Haakmaat

Started by Jnm, January 20, 2022, 15:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jnm


Beste leden, ik heb langs de waterkant vijf droge vliegjes en twee nimfjes. Weet iemand hoe ik de haakmaat kan bepalen? Bestaat daar een tooltje voor of een soort latje waarop haakjes op gegraveerd zijn en waarop ik de gevonden haakjes kan leggen om zo de maat te kennen?
Bedankt voor hulp!!

Gert

#1
In een vliegbindboek staat vaak een afbeelding met de haakmaten op ware grootte, zodat je je haak er makkelijk naast kunt leggen.
Op internet zijn ze ook wel te vinden, maar dan moet je wel zeker weten dat je de ware grootte op je scherm krijgt, of op het papier als je het uitprint.

Hier heb je in ieder geval iets: (ook al gaat dit niet echt over vliegbindhaken)
https://www.tackleshop.nl/haken-op-ware-grootte.pdf

Martijn

Wat is de achtergrond van je vraag?
In de loop van de tijd heb ik verschillende merken en types haken, en dit verschilt enorm van elkaar...
Binnen hetzelfde merk bv ook verschil in haaksteellengtes.

Ik probeer meestal een vlieg, en ga gaandeweg groter/kleiner danwel naar een ander type vlieg als ik geen aanbeet krijg... ik hoef zelf dus niet persé een exacte haakmaat te weten als ik aan de waterkant sta (en met de verscheidenheid aan types/merken is dat bij mij ook niet meer mogelijk :o).

Jnm

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de dikte van de tippet aangepast moet zijn aan de haakmaat of omgekeerd. Vandaar mijn vraag.....

JEVDE

Klopt, daar zijn allerlei schema's voor. Zoals onderstaande. Maar de vraag is of je je daar enorm door moet laten leiden. Het gaat er dan vooral om dat de droge vlieg goed overslaat en mooi gepresenteerd wordt. (Lijkt me dat het bij nimfen meer gaat om de vraag of de bis de tippet ziet) Maar dit is iets wat je in principe zelf vrij snel door hebt wanneer je bezig bent. Is je vlieg veel te groot voor je tippet, dan zal je 'm eerder verliezen / d'r af slaan als je werpt. Is je tippet te dik voor je kleine vliegje, dan zal je vliegje niet-natuurlijke bewegingen maken op het water. In principe kun je dus zo'n schema aanhouden, maar het is echt geen ramp als je dr een beetje naast zit. Het zijn minieme verschillen. En zoals boven genoemd verschillen haken van dezelfde maat maar verschillende fabrikanten ook weer van elkaar. Je kunt er voor kiezen om vliegen op grootte te bewaren in je vliegendoos. Als je nieuwe koopt weet je welke haakmaat ze hebben. En geloof me, met 5 vliegen, zal je snel wat willen/moeten bijkopen/bijknopen. Zelf houd ik de exacte haakmaat van mijn vliegen niet bij. En ik verwissel mijn tippet vooral wanneer mijn tippet aan vervanging toe is, of omdat ik vermoed dat te dikke tippet de vis afschrikt, maar niet omdat ik een groetere of kleinere vlieg wil aanbinden, tenzij de vlieg echt veel zwaarder is. En type/hoeveelheid materiaal (invloed van de wind op de vlieg) is vaak nog belangrijker dan de haakmaat, voor de presentatie.

Dus houd het schema in je achterhoofd, maar neem het niet al te nauw. Op die manier vang ik bijv in Slovenië in glashelder water ook gewoon 'spooky trout', dus neem het niet te serieus.


Martijn

Duidelijk, zo nauw neem ik het inderdaad ook niet met mijn tippet. Geen idee of dat met de jaren komt, of dat ik gewoon laks ben  :-\
Een haak groter of kleiner kan m.i. prima met dezelfde tippet (dus bv. t.o.v. 12, haak 10/14).
De onderlijn vind ik wel belangrijk - een lijn die stevig is en slijtvast.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

Soms moet je wel een dikkere tip kiezen dan voor de haakmaat gebruikelijk is. Dat is: als je een vlieg hebt die erg je tip twist. Als je dan een iets dikkere tip neem, is dit minder.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Jnm on January 20, 2022, 18:58:46
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de dikte van de tippet aangepast moet zijn aan de haakmaat of omgekeerd. Vandaar mijn vraag.....

Maar een andere, wat mij betreft meer relevante reden zou kunnen zijn dat je weet waar men het over heeft als er (bijvoorbeeld hier op het forum) geschreven of verteld wordt "je maakt de meeste kans met een haakmaat #14 of kleiner".
En dat geldt ook voor de benamingen van de (soort) vlieg. Uit ervaring weet ik bijvoorbeeld dat het knap lastig is dat je vismaat zegt dat hij vooral succes heeft met een buzzer, terwijl hij een emerger bedoelt. ;D

Jnm

Aan allen die hier al een reactie gegeven hebben aan de beginneling die ik ben: mijn welgemeende dank!! Ik heb hier veel bijgeleerd!