zit, en ook in afwerking. Heb diverse goedkope hengels uit Engeland over laten komen, waarvan er 2 meteen al braken bij het uitproberen. Reden: de hengeldelen pasten niet goed op elkaar, en blijkbaar een materiaalfout in de blank (bij het door de ogen halen van de lijn brak de top al.....). Heb in beide gevallen nieuwe delen gekregen, want ze zijn als de dood voor een slechte recentie via eBay. En ik moet zeggen: als de hengels WEL goed de fabriek uit zijn gekomen, is er verder weinig mis mee bij niet al te vaak gebruik. Maar ik ben ook zo iemand die graag wel een duurdere hengel ""erbij" heeft  :D. Extra voordeel daarvan is tevens dat je makkelijk kunt vergelijken.

Groet,
Gert

Gert

O ja, en nu schiet me te binnen dat van zo'n goedkope hengel het kurk nu helemaal los zit. Kun je helemaal ronddraaien, maar het bleef gelukkig nog wel op z'n plek zitten bij de laatste sessie op de Ronde Bleek (had de hengel uitgeleend - zelf hou ik het toch maar op m'n Orvis voor dat werk).

johannes

ik ben juist blij als m'n hengel versleten is dan is er ook veel mee gevist  ;D ;D


Hans-oet-remunj

nou ja..het heeft wel wat...de garantie dat je nooit 5 euri aan lijm en een uurtje aan tijd hoeft te investeren om losse kurk te repareren is de overweging tav een extra aanschafprijs van 500 euri wel waard  ;) /  :-X

weerwolf

Dat er verschil zit in de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen is een vaststaand feit.
Dat de ontwikkeling door snoepreisjes ed ook geld kost geloof ik ook.
Dat er snobbisme is om merken heen is ook waar.

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe de hengels beoordeeld zouden worden in een soort van "blinde test" niet weten met welk merk en type je werpt maar alleen de lengte en aftma weten.

Er zijn toch ook uitspraken van "sage mensen" geweest die zeiden dat de TFO's toch wel heel dichtbij liggen kwa werpeigenschappen! en die kosten toch wel een stuk minder euri's
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

dryfly

Ik heb ook goedkopere en duurdere hengels, maar ik heb gemerkt dat de prijs van de hengel niet maatgevend is voor het plezier wat ik heb bij het vissen. En een hengel heb ik nog niet versleten. Kan ook komen omdat ik of te veel hengels heb of misschien wel te weinig vis.
Ne pas pipi contre le vent

goswit

Volgens mij wordt er iets vergeten , hij vist al 2jaar met de hengel , maar hoelang of hoeveel uur heeft hij er mee gevist? Als hij elke dag mee vist dan valt het wel mee , maar gebruikt hij haar alleen in de vakantie  dan is het snel.
Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

#20
Weerwolf;Een blind test voor hengels,dat lijkt mij een interessant idéé.Dan komen we misschien ook eens van die"BULL SHIT"af.Maar wie zou dat kunnen organiseren??
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Useless

Quote from: Beertje on May 03, 2012, 13:13:28
Weerwolf;Een blind test voor hengels,dat lijkt mij een interessant idéé.Dan komen we misschien ook eens van die"BULL SHIT"af.Maar wie zou dat kunnen organiseren??

Blinde test is in het verleden wel vaker geroepen en ook voor zover ik me kan herinneren wel eens uitgevoerd. Toen had men de merknamen afgeplakt. Vervolgens bleek dat de bekende merken nog steeds het beste er uit kwamen. Niet omdat dit persé zo was maar omdat de testers aan de kleur van de blank al konden zien met welk merk hengel men aan het werpen was en op basis daarvan hun voorkeur kenbaar maakten. Een zinloze test dus.
Volgens mij is het 't beste om iedereen gewoon lekker te laten geloven en aan te schaffen wat men wil. Wij consumenten willen blijkbaar graag bedonderd worden en daar maakt de commercie met liefde gebruik van  :-[

Gert

Een blind test zou inderdaad wel leuk zijn - maar dan gaat het dus eigenlijk alleen maar om de werpeigenschappen - of de hengels moeten tijdens die test al sneuvelen.
Ook goedkope hengels kunnen heerlijk werpen.
Maar het zegt nog niets over de afwerking en de kwaliteit van de materialen. De vraag is dan ook: voldoen die hengels ook nog steeds na een tijdje (intensief) gebruik.

Ik heb het al vaker geschreven: een hengel die je hele leven lang meegaat, daar krijg je misschien wel een soort van band mee; maar aan de andere kant: af en toe iets nieuws kopen is ook heel leuk.
Maar je moet natuurlijk geen rommel kopen zodat je snel weer aan een nieuwe toe bent, want dan heb je er helemaal geen plezier van. ;)

Groet,
Gert